AMD lanserar fem nya processorer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Kära fanboy.

Kan du vara vänlig och berätta på vilket sätt en i7 är så fruktansvärt mkt bättre än en PII 965BE?

För det är nämligen så att den inte är det.

Då pratar jag spel givetvis, jag använder inte datorn till att zippa filer med eller att öppna word under 10 sekunder med heller.

Ett stort tack på förhand.

Tiv

Intel i7: http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200903/Futuremark3D...

AMD Phenom II: http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200903/Futuremark3D...

Så här får du rätt länkar för andra gången i denna tråd (:

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Okej där tappade jag oxå all respekt för vad du har o säga.

Att jämföra processorer i ett statiskt test istället för ett realistiskt test är ju bara dumt.

Svara gärna på min första post oxå med modern warfare 2 fps siffrorna.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Okej där tappade jag oxå all respekt för vad du har o säga.

Att jämföra processorer i ett statiskt test istället för ett realistiskt test är ju bara dumt.

Svara gärna på min första post oxå med modern warfare 2 fps siffrorna.

inget illa menat men att bara visa statestik på ett spel är också ganska dumt

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Okej där tappade jag oxå all respekt för vad du har o säga.

Att jämföra processorer i ett statiskt test istället för ett realistiskt test är ju bara dumt.

Svara gärna på min första post oxå med modern warfare 2 fps siffrorna.

Du säger inte mot dig själv nu?

Sen får du posta länkar osv till det testet som har gjorts så att vi kan kontrollera vilka som utfört testet samt vilka andra komponenter som används i samband med testet.

(Anser det onödigt att posta länkar till artiklarna där resultaten gjordes för i7 och phenom II eftersom att de är välkända artiklar från sweclockers.com men vill du ha dem så ska jag länka dem också)

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem

tivook: om en Mhz ökning med 100% (I7 från 2->4ghz) medför en prestanda ökning på 10% så innebär det att något annat flaskar... Det var inte ett så bra exempel..

Visa signatur

R

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
inget illa menat men att bara visa statestik på ett spel är också ganska dumt

Nej och jag ska förklara varför.

Futuremarks program har blivit en slags måttstock för branschen och folk stirrar sig blinda på siffrorna som processorerna eller grafikkorten presterar i dessa program, såpass mycket att företagen gör särskilda kodförbättringar just för dessa program.

T.ex så får du mindre poäng i vantage om du ändrar namnet på exefilen för då känner inte koden av programmet och kör den istället med "vanliga" inställningar.

Modern Warfare 2 är oxå ett såpass nytt spel att jag knappast tror att företagen hunnit göra några större kodförbättringar för detta spel och därför tycker jag som kunnig inom ämnet att MW:2 testet är mer rättvist och mer verklighetsenligt.

http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=1

Där har du testet.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rallet
tivook: om en Mhz ökning med 100% (I7 från 2->4ghz) medför en prestanda ökning på 10% så innebär det att något annat flaskar... Det var inte ett så bra exempel..

Nej precis. Ska man göra ett lämpligt cpu test i spel drar man ner alla settings till lägsta och låter processorn vara så oberoende av grafikkortet som möjligt.

Kollade genom testet noggrannare nu och vi ser att många klockfrekvenser når ett maxvärde omkring 130fps, att phenom drar iväg med 3 fps mer än i7 920 innebär inte att phenom II är snabbare utan har troligtvis att göra med tillfälligheter, kör testet några gånger till så kommer vi nog att se samma resultat för i7 920.

Jag finner det ganska uppenbart att processorn flaskhalsas av grafikkortet, ge mig ett test där du får de här resultaten, i ett riktigt cpu test istället så ska jag vara tyst.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
Nej precis. Ska man göra ett lämpligt cpu test i spel drar man ner alla settings till lägsta och låter processorn vara så oberoende av grafikkortet som möjligt.

Kollade genom testet noggrannare nu och vi ser att många klockfrekvenser når ett maxvärde omkring 130fps, att phenom drar iväg med 3 fps mer än i7 920 innebär inte att phenom II är snabbare utan har troligtvis att göra med tillfälligheter, kör testet några gånger till så kommer vi nog att se samma resultat för i7 920.

Jag finner det ganska uppenbart att processorn flaskhalsas av grafikkortet, ge mig ett test det du får de här resultaten, i ett riktigt cpu test istället så ska jag vara tyst.

Haha seriöst, varför ska man sänka grafikinställningarna för o göra processorn oberoende av grafikkortet? det är väl knappast så du kommer spela spelet så varför är det relevant?

Vad som är relevant är ju hur mkt FPS man kan få för X svenska kronor och uppenbarligen så får man exakt lika mycket fps i MW:2 med en i7 och en phenom II 965BE så varför ska man köpa en i7a?

Förklara detta för mig.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Nej och jag ska förklara varför.

Futuremarks program har blivit en slags måttstock för branschen och folk stirrar sig blinda på siffrorna som processorerna eller grafikkorten presterar i dessa program, såpass mycket att företagen gör särskilda kodförbättringar just för dessa program.

T.ex så får du mindre poäng i vantage om du ändrar namnet på exefilen för då känner inte koden av programmet och kör den istället med "vanliga" inställningar.

Modern Warfare 2 är oxå ett såpass nytt spel att jag knappast tror att företagen hunnit göra några större kodförbättringar för detta spel och därför tycker jag som kunnig inom ämnet att MW:2 testet är mer rättvist och mer verklighetsenligt.

http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=1

Där har du testet.

Tiv

Vi kan väl hoppa över konspirationsteorierna och hålla oss till fakta istället, okej?

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
Vi kan väl hoppa över konspirationsteorierna och hålla oss till fakta istället, okej?

Det är knappast konspirationsteorier, det finns gott om folk här på swec som kan bekräfta det eller så kan du ju prova själv.

Kör vantage tester.

Byt exefilens namn.

Kör samma test igen.

Ring mig när du e klar gullet.

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Avstängd

Varför gapar alla Intel tomtar om hur kassa AMD är fritt fram att köpa vad man vill..

eller är nu nervösa att lilla AMD ska ta komma med nåt som gör eran I7 e-penis liten igen =P

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Haha seriöst, varför ska man sänka grafikinställningarna för o göra processorn oberoende av grafikkortet? det är väl knappast så du kommer spela spelet så varför är det relevant?

Vad som är relevant är ju hur mkt FPS man kan få för X svenska kronor och uppenbarligen så får man exakt lika mycket fps med en i7 och en phenom II 965BE så varför ska man köpa en i7a?

Förklara detta för mig.

Det är relevant i spel när det om två månader finns grafikkorts konfigurationer i form av Geforce Fermi, i SLI, som kommer kräva kraftigare processorer än vad vi har på marknaden idag.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
okej...samma sida som du länkade tiv:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=14
AMD åker på däng
http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=16
AMD åker på däng
http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=18
AMD åker på däng

Heh ja om du anser att 10 fps, 7 fps och 4 fps är att kalla att någon åkte på "däng" så får du väl tycka det.

Fpsen är långt över 100 fps sträcket dvs helt ointressant om någon får 5 fps mer eller mindre.

De absolut viktigaste är vad ett komplett Phenom II system kostar jämfört med ett i7 system och senast jag räknade på det så var ett i7 system cirka 2500-3000 kr dyrare vilket betyder att du i princip kan köpa ett ati HD5850 grafikkort till och få ännu bättre prestanda via crossfire, gratis!

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Det är knappast konspirationsteorier, det finns gott om folk här på swec som kan bekräfta det eller så kan du ju prova själv.

Kör vantage tester.

Byt exefilens namn.

Kör samma test igen.

Ring mig när du e klar gullet.

Finns ingen anledning att vara spydig, detta är en diskussion så vi kan väl försöka vara någorlunda trevliga i alla fall.

Jag antar att man då också kan ändra exe filers namn så att testerna krossar alla vantage rekord som finns registrerade eller? Det måste ju vara så rekordhållarna har gjort i så fall

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Kära fanboy.

Kan du vara vänlig och berätta på vilket sätt en i7 är så fruktansvärt mkt bättre än en PII 965BE?

För det är nämligen så att den inte är det.

Då pratar jag spel givetvis, jag använder inte datorn till att zippa filer med eller att öppna word under 10 sekunder med heller.

Ett stort tack på förhand.

(i7 prestandan är spalten längst ner)

http://img715.imageshack.us/img715/7500/cod02.png

Tiv

Du verkar inte tänka på att de finns FLER användningsområden än spelande.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Heh ja om du anser att 10 fps, 7 fps och 4 fps är att kalla att någon åkte på "däng" så får du väl tycka det.

Fpsen är långt över 100 fps sträcket dvs helt ointressant om någon får 5 fps mer eller mindre.

De absolut viktigaste är vad ett komplett Phenom II system kostar jämfört med ett i7 system och senast jag räknade på det så var ett i7 system cirka 2500-3000 kr dyrare vilket betyder att du i princip kan köpa ett ati HD5850 grafikkort till och få ännu bättre prestanda, gratis!

Tiv

Haha, din*
Den första statistiken du visade så hade amd övertaget med 3fps och det var också långt över 100fps
Jag säger inte att intel är överlägsna i spel det är dom inte, men det beror också på att det inte finns spel och grafikkort som gör att man kan utnyttja prestandan till max, men AMD är efter I7 i nästan alla andra lägen.
personligen skulle jag aldrig köpa ett nytt I7 system i dagens läge, jag skulle köpa ett system med en Phenom2 II 550/555...

ifs är väl vilket nytt system bättre än mitt nuvarande...

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Du verkar inte tänka på att de finns FLER användningsområden än spelande.

Jag vet inte om du bara läste halva min post men jag poängterade särskilt att JAG inte använder datorn till att zippa filer eller att jobba i autoCAD osv. Där kan jag gärna hålla med om att i7an är lite vassare men jag spelar bara på min dator och då har jag helre ett phenom system med 2st 5850 kort i crossfire än ett i7 system med endast ett 5850 kort om vi utgår ifrån att vi bygger systemen med samma budget.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
Haha, din*
Den första statistiken du visade så hade amd övertaget med 3fps och det var också långt över 100fps
Jag säger inte att intel är överlägsna i spel det är dom inte, men det beror också på att det inte finns spel och grafikkort som gör att man kan utnyttja prestandan till max, men AMD är efter I7 i nästan alla andra lägen.
personligen skulle jag aldrig köpa ett nytt I7 system i dagens läge, jag skulle köpa ett system med en Phenom2 II 550/555...

ifs är väl vilket nytt system bättre än mitt nuvarande...

Jo men du precis som många andra missar min poäng.

Jag vet att det bara är marginell skillnad mellan processorerna, men det jag vill poängtera är att dom är likvärdiga samt att ett phenom system är MYCKET billigare och ändå likvärdigt prestandamässigt i spel ( läs mina andra poster i denna tråd )

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Jag vet inte om du bara läste halva min post men jag poängterade särskilt att JAG inte använder datorn till att zippa filer eller att jobba i autoCAD osv. Där kan jag gärna hålla med om att i7an är lite vassare men jag spelar bara på min dator och då har jag helre ett phenom system med 2st 5850 kort i crossfire än ett i7 system med endast ett 5850 kort om vi utgår ifrån att vi bygger systemen med samma budget.

Tiv

Sant.

Som sagt hade de funnits en AMD prolle som kunde prestera lika bra som i7 920 på ALLA dess områden så hade jag sålt min i7 rigg så fort jag kunde bara för att få gå över till AMD.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

jag har inte missat din poäng (även fast den är fel, då de inte alls presterar lika) det är bara du som inte fattar att vi redan vet vad du försöker säga

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Haha seriöst, varför ska man sänka grafikinställningarna för o göra processorn oberoende av grafikkortet? det är väl knappast så du kommer spela spelet så varför är det relevant?

Vad som är relevant är ju hur mkt FPS man kan få för X svenska kronor och uppenbarligen så får man exakt lika mycket fps i MW:2 med en i7 och en phenom II 965BE så varför ska man köpa en i7a?

Förklara detta för mig.

för att jämnföra processorerna och ta bort felfaktorer så gott som det går...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
okej...samma sida som du länkade tiv:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=14
AMD åker på däng
http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=16
AMD åker på däng
http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=18
AMD åker på däng

AMD åker på däng/per krona?
AMD åker på däng/entusiast?

ärligt talat så här är det...
AMD är för tillfället lite efter intel när det gäller processor utveckling!
men AMD är lååångt före intel när vi pratar hederlig affärsteknik och det är anledning till att dom fortfarande säljer processorer och det är jag mycket glad över

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
jag har inte missat din poäng (även fast den är fel, då de inte alls presterar lika) det är bara du som är för dum för att fatta att vi redan vet vad du försöker säga

Spännande, med tanke på att du missuppfattade min poäng så sent som i din förra post.

Men om du känner dig så illa behandlad måste gå över till personangrepp så varsågod, jag tar inte åt mig av det folk säger till mig på ett internetforum

/me klappar på huvudet

Tiv

Visa signatur
Permalänk

va? när missuppfattade jag din poäng?

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk

Anledningen till att AMD inte har en i7 utmanare beror på en sak. Intels maktmissbruk. Ganska fjantigt att vissa försöker få det till att allt är AMD:s fel tycker jag.

Över till nyheten : Trevligt med nya prollar. AMD fortsätter att dominera under 1500 kronors strecket!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
Föregående AMD processor som jag har goda erfarenheter med:

AMD ahtlon 2200+
AMD athlon 64 3200+
AMD athlon x2 5800+
AMD Phenom 9850BE

Hur definierar du goda erfarenheter?
Menar du mycket erfarenhet?
Att det tar 10 sek att öppna word är inte direkt goda erfarenheter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hur definierar du goda erfarenheter?
Menar du mycket erfarenhet?
Att det tar 10 sek att öppna word är inte direkt goda erfarenheter.

Skrev jag inte strax under att jag överdrev då?

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Kan alla religionskrigare lägga ner? Nyheten handlade om att AMD släppte lite nya varianter. Inte huruvida de skulle vara snabbare/bättre/rundare/mysigare än någon konkurrents produkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hur definierar du goda erfarenheter?
Menar du mycket erfarenhet?
Att det tar 10 sek att öppna word är inte direkt goda erfarenheter.

Jag har en A64 X2 4200+ (S939). Klockade tiden det tog att öppna (från klick till redo att skriva) Word 2007 på min dryga halvår gamla Win7. 1,9s första gången efter omstart. 0,9s efterföljande 3 gånger.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Det fina är att alla 555BE kommer vara C3 steppade Deneb kärnor. Dom kommer nå ganska höga frekvenser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
Hade hellre spenderat 75USD mer på en i3 än att dras med en processor som inte klarar av att öppna microsoft word på under 10 sekunder.

Nu är det uppenbarligen en ordentlig överdrift men jag har gått om erfarenhet från AMD och prestandan är minst sagt löjligt dålig i förhållande till Intel.

Hade jag inte vetat bättre hade jag till och med gått så långt som att hylla Intel för att försöka stänga ut AMD från marknaden. Hade det inte varit för konkurrensen, vilket de inte ens är kapabla till att genomföra i dagsläget mot Intel, hade vi klarat oss bättre utan dem.

Call me a fan boy if you want, men hade AMD presterat lika bra eller bättre till samma eller ett likvärdigt pris hade jag varit lika benägen till att välja en av deras produkter. Men så är inte fallet!

Jag skulle kalla dig inkompetent med dina sätt att hävda dig rätt ut om något du inte alls behärskar.

AMD har alltid, oavsett över eller underläge levererat extremt bra produkter för sitt pris. Om du tycker att Intel har ett övertag nu, så är det ingenting mot vad AMD hade tidigare, och då kunde ändå inte Intel gå ner i pris, utan man fick punga ut 5500kr för en P4'a som åkte på däng i spel av en A64 på 1.8Ghz för 1500kr som dessutom utvecklade hälften så mycket värme och drog hälften så mycket ström. Det Intel gjorde var ju att muta upp alla processorköpare och förbjuda AMD's processorer.

Först sedan 2006 när Conroe lanserades så har Intel haft ett övertag i high-end segmentet, och det är först nu som dom lyckats slå sig in i mid/low end och vara kostnadseffektiva. Du snackar om skillnader? Absolut ingenting du skulle märka mellan en AMD och Intel maskin idag om du inte visste vilken som var vilken, däremot hade du märkt skillnaden direkt i spel mellan en 3.2GHz P4'a och en A64 4000+

AMD's K7 mikroarkitektur har hållt i sig sedan 1999 fram tills dagens Phenom II processorer. Det är först om ca 8-10 månader som dom kommer att lansera en helt ny arkitektur vid namn Bulldozer. Vi ska se då om lite större skillnader.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]