Permalänk

Aspire 5520g bootar om och om igen

Hej!

Min 2 år gamla Acer Aspire 5520g har slutat fungera.

Den har varit lite krasslig prestandamässigt den senaste tiden men jag trodde det berodde på att jag installerat för mycket skit på den.

Plötsligt när jag surfar hänger sig datorn och jag är tvungen att hålla inne knappen för att stänga av den. Efter detta vill den inte längre starta.

Vad som händer när jag startar den:

Cpu-fläkten börjar snurra 1 sekund och dör sedan, hdd:n och dvd:n börjar även de snurra men dör lika snabbt. Jag har alltså ingen bild och lyckas inte komma in i bios. Sedan slocknar alla lampor och det börjar om av sig själv, dock är det bara första rundan som cpu-fläkten snurrar.
Enda sättet att få den att sluta starta om och om igen är att rycka ut batteriet.

Vad jag testat:

¤ Testat starta utan hårddisk
¤ Testat starta med ett minne i taget
¤ Avlägsnat all smuts i hela datorn
¤ Kollat kylpastan på cpun och tagit bort överflödig (ifall den skulle kunna kortsluta)
¤ Testat starta med ubuntu-disk i dvdn
¤ Testat med extern skärm
¤ Startat med bios på cd i dvd-spelaren. Enligt acer ska den kopiera över detta bios om den saknar eget eller märker att det är skadat.

En skum grej är att om jag håller inne Fn +esc samtidigt som jag startar datorn så startar den normalt, utan att boota om och om igen, men ger fortfarande ingen bild.

Min tanke var att bios kanske hade blivit skadat och det var därför som den snurrade igång hårddisken och dvdn och när den inte hittar nå bios där startar en om sig. Men borde den inte då kunna boota Ubuntu?

Hur ska jag gå vidare nu? Och hur ser jag om något i datorn är skadat, t ex moderkort eller grafikmodul?

Enormt tacksam för alla tips och idéer!

// Robin

Permalänk
Medlem

Hej!
Låter inte som ett trevligt problem det här :/
Låter som att moderkortet går på sista refrängen....du har ju ändå testat en del andra delar.
En fråga bara: när du körde med kombinationen Fn+Esc och den startade "normalt"....testade du externa skärmen då?

Permalänk
Medlem

Hej!
Lite sent svar, men jag undrar hur det gick för dig?
fick du slänga datorn?
En vän till mig har samma problem med en likadan dator nämligen.