Hur instalera/aktivera externt ljudkort i PC ??

Permalänk
Medlem

Hur instalera/aktivera externt ljudkort i PC ??

Hej !

Har monterat i ett CREATIVE Sound Blaster Live externt ljudkort i min PC och PC'n hittar bevisligen kortet då jag startar upp datorn men inget ljud kommer ur det nya externa ljudkortet.

Måste man in i BIOS eller liknande för att avaktivera det befintliga inbyggda ljudkortet och typ aktivera det nya externa ljudkortet ?

Om JA , Hur gör man ?

_________________________________________

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag kör ju Windows XP så drivisar skall väl inte behövas under installationen...
skall väl vara PlugNPlay så att säga... Eller ?

Möjligtvis så kan man ju efteråt kolla på tillverkarens hemsida om det finns några nyare till just detta kortet.

Eller har jag missuppfattat något ?

____________________________________________

Permalänk
Medlem

Man kan inaktivera det inbyggda.
Utan det måste du ange det nya kortet som standardljudenhet i kontrollpanelen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Man kan inaktivera det inbyggda.
Utan det måste du ange det nya kortet som standardljudenhet i kontrollpanelen.

Kan du förklara lite närmare hur jag gör allt detta ???

.

Permalänk
Medlem

Du kan köra båda ljudkorten samtidigt om du vill, men ljudkort behöver drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Så här står det på skärmen då jag låter CREATIVE's eget program söka i min dator efter drivare och uppdateringar :

Status:
Din Creative-produkt kräver inga uppdateringar.
De senaste versionerna har redan installerats i ditt system.

För mig låter det som om allt vore OK och bara att köra...

Vad måste jag göra för att få det att funka ?

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2stroke
Kan du förklara lite närmare hur jag gör allt detta ???

.

Varför inte bara gå till kontrollpanelen och kolla runt?
Gå in på "Ljud" och ändra uppspelningsenhet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]