Permalänk
Medlem

Speldator 6000kr

Tjena tjena. Jag ska nämligen köpa en ny speldator för att spela spel på. Det jag spelar på datorn är World of Warcraft, Counter-Strike och sedan kommer jag spela Bioshock 2 och Diablo 3. Jag skulle verkligen behöva hjälp med detta då jag vill kunna spela spelen utan några stora problem. Det jag sitter på just nu klarar av World of Warcraft ganska bra, men det finns massor med lagg på vissa ställen.

Detta har jag hemma just nu som jag vill använda på den nya:

Windows 7 64BIT
320GIG Sata hårddisk

Detta skulle jag helst vilja ha:

CrossFire
4GIG minne
Intel processor, men kan gå över till AMD.

Detta har jag fått ett råd att köpa:

Sapphire HD5770 1GB - 1590kr
Xigmatek Asgard - 499kr
Intel Core i3 Duo 530 - 1179kr
Gigabyte P55M-UD2 - 949kr
Kingston DDR3 4GB 1600Mhz HyperX (2x2GIG) - 1300kr
Axpertec Xion 500W Version 2.20 - 499kr

www.NetOnNet.se

Allting: ~6000kr

Budget: 6000kr +/- nån hundring.

Hjälp med min speldator som jag ska spela spel på.

Permalänk
Medlem

ser bra ut, se till så moderkortet stödjer crossfire för det skulle jag rekommendera med 2 st 5770, när datorn börjar svikta i framtiden bara köpa sig ett till ;D

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag inte ta en Athlon, utan en Phenom 2.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Håller med Arginj, ta en Phenom 2 X2 550 BE istället. Kostar ungefär lika mycket.

Permalänk
Medlem

En Phenom 2 x2 550 Black Edition kostar till och med ungefär 200kr mindre. Men, måste man inte klocka den för att komma upp i samma prestanda som en x4?

Jo, jag såg att det inte var ett Cross Fire moderkort, någon som skulle kunna rekommendera en?

Permalänk
Medlem

Detta hade jag kört på http://data.fuskbugg.se/skalman01/-6k.bmp
Sen så kan du köpa ett till 5770 om du vill det i framtiden, eftersom systemet stödjer crossfire och har ett nättagg som klarar av att driva det.

Jag hade tagit Phenom 2 x2 550 Black Edition istället för athlon för att den är bättre i spel, samt så är den lätt att klocka. Man kan låsa upp resterande kärnorna i bios så att det blir x4 (men detta är inte garanterat. Finns guider om det)
Phenom 2 x2 550 Black Edition är en väldigt prisvärd processor som presterar bra även original. Om du ska spela mycket (vilket du ska (?) ) så är den bättre, men om du ska syssla mycket med multitasking så skulle jag satsa på x4.
Jag hade tagit phenom 2 hur eller hur för det är en nyare generation Det är vad jag hade gjort.
Rätta mig andra om jag har fel

Lyck till! /Chwille

Visa signatur

Antec 900 | Corsair 650W | E8400 3,0Ghz | Ati asus 4890 1Gb | 320Gb | 4Gb corsair | Asus PQ5-e

Permalänk
Medlem

Skulle gjort precis som Chwille sa!
moderkort som stödjer CF, du kommer vara glad att du köpte det den dagen grafiken inte duger längre
och helt klart phenom II !
det enda spelet där x4an e bättre är väl gta IV och det är nog det enda spelet såvitt jag vet...
och har man tur kan man låsa upp phenomen och den är även lätt att klocka se sign

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chwille
Jag hade tagit phenom 2 hur eller hur för det är en nyare generation Det är vad jag hade gjort.
Rätta mig andra om jag har fel

Athlon II är en Phenom II som saknar eller har deaktiverad L3-cache

Athlon II = 128kB/core L1 cache, 512kB/core L2 cache
Phenom II = 128kB/core L1 cache, 512kB/core L2 cache, 6 MB L3 cache

De är båda av samma "generation".

Permalänk
Medlem

Se33; Hur låter fläkten till Phenom II x2 550 Black Edition? Om det låter mycket så kan jag köpa en fläkt vid montering istället för att göra det senare.

Permalänk
Medlem

Jag tror att den låter som de flesta stockkylare; alltså rätt mycket, trots att den kyler dåligt. Kör på exempelvis någon av noctuas fläktar, de är riktigt bra och låter i princip ingenting.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chwille
Detta hade jag kört på http://data.fuskbugg.se/skalman01/-6k.bmp
Sen så kan du köpa ett till 5770 om du vill det i framtiden, eftersom systemet stödjer crossfire och har ett nättagg som klarar av att driva det.

Jag hade tagit Phenom 2 x2 550 Black Edition istället för athlon för att den är bättre i spel, samt så är den lätt att klocka. Man kan låsa upp resterande kärnorna i bios så att det blir x4 (men detta är inte garanterat. Finns guider om det)
Phenom 2 x2 550 Black Edition är en väldigt prisvärd processor som presterar bra även original. Om du ska spela mycket (vilket du ska (?) ) så är den bättre, men om du ska syssla mycket med multitasking så skulle jag satsa på x4.
Jag hade tagit phenom 2 hur eller hur för det är en nyare generation Det är vad jag hade gjort.
Rätta mig andra om jag har fel

Lyck till! /Chwille

Verkligen: http://www.tomshardware.com/reviews/athlon-ii-x3,2452-10.html

och ts har en 630 med 200 mhz högre frekvens i sitt paket så jag tror nog den hänger med p II 550 i spel och spöar den i allt annat.

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite och kom på att NetOnNet har öppnat en lagershop här i Västerås, och dom säljer sakerna för ett ganska lågt pris:

Sapphire HD5770 1GB - 1590kr
Xigmatek Asgard - 499kr
Intel Core i3 Duo 530 - 1179kr
Gigabyte P55M-UD2 - 949kr
Kingston DDR3 4GB 1600Mhz HyperX (2x2GIG) - 1300kr
Axpertec Xion 500W Version 2.20 - 499kr

Allting: ~6000kr

Jag valde att inte köpa en ny hårddisk då jag har en hemma redan. Ska också inte köpa brännare.

Frågor: Passar allt?
Är det värt pengarna?
Hjälp! www.netonnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Athlon II är en Phenom II som saknar eller har deaktiverad L3-cache

Athlon II = 128kB/core L1 cache, 512kB/core L2 cache
Phenom II = 128kB/core L1 cache, 512kB/core L2 cache, 6 MB L3 cache

De är båda av samma "generation".

Yes.

Tror dock inte L3 cache gör så stor skillnad i spel just nu.
Det är nog mer Mhz skillnaden mellan processorna som gör att Phenom II x2 presterar bättre i spel som inte lagt till quad-core stöd.

Permalänk
Medlem

ser fint ut men skulle också köra en 550 och låsa upp kärnorna genom guiden som finns här på sweclockers

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erCarN
ser fint ut men skulle också köra en 550 och låsa upp kärnorna genom guiden som finns här på sweclockers

Inte säkert att kan lyckas

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

Så datorn (som står LÄNGST UPP) är bra? Är det ett värt köp?

Permalänk
Medlem

Phenom II x2 550!
mest prisvärda processorn du kan köpa i denna prisklass.
original kylaren låter en del men inte för mycket så länge man inte klockar, min fläkt gasar upp i 3300 rpm och det blir det här irriterande ljudet när den snurrar så fort :/

jag tror det är dumt att köpa den där i3an för att:
du betalar för en grafikkrets du inte kommer använda...
intel är dyrare än amd...
jag tror du får bättre prestanda med en phenom II

(kanske låter som en liten AMD fanboy nu men det är smällar man får ta, jag skrev det jag skrev för att så resonerar jag och jag skulle gjort så.)

ditt paket e också riktigt bra och det är nog bland det bättre intel paket du skulle kunna köpa

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Phenom II x2 550, menar du BE eller vanliga? Jag kan inte hitta BE på NetOnNet