Permalänk
Medlem

Ännu en SSD-fråga

Jag vet att jag inte är först att fråga, men jag har svårt att finna svar på alla frågor.

Vad är till exempel skillnaden på Intel X25-V och Intel X25-M? V är 40 GB och M är 80 GB, men M har ju sjukt mycket bättre läsning, skrivning och accesstid OCH är billigare / GB..

Jag tänkte köpa en SSD att använda som systemdisk. 40 GB är lite lite, jag tänkte mig snarare någonting i stil med 64-80 GB.

Har tittat lite på dessa (är inte insatt så tips är välkommet) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=522086,459908,515442,446...

Hur står sig Kingston 128 GB mot Intel 80 GB? Det är ju nästan samma pris. Läs och skrivhastigheten är ju väldigt annorlunda, men man får ju ganska mycket mer lagring per krona med Kingston. Är det någon märkbar skillnad? Jag vill varken känna att jag skulle köpt den snabbare (om den känns snabbare) eller den större (om det inte är någon skillad).

(Det övriga datorsystemet än snart ett år gammalt och kostade ca 10k, så det är fortfarande bra)

Permalänk

+ Var skillnaden mellan Kingston SSDNow V 128GB och Intels X25-M 80 GB finns ser du i Sweclockers egna prestandadatabas...

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6190&page=18

...se det sista resultatet där, "Slumpmässig skrivning (4kB)". Skillnaden är enorm, både i benchmarks såväl som IRL, det går så segt med Kingston-disken att datorn kan eventuellt "frysa till"/"lagga till" om Windows vill skriva ut sin skrivcache. Intels diskar är därför ett mkt bättre köp.

+ Skillnaden mellan Intel X25-V och Intel X25-M är att du har 5 flashkretsar i X25-V, och 10 kretsar i X25-M. När du läser/skriver till en SSD försöker den fördela arbetet över alla kretsarna. Om du därför har stora filer att läsa/skriva är det möjligt att den kan skriva till alla kretsarna samtidigt, och då är X25-M mkt snabbare. I systemrelaterade uppgifter med små filer går det dock inte att dela upp arbetet över alla kretsarna, därför är prestanda för små filer/fragment lika bra i X25-V och X25-M. X25-V är därför ett bra köp om 40 GB är tillräckligt med systemutrymme. X25-M är ett bra köp om 40 GB inte är tillräckligt med systemutrymme.

Permalänk
Medlem

Okej, det låter verkligen som att Intel disken är vad jag är ute efter. 80 GB Intel kostar ändå bara 2000 på Inet!

Känns dock lite illa att beställa två diskar. En 80GB för 2045 kr och en 2TB Hitachi (7200 rpm) för 1490 kr...