Bättre tillgång på Radeon HD 5800-serien

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriggus
hehe neee. De har ju gått att få tag på länge, till ockerpriser dvs

I jämförelse mot nVidia så är det knappast ockerpriser. Vad är det som bestämmer vad som är ocker förresten? Om det är någon som ockrar är det nVidia först å främst som tar ut skyhöga priser för i förhållande sämre grafikkort än AMD.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
10 av 13 modeller finns i lager och på de sidor som visade antalet så var det ca 3000 kort totalt i lager i alla butiker. Så visst är det bra tillgång allt.

Det är bara Sapphire och Powercolor 5870 kort som finns i lager på >ganska< många ställen, men ändå en förkrossande majoritet av alla butiker har inte några i lager.
Säga att det är en bra tillgång på 5870 kort är inget annat än vansinne.

Finns bara 2st märken som inte finns i lager NÅGONSTANS: Asus och Gigabyte, och självklart är det Asus som jag har beställt... dessutom kommer komplett bara få in ett fåtal Asus kort (18st) den 13:e januari, medan de kommer få in hundratals av andra märken.. varför måste jag alltid ha sån otur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Tänk om Misco kunde bekräfta något datum någon gång...eller deras leverantör. Man blir inte så glad längre när man närmar sig det preliminära datumet då det redan flyttats fram 30 ggr sedan september. Nu är det den 18e prel. tänker inte ens hoppas den här gången....

Sanna mina ord:) Den här gången kan jag dock inte hindra mig från att tro att det KANSKE ska komma ett asus 5850 den artonde då komplett faktiskt har ett gäng bekräftade innan dess. Så varför ska då inte kära Misco kunna sno åt sig några då också...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Komplett har alla... 99+ på vissa modeller...Avbeställ och köp från dem istället...

Ja nog skulle man kunna göra det. Men, har betalat 2350 för mitt asus 5850 hos misco, och kommer inte behöva betala någon frakt då de skickar det. Så att då köpa tex ett powercolor hos komplett för 2550 + 99kr frakt känns inte aktuellt, särskilt då det kortet har sämre garanti och sämre mjukvara (asus voltage tweak). Dessutom har jag väntat sen November och känns ju som att det inte kan dröja hur länge som helst nu, vore för bedrövligt om jag avbeställde och 2 dagar senare kommer dom in i lager...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Ja nog skulle man kunna göra det. Men, har betalat 2350 för mitt asus 5850 hos misco, och kommer inte behöva betala någon frakt då de skickar det. Så att då köpa tex ett powercolor hos komplett för 2550 + 99kr frakt känns inte aktuellt, särskilt då det kortet har sämre garanti och sämre mjukvara (asus voltage tweak). Dessutom har jag väntat sen November och känns ju som att det inte kan dröja hur länge som helst nu, vore för bedrövligt om jag avbeställde och 2 dagar senare kommer dom in i lager...

Vafan, de där orden kunde ha kommit från min mun
Tycker precis likadant som du, jag har också beställt 2st Asus HD5870 kort för 3400kr per styck från Misco.

Permalänk
Medlem

Man får även ta hänsyn till alla andra butiker som också väntar på sina leveranser. Vi får se nästa vecka, om misco får tag i kort. Vissa gånger har dom fått in 2 veckor innan preliminärdatumet (för sapphire och xfx). Frågade då misco varför de inte gör som komplett och skriver bekräftade datum. De svarade med att informationen från deras återförsäljare är alldeles för osäkra.

Jag ska ringa på måndag och kolla hur det ligger till. Om det är många som väntar på sina kort

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magma86
Man får även ta hänsyn till alla andra butiker som också väntar på sina leveranser. Vi får se nästa vecka, om misco får tag i kort. Vissa gånger har dom fått in 2 veckor innan preliminärdatumet (för sapphire och xfx). Frågade då misco varför de inte gör som komplett och skriver bekräftade datum. De svarade med att informationen från deras återförsäljare är alldeles för osäkra.

Jag ska ringa på måndag och kolla hur det ligger till. Om det är många som väntar på sina kort

När jag frågade Misco hur det såg ut på Gigabyte ATI HD5850 så sa dem att: "då det gäller denna produkt kommer samtliga beställningar att levereras samtidigt."
Vilket jag tolkar som att när dem väl får in det grafikkortet så får alla som beställt det, ingen som blir utan alltså. Dock kanske det inte är så många som beställt just det? Eller så får dem in massor.

Permalänk
Medlem

Och nu har jag hört ryckten att nvidia 2xx serien ska stödja 3 skärmar på egen hand <.<

Fyfan nu när korten finns till hand ska något annat just hålla kvar mig vid den här varma monstret.

Permalänk
Medlem

När korten lanserades så kunde man få ett Sapphire 5870 för 3195kr, jag väntar nog tills det blivit lite priskrig innan jag köper.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
I jämförelse mot nVidia så är det knappast ockerpriser. Vad är det som bestämmer vad som är ocker förresten? Om det är någon som ockrar är det nVidia först å främst som tar ut skyhöga priser för i förhållande sämre grafikkort än AMD.

Sämre grafikkort? va?
Vet du något som vi andra inte vet?

Anledningen till att 275/285/295 kostar så mycket är väl delvis pga att dom slutat göra nya?

Visa signatur

i7 930 @ 2,8 Ghz - 6GB Corsair 1333 Mhz DDR3 - Asus P6X58D PREMIUM - XFX Radeon HD5870 - Corsair HX 850W 80+ - 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - InWin Maelstrom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muerteheroica
Sämre grafikkort? va?
Vet du något som vi andra inte vet?

Anledningen till att 275/285/295 kostar så mycket är väl delvis pga att dom slutat göra nya?

De kostade mycket innan också, till och med mer när de fanns i lager.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
De kostade mycket innan också, till och med mer när de fanns i lager.

Visst, men av vad jag sett så var dom väl bättre än ATI's motsvarighet?

Kan man sälja dyrt så säljer man dyrt, ATI gör samma sak
Varken Nvidia eller ATI säljer billigare kort för att dom är snälla och generösa

Är inte speciellt insatt i hur bra dom olika korten är, men det är iallafall så jag uppfattat det

Visa signatur

i7 930 @ 2,8 Ghz - 6GB Corsair 1333 Mhz DDR3 - Asus P6X58D PREMIUM - XFX Radeon HD5870 - Corsair HX 850W 80+ - 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - InWin Maelstrom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muerteheroica
Sämre grafikkort? va?
Vet du något som vi andra inte vet?

Anledningen till att 275/285/295 kostar så mycket är väl delvis pga att dom slutat göra nya?

Sämre presterande i förhållande vad de tar betalt i jämförelse mot AMD.
Eller tycker du tvärt om kanske? Om i sånt fall, förklara gärna.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Sämre presterande i förhållande vad de tar betalt i jämförelse mot AMD.
Eller tycker du tvärt om kanske? Om i sånt fall, förklara gärna.

vilka kort menar du?

alltså, AMD har höga priser när dom har bäst kort på marknaden med?

Det är ingen välgörenhet dom håller på med.

När ATI har bäst kort har dom högre priser, när Nvidia har bäst kort har dom högre priser

Anledningen till att AMD har bra pris i förhållande till prestanda är väl att dom tvingas till det, för annars hade dom inte fått sålt?

Visa signatur

i7 930 @ 2,8 Ghz - 6GB Corsair 1333 Mhz DDR3 - Asus P6X58D PREMIUM - XFX Radeon HD5870 - Corsair HX 850W 80+ - 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - InWin Maelstrom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muerteheroica
vilka kort menar du?

alltså, AMD har höga priser när dom har bäst kort på marknaden med?

Det är ingen välgörenhet dom håller på med.

När ATI har bäst kort har dom högre priser, när Nvidia har bäst kort har dom högre priser

Anledningen till att AMD har bra pris i förhållande till prestanda är väl att dom tvingas till det, för annars hade dom inte fått sålt?

När nvidia släppte sina 8800 så var de utan konkurrens. då kostade ju fan korten 6000kr+. Jämfört med 5870 som kostar runt 3500kr;)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
När nvidia släppte sina 8800 så var de utan konkurrens. då kostade ju fan korten 6000kr+. Jämfört med 5870 som kostar runt 3500kr;)

Jag är inte speciellt insatt i det hela, meeen..

Är inte 8800 det 'bästa' kortet i Geforce 8000-serien?

Ungefär som 5970 är bästa kortet i sin?

Visa signatur

i7 930 @ 2,8 Ghz - 6GB Corsair 1333 Mhz DDR3 - Asus P6X58D PREMIUM - XFX Radeon HD5870 - Corsair HX 850W 80+ - 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - InWin Maelstrom

Permalänk
Avstängd

Fick min första veckan i november eller om det var slutet av okt. Kommer inte ens ihåg XD Beställde iaf från komplett.se! Och dom hade inget preliminärt datum förrän dec 2009 då.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muerteheroica
Jag är inte speciellt insatt i det hela, meeen..

Är inte 8800 det 'bästa' kortet i Geforce 8000-serien?

Ungefär som 5970 är bästa kortet i sin?

Nej absolut inte:P 5970 är två stycken 5870

DU kan ju jämföra med 8800gx2 eller vad det heter, vilket är två ihopsatta 8800.'

8800 bör jämföras med 5870

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Nej absolut inte:P 5970 är två stycken 5870

DU kan ju jämföra med 8800gx2 eller vad det heter, vilket är två ihopsatta 8800.'

8800 bör jämföras med 5870

Men det finns ju inget kort av den sorten i 8000 serien väl?
Jag hittar inget iallafall, av vad jag kan se så tog dom betalt 6000 Kr för det bästa kortet dom hade producerat i den serien

Precis som ATI gör med sitt bästa kort i den här serien (5000-6000kr?)

Att det är 2 kort i ett har väl inte egentligen så mycket med saken att göra?

Det bästa dom har att erbjuda tar dom mycket betalt för, jag tycker inte det verkar mer komplicerat än så

Visa signatur

i7 930 @ 2,8 Ghz - 6GB Corsair 1333 Mhz DDR3 - Asus P6X58D PREMIUM - XFX Radeon HD5870 - Corsair HX 850W 80+ - 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - InWin Maelstrom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
När nvidia släppte sina 8800 så var de utan konkurrens. då kostade ju fan korten 6000kr+. Jämfört med 5870 som kostar runt 3500kr;)

8800 Ultra kostade 5-6000 i början, men då var det oxå ett riktigt sjukt kort som inte hade något att jämföras med på marknaden.

när ni snackar om 5870 så är det ju inte samma typ av superkort.
Gtx 285 är fps mässigt inte så långt bak och 295 och 5970 piskar det lätt.

8800 Ultra var det bästa kortet fram till 2XX serien (om man inte räknar med 9800GX2). och det är fullt jämförbart med gtx 260

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Har redan sett x antal såna här "nyheter" på diverse sajter, alltså att tillgängligheten för 5870 blir bättre, har varit typ samma visa varenda månad sen release av 58xx serien, "ZOMG nu blir tillgängligheten bättre!!11!!!11", men icke, den har inte alls blivit bättre.

Det är nästan bara komplett som har kort i lager samt inet har kort i lager av bara ett enda märke, men annars så gapar lagerhyllorna lika tomma som de alltid har gjort.
Och det är inte många butiker som har datum på korten heller. Så nej det finns ingen ljusning i sikte..

Vad pratar du om? Tillgängligheten har varit mycket bättre senaste veckorna. Jag har kollat prisjakt varje dag och det är en stor skillnad nu mot november-början av december. Amd har skeppat 1,2 miljoner HD5xxx grafikkort de 6 senaste veckorna. Märk väl att Amd lyckades skippa 800000 de första 10 veckorna. Så jo det är stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Och sen va fan spelar det för roll vilket märke det är?! Finns det kort tillgängliga så finns det. Om man sen är så jäkla noga vilken klisterlapp det sitter på kortet så få man skylla sig själv. Vill man ha ett kort finns det och det är en jäkla skillnad mot hur det var i november och december.

Blackbird_CaD_: Jag vet inte vad du hoppas på för supertillgänglighet men det finns kort och det ser bättre ut och jo det finns en ljusning i sikte. Jävlar vad negativ man kunde vara då. Så du menar på fullt allvar att det inte är bättre alls? Du måste ju skämta eller så är du sjukt negativ.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Självklart är det bättre nu, men det är fortfarande dålig tillgång.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Och sen va fan spelar det för roll vilket märke det är?! Finns det kort tillgängliga så finns det. Om man sen är så jäkla noga vilken klisterlapp det sitter på kortet så få man skylla sig själv. Vill man ha ett kort finns det och det är en jäkla skillnad mot hur det var i november och december.

Blackbird_CaD_: Jag vet inte vad du hoppas på för supertillgänglighet men det finns kort och det ser bättre ut och jo det finns en ljusning i sikte. Jävlar vad negativ man kunde vara då. Så du menar på fullt allvar att det inte är bättre alls? Du måste ju skämta eller så är du sjukt negativ.

Det jag vill ha är ett kort med bra kylning (alltså inte referens kylaren som suger hårt). Helst ASUS DK serien. Tänker aldrig köra CF så det finns ingen anledning att leva med en skit kylare och resulterande ljudet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Nej absolut inte:P 5970 är två stycken 5870

DU kan ju jämföra med 8800gx2 eller vad det heter, vilket är två ihopsatta 8800.'

8800 bör jämföras med 5870

2 st 5870 i Crossfire är bättre än 1 st 5970 pga lägre klock på 5970, värmeproblem

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

MSI släpper HD5870 med 1000MHz core, dubbla 8 pins strömförsörjning och en massa annat OC tjafts Undrar vad de kommer upp i för hastigheter med den då referensmodeller har klarat 1380MHz.

http://www.fudzilla.com/content/view/17166/1/

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
när ni snackar om 5870 så är det ju inte samma typ av superkort.
Gtx 285 är fps mässigt inte så långt bak och 295 och 5970 piskar det lätt.

8800 Ultra var det bästa kortet fram till 2XX serien (om man inte räknar med 9800GX2). och det är fullt jämförbart med gtx 260

Att 295an skulle piska 5870 är en lögn.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Ja nog skulle man kunna göra det. Men, har betalat 2350 för mitt asus 5850 hos misco, och kommer inte behöva betala någon frakt då de skickar det. Så att då köpa tex ett powercolor hos komplett för 2550 + 99kr frakt känns inte aktuellt, särskilt då det kortet har sämre garanti och sämre mjukvara (asus voltage tweak). Dessutom har jag väntat sen November och känns ju som att det inte kan dröja hur länge som helst nu, vore för bedrövligt om jag avbeställde och 2 dagar senare kommer dom in i lager...

Dessutom får man inte med DIRT2 med Powercolor, jag som har beställt 2st Asus 5870 får 2st DIRT2 alldeles gratis som jag kan dela ut till nära och kära..
Anledningarna till att Asus är ett bättre val än Powercolor hopar sig..

Permalänk

10% rabbat = 3595:- för XFX 5870. 500+ i lager på Komplett.se

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518748

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.