Var hitta 44-pin-relaterade kontakter/produkter? Uppstannat bygge

Permalänk
Medlem

Var hitta 44-pin-relaterade kontakter/produkter? Uppstannat bygge

Har ett planerat bygge som stannat av pga löjlig detalj.

Ska bygga en strömsnål dator baserad på moderkortet Intel D945GSEJT. Den har en 44-pinskontakt för IDE som jag aldrig sett förut. Den är dessutom hane-kontakt.

Detta lyckades jag inte lägga märke till då jag beställde denna: Compact Flash (CF) till 44-pin IDE Hårddisk-adapter. Som ni ser på bilden är denna också hane.

Tanken är som ni förstår att använda ett Compact Flash-kort som hårddisk. Nu har jag alla delar till hela bygget men det faller på denna punkt.

Är det någon som sett var man kan köpa kanske en 44-pins IDE-kabel, eller en annan CF-adapter fast med hona-kontakt? Jag har sökt på google och de webbutiker jag känner till men hittar noll. Är beredd att ghetto-modda för att få igång skiten om någon har någon kreativ idé.

Permalänk
Medlem

40-pin ide + avskalad 40 till 4pin´s ide = 44pin

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en sån här nu: CF till 44-pin hane

Men det verkar ju som man ska ha en kabel mellan denna och moderkortet isåfall. Det är rätt trångt vid kontakten på moderkortet.

Är rädd att om jag köper denna så får den inte plats på kontakten så det blir än mer pengar i sjön. Vad är tanken egentligen med denna mindre IDE-kontakt annat än att förvirra?

Permalänk
Medlem

Den är ju av samma som den du länkade till innan.

Köp en 44-pins kabel som det är tänkt så slipper du strula.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Men funkar det verkligen?
Jag har en gammal 3.5"-IDE till 2.5" ide-konverter, och den passar att sätta fast på moderkortet. Jag försökte visserligen modda om den nu till att passa mitt specifika ändamål så den är i tusen bitar, men det är en annan story.

Den CF>IDE44pin konverter jag köpte är 44-pins, men den har ALLA pins. Tittar jag på moderkortet så saknas det en pin. Den konverter jag nämnde ovan har det hålet igentäppt i plasten. Med min tur så kommer ju eventuell 44-pins kabel att ha igentäppta hål, och då funkar ju inte den CF>IDE44 jag köpt. Vet du om så är fallet?

Den produkten jag nu länkade till har hona-kontakt jämfört med den jag köpt som är hane.

Och en helt annat fråga som jag kom att tänka på när jag såg din profil - kör du möjligtvis Mac OS på din burk, och isåfall; funkar det bra med det moderkortet? Har nämligen tänkt köpa sånt själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the tackle

Men funkar det verkligen?
Jag har en gammal 3.5"-IDE till 2.5" ide-konverter, och den passar att sätta fast på moderkortet. Jag försökte visserligen modda om den nu till att passa mitt specifika ändamål så den är i tusen bitar, men det är en annan story.
Den CF>IDE44pin konverter jag köpte är 44-pins, men den har ALLA pins. Tittar jag på moderkortet så saknas det en pin. Den konverter jag nämnde ovan har det hålet igentäppt i plasten. Med min tur så kommer ju eventuell 44-pins kabel att ha igentäppta hål, och då funkar ju inte den CF>IDE44 jag köpt. Vet du om så är fallet?

Din söndermoddade adapter är ju till för att montera 2.5" ATA-diskar i en stationär dator, och adaptern monteras således direkt på hårddisken. Därför passar den direkt i moderkortet. (du har alltså kört den bakvänt gentemot hur den är tänkt (då du inte sätter några 3.5" i en laptop )

En CF-adapter är ju tänkt att fysiskt emulera en 2.5"-enhet, och har därför pinnar. Antingen så köper du en med en hona och monterar direkt på moderkortet, till exempel en sån här.
Eller så kör du som sagt med ovan nämnda kabel.

Saknas det en pin på moderkortet och den är pluggad i kabeln samtidigt som pinnen finns i CF-adaptern kan du ju klippa av den. Eller borra med ett 2mm borr i kabeln, vilket som fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the tackle

Den produkten jag nu länkade till har hona-kontakt jämfört med den jag köpt som är hane.

Båda två som du länkat till är hane:
http://www.teknikproffset.se/product.html?product_id=39&categ...
http://www.ecedata.se/PartDetail.aspx?q=p:2510123;c:36118

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the tackle

Och en helt annat fråga som jag kom att tänka på när jag såg din profil - kör du möjligtvis Mac OS på din burk, och isåfall; funkar det bra med det moderkortet? Har nämligen tänkt köpa sånt själv.

Inget OSX på den, men funkar det på P55 så borde det ju fungera på det också. Ytterst tveksamt om du får igång USB3 och SATA6Gbps dock

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Du har så rätt så!

Tack för all hjälp, har beställt kabeln från ebay nu. Ser nu att det var hane-kontakt på den andra jag länkade till också, den hade visserligen en kåpa runt kontakterna som fick mig att tro att den var hona när man jämförde med den andra, men så var icke fallet!