Ny Speldator max 10k _-Intel eller AMD?-_

Permalänk
Medlem

Ny Speldator max 10k _-Intel eller AMD?-_

Hejasn som rubriken lyder så skall jag köpa ny dator.

Jag vill ha ett 5850 och allt skall vara handlat på Inet.

Jag vill inte ha någon SSD (känner inte att jag har så super nytta för det)

Men sedan kommer den stora frågan om ja skall köpa Intel eller AMD?

Antingen i5 eller 955 och jag undrar igentligen bara skillnaden melan dom i SPEL då det är det ända jag kommer att göra, jag skiter i om i5an är snabbare i PS eller dyrligt.

Edit: jag kan gå lite över 10k men föredrar att stanna under det

Permalänk
Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Kolla på SweC:s Månadens Dator. Ligger under 10k och du får förhoppningsvist bäst prestanda.

Permalänk
Medlem

Ok, men vilken procesor är bäst när man skall hosta spel?

Permalänk
Medlem

Vart finner man månadens dator? är det en ny dator dom lägger ihop varje månad?

Permalänk
Medlem

Re: Ny Speldator max 10k _-Intel eller AMD?-_

Citat:

Ursprungligen inskrivet av swetox
Antingen i5 eller 955 och jag undrar igentligen bara skillnaden melan dom i SPEL då det är det ända jag kommer att göra, jag skiter i om i5an är snabbare i PS eller dyrligt.

AMD är något bättre när spelen behöver som mest processorkraft
Intel kan rusa grafikkortet bättre när spelet inte behöver någon processorkraft.

AMD är bättre anpassad för kommande spel, idag spelar processorn ingen roll då alla är extremt snabba

Permalänk

Re: Re: Ny Speldator max 10k _-Intel eller AMD?-_

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk
AMD är något bättre när spelen behöver som mest processorkraft

Har du belägg för detta? Länk tack.

Annars håller jag med om att processorn spelar väldigt liten roll när man spelar.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Ny Speldator max 10k _-Intel eller AMD?-_

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Har du belägg för detta? Länk tack.

Annars håller jag med om att processorn spelar väldigt liten roll när man spelar.

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3639

Permalänk
Medlem

Så ni tycke att jag bör satsa på amd?

Permalänk

Njae, jag tror snarare de flesta skulle rekommendera Intel. SweClockers har tex gjort ett test som visar motsatsen av det klk visade:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6193&page=8

Verkar som det finns tester som visar att AMD är bättre, andra som visar att Intel är bättre.

Om jag ska sammanfatta mina intryck här på SweClockers de senaste månaderna så skulle jag säga att majoriteten rekommenderar Intel i de högre prissegmenten (när vi pratar 4 kärnor).

Dock är det annorlunda när det pratas om grafikkort. Där verkar AMD ligga steget före nVidia för tillfället.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

skulle någon kunna plocka ihop ett paket med en i5 och en amd ph 955 för att man skall kunna jämföra more bang for the buck, som sagt med ett 5850

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenbarret
i5, i7 phenom och intel quadcore

http://www.tomshardware.com/reviews/quad-core-cpu,2499-8.html

där är ju prossecorn ned klockad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenbarret
i5, i7, phenom och intel quad core

http://www.tomshardware.com/reviews/quad-core-cpu,2499-8.html

Ett sådant test säger faktiskt knappt något alls. Processorer har olika karaktär och fungerar något annorlunda beroende på hur man belastar dem.
Iofs så köper man en quad med L3 cache så lär man aldrig märka någon skillnad oavsett vilken processor som väljs (de är så snabba)

Permalänk

Här är mitt förslag till dator för 10k:

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Här är mitt förslag till dator för 10k:
http://forumbilder.se/images/293201091102P75f3.jpg

jag nämnde att jag inte ville ha SSD! men det var ett bra förslag hur mycket hade ett motsvarande amd 955 paket kostat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swetox
jag nämnde att jag inte ville ha SSD! men det var ett bra förslag hur mycket hade ett motsvarande amd 955 paket kostat?

Jag är ledsen, jag försökte rekommendera ett paket för 10k utan SSD, men mina fingrar vägrade

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

hejsan jag har nu plockat ihop ett paket och undrar om det ser bra ut?
räcker nätagget till framtida X-fire?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swetox
hejsan jag har nu plockat ihop ett paket och undrar om det ser bra ut?
räcker nätagget till framtida X-fire?

http://forumbilder.se/images/997201022500Pab51.jpg

Ja, det räcker. Varför tar du inte en 1tb disk istället för två 500gb diskar?

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Calle.Lid
Ja, det räcker. Varför tar du inte en 1tb disk istället för två 500gb diskar? [/QUOT

för att jag vill ha 2 hårdiskar och köra raid0 på

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av swetox
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Calle.Lid
Ja, det räcker. Varför tar du inte en 1tb disk istället för två 500gb diskar? [/QUOT

för att jag vill ha 2 hårdiskar och köra raid0 på

[/QUOTE]

Då ska de vara likadana också!

Permalänk
Medlem

jag trodde att det räkte med att dom var likta stora och hade soma buffert minne

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swetox
jag trodde att det räkte med att dom var likta stora och hade soma buffert minne

Tror inte det går eftersom den ena har dynamisk rotationshastighet. Kan ha fel dock men varför köpa en seg hårddisk och en snabb?