Saknar 8-pin plugg, mata moderkort med 4-pin?

Permalänk
Medlem

Saknar 8-pin plugg, mata moderkort med 4-pin?

Har just köpt ett moderkort som vill ha 8-pins plugg vid processorn. I manualen står det ATX_12V_2X4 vilket fick mig att undra om 8-pins pluggar egentligen består två 4-pins pluggar. Nästa tankeled blev "ja, men då kanske man kan testa med bara EN 4-pins plugg och hålla tummarna". (Jag har nämligen bara en.)

Vill minnas att jag läst om nån som kört moderkortet utan alla sladdar i. Nån som vet om det funkar? Vill helst inte bryta förpackningen utan visst hopp om framgång.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ja, det ska funka.

Permalänk
Inaktiv

Re: Saknar 8-pin plugg, mata moderkort med 4-pin?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OllO
Har just köpt ett moderkort som vill ha 8-pins plugg vid processorn. I manualen står det ATX_12V_2X4 vilket fick mig att undra om 8-pins pluggar egentligen består två 4-pins pluggar. Nästa tankeled blev "ja, men då kanske man kan testa med bara EN 4-pins plugg och hålla tummarna". (Jag har nämligen bara en.)

Vill minnas att jag läst om nån som kört moderkortet utan alla sladdar i. Nån som vet om det funkar? Vill helst inte bryta förpackningen utan visst hopp om framgång.

Tacksam för svar!

Vad för moderkort och nätdel?
Läs manualen då det bör stå om du kan köra med endast en vanlig 4-pinnars eller inte. Finns adaptrar att köpa som ger dig möjlighet att använda 8-pinnars med om det skulle skita sig.

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta är: vad har du för processor?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Ja, det bör funka. De extra pinnarna är till för att leverera mer ström. Om du inte har så krävande processor bör det lösa sig. Min bror kör med en 4-pin på ett 8-pin moderkort samt en AMD PII X2 550 + HD 4850 och det fungerar alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Vad trevligt - det finns hopp! Får bli lite trial and error här hemma när barnen somnat

Processorn är en Phenom II X2 550, 3,1 GHz. Tror den är specad till 80 W.

Det blir lite av en Frankestein-dator med en drös gamla delar. Nätagget blir nog ett 465 W Enermax med 20->24-pins adaptor. Förmodligen kommer inget att funka i vanlig ordning hehe

EDIT: glömde moderkortet: Gigabyte GA-MA785GM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gewran
Ja, det bör funka. De extra pinnarna är till för att leverera mer ström. Om du inte har så krävande processor bör det lösa sig. Min bror kör med en 4-pin på ett 8-pin moderkort samt en AMD PII X2 550 + HD 4850 och det fungerar alldeles utmärkt.

Lysande! Tack!

Permalänk
Medlem

Jag är helt chockad - det funkade på första försöket.