Seg uppstart med IDE disk

Permalänk
Medlem

Seg uppstart med IDE disk

Hej, jag har nyss bytt modekort och nu när jag har mina hårddiskar inkopplade = 3 sata och en IDE disk, så blir "laddnings" grejen när vista laddar JÄTTE seg när man har IDE disken i (tar ca 5 minuter att starta).

Väl i windows fungerar disken bra, går segt att föra över saker från den men sånt får man väl räkna med när man har en gammal IDE disk?

Nån som vet Vad problemet är?

Har ett Gigabyte GA-MA790X-UD3P modekort fö.

//Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem

Du installerade om operativsystemet efter att du "har nyss bytt modekort" ?

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan^junior
Du installerade om operativsystemet efter att du "har nyss bytt modekort" ?

Yes, det ligger på en sprillans SSD disk Dock satt inte IDE disken i under installationen...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Hedersmedlem

Är drivrutinen till IDE-kontakten/chipet installerad?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Är drivrutinen till IDE-kontakten/chipet installerad?

Hmm, bra fråga hur ser/vet jag det?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem

Ofta följer med drivrutiner med moderkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umbertos
Ofta följer med drivrutiner med moderkort

Skulle det kunna bli seg uppstart bara för jag inte har drivisarna installerade?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Hedersmedlem

Det skulle kunna vara något med att du har AHCI igång och att denna IDE-disk inte gillar detta? Är det när windows laddas det tar lång tid?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

(tar ca 5 minuter att starta)

tror han skrev så..
Lägg in drivrutinerna för nord/sydbrygga
Sök www.google.se "ditt moderkort´s tillverkare/modell"

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
tror han skrev så..
Lägg in drivrutinerna för nord/sydbrygga
Sök www.google.se "ditt moderkort´s tillverkare/modell"

Jepp, såg det precis efter jag skrev, nu är det ju så att vissa modeller/mobos har ett eget chip för just Pata, vilket innebär att man får installera drivis till denna separat, och den följer mycket riktigt med på medföljande CD.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det skulle kunna vara något med att du har AHCI igång och att denna IDE-disk inte gillar detta? Är det när windows laddas det tar lång tid?

Grejen är att jag har BIOS resettade till default, alltså inte AHCI igång, men du kanske menar något annat? Sist jag hade mobo cdskivan i stog det att alla drivisarna va installerade men kanske måste välja dom som extra eller nåt. Jag valde bara "install all Drivers"

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem

1: chkdsk på ide? S.M.A.R.T från ide? Testa byta ide-kabel, inställning av jumper på ide?
2: Installera alla drivisar / uppdatera drivrutin från tillverkaren´s hemsida, inte försäljaren´s.
3: Loggbok (återigen denna tråkiga, men väldigt enkla)
Kontrollpanel/Admin.../Loggbok, kolla igenom, kan va väldigt många saker å en del som upprepas

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Kan det vara att den tror att Windows ligger på IDE disken och börja leta där först?

I nyare moderkort (SATA stöd) finns ett ställe som heter harddisk priority eller något sånt som man kan välja exakt vilken hårddisk (USB minne) som man ska starta datorn från. Inte i boot ordningen utan i bredvid brukar det finnas.

Kolla även om jumpern sitter fel på IDE hårddisken. För då kan det gå segt. Helst master om den är ensam på IDE kabeln. Cabel Select (CS) brukar de flesta ha problem med så undvik den. Om du har 2 saker på samma IDE kabel måste du kolla båda (Ena Master, andra Slave).

Permalänk
Medlem

ADAPTER

Har provat med allt ni sagt nu och det är samma sak, jag har tröttnat på dett nu.

Skulle det helt enkelt gå att köpa denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575802
Då borde ju disken gå som en Sata disk istället för IDE, detta borde ju kunna lösa allt? Eller?

//Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem

Vad har du gjort, skriv en lista på alla saker. Tror du missar en/flera saker!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Vad har du gjort, skriv en lista på alla saker. Tror du missar en/flera saker!

Bytt kabel, provat utan cdspelare, flyttat jumpern, laddat ner alla drivisar jag hittat, BIOS som det skall va, testa fixat boot ordningen allt jag kommer på nu tror jag.

Kan tillägga att disken fungerar som den skall i en äldre dator med XP!

__________________

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat om disken funkar i DMA i enhetshanteraren?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Observera att det finns 2 typer av flatkabel.
Kabel för optiska läsare (40 ledare) och "full" IDE kabel (UDMA, 80 ledare).
Den förra, skulle kunna ge de symtom du beskriver...

De är lätta att förväxla, se länk.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:IDE_cable_40_pin_&_80_pin.jp...

Kablarna brukar vara märkta(de jag har haft), så att man kan särskilja dem.

Värt att nämna...

Fo3

EDIT Har alltid använt Cable select utan problem,
men jag har kanske haft tur...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

FatherOfThree:
Tur eller skicklighet. För många är CS nästan omöjligt trots nya grejer, kablar. Du verka veta en del om kablar kanske mer skicklighet.