"Vilket grafikkort för X kronor"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Hej celly, nej det är inga problem att byta från nvidia till ati eller tvärtom, bara att avinstallera de gamla drivrutinerna och ladda ner drivesweeper och ta bort dem ännu mer (om du är noggrann) och installera de nya ati-drivisarna så är det klart.
//Nils B

Okay tack för svar! eftersom jag aldrig bytt grafikkort förut så tänkte jag att det är smartare att fråga här väl inne på ämnet än skapa en ny tråd.
Angående drivrutinerna, tar jag bort nuvarande nvidia drivrutiner INNAN eller EFTER jag byter ut kortet mot ATI? Antar att man tankar drivrutiner till ATI kortet efteråt iaf eftersom mja hur annars ska den ta emot de redan innan

Permalänk
Medlem

*CPU= Core 2 Duo E6750 2.66 Ghz
*PSU= Corsair 520W
*Moderkort= GA-P35-DS3 (rev. 1.0)
*CF/SLi= Saknar både SLI och CF
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela: Dragon Age, Mass effect 2, Starcraft 2, Diablo 3
*Vilken upplösning du spelar i: 1900 x 1200
*Din ungerfärliga budget 1500- 2200 kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? JA
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst: JA
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nej

Märkte idag att dragon age hackar och flyter lite dåligt på nuvarande setup. Jag sitter på ett Nvidia 9800Gtx och funderar på vad det är som flaskar. Funderar på om det är grafikkorttet som skulle behöva bytas eller om det är en kombination av CPU och GPU (moderkort?). Jag vill inte gå ned i upplösning.

Min fråga är vad som behöver bytas ut, och vad som är värt att satsa på.

EDIT: Kortet får gärna vara lite svalare än det jag har nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ripex
Då jag knappt utnyttjar kraften i mina två 260 gtx i SLI undrar jag nu vilket kort som är smartast att köpa om jag ska gå ner på ett kort?

Vilket ati-kort kan motsvara gtx 260 i SLI (det kan vara lite sämre eller lite bättre) men inte för långt ifrån helt enkelt.

Jag har ett 620w nätagg från corsair så kraften borde räcka till de nyare korten som finns. Jag är som sagt dock inte intresserad av en ny SLI konfiguration utan bara ett grafikkort då mina två kort låter som två dammsugare när jag spelar , samt att jag känner att två kort är något overkill.

Budget är väl kring 3000-3500. De beror lite på vad jag får för mina GTX 260 på begagnat marknaden.

ÄR de värt att vänta på fermi och undvika köpa kort av ATI?

Datorinfo står i signaturen om ni vill kolla på resterande setup

Länka gärna osv.

Hmm, ati (amd) gör riktigt bra kort just nu och har varit i ledningen i ca 1,5 år nu så det är inte något att undvika. Men iallafall, jag tror att ett HD5870 skulle motsvara två GTX260 ungefär. Inte riktigt kanske, lite sämre är det men det är ett kort, är jättetyst i idle, drar mindre ström, har stöd från dx11 osv. Jag förstår nog inte varför du vill byta från GTX260 SLi men om du vill ha något liknande så är HD5870 bäst då det presterar nästan lika bra. Och nja det är väl bäst att vänta på fermi, men de korten kommer väl inte förrän tidigast april (eller senare), och efter det är det bäst att vänta på 6xxx-serien osv osv, så det är alltid alltid bäst att vänta. Om du vill ha ett kort nu så är HD5870 bäst, annars kan du vänta på fermi då du får fler alternativ samt lägre pris på amd:s kort. Men som sagt, man kan alltid vänta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
*CPU= Core i5
*PSU= Corsair 550W
*Moderkort= Gigabyte GA-P55M-UD2
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela: Counter-Strike, Warcraft III, Left 4 Dead 2, Call of Duty MW
*Vilken upplösning du spelar i: Max 1680*1050
*Din ungerfärliga budget: Har inget direkt maxpris. Men vill inte köpa mer prestanda än jag behöver för att ligga på runt 150 fps i Left 4 Dead 2.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Nej, inte viktigt. Prioriterar priset före ljudet.

Om du vill ha runt 150fps i L4D2 så är det bara att kolla något test, sök på google. Annars är väl HD5850 ett bra kort just nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ml65
CPU= e7400 (blir nog ett i5 paket sen)
*PSU= corsair 450
*Moderkort= ngt skit
*CF/SLi= cf
*Gränssnitt= Pci-E
* Allt möjligt . det jag får lust för , Kan vara allt mellan 1.6 - crysis
*1920x1080
*2k (hälst under) har ett 4850 nu och vill ha mer prestanda

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=HD-489X-ZSF...
Här är ett HD4890 för 1700kr. Du har tillochmed 3 alternativ som passar dig, antingen köper du ett sådant, eller så köper du ett HD5770 för 1500kr-1600kr. HD5770 har fördelen att det är kallare, tystare, stöder DX11, drar mindre ström osv osv. Men det presterar ganska mycket sämre:
http://www.sweclockers.com/artikel/6203-radeon_hd_5700_och_58...
Välj själv.

Det bästa alternativet är nog dock att vänta tills i slutet av januari då HD5830 kommer, som har allting som HD5770 har men presterar lite bättre än HD4890 till ungefär samma pris. Avgör själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celly
Okay tack för svar! eftersom jag aldrig bytt grafikkort förut så tänkte jag att det är smartare att fråga här väl inne på ämnet än skapa en ny tråd.
Angående drivrutinerna, tar jag bort nuvarande nvidia drivrutiner INNAN eller EFTER jag byter ut kortet mot ATI? Antar att man tankar drivrutiner till ATI kortet efteråt iaf eftersom mja hur annars ska den ta emot de redan innan

Spelar väl inte så stor roll eftersom ati-kortet använder sig av ati-drivrutinerna och då spelar det inte särskilt stor roll om nvidia-drivisar redan finns och tvärtom. Gör som du vill

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flummer
*CPU= Core 2 Duo E6750 2.66 Ghz
*PSU= Corsair 520W
*Moderkort= GA-P35-DS3 (rev. 1.0)
*CF/SLi= Saknar både SLI och CF
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela: Dragon Age, Mass effect 2, Starcraft 2, Diablo 3
*Vilken upplösning du spelar i: 1900 x 1200
*Din ungerfärliga budget 1500- 2200 kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? JA
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst: JA
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nej

Märkte idag att dragon age hackar och flyter lite dåligt på nuvarande setup. Jag sitter på ett Nvidia 9800Gtx och funderar på vad det är som flaskar. Funderar på om det är grafikkorttet som skulle behöva bytas eller om det är en kombination av CPU och GPU (moderkort?). Jag vill inte gå ned i upplösning.

Min fråga är vad som behöver bytas ut, och vad som är värt att satsa på.

EDIT: Kortet får gärna vara lite svalare än det jag har nu.

I den upplösningen är det nog grafikkortet som sätter stopp. Processorn drar nog inte ned prestandan särskilt, men vad vet jag. Jag tipsade just ml65 om grafikkort högre upp i mitt inlägg, läs det eftersom de tipsen gäller för dig också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Spelar väl inte så stor roll eftersom ati-kortet använder sig av ati-drivrutinerna och då spelar det inte särskilt stor roll om nvidia-drivisar redan finns och tvärtom. Gör som du vill

Nu är min herre ute och cyklar i nattmössan
Det är inte alls att rekommendera att ha dubbla grafiktillverkares drivrutiner installerade samtidigt, detta kan ställa till med både det ena och det andra. Låt bli helt enkelt. Har du ati-kort idag så avinstallerar du ati-drivarna innan du tar ur ati-kortet ur datorn (och naturligtvis samma sak om du har nvidia idag..). Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag ska kolla över det hela. Eventuellt så behåller jag SLi korten, men sen vet jag inte, de känns som de blir svårsålda om något år eller 15-16 månader. Därav tänkte jag gå ner till ett kort och kolla vad alternativen var.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Nu är min herre ute och cyklar i nattmössan
Det är inte alls att rekommendera att ha dubbla grafiktillverkares drivrutiner installerade samtidigt, detta kan ställa till med både det ena och det andra. Låt bli helt enkelt. Har du ati-kort idag så avinstallerar du ati-drivarna innan du tar ur ati-kortet ur datorn (och naturligtvis samma sak om du har nvidia idag..). Lycka till

Haha jo det klart det inte är särskilt roligt med dubbla grafiktillverkares drivrutiner men om man bara sätter in ett amd-kort och sen installerar amd-drivisar och sen tar bort nvidia-drivisar direkt så kommer inget ont hända Speciellt inte när man behöver starta om datorn för att ändringarna kommer gälla kom jag på nu

Permalänk
Medlem

Tjena, tänkte om ni kunde hjälpa mig med grafikkorts val ?

*Kör Win XP 32bit

*CPU= AMD Phenom II X3 710 Triple Core 2,66Ghz @ 2,9ghz

*PSU= Corsair 520w

*Moderkort= Asus m4a79t deluxe
2gb ddr3 1800mhz

*CF/SLi= Crossfire

*Gränssnitt= 4 PCI Express 2.0 x16 ( CrossFireX: dubbelt x16-läge; trippellt: x16-, x8-, x8-läge; kvadrupelt: x8-läge )

*Spelar, wow, gta iv, l4d, burnoutparadise, bf2, farcry osv

*spelar i 1680x1050 (wide)

*Har tänkt mig att testa crossfire, men budgeten är mitt problem, korten måste kosta runt 800kr st.. tänker köpa 1 den här månaden och 1 nästa, så frågan är även vilka ATI kort passar med varandra kan jag köra ett bättre tillsammans med ett sämre ?

*Har passiv kylning som jag flyttar över vid behov.

*Kollar även mycket film på datorn så hdmi kanske vore något för framtida platt tv ? eller finns det några grafikkort som klarar vga-scart ?

Sitter på ett Geforce 8500gt 256mb nu så så svårt kan de väl inte vara att hitta ett billigt bättre ?

Ja det är lite klurigt, men saken är den att jag nu vill testa mig på 2st grafikkort, hoppas på eran hjälp nu!

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus06
*Har tänkt mig att testa crossfire, men budgeten är mitt problem, korten måste kosta runt 800kr st.. tänker köpa 1 den här månaden och 1 nästa, så frågan är även vilka ATI kort passar med varandra kan jag köra ett bättre tillsammans med ett sämre ?

Ditt enda val i prisklassen är HD4670.

Du kan köra CrossFire på de kort som har de två första siffrorna gemensamma:

http://ati.amd.com/technology/crossfire/charts.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus06
*Kollar även mycket film på datorn så hdmi kanske vore något för framtida platt tv ? eller finns det några grafikkort som klarar vga-scart ?

Nej, HDMI är det självklara valet.

Här har du några exempel på HD4670 med HDMI:

http://www.inet.se/artikel/5408483/gigabyte-radeon-hd4670-1gb...

http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=8500993

http://gamestuff.se/hishd4670iceqnativehdmi1gb128bit800mhzddr...

Det sistnämnda ligger väl bäst till (790 kr inkl frakt) - men det är Dual-Slot, så kolla att det få plats att köra CrossFire på ditt moderkort, med Dual-Slot.

Annars är datorbutikens kort, single-slot och som finns på lager, men kostar straxt över 800 kr inkl frakt ett vettigt val, om du inte vill vänta på beställningstiden hos Inet, som är absolut billigast med fraktfritt.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Tack xJom för ditt svar, klarar ati's kort att köra vga-scart ? tänkte om ja kunde koppla in datorn till min tv jag har just nu isåfall, blir nog HIS kortet från gamestuff, verkar som att jag får plats med dualslot!

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus06
Tack xJom för ditt svar, klarar ati's kort att köra vga-scart ? tänkte om ja kunde koppla in datorn till min tv jag har just nu isåfall, blir nog HIS kortet från gamestuff, verkar som att jag får plats med dualslot!

För att koppla till SCART behöver du en analog utgång, och, ja, HIS-kortet har både DVI, HDMI och VGA-utgång, så saken är biff!

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Min brorsas grafikkort har gett upp och nu ska det köpas nytt.

*CPU= AMD 64 X2 6000+
*PSU= Hiper 530w
*Moderkort= Asus M2N32-SLI Premium VISTA Edition
*CF/SLi= Stöder SLI men kommer antagligen inte använda det, för processorn flaskar.
*Gränssnitt= PCI-E
*Spel: WoW
*Upplösning: 1280x1024
*Budget: 1200 kr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZiNikor
Min brorsas grafikkort har gett upp och nu ska det köpas nytt.

*CPU= AMD 64 X2 6000+
*PSU= Hiper 530w
*Moderkort= M2N32-SLI Premium VISTA Edition
*CF/SLi= Stöder SLI men kommer antagligen inte använda det, för processorn flaskar.
*Gränssnitt= PCI-E
*Spel: WoW
*Upplösning: 1280x1024
*Budget: 1200 kr

http://www.pixmania.se/se/se/4365574/art/sapphire-technology/...
helt klart, 1100kr inkl frakt för det kortet tackar man inte nej till

Vilket HD5750 som helst passar dig dock, letade bara snabbt upp ett bra billigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
http://www.pixmania.se/se/se/4365574/art/sapphire-technology/...
helt klart, 1100kr inkl frakt för det kortet tackar man inte nej till

Vilket HD5750 som helst passar dig dock, letade bara snabbt upp ett bra billigt

Ok nice att höra

Permalänk

*CPU= Core 2 4300 1,8Ghz @ 3 GHz
*PSU= Corsair HX 620
*Moderkort= P5N-E
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela = Mass Effect 2, Starcraft 2, Left 4 Dead.
*Vilken upplösning du tänker spela i = 1280 x 1024
*Din ungefärliga budget= 1000 - 1500 ~ (ungefär)
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Ja

Chassi = Lian Li PC-A05B
Litet chassi där grafikkortet får vara max ca 26 ~ 27cm långt

Tänkt som sista uppgradering av datorn som passerat "bäst-före-datumet"
(blir ny till nästa höst)

Grafikkortet jag kör med nu är ett 8600gt 256mb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
*CPU= Core 2 4300 1,8Ghz @ 3 GHz
*PSU= Corsair HX 620
*Moderkort= P5N-E
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela = Mass Effect 2, Starcraft 2, Left 4 Dead.
*Vilken upplösning du tänker spela i = 1280 x 1024
*Din ungefärliga budget= 1000 - 1500 ~ (ungefär)
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Ja

Chassi = Lian Li PC-A05B
Litet chassi där grafikkortet får vara max ca 26 ~ 27cm långt

Tänkt som sista uppgradering av datorn som passerat "bäst-före-datumet"
(blir ny till nästa höst)

Grafikkortet jag kör med nu är ett 8600gt 256mb.

hd 4770 är ett prisvärt kort, det rekommenderar jag

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
*CPU= Core 2 4300 1,8Ghz @ 3 GHz
*PSU= Corsair HX 620
*Moderkort= P5N-E
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela = Mass Effect 2, Starcraft 2, Left 4 Dead.
*Vilken upplösning du tänker spela i = 1280 x 1024
*Din ungefärliga budget= 1000 - 1500 ~ (ungefär)
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Ja

Chassi = Lian Li PC-A05B
Litet chassi där grafikkortet får vara max ca 26 ~ 27cm långt

Tänkt som sista uppgradering av datorn som passerat "bäst-före-datumet"
(blir ny till nästa höst)

Grafikkortet jag kör med nu är ett 8600gt 256mb.

Som cossie_martin säger så är HD4770 ett prisvärt kort, kostade förut 900kr men finns nu inte till ett bra pris (vad jag har sett). För den pengen kan du köpa ett HD5750 (kallt, tyst, stödjer DX11 och prestandan är bra för den pengen):
http://www.pixmania.se/se/se/4365574/art/sapphire-technology/...
(typ 1100kr inkl frakt). Presterar lite bättre än HD4770 men drar mindre ström, är tystare, stödjer tesselation och många dx11-tekniker, är ganska litet osv. Absolut bästa valet för den pengen.

/Nils B

Permalänk

sant,, jag ger mig, jag trodde dom låg kvar på 900kr, men då är det nog som
nils b säger, ett hd5750 ett bättre alternativ.
om du inte vill gå upp lite i pris, du kan ju alltid ha kvar kortet till din nya
dator som du skulle köpa till hösten.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem

CPU intel core2duo e6750 @ 3,2ghz
PSU= corsair 620w
Moderkort Gigabyte ds3 rev 1.1
RAM: corsair 4GB ddr2
OS/Disk Intel 80gb SSD med win7
CF/SLi Saknar båda
Gränssnitt PCI-E
Vilka spel du ska spela. Nyare spel tex l4d2
Vilken upplösning du spelar i. 1600*1200
Din ungerfärliga budget 1000-2500
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: nej
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? : ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst?: ja

Sitter i daxläget med ett 8800gt

Blir ett ev grafikkortköp begränsad med min cpu? isåfall är det värt att köpa nytt kort för runt 2000kr?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

*CPU= Core i5
*PSU= 620W
*Moderkort= Asus P7P55D LE
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela.
Alla möjliga, gamla och nya.
*Vilken upplösning du spelar i.
Så högt som det går.
*Din ungerfärliga budget.
Ingen direkt gräns, men vill inte slösa allt för mycket på ett grafikkort i nuläget.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
Ljudnivån spelar inte så stor roll då jag sitter med hörlurar när jag spelar.

Jag hade en 9800GTX+ i min förra datorn som jag var riktigt nöjd med, men verkar som dom inte säljs längre, hitta ett par stycken via prisjakt, men dom kostar jo fan mer nu än vad jag köpte min för 1år sen. Så inte värt att köpa det kortet för dom pengarna. Finns det nåt annat kort i samma klass fast med 1GB minne som är prisvärd?

Tack på förhand

Visa signatur

Antec P183 | Asus P7P55D LE | Core i5 750 | GTX 670 2GB | Corsair 16GB | Intel SSD 520 240GB| Antec CP-850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
CPU intel core2duo e6750 @ 3,2ghz
PSU= corsair 620w
Moderkort Gigabyte ds3 rev 1.1
RAM: corsair 4GB ddr2
OS/Disk Intel 80gb SSD med win7
CF/SLi Saknar båda
Gränssnitt PCI-E
Vilka spel du ska spela. Nyare spel tex l4d2
Vilken upplösning du spelar i. 1600*1200
Din ungerfärliga budget 1000-2500
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall: nej
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? : ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst?: ja

Sitter i daxläget med ett 8800gt

Blir ett ev grafikkortköp begränsad med min cpu? isåfall är det värt att köpa nytt kort för runt 2000kr?

Hmm, ditt grafikkort kommer inte bli superbegränsat (processorn kommer inte säga totalstopp) utan bara dra ned grafikkortet lite.
Du skulle kunna vänta till slutet av januari då HD5830 släpps, ett prisvärt och bra kort. Eller så köper du en ny processor (E8400/E8500/Q9550/liknande) om ditt moderkort stödjer det så kan du sedan köpa ett HD5750 om du vill hålla dig under 2500kr.

Kan tänka ut bra uppgraderingar till dig men då behöver jag en mer exakt budget. Du skulle ju iofs kunna köpa ett HD5830 när det kommer och senare uppgradera processor, den klarar sig absolut lite till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashkan
*CPU= Core i5
*PSU= 620W
*Moderkort= Asus P7P55D LE
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela.
Alla möjliga, gamla och nya.
*Vilken upplösning du spelar i.
Så högt som det går.
*Din ungerfärliga budget.
Ingen direkt gräns, men vill inte slösa allt för mycket på ett grafikkort i nuläget.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
Ljudnivån spelar inte så stor roll då jag sitter med hörlurar när jag spelar.

Jag hade en 9800GTX+ i min förra datorn som jag var riktigt nöjd med, men verkar som dom inte säljs längre, hitta ett par stycken via prisjakt, men dom kostar jo fan mer nu än vad jag köpte min för 1år sen. Så inte värt att köpa det kortet för dom pengarna. Finns det nåt annat kort i samma klass fast med 1GB minne som är prisvärd?

Tack på förhand

http://www.pixmania.se/se/se/4365574/art/sapphire-technology/...

Har inte 1gb minne men det behövs inte på den nivån ändå, presterar ungefär lika med 9800gtx+ men är tyst, drar lite ström, stödjer dx11 och tesselation och alltihop. Bra kort.

Annars kan du ju leta upp ett HD4850 1gb, ett HD4770 1gb, ett GTS250 1gb eller HD5750 1gb om du måste ha det, men det tror jag inte du behöver (bara i fåtal fall om du spelar i riktigt hög upplösning).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashkan
*CPU= Core i5
*PSU= 620W
*Moderkort= Asus P7P55D LE
*CF/SLi= Nej
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela.
Alla möjliga, gamla och nya.
*Vilken upplösning du spelar i.
Så högt som det går.
*Din ungerfärliga budget.
Ingen direkt gräns, men vill inte slösa allt för mycket på ett grafikkort i nuläget.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
Ljudnivån spelar inte så stor roll då jag sitter med hörlurar när jag spelar.

Jag hade en 9800GTX+ i min förra datorn som jag var riktigt nöjd med, men verkar som dom inte säljs längre, hitta ett par stycken via prisjakt, men dom kostar jo fan mer nu än vad jag köpte min för 1år sen. Så inte värt att köpa det kortet för dom pengarna. Finns det nåt annat kort i samma klass fast med 1GB minne som är prisvärd?

Tack på förhand

Har du ett 9800GTX+ just nu eller? I så fall får du nog lägga ut runt 2000-2500 kr så att du får ett 5850 för att jag ska tycka att det är värt en uppgradering. Om du inte har något kort alls av någon anledning är 5770 kanske ett lämpligt val runt 1800kr. Runt tusenlappen skulle jag säga 5750/4770/4850.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Är i färd med att uppgradera min gamla dator (sign) med lite nya prylar. Dock är jag lite tveksam till att köpa nytt grafikkort just nu utan avvaktar gärna marknaden lite om jag kan. Allt hänger dock på om mitt gamla grafikkort kommer att flaska allt för mycket eller ej. Det är ett gammalt 8800GTS 320 MB (1st edition) Vad tror ni?

CPU: Intel i5 750
PSU: Corsair HX520
Moderkort: Asus P7P55D PRO
RAM: Corsair 4 GB 1600 MHz CL9
OS/Disk: Win7/Intel 40 GB SSD
CF/SLi: Inget jag känner nödvändigt men MB stödjer
Gränssnitt PCI-E
Vilka spel du ska spela: WoW
Vilken upplösning du spelar i: 1680x1050
Din ungerfärliga budget: 1000-2000 kr
Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Hyfsat
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? : Ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst?: Ne

Edit: När jag säger att jag vill avvakta marknaden lite så syftar jag så klart på nVidias kommande lansering. Jag är iofs ingen motståndare till ATi utan bara lite missnöjd med prestandan på ex. 5770-korten.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
http://www.pixmania.se/se/se/436557...p;CodePromo=oui

Har inte 1gb minne men det behövs inte på den nivån ändå, presterar ungefär lika med 9800gtx+ men är tyst, drar lite ström, stödjer dx11 och tesselation och alltihop. Bra kort.

Annars kan du ju leta upp ett HD4850 1gb, ett HD4770 1gb, ett GTS250 1gb eller HD5750 1gb om du måste ha det, men det tror jag inte du behöver (bara i fåtal fall om du spelar i riktigt hög upplösning).

DX11 är inte så viktigt för mig än sålänge. Så det fick bli en GTS250. När väl Fermi släpps, då blir DX11 aktuell för min del. Tack för hjälpen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Har du ett 9800GTX+ just nu eller? I så fall får du nog lägga ut runt 2000-2500 kr så att du får ett 5850 för att jag ska tycka att det är värt en uppgradering. Om du inte har något kort alls av någon anledning är 5770 kanske ett lämpligt val runt 1800kr. Runt tusenlappen skulle jag säga 5750/4770/4850.

Nae hade en 9800GTX+ i min förra burk som jag var jätte nöjd med, men har inte kvar den burken längre så. Just nu sitter jag på en 9600GT, men har beställt ett GTS250 som jag ska använda nu fram tills Fermi släpps.

Visa signatur

Antec P183 | Asus P7P55D LE | Core i5 750 | GTX 670 2GB | Corsair 16GB | Intel SSD 520 240GB| Antec CP-850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fogy
Är i färd med att uppgradera min gamla dator (sign) med lite nya prylar. Dock är jag lite tveksam till att köpa nytt grafikkort just nu utan avvaktar gärna marknaden lite om jag kan. Allt hänger dock på om mitt gamla grafikkort kommer att flaska allt för mycket eller ej. Det är ett gammalt 8800GTS 320 MB (1st edition) Vad tror ni?

CPU: Intel i5 750
PSU: Corsair HX520
Moderkort: Asus P7P55D PRO
RAM: Corsair 4 GB 1600 MHz CL9
OS/Disk: Win7/Intel 40 GB SSD
CF/SLi: Inget jag känner nödvändigt men MB stödjer
Gränssnitt PCI-E
Vilka spel du ska spela: WoW
Vilken upplösning du spelar i: 1680x1050
Din ungerfärliga budget: 1000-2000 kr
Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Hyfsat
Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? : Ja
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst?: Ne

Edit: När jag säger att jag vill avvakta marknaden lite så syftar jag så klart på nVidias kommande lansering. Jag är iofs ingen motståndare till ATi utan bara lite missnöjd med prestandan på ex. 5770-korten.

Nej ett 8800gts 320mb är inget kul kort alls, det kommer flaskhalsa väldigt mycket.

Tycker du ska vänta på Fermi och se vilka kort som är bäst/pris då om det nu var det du planerade.

Permalänk
Medlem

Hejsvej! Jag är rätt kass på detta, så vore sjukt bra med lite hjälp! Jag har inte köpt någon dator ännu, men har kollat ut lite delar som jag tror blir bra. Dock så tog det stopp vid grafikkortet, har ingen aning om vad jag ska ha för något! Detta är vad jag plockat ihop so far:

*CPU= i5 quad 2,66 GHz
*PSU= Corsair VX 550W
*Moderkort= MSI P55-CD53 - moderkort - ATX - iP55
*CF/SLi= Ingen aning :/
*Gränssnitt= Ingen aning igen :\
*Vilka spel du ska spela: Allt möjligt
*Budget: ca: 2000
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
1. Ja, jag kan lägga lite extra för att det ska vara tyst.
2. Nej, jag har ingen aning om hur man monterar kylare..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p0wmpe
Hejsvej! Jag är rätt kass på detta, så vore sjukt bra med lite hjälp! Jag har inte köpt någon dator ännu, men har kollat ut lite delar som jag tror blir bra. Dock så tog det stopp vid grafikkortet, har ingen aning om vad jag ska ha för något! Detta är vad jag plockat ihop so far:

*CPU= i5 quad 2,66 GHz
*PSU= Corsair VX 550W
*Moderkort= MSI P55-CD53 - moderkort - ATX - iP55
*CF/SLi= Ingen aning :/
*Gränssnitt= Ingen aning igen :\
*Vilka spel du ska spela: Allt möjligt
*Budget: ca: 2000
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
1. Ja, jag kan lägga lite extra för att det ska vara tyst.
2. Nej, jag har ingen aning om hur man monterar kylare..

Du ska vänta på HD5830 som tydligen ska komma i slutet av januari, en vecka kvar. Det är lätt bästa valet

Permalänk
Medlem

behöver hjälp med att välja rätt grafik kort

det är en compaq sr5315sc

cpu= intel dual core E2140 (C) 1.6 GHz
ram= 2 GB PC2-5300 MB/sec 240 pin, DDR2 SDRAM
psu= vet ej (orginal)

moderkort= Motherboard Name: 945GCT-HM HP/Compaq motherboard name: Livermore8-GL6

Gränssnitt= pci express

Vilka spel du ska spela= section8 och cod modern warfare2 och det som kommer att komma

skärm= samsung 22-24" widescren med digitaltv kort plats mer vet jag inte nu

upplösning= spelar inge roll

budget=1000-1500kr gärna flera olika förslag mellan den prisklasen
kortet behöver inte vara tyst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markonam
behöver hjälp med att välja rätt grafik kort

det är en compaq sr5315sc

cpu= intel dual core E2140 (C) 1.6 GHz
ram= 2 GB PC2-5300 MB/sec 240 pin, DDR2 SDRAM
psu= vet ej (orginal)

moderkort= Motherboard Name: 945GCT-HM HP/Compaq motherboard name: Livermore8-GL6

Gränssnitt= pci express

Vilka spel du ska spela= section8 och cod modern warfare2 och det som kommer att komma

skärm= samsung 22-24" widescren med digitaltv kort plats mer vet jag inte nu

upplösning= spelar inge roll

budget=1000-1500kr gärna flera olika förslag mellan den prisklasen
kortet behöver inte vara tyst

Jag skulle satsa på 4770/4850/4870/5750/5770. Om du tvunget ska ha Nvidia så är GTS250 det enda som är hyfsat prisvärt. Själv skulle jag nog valt ett 4770 med tanke på de kraven du har och datorn du har.

Till Fogy:

Visst, Fermi ska släppas i slutet av mars men tillgängligheten lär vara katastrofal (värre än när 5800-korten lanserades) och dessutom kommer det inte att komma några "långsammare" kort som kommer i den prisklassen du siktar på. Visst, Fermi kommer förmodligen pressa priserna på 5850 men inget mer. GTX360 lär ligga runt 3000-3500kr dvs som 5870 och prestera liknande.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

CPU: Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz Socket 775
PSU: 620W Tagan
Moderkort: Asus P5N-D
CF/SLi: Ja jag kan ha SLI men vet inte om jag orkar.
Gränssnitt: PCI-E
Vilka spel du ska spela: CoD4, CSS lite av alla som släpps också.
Vilken upplösning du spelar i: Högsta möjliga. Widescreen.
Din ungerfärliga budget: kanske runt 2500-3500kr.
Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Njaea inget minus men inte nödvändigt.
Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Ja
Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nope

Kan vänta nån månad ifall det skulle släppas nåt bra, men skulle helst vilja ha ett asap.

Tacksam för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noilet

Kan vänta nån månad ifall det skulle släppas nåt bra, men skulle helst vilja ha ett asap.

Tacksam för svar!

Antingen 5850/5870 nu eller vänta tills GF100 släpps (och förmodligen köpa 5850/5870 då). Du kommer få vänta 2-3 månader innan GF100 kommer ut och påverkar prisbilden. I samband med detta verkar ATI släppa nått nytt liknande 4890.

2-3 månaders väntan kan ge dig ca 500kr billigare kort om du har tur.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC