Permalänk
Medlem

Får inget TV-out ljud på tvn!

Scenario:

*Har en datorn med SLI-260 gtx.
*Har HDMI-sladden i ena kortet samt bildskärmen i det andra (enbart för att kunna ha två olika upplösningar på tv:n och skärmen)

Allt fungerar som en pärla och jag får grym bild på tv:n precis som jag vill ha det. Problemet är bara de att ljudet inte vill föras över till tv:n. Har testat allt, samt gått under ljudinställningar och angett Digitalt ljud (S/PDIF) som standardenhet. När jag har HDMI-sladden i samma kort som bildskärmen klarar den av att spela upp ljudet, vad är det jag missar? Eller är de helt enkelt så att jag inte kan få något ljud med denna konfigurationen?

Grymt tacksam för hjälp

Permalänk

i windows 7 kan man högerklicka på ljudikonen i systemfältet, välja "playback devices" och där aktivera ljudet på hdmi'n.. S/PDIF är troligtvis ljudkortets digitala utgång

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Moderkortet brukar har en S/PDIF kontakt som man måste koppla in. Stödjer grafikkortet det?

Annars brukar väl inte grafikkort leverera ljud?

Visa signatur

Im just newbie

Permalänk

jo hdmi har ljud ut

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

freddan83, vad menar du att jag skall trycka på i playback devices menyn? Har bara 3 alternativ, Högtalare, mikrofon samt Digitalt ljud S/PDIF. När jag anger S/PDIF som standardenhet fungerar de som sagt inte.

Permalänk

okej, jag har en som heter "ati hmdi sound" typ som jag kan välja där... antar att du har senaste drivrutinerna och då vettifan

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Eftersom det fungerar när du kör tv:n och skärmen på samma kort (inkl ljud) så kan man ju anta att något blir skumt med SLI och överföringen av ljud-data (kanske för att det inte finns någon intern S/PDIF-kabel kopplad till kortet som tv:n är kopplad till? ). Varför kan du inte köra båda två i samma kort, har aldrig varit ett problem att köra olika upplösningar via samma kort tidigare, SLI eller inte. (eller nja, innan Big Bang2 gick det inte att köra flerskärm + SLI, men det är ju länge sen nu )

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Re: Får inget TV-out ljud på tvn!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av remixxan
Scenario:

*Har en datorn med SLI-260 gtx.
*Har HDMI-sladden i ena kortet samt bildskärmen i det andra (enbart för att kunna ha två olika upplösningar på tv:n och skärmen)

Allt fungerar som en pärla och jag får grym bild på tv:n precis som jag vill ha det. Problemet är bara de att ljudet inte vill föras över till tv:n. Har testat allt, samt gått under ljudinställningar och angett Digitalt ljud (S/PDIF) som standardenhet. När jag har HDMI-sladden i samma kort som bildskärmen klarar den av att spela upp ljudet, vad är det jag missar? Eller är de helt enkelt så att jag inte kan få något ljud med denna konfigurationen?

Grymt tacksam för hjälp

För att man har ett HDMI interface betyder det inte att man har stöd för ljud i grafikkretsen. Vad jag vet har Radeon satsat på det.
Tydligen går ljudet i 260 att få via S/PDIF-kabel från moderkort till grafikkort, för att få ljud i HDMI kabeln.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Re: Re: Får inget TV-out ljud på tvn!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeDuke
För att man har ett HDMI interface betyder det inte att man har stöd för ljud i grafikkretsen. Vad jag vet har Radeon satsat på det.
Tydligen går ljudet i 260 att få via S/PDIF-kabel från moderkort till grafikkort, för att få ljud i HDMI kabeln.

Stämmer bra, inga nVidia kort har interna ljudkretsra. Bara ATi korten som har detta.
Med ATi korten måste man dessutom använda den medföljande adaptern från dvi-hdmi för att det skall överföras (gäller inte kort som har native hdmi).

Vi får väl se om fermi har ljud som standard eller inte. Så länge måste alla GeForce användare bygla sina kort med en kabel från ett internt ljukort för att muxa in ljudet i hdmi strömmen från grafikkortet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com