Ny bärbar max 8k - byte från Mac...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tim2k
Min är som sagt knäpptyst vid normal internetsurfning. Den varvar när jag kollar på YouTube som du säger, vilket får anses helt normalt.

Min Mac som var den tystaste dator jag ägt varvade också rätt fint vid HD-Youtube.

Har du tagit bort all bloatware som ligger och rullar i bakgrunden? Om inte gör det och se om den fortfarande varvar mycket.

Hmm skumt, men jag har inte tagit bort någon bloatware ännu, kanske är det som gör det? Den låter hela tiden, inte enormt mycket men man hör det tydligt, kollar jag på youtube (behöver inte vara HQ eller HD) eller drar igång ett program som behöver jobba lite så går fläkten igång ännu mer :-/

Men jag ska ta bort all bloatware så får vi se

Permalänk
Medlem

Har nu tagit bort alla medföljande program och den låter lika mycket

Tänkte fråga er som har denna datorn om det verkligen är så att fläkten är KNÄPPTYST eller om det bara är så att ni inte stör er av den? Hör ni den inte om ni sitter vid datorn i ett tyst rum? När drar er fläkt igång?

EDIT:

Så nu har jag testat lite med CPUID Hardware Monitor och datorn verkar har tre fläktlägen.

- Det första är utan fläkt och i det läget är den till den når 43 grader och den går tillbaka till det när den når 38 grader igen. Den är aldrig i detta läget om jag använder datorn.

- Det andra är det vanligaste för min dator och det går på vid 43 grader och är i det läget tills den når 48 grader. Här hör man fläkten tydligt.

- Det sista går på vid 48 grader och stänger av sig igen vid 43. Detta läget går bara på om jag kollar full HD på youtube (och antagligen när man spelar). Detta läget låter väldigt mycket men kollar man med ljud så är det inte så farligt.

Permalänk

Beställde min dator nu på morgonen. Känns som att jag har suttit och spanat efter en bärbar dator i flera år nu så det känns jäkligt skönt.

Det enda som oroar är kommentarerna om fläktljudet men sitter man med en urgammal burk som jag så lär det bli till det bättre hursomhelst. Sedan lyssnar jag alltid på musik när jag sitter vid datorn så det borde vara lungt. Men jag ska skriva om mina intryck här när jag får det.

Visa signatur

Yes yes ya'll

Permalänk
Medlem

Hundenfalco:

Jo meddela gärna om din fläkt är av vid vanligt arbete och endast går på vid mycket krävande saker som spel och Hd-film. Jag vill gärna veta om det kanske bara är så att jag fått ett måndags ex då de två andra med datorn i tråden verkar ha datorer där fläkten är av hela tiden vid vanligt arbete.

Och på tal om gamla datorer så är min gamla bärbara tystare än denna :-/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hundenfalco
Beställde min dator nu på morgonen. Känns som att jag har suttit och spanat efter en bärbar dator i flera år nu så det känns jäkligt skönt.

Det enda som oroar är kommentarerna om fläkljudet men sitter man med en urgammal burk som jag så lär det bli till det bättre hursomhelst. Sedan lyssnar jag alltid på musik när jag sitter vid datorn så det borde vara lungt. Men jag ska skriva om mina intryck här när jag får det.

Vilken dator har det blivit?

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear
Vilken dator har det blivit?

Denna:

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=LX.PLX02.178#prodinf...

Visa signatur

Yes yes ya'll

Permalänk
Medlem

Nu har jag känt ännu mer på datorn och den varvar mellan att låta mycket, och då menar jag att man hör den klart och tydligt när man sitter som man gör vi datorn, till att låta jättemycket när jag surfar med ett par tabbar uppe!

Jag måste få veta säkert om ni som har denna verkligen har helt knäpptysta datorer (dvs. inget hörbart fläktljud) när ni surfar med flera tabbar? Behöver även veta om ni sitter i ett tyst rum när ni konstaterar detta eller om ni har annat som ger oväsen som tv, musik, fläktljud från stationär etc?

Om ni har knäpptysta datorer så ska jag skicka tillbaka denne för det måste vara fel på den då den är låååångt ifrån knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feral
Nu har jag känt ännu mer på datorn och den varvar mellan att låta mycket, och då menar jag att man hör den klart och tydligt när man sitter som man gör vi datorn, till att låta jättemycket när jag surfar med ett par tabbar uppe!

Jag måste få veta säkert om ni som har denna verkligen har helt knäpptysta datorer (dvs. inget hörbart fläktljud) när ni surfar med flera tabbar? Behöver även veta om ni sitter i ett tyst rum när ni konstaterar detta eller om ni har annat som ger oväsen som tv, musik, fläktljud från stationär etc?

Om ni har knäpptysta datorer så ska jag skicka tillbaka denne för det måste vara fel på den då den är låååångt ifrån knäpptyst.

Tror faktiskt att min fläkt går på lägsta mest hela tiden, förutom vid spel och film. Den går i intervaller, så att säga. Varvar upp ibland med fler flikar/program igång.

Tror inte det är fel på din dator, bara att vi har lite olika smärtrösklar när det gäller ljudnivå

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket för ditt snabba svar!

Blir nog att skicka tillbaka den och testa ytterligare en dator innan jag bestämmer mig, kanske helt enkelt är så att det inte går att komma ifrån det här med fläktljud på en bärbar :-/

Permalänk
Medlem

Är MYCKET intresserad av den här datorn... en fråga bara, hur lång är Acers garanti? Är det 2 år som gäller?

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Är MYCKET intresserad av den här datorn... en fråga bara, hur lång är Acers garanti? Är det 2 år som gäller?

Tyvärr har Acer bara 1 års garanti. Frågade på Alina när jag köpte.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Okej, synd, men det är väl standard vid det här laget :/ Min gamla Asus från 2006 hade 2 års garanti vilket kom väl till pass. Är iaf otroligt sugen på den här datorn, pris/prestanda verkar helt fantastiskt. Att polaren köpte samma igår och nu sitter och kör Dawn of War 2 på maxinställningar och är toknöjd gör inte saken bättre

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Okej, synd, men det är väl standard vid det här laget :/ Min gamla Asus från 2006 hade 2 års garanti vilket kom väl till pass. Är iaf otroligt sugen på den här datorn, pris/prestanda verkar helt fantastiskt. Att polaren köpte samma igår och nu sitter och kör Dawn of War 2 på maxinställningar och är toknöjd gör inte saken bättre

Ja det är verkligen en grymt bra dator i förhållande till vad den kostar. Som jag skrev tidigare så tyckte grabbarna på Alina att priset till kund var på tok för lågt

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Tack för all info, är riktigt sugen på denna. Fläktljudet är det enda som får mig och tveka lite.

Visa signatur

Corsair tx650W || Gigabyte EX58-UD4D || 2x Gainward GTX 260 || 6x Crucial DDR3 1333MHz 2GB || Core i7 920 2.67 ghz || Win 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ser okej ut prestanda messigt, men displayen är inte mycket att hänga i julgranen. 15" brukar ha bättre native upplösning än så nu för tiden. Sen med tanke på det låga priset i kombination med acer kan man ju misstänka att livslängden på fläktar och batteri inte kommer vara så bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ovelol
Ser okej ut prestanda messigt, men displayen är inte mycket att hänga i julgranen. 15" brukar ha bättre native upplösning än så nu för tiden. Sen med tanke på det låga priset i kombination med acer kan man ju misstänka att livslängden på fläktar och batteri inte kommer vara så bra.

15"? Den är ju 17"

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Exact, upplösningen är usel för att vara en 17"

Permalänk
Medlem

lägre upplösning är ju bättre om man vill spela

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ovelol
Exact, upplösningen är usel för att vara en 17"

Usel är den knappast, tvärtom, jag tycker skärmen är riktigt bra. Högre upplösning skulle bara bli jobbigt.

Den vanligaste nativeupplösningen på 15,6" idag verkar vara 1366 x 768...

Ska man upp på full-HD så är det bara att plocka fram 10k eller mer

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk

Måste ju säga att man blir väldigt sugen på denna. Prissättningen är väldigt fördelaktig.

Jag har aldrig varit ett stort fan av ATi's mobility kort, då mina möten med dessa alltid haft att göra med drivrutingskrångel eller sviktande hårdvara. Övertyga mig om motsatsen!

Tanken är att jag ska köra hyffsat tunga programvaror när jag är ute och jobbar på företag (CAD så som CATIA, UG, Inventor).
Hur ligger ATi till här?

Sen att det faktiskt går att spela/titta på film utan några som helst problem gör ju inte resorna till och från jobbet tråkigare (Pendlar med tåg, lite mer än 2h/dag T&R).

Inväntar med spänning vad ATi-fanboysen kan kasta på mig för att få mig att ändra uppfattning.

Sorry för trådkapningen

Permalänk
Medlem

Har själv ALLTID haft Nvidia innan, men det var inte så mycket att tveka på när jag såg denna. DX11 är najs!

Än så länge har jag inte haft några som helst problem, det enda är att CCC ligger i bakgrunden och snor cirkus 8MB av minnet... Hehe.

Har inte kört några tyngre program förutom Photoshop CS2 som jag hade liggande här hemma. Funkade kalas.

Det jag är mest förvånad över är att datorn inte blir speciellt varm. Har inte tagit ner något tempprogram, men i knät blev min Mac betydligt varmare. Den var iofs också tystare...

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk

Då jag vid ett eventuellt köp skulle använda datorn väldigt mycket dagligen undrar jag om man kan ha den igång utan batteriet i. Batterier blir oftast snabbt dåliga om man använder dem som jag gör.

~40 Minuter på morgonen, batteridrift.
~8 Timmar under arbetsdagen, ansluten med sladd.
~40 minuter på eftermiddagen, batteridrift.
~2-4 Timmar, ansluten med sladd.

Permalänk
Medlem

Är oxå sugen på denna datorn (åt lillbrorsan och sen kanske mig själv =P). Jag undrar, klarar denna maxinställningar på spel som Warcraft 3, Heroes of Newerth? Och även vilken grafiknivå man får på spel som Borderlands, Far Cry, Massefect, L4D och (kanske) Crysis etc. Mest för att jag är nyfiken på de senare allternativen =P

Permalänk
Medlem

Min 3,5 år gamla laptop klarar L4D på i princip högsta inställningarna och den här är väl 10x bättre ungefär... borde mao inte direkt vara några problem att totalmaxa det Inte heller nåt av de andra spelen borde vara några som helst problem, men givetvis kommer du inte kunna köra Crysis på max, det är ju en laptop...

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Ja jod et förstår jag självklart! Jag undra mer om det skulle gå att spela.... Alltså på low/medium utan att allt kraschar och hänger sig...

Permalänk
Medlem

Ska eventuellt köpa ME2 imorrn, kan återkomma då!

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tim2k
Ska eventuellt köpa ME2 imorrn, kan återkomma då!

Tack det skulle vara schysst. Har älskat de flesta av Biowares spel sen KoToR eran så ME2 är ngt jag vill kunna spela

Permalänk
Medlem

Jag skulle bli EXTREMT tacksam om ni som har denna datorn skulle kunna testa en sak för mig så att jag vet om det är något fel på min dator eller inte

Det är isf om ni kunde ladda hem HWmonitor (länk nedan) och kolla hur varm processorn (core #2) är när fläkten drar igång med de olika hastigheterna, vad ni gör för att den ska dra igång samt hur högt ni uppfattar att ljudet är i ett tyst rum.

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Min 7740:

Som jag uppfattat det så finns det fyra lägen...

0 - Fläkten är helt avstängd, här är den sällan, endast när man inte använder datorn, men inte ens då är den här hela tiden. 0-38 grader.

1 - Fläkten är på och hörs tydligt men inte störande. Detta läge är den i vid lätt användande som ex. vid surfande av läsbart material. 43-46 grader (slutar först vid 38 grader).

2 - Fläkten hörs mycket tydligt och är störande om man har det tyst, men hörs inte så mycket vid film/musik. Detta läge brukar starta vid tungt användande dvs. med många flikar, sidor med mycket bilder/filmer eller fullskärmstittande av lägre upplösning. 46-48 grader (slutar först när den gått ner till 43 grader).

3 - Fläkten hörs extremt mycket och är störande även vid film/musik. Den är i detta läge vid full-HD tittande på helskärm, ibland även vid 720p fullskärm. 48+ grader (slutar först vid 46 grader).

Är som sagt extremt tacksam om någon orkar kolla detta på sin dator!

Permalänk
Medlem

okej nu har jag mig en 7740g själv och jag är super nöjd. vet inte vad folk pratar om att fläkten låter. dock har jag min står på en zalman nc-2000 kylare. fläkten i datorn går inte ens upp i varv när jag spelar eller kollar på HD filmer.

dessa spel har jag testat för tillfället, med orginal drivarna som kommer med datorn.

Colin mcrae dirt 2:
Inställningar:

upplösning: 1600x900
AAx2
alla inställningar på HIGH

Fps lägsta 22, högsta 32

MW2:
Inställningar:

Upplösning: 1600x900
AAx2
Sync every frame: NO
Shadows: YES
Depth of field: YES
Soften smoke edges: YES
Ragdoll: YES
Bullet impacts: YES
Texture resolution: EXTRA
Normal map resolution: EXTRA
Specular map resolution: EXTRA

FPS: Lägsta 30 högsta 58

ME2:
Inställningar:

Upplösning: 1600x900
high qualty bloom: ON
film grain: ON
motion blur: ON
Dynamic shadows: ON
Light envitomen shadows: ON
Number of conematic lights: 3
Use sphercial harmonic light: ON
AA x2

Fps: lägsta 38, högsta 58

Dragon age orgins:
Inställningar:

upplösning: 1600x900

Graphics detail: very high
AA x2
Texture detail: high

fps: lägsta 24, högsta 32

i 3dmark o6 får jag ut i snitt 7250p

jag kan bara säga att jag är nöjd med en dator för 7k (rabatt) kostar ju 8 egentligen men,

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gloremir
o
MW2:
Inställningar:

Upplösning: 1600x900
AAx2
Sync every frame: NO
Shadows: YES
Depth of field: YES
Soften smoke edges: YES
Ragdoll: YES
Bullet impacts: YES
Texture resolution: EXTRA
Normal map resolution: EXTRA
Specular map resolution: EXTRA

FPS: Lägsta 30 högsta 58

TACK! Typiskt!
Räckte alltså men några textrader för att få mig att köpa en bärbar dator för 8000 kr

Det här var exakt den rad jag har letat efter sen jag bestämde mig för att byta ut min stationära mot en bärbar!

Hoppas bara den klarar av lite lättare redigering i Photoshop/Premiere Elements!

Håller tummarna!
Tack igen...

Visa signatur

| Surface Pro 3 i5 |