Permalänk
Medlem

Modemet bondar vad jag vet bara 6 kanaler just nu men på vissa orter kan de ha lagt ut fler för att jämna ut kapaciteten. Inte 100% säker dock.

Skulle inte skaffa en ny router ännu då de ska fixa en mjukvara som kanske kommer innan slutat av månaden. Om det hjälper är en annan 5a återigen

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Har 1 månad kvar på mitt 50 mbit, ska man byta till 100? Är det tillräckligt stabilt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Har 1 månad kvar på mitt 50 mbit, ska man byta till 100? Är det tillräckligt stabilt.

Jag måste säga att det fungerar över förväntan än så länge.

Modemet känns stabilare än mitt 50Mbit-modem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Jag måste säga att det fungerar över förväntan än så länge.
Modemet känns stabilare än mitt 50Mbit-modem.

Det är intressant hur vi upplever den här tjänsten så olika. Jag har aldrig varit med om något som varit så ostabilt som den här 100-tjänsten och skulle aldrig rekommendera den som det ser ut idag.

Det är ju klart att det så småningom kommer att släppas en ny firmware som gör modemet stabilare men jag orkade inte ha ett så flappande internet och bytte tillbaka till mitt 50mbits modem.
Sen jag bytte har jag inte haft ett enda avbrott.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kernel31
Det är intressant hur vi upplever den här tjänsten så olika. Jag har aldrig varit med om något som varit så ostabilt som den här 100-tjänsten och skulle aldrig rekommendera den som det ser ut idag.

Det är ju klart att det så småningom kommer att släppas en ny firmware som gör modemet stabilare men jag orkade inte ha ett så flappande internet och bytte tillbaka till mitt 50mbits modem.
Sen jag bytte har jag inte haft ett enda avbrott.

Det är nog flera faktorer som spelar in. Har inte heller haft några stabilitets problem med 100 Mbits tjänsten. Däremot fick jag problem när jag skaffa 50 Mbits tjänsten för lite mer än ett år sedan. EPC2607 modemet startade om några gånger om dagen. Det var inget fel på modemet, utan fel i nätet. De felen hade jag dock inte märkt av med mitt tidigare modem.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joshua
Speedtest får jag endast mellan 40-50mb/s
Testar jag att ladda ner något ex. något från microsoft så maxade den 4,99mb/s.

Är detta något att finna sig i bara och vara nöjd som det är och vad är egentligen hastigheten som jag ska säga till comhem att jag har?

Det där är ju nått jag har påpekat ända sedan megabitracet började.

Visst 100mbit verkar ju fräsigt, men problemet i det hela är ju precis det du upplever..
Diverse olika tjänster, allt från speedtest till microsoft, har ju helt enkelt inte kapacitet att leverera 100mbit till varenda session.

Inge konstigt med det, jag sitter på 100mbit LAN nuförtiden, och ofta får man ju vara glad om nerladdningar från diverse sidor går över 1 meg/sec.

Fördelen är ju i och för sig att man kan ha många saker igång samtidigt, men gällande singel-trådat så skulle jag nog som sagt säga att begränsningen oftast ligger hos källan, inte på vägen hem till dig.

EDIT: eller, det beror ju såklart på vartifrån man laddar. Över atlanten blir det nog alltid problem med 100mbit, men jag tror nog det blir problem att få 100mbit nästan lite varstans ifrån, även Sverige/norden/europa

Permalänk

Sitter och funderar på att skaffa comhem xxl100 men det verkar vara en massa strul med det..sitter med BBB 8Mbit/s utan strul..ska man vänta tills comhem är helt stabila eller chansa på att det fungerar bra..finns inte så många bredbandsopertörer att välja på.

Permalänk
Medlem

CG 3100 har ju en USB port.

Någon som lyckats få den att fungera?

kopplar in USB diskar samt minnen .. men kan inte leta upp dessa någonstans sen från datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eway
CG 3100 har ju en USB port.

Någon som lyckats få den att fungera?

kopplar in USB diskar samt minnen .. men kan inte leta upp dessa någonstans sen från datorn.

Seriöst 3100ans routerfunktion och funktion över huvudtaget är ett skämt. Gör som jag köp en ordentlig router istället.

/R

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eway
CG 3100 har ju en USB port.

Någon som lyckats få den att fungera?

kopplar in USB diskar samt minnen .. men kan inte leta upp dessa någonstans sen från datorn.

Om jag förstått det hela korrekt, eftersom jag läst alla 168 sidorna, tror jag att det är ett usb-nätverkskort, inte en vanlig usb-port.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoSubstitute
Om jag förstått det hela korrekt, eftersom jag läst alla 168 sidorna, tror jag att det är ett usb-nätverkskort, inte en vanlig usb-port.

Okej, vad kan man i praktiken göra me en sådan Port då?

Permalänk
Medlem

Inget annat än att surfa på nätet via USB-kabel

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bananas75
Sitter och funderar på att skaffa comhem xxl100 men det verkar vara en massa strul med det..sitter med BBB 8Mbit/s utan strul..ska man vänta tills comhem är helt stabila eller chansa på att det fungerar bra..finns inte så många bredbandsopertörer att välja på.

Beror nog mycket på var man bor. Jag bytte precis från BBB 8Mbit till ComHem XXL och har inte haft några problem alls förutom att jag fick dålig hastighet med FlashFXP. Detta löste sig dock med FTPRush.

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med sporadiska bryts med Netgearmodemet... kan ni testa igen? Ryktas att comhem gjort något idag. Som sagt tidigare tror jag inte det löser felet för alla som upplevt problem men säkert några. Att uppkopplingen bryts kan likväl bero på kvaliteen på kabelnätet där man bor.

Ska tydligen komma en ny mjukvara förhoppningsvis innan slutet av månaden också. Vad den innehåller vet jag dock inte. Ev förbättringar i hastigheten för er som inte har Gigabitkort och så ska ju den kosmitiska buggen med wifilampan åtgärdas... Säkert fler saker utöver detta. Oavsett kommer nog comhem kräva gigkort för sin hastighetsgaranti men skadar ju inte om det ökar på speeden till över 50mbits som man lätt fick med 100mbitkort på deras Cisco 50mbitmodem.

Det var väl någon av er som bytte tillbaka till 50mbitmodemet pga avbrotten? Du kan ju alltid testa igen men då måste du ju ringa till comhem för att få det inloggat eller så kan du ju avvakta och se vad andra tycker och ev på nästa mjukvara.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Wifilampan slockna efter omstart i Lördags, märkte åxå att det inte bröt något när man belasta Upploaden, vilket det gjorde före,, hoppas det håller nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaYFly
Tack för svaret.
Ok får väl avvakta lite då, det fungerar ju trots allt smärtfritt hur länge som helst (troligtvis tills det har vart obelastat ett tag och sedan används igen) efter att 2-3 omstarter har skett så det är ju inget jätteproblem, dock riktigt irriterande. Jag bor i Kungsbacka 3 mil söder om Gbg om den informationen hjälper något.
Tack igen o så hoppas vi att det löser sig.

Edit: Jag är inte hundra på ifall det var just när den nya mjukvaran laddades in i modemet som problemen började, men jag vet att det fungerade utan några problem när jag skaffade com hem 100mbit i slutet på november. Skulle tro att problemen startade i slutet på december eller början på januari.

Phunky jag tror du kan avskriva mitt problem. Det är såhär att jag å tjejjen har exakt samma dator (bärbar compaq 615) och på något sett verkar det vara så att våra trådlösa nätverkskort krockar. Men när jag ändrade till control channel 2 på modemet så verkar det fungera. Vi har egentligen inga andra trådlösa nätverk omkring oss men på något underligt sett så är det bara control channel 2 som fungerar som den ska. Jag kan se att vi fortfarande tappar anslutningen någon sekund nån gång då och då, men nu går det i alla fall att köra trådlöst vilket är kört på de andra kanalerna. Och laddar man hem tunga filer så kör jag ändå med kabel och oftast en annan stationär dator) Jag upptäckte detta då jag märkte att det alltid gick fint att surfa med min ipod touch. Hur kommer det sig att bara channel 2 fungerar? Jag har testat i princip alla channels (kanske har missat 1 eller 2) och ingen fungerar som den ska förutom channel 2. Jag trodde inte channel skulle spela någon roll om man inte har andra trådlösa nätverk omkring sig som stör?
Om du vet så får du gärna förklara om du har tid (eller någon annan)

Är det vanligt att trådlösa nätverkskort krockar eller är detta modem extra känsligt för sånt här?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Jag har problem med konstiga korta disconnects, varje gång problemet uppstår blir detta loggat i modemets event log, senast igår:

Tue Jan 19 21:57:04 2010 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=MAC:PÅ:MITT:MODEM;CMTS-MAC=00:13:5f:06:c6:92;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; Tue Jan 19 21:57:04 2010 Error (4) Missing BP Configuration Setting TLV Type: 17.9;CM-MAC=MAC:PÅ:MITT:MODEM;CMTS-MAC=00:13:5f:06:c6:92;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Skulle gissa på att mitt modem "tappar" anslutningen mot CMTS :en och packeten tar stopp tills CMTS syncar upp mot mitt modem igen.

Oftast loggar den här eventen mer än en gång när problemet uppstår, själva nertiden är aldrig lång, handlar om max 60 sekunder. Blir dock lite jobbigt när man spelar MMO's och måste vänta på att anslutningen mot servern timar ut innan jag kan logga in igen.

Kör modemet i bryggat läge.

Software Version 3.9.21.7.mp2.V0018 har det kommit någon nyare?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Vad jag vet gjorde comhem något idag och dendär loggen är från igår. Har du nyare exempel? Inte för att infon från loggen är mycket att gå på men endå...

Vet inte varför Knolen upplever det som bättre sedan i söndags, ev placeboeffekt eller så berördes han av något i det lokala kabeltvnätet.

V0018 är den senaste mjukvaran...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd

Har inga nyare exempel då jag inte haft några fler disconnects
Har rensat loggen nu. Förhoppningsvis slipper jag få fler sådana entries.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbev
Beror nog mycket på var man bor. Jag bytte precis från BBB 8Mbit till ComHem XXL och har inte haft några problem alls förutom att jag fick dålig hastighet med FlashFXP. Detta löste sig dock med FTPRush.

Ok tack Tobbev.. jag bor i Värnamo och dom på "kundtjänst" sa att jag skulle få full hastighet och då räknar jag med 90-100/10 och inte runt 50-60/10. Jag bytte nämligen från 24Mbit till 8Mbit på BBB..dom sa att jag kunde ha det eftersom jag fick upp till 12 och deras är ju mellan 12-24 men nergraderingen kostade ju inget..dumt att betala förmycket för något man inte kan utnyttja.Men det låter som om man ska chansa på att ta comhems xxl100 för annars går det ju att byta tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är "dom på kundtjänst" inte sådär mycket att lita på...
Det verkar, ytterligare "tyvärr" när det gäller comhem, som att även dom jobbar på provision..

Detta baserar jag bl.a på:
* Kundtjänst försökt sälja på mig IP-tele när jag ringt in om att bredbandet inte fungerar (jävla ironi där oxå, "ehh bredbandet fungerar kasst, men ska du inte byta till iptelefoni?")
* Senast när jag skulle uppgradera från 8 mbit till 25 mbit hos föräldrarna försökte han in i det sista att kränga på mig 12 månaders bindningstid (till den enda fördelen att det skulle kosta 279:- istället för 299 dom första 6 månaderna, ohhhhhh, "tjäna" 300:- i utbyte mot att binda sig på ett år av betalning )

Hur som helst bananas75, tjänsten specificeras tyvärr som:
Bredband XXL 100
50-100 Mbit/s

Så, sålänge man får över 50mbit så finns det nog inte sådär jättemycket man kan klaga på enligt kontraktet...

Sen förstår jag inte varför alla är så extremt **** på 100mbit heller
Satsar ni på att arkivera hela Internetttet på CD-R eller?

Såhär ser mina stats ut för Dec + Jan, sen jag flyttade och blev tvungen att fixa en "router".

In Out Total
Jan 2010 56.16 GB 1.96 GB 58.11 GB
Dec 2009 42.90 GB 12.58 GB 55.48 GB

så, 43+56 gig download totalt på 31+20= 51 dagar.
~= 100 gig / 50 dar ~= 2gb / dag

Sen är ju allt detta utspritt över allt från spelande, till iptelefoni och youtube-surf.
Nu är det ju inte helt korrekt räknat, men på kul:
Säg att man använder nätet mellan 17-23 -> 6 timmar = 21600 sec.
2000 meg / 21600 * 8 bittar sec ~= 0,74 mbit i snitt...

Så, utav intresse så skulle jag vilja veta vad det är som är så extremt bandbreddskrävade att 50mbit är "uuh fan vad det suger" till att 100 mbit blir "ohhh nu funkar allt perfekt".
Men det är klart, kanske är e-peen nowdays att tanka torrents i 10+ meg/sec

50 mbit -> 6,25 meg/sec -> 540 gig om dygnet... Vore som sagt intressant att veta vad som inte 6,25 meg /sec /// 540 gig om dygnet inte räcker till i en hemmatillämpning

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Tyvärr är "dom på kundtjänst" inte sådär mycket att lita på...
Det verkar, ytterligare "tyvärr" när det gäller comhem, som att även dom jobbar på provision..

Detta baserar jag bl.a på:
* Kundtjänst försökt sälja på mig IP-tele när jag ringt in om att bredbandet inte fungerar (jävla ironi där oxå, "ehh bredbandet fungerar kasst, men ska du inte byta till iptelefoni?")
* Senast när jag skulle uppgradera från 8 mbit till 25 mbit hos föräldrarna försökte han in i det sista att kränga på mig 12 månaders bindningstid (till den enda fördelen att det skulle kosta 279:- istället för 299 dom första 6 månaderna, ohhhhhh, "tjäna" 300:- i utbyte mot att binda sig på ett år av betalning )

Hur som helst bananas75, tjänsten specificeras tyvärr som:
Bredband XXL 100
50-100 Mbit/s

Så, sålänge man får över 50mbit så finns det nog inte sådär jättemycket man kan klaga på enligt kontraktet...

Sen förstår jag inte varför alla är så extremt **** på 100mbit heller
Satsar ni på att arkivera hela Internetttet på CD-R eller?

Så, utav intresse så skulle jag vilja veta vad det är som är så extremt bandbreddskrävade att 50mbit är "uuh fan vad det suger" till att 100 mbit blir "ohhh nu funkar allt perfekt".
Men det är klart, kanske är e-peen nowdays att tanka torrents i 10+ meg/sec

50 mbit -> 6,25 meg/sec -> 540 gig om dygnet... Vore som sagt intressant att veta vad som inte 6,25 meg /sec /// 540 gig om dygnet inte räcker till i en hemmatillämpning

Ok Bassebab....
Är inte bara ute efter download utan vill oxå ha mer upload. det jag menar är om jag vill ha mer download så kan jag byta till comhem 12-25/1 Mbit och 20:- billigare men då ha jag samma upload som jag har nu.betalar 319:- idag för 8/1Mbit och tar jag comhem XXl 100/10 så har jag ev 7-10ggr högre ner & 9-10 ggr upp för 80:- mer/mån och sen om comhem höjer upload så blir det bara ett +.Eftersom dom nu inte har kvar sin tjänst xl 50 Mbit(kan inte hitta den iaf på hemsidan)hade dom en tjänst på 50/50 så hade jag kunna tänka mig att ta den efter som jag inte kan ha högre än vad jag har idag från BBB så därför har jag bara att välja på comhem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bananas75
Ok Bassebab....
Är inte bara ute efter download utan vill oxå ha mer upload. det jag menar är om jag vill ha mer download så kan jag byta till comhem 12-25/1 Mbit och 20:- billigare men då ha jag samma upload som jag har nu.betalar 319:- idag för 8/1Mbit och tar jag comhem XXl 100/10 så har jag ev 7-10ggr högre ner & 9-10 ggr upp för 80:- mer/mån och sen om comhem höjer upload så blir det bara ett +.Eftersom dom nu inte har kvar sin tjänst xl 50 Mbit(kan inte hitta den iaf på hemsidan)hade dom en tjänst på 50/50 så hade jag kunna tänka mig att ta den efter som jag inte kan ha högre än vad jag har idag från BBB så därför har jag bara att välja på comhem.

Såg i efterhand att dom hade tjänsten 25/10 Mbit (12-25 ner / 7-10 upp)
För 359:- / mån =för 40:- mer i mån får jag 2-15 Mbit ner & 6-9 Mbit upp extra...
kanske skulle satsa på detta..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Ni som har problem med sporadiska bryts med Netgearmodemet... kan ni testa igen? Ryktas att comhem gjort något idag. Som sagt tidigare tror jag inte det löser felet för alla som upplevt problem men säkert några. Att uppkopplingen bryts kan likväl bero på kvaliteen på kabelnätet där man bor.

De verkar stämma, Phunky.....
Jag hade stora problem tidigare med mitt Comhem XXL med omstarter och tappade uppkopplingar. Nu verkar allt funka jättebra
Har maxat både upp och ner samtidigt skickat filer genom nätverket, och inte en enda omstart på hela dagen.... Vore ju kanon om dom lyckats fixa problemen, men de är för tidigt och ropa hej ännu, men detta ser lovande ut iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
...
Sen förstår jag inte varför alla är så extremt **** på 100mbit heller
Satsar ni på att arkivera hela Internetttet på CD-R eller?

Såhär ser mina stats ut för Dec + Jan, sen jag flyttade och blev tvungen att fixa en "router".

In Out Total
Jan 2010 56.16 GB 1.96 GB 58.11 GB
Dec 2009 42.90 GB 12.58 GB 55.48 GB

så, 43+56 gig download totalt på 31+20= 51 dagar.
~= 100 gig / 50 dar ~= 2gb / dag
...
50 mbit -> 6,25 meg/sec -> 540 gig om dygnet... Vore som sagt intressant att veta vad som inte 6,25 meg /sec /// 540 gig om dygnet inte räcker till i en hemmatillämpning [/B]

Well, jag kollade mina stats sen senaste reboot, 37 dagar, och det gav:
755G download / 2804G upload = 96 G/dag

Som flera andra nämner så handlar det en hel del om stabil upload (vilket jag inte kan se att någon gnäller om alls - ComHem har alltid levererat alla 10 Mbit i upload, oavsett 50/10 eller 100/10), men du är inte direkt en storanvändare så du har kanske inget direkt behov av snabb lina, varken in eller ut.

Värt att notera att systemet kan inte skilja på intern och extern trafik, så siffrorna är givetvis uppblåsta, då jag kollar på filmer/tv-avsnitt via nätverket till en WDTVLive. Det skulle kunna översättas till att merparten av de 755G jag laddat hem genererar lika mycket upload till WDTV:n. Dock har jag inte kollat på allt jag dragit hem ännu - vem hinner med det?

Jag har inte haft tid/ork (pengar spelar liten roll också) att ordna ny gbit-router/kort, så jag har inte kunnat bekräfta någon förbättring av hastigheten vid nedladdning sedan min senaste kommentar. rtorrent rapporterar 5600-5700 max, men då ligger det 150-200 andra aktiva sessioner också där. Själv tycker jag det är lite klent att modemen fortfarande bara har halv-duplex-koppling in mot det lokala nätverket. Det känns 90-tal.

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt XXL 100 igår och jag har nu Utorrent/Internet problemet :P...

Jag har 2 datorer, en stationär och en bärbar, så jag har fått igång internet på båda, och när jag har utorrent på så kunde jag först inte ens gå in på internet, tog flera minuter för att öppna en sida, så jag googlade lite och hittade denna tråden och jag gjorde som ni sa (några sidor bakåt) och det fixade sig då på den stationära datorn, men nu när jag är på den bärbara, starta upp utorrent, då dör hela internet, står i hörnet på det trådlösa vid klockan "Identifying". Alltså på den bärbara dör internet helt och hållet då. Jag har stängd av NAT och pillat lite i intällningarna i utorrent men fortfarande fungerar det inte.

Ångrar mig så mycket att jag beställde denna, mitt 50 var fan mycket bättre, och btw, med mitt 50mbti som jag hade då, kunde jag komma upp i lite över 6mbit/s i download, och med detta kommer jag upp i max 4 på den stationära då. Så nåt är riktigt fel här, och nej det är inget fel på mitt nätverkskort eller min dator, nätet var ju helt perfekt med 50mbit. Kör windows 7 också förresten. Nån vänlig själ därute som skulle kunna hjälpa mig ?

Permalänk
Medlem

Testat slå av IPflooding i modemet?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Japp, både det och NAT, när man stänger av NAT så stängs IPflood av automatiskt, men jag har fixat det nu tror jag.

Fick hjälp av kusinen, jag fick flytta modemet ifrån golvet för under parketten finns en massa järn/stål, folier osv som stör det trådlösa, så jag har modemet vid fönstret nu och så satte jag på NAT men avmarkerade IPFlodding, så nu funkar det än så länge :)...

Permalänk

Har precis idag bytt från telia 24/1 till XXL
Tptest några gånger snitt: 80/9.7 Mbit/s, lägsta: 50/9.7, högsta 93/9.7

Stora paketförluster enligt detta test

Permalänk
Medlem

Mitt trilskas med att falla tillbaka på 10/10. Sist dog hela skiten när jag startade om modemet för att få det tillbaka till 100.