Hur dåliga är Ace's nätagg egentligen

Permalänk
Medlem

Jag hade ett ACE 620W i min server. För några veckor sedan blev maskinen väldigt instabil, datorn tappade kontakten med diskarna och ibland hängde den sig osv... Felsökte otroligt mycket (bytte alla interna kablar, provade diskarna i en annan dator, körde minnestest...) men tillslut så åkte jag till Netonnet och köpte mig ett nytt Corsair 650w. Sedan dess så har datorn fungerat felfritt, nu har mitt Ace nätagg hamnat i en container

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tsint
Jag hade ett ACE 620W i min server. För några veckor sedan blev maskinen väldigt instabil, datorn tappade kontakten med diskarna och ibland hängde den sig osv... Felsökte otroligt mycket (bytte alla interna kablar, provade diskarna i en annan dator, körde minnestest...) men tillslut så åkte jag till Netonnet och köpte mig ett nytt Corsair 650w. Sedan dess så har datorn fungerat felfritt, nu har mitt Ace nätagg hamnat i en container

------------------------
Den vanligaste historien när det gäller såna agg är liknande som den här du berättat

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tsint
Jag hade ett ACE 620W i min server. För några veckor sedan blev maskinen väldigt instabil, datorn tappade kontakten med diskarna och ibland hängde den sig osv... Felsökte otroligt mycket (bytte alla interna kablar, provade diskarna i en annan dator, körde minnestest...) men tillslut så åkte jag till Netonnet och köpte mig ett nytt Corsair 650w. Sedan dess så har datorn fungerat felfritt, nu har mitt Ace nätagg hamnat i en container

jag kunde tagit det (a) bygger värsta budget datorn av gamla delar men saknar nätagg :/

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Dom där lödningarna var iaf jävligt fina

Seriöst, ser det ut så så duger det ens inte till en "vanlig" konsument. Finns det minsta brandrisk ska skiten inte produceras.

Jag som nyss beställt ett ACE-chassi.. får se hur det går då. Lär väl inte börja brinna iaf, hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the tackle
Dom där lödningarna var iaf jävligt fina

Seriöst, ser det ut så så duger det ens inte till en "vanlig" konsument. Finns det minsta brandrisk ska skiten inte produceras.

Jag som nyss beställt ett ACE-chassi.. får se hur det går då. Lär väl inte börja brinna iaf, hoppas jag.

Det är nog inte samma fabrik som gör chassina, men det lär ju vara en billig tillverkare om ACE följer sin strategi. Sen brukar inte chassin i sig vara farliga, det är väl om det sitter ett ACE-agg i det så kanske du ska fundera på att plocka ut det.

Men jag köper mycket hellre ett tokbilligt chassi än en tokbillig nätdel, vis av erfarenheten eftersom jag köpt tokbilliga nätdelar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hade ett Zalman som kostade runt 1k för 600w och det höll typ ett år

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrKanin
Hade ett Zalman som kostade runt 1k för 600w och det höll typ ett år

Jo, dyra agg kan också gå sönder, bara att de gör det inte lika ofta. Själv hade jag ett OCZ för 1.5k som dog, jag skulle få ett nytt på RMA men det var lika dyrt att skicka det till europalagret som att köpa ett annat nytt agg ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Att den där diskussionen fortsätter än idag, Ace är och förblir Kinesiskt skit.

Alla nätagg kan gå sönder även ett moderkort för 600kr kan fungera bättre än ett för 2000kr men bara för det gör det inte det billiga kortet bättre...sen ljuger Ace inte bara om watten för det som sätts ut är peak på 620w när den klarar 480w eller liknande kontinuerligt, sen är det problemet med rippel vilket även mer välkända märken har problem med när dom byter ner sig i delar, ju mer du pressar datorn ju mer stryk tar övriga komponenter eftersom strömmen inte riktigt är "ren".

Permalänk

Själv har jag också dåliga erfarenheter av billiga nätagg, lyckligtvis drog inte några andra komponenter med...

Nu sitter jag på ett Seasonic. Funkar bra, men låter lite mycket.

Det är väl seasonic som tillverkar Corsairs agg, vad jag förstått?
Det jag inte förstår, är hur Corsair kan hålla lägre priser än seasonic.
Vet ni?

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk

Billigaste Ace kostar 300? och ett vettigt 400W FSP med 80+ stämpel kostar 30kr mer...

Fattar inte ens att folk ens funderar på ACE. Okunskap som vanligt, kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highspeedfreak
Själv har jag också dåliga erfarenheter av billiga nätagg, lyckligtvis drog inte några andra komponenter med...

Nu sitter jag på ett Seasonic. Funkar bra, men låter lite mycket.

Det är väl seasonic som tillverkar Corsairs agg, vad jag förstått?
Det jag inte förstår, är hur Corsair kan hålla lägre priser än seasonic.
Vet ni?

Du får fråga, Seasonic har kanske andra komponenter i sina eller så tillverkar dom inte lika mycket nätagg till sig själva och sätter ett högre pris då flera bla Antec och Corsair köper större mängder av dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Det som generellt är dåligt med ACE (vad jag har hört iaf, hat aldrig haft ACEagg) är att när det går sönder går även andra komponenter sönder, med dyrare agg t.ex. Corsair går inget annat sönder.

Corsairagg tar också med sig annan hårdvara i graven.
Hade ett HX620W som brände minnen, processor, ljudkort & moderkort när det pajade.

Visa signatur

*.*

Permalänk

En polare var tvungen att byta nätagg till sin PC och köpte ett ACE trots mi avrådan. Numera får han BSOD varje gång han bootar...

Att man får vad man betalar för gäller alltid!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Corsairagg tar också med sig annan hårdvara i graven.
Hade ett HX620W som brände minnen, processor, ljudkort & moderkort när det pajade.

Vad gjorde du för att lyckas med det? Hällde du vatten i datorn?
Lite nyfiken bara eftersom Corsairs aggregat har avsäkringar både högt och lågt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Skräp

Hej!

Vill bara varna för ACE. Köpte ett nättag från dem för några månader sen. När jag en kväll satt i soffan och kollade på TV kände jag lukten av brända komponenter. Sprang in till datorn som jag har i en liten klädkammare, den var rökfylld.

Det var bara att rycka ur alla sladdarna och ställa datorn på balkongen. Jisses! Vad det rök....

Efter en stund plockade jag isär min kära dator och det visar sig att nått har gått fel i nättagget. Smälta ledningar och en stor plastklump som brunnit.

Detta efter några månader av användning.
Brandrisk. Tänk om det hade hänt på natten, då datorn står igång hela tiden.

Aldrig mer ACE! Och om du som jag snålar, köp en brandvarnare och en kolsyresläckare i anslutning till datorn.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Jag har ett Ace nätagerat och jag har använt det i över ett år och det har fungerat bra hittills. Mitt system drar ca 230watt i full load. Jag har dock noterat att spänningsvärlden är något under specifikationerna. Jag vet inte om det är normalt för nätagerat.
12v: 11,8
v 3,3 v: 3,2 v
5v: 5,02

Men jag skulle nog ändå rekommenderar folk som bygger nytt att köpa ett pålitligt nätargat. Jag kände inte till ace:s rykte när jag köpte mitt.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anders127
Jag har ett Ace nätagerat och jag har använt det i över ett år och det har fungerat bra hittills. Mitt system drar ca 230watt i full load. Jag har dock noterat att spänningsvärlden är något under specifikationerna. Jag vet inte om det är normalt för nätagerat.
12v: 11,8
v 3,3 v: 3,2 v
5v: 5,02

Men jag skulle nog ändå rekommenderar folk som bygger nytt att köpa ett pålitligt nätargat. Jag kände inte till ace:s rykte när jag köpte mitt.

Och hur mäter du det? kollar du direkt i någon ljukvara så ljuger siffrorna dock skulle det inte förvåna om 12v börjar slira iväg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anders127
Jag har ett Ace nätagerat och jag har använt det i över ett år och det har fungerat bra hittills. Mitt system drar ca 230watt i full load. Jag har dock noterat att spänningsvärlden är något under specifikationerna. Jag vet inte om det är normalt för nätagerat.
12v: 11,8
v 3,3 v: 3,2 v
5v: 5,02

Men jag skulle nog ändå rekommenderar folk som bygger nytt att köpa ett pålitligt nätargat. Jag kände inte till ace:s rykte när jag köpte mitt.

Var är det mätt, och är det vid load eller vid idle?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Var är det mätt, och är det vid load eller vid idle?

Det är mätt med cpuid HWmoniter i windows xp. System är idle.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anders127
Det är mätt med cpuid HWmoniter i windows xp. System är idle.

Kör nätaggstesten i OCCT istället, att mäta volten i idle säger nästan ingenting annat än att det går fram spänning.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anders127
Det är mätt med cpuid HWmoniter i windows xp. System är idle.

Mät med en multimeter vid idle och load, lite inte på mjukvarans värden.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Mät med en multimeter vid idle och load, lite inte på mjukvarans värden.

Det är sant, däremot är det meningsfullt att köra OCCT även om de absoluta värdena inte stämmer, som du påpekar. Man kan se om de är stabila eller inte. Man kan se rippel. Och man kan se om värdena stadigt går neråt under lite längre användning, vilket de inte bör göra. Man kan också se om datorn plötsligt kraschar när den får lite att bita i.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Q: My Voltage lines are low/high. Wasn't this was a recommended power supply?

A: First, are they even worriably low? 5% +/- is the general rule. This means you shouldn't be a concerned if it's within the following ranges:

1) 3.14-3.47v
2) 4.75-5.25v
3) 11.4-12.6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
+/- 5% är helt normalt

Det är totalt irrelevant.

EDIT: Då var frågan om att mer korrekt mäta spänningen snarare än vad som är okej marginaler.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag har testat datorn i cirka 2 minuter med occt. 3,3 och 5 v linorna var ganska så stabila även under load. Däremot 12 volt linan hoppad mellan 11,4-11,8.

EDIT: Min elmätare visad att datorn drog cirka 250 watt

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anders127
Jag har testat datorn i cirka 2 minuter med occt. 3,3 och 5 v linorna var ganska så stabila även under load. Däremot 12 volt linan hoppad mellan 11,4-11,8.

Det är en speciell ACE-finess: För att inte tråka ut datorns komponenter har agget inbyggd hula-hula dans med spänningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anders127
Jag har testat datorn i cirka 2 minuter med occt. 3,3 och 5 v linorna var ganska så stabila även under load. Däremot 12 volt linan hoppad mellan 11,4-11,8.

Har du provat köra furmark på grafikkortet samtidigt som du kör LinX/OCCT på prollen? (:
Hint: Det drar en hel del extra.

EDIT: Ner till 11.4 vid ~160-170W's last från agget är rätt jävla illa (om du inte menade att 230W var effekten komponenterna drar och inte vid väggen), vill inte veta hur det ser ut vid 400W.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Jag har ACE i min burk funkar änsålänge.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Måste avråda dig att köpa ACE.. En vän till mig köpte ett sådant, det fungera ca: en vecka.. Han gav det till mig för att titta på det, om det var en säkring eller något som hade gått sönder.. När jag plocka isär det fick jag en chock..Lödniningarna på krests kortet var nog det sämsta jag skådat.. Fattar inte hur det har fungerat..
Skicka med ett par lite suddiga bilder, men ni ser nog ändå..Min kamera har lite svårt för när bilder.

http://www.shastar.se/files/swec/Bild1.jpg
ACE 620W

http://www.shastar.se/files/swec/Bild2.jpg
På en del ställen fattas det lödningar, o på vissa ställen är det sjöar med lödtenn, Värsta jag sett i mitt liv

Ser det inte ut så pga att du sätter dit komponenterna på kretskortet sen helt enkelt doppar undersidan i en balja med lödtenn och där det är mest "komponentpinnar" där fastnar ju mest tenn? iaf den förklaring jag fick av morsans kille som jobbat med att löda diverse saker när jag frågade ang mitt apivea agg eller hur det stavas..

Visa signatur

Lian li gör världens snyggast chassi!
_____________________________
http://listen.grooveshark.com/ som spotify fast utan nerladdning :)

Permalänk
Hedersmedlem

Att Ace går sönder oftare än normalt är inte största problemet med dem, de är ju så billiga att det inte spelar nån större roll.

Största problemet enligt mig är att när den väl går sönder finns det risk att den pajar något annat i datorn också. Jag skulle inte riskera att paja en bra dator bara för att spara några hundringar på nätagget.

Problem nummer två är att de har mycket hög rippel, och den ökar när de blir äldre. (Rippel går inte att mäta i OCCT btw, man behöver andra instrument till det). Hög rippel gör att VRM på moderkort och grafikkort måste jobba hårdare för att ge fin och jämn spänning och de kan överhetta och paja om dom får jobba för hårt. Har du tur blir datorn bara instabil innan VRM går upp i rök.

Och sen har vi effektiviteten som är inget annat än urusel. Bra nätagg har en effektivitet på 80-90%, Ace kanske kommer upp i 70% om du fått ett riktigt bra exemplar. Så de blir svinvarma och drar en massa ström i onödan. Om du köper ett bra nätagg istället kommer du att tjäna in prisskillnaden inom ett år på elräkningen.

Visa signatur

Nämen hej!