Permalänk
Medlem

AA-filter

Hittade den här sidan när jag slösurfade runt på flashback;

http://maxmax.com/nikon_d300HR.htm

Det handlar alltså om en firma som tar bort AA-filtret som sitter i nästan alla kameror, till följd får man betydligt skarpare bilder.

Är det någon som vet om detta är något svårt/stort ingrepp att göra?
Skillnaden är STOR som ni själva ser, vore nästan lite kul att testa men jag vet inte om jag vågar offra min D90 på det

När jag ser på dom där bilderna så undrar jag faktiskt varför dom valt att sätta i ett så pass "starkt" AA-filter, visst förhindrar det moiré och andra banding-effekter men frågan är om inte skärpan hade varit trevligare att behålla i många situationer?

Här är ett par exempel för ni som inte orkar kolla igenom länken;

En moddad d200 vs en standard

Samma fast med d300

Rätt stor skillnad?

Permalänk

Ja, det är säkerligen en pixelpeepers dröm att montera bort AA-filtret. Personligen brukar jag inte titta på mina bilder i 500% förstoring

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Dessa två visar bättre

Modd vs icke modd
Edit: efter ha kollat länken så har du väckt ett intresse, ska kolla upp detta senare idag, nu är de sängen, tråd sparad!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

ser lite fake ut o:

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Ja, det är säkerligen en pixelpeepers dröm att montera bort AA-filtret. Personligen brukar jag inte titta på mina bilder i 500% förstoring

Skillnaden är ju minst lika stor i såvel 50% som 100%. På ännu större inzoomningar ser man ju faktiskt hur stor skillnad det är, att ingen kollar på sina i 500% är väl ganska självklart

Permalänk
Medlem

Ojsan, att det var sån skillnad!

Permalänk
Medlem

I min nyaste kamera är det ett väldigt svagt AA filter, folk var rädda för moire men jag har fortfarande inte fått någon bild där det är synligt.

(pentax k-x)

Permalänk
Medlem

Slänger man på lite USM på bilderna tagna med AA-filter så blir de tämligen identiska (bortsett att man behöver originalbilderna för att slippa JPEG-artifakterna).

Jag ser faktiskt, om jag ska vara helt ärlig, inte riktigt varför man orkar engagera sig i att ta bort AA-filtret. Bilderna med blir lite mjukare, men mängden detaljer är i stort sett densamma (man behöver bara lite USM för att ta fram dem igen). Man slipper, kan man säga, ett steg i efterbehandligen, typ, och även om det faktiskt blir en LITEN ökning av detaljer utan så har en digitalkamera av idag utrymme för en viss mån beskärning och ändå kunna printa rejält stort så...

I exemplet med ansiktet (dollarsedel?) enl. ovan ser man åxå tygliga sk maze artifacts, vilket förmodligen kommer att ställa till det en hel del i bilder med mycket små detaljer, som tex grenar eller hårstrån som korsar varandra (joda, det var mycket liv om dessa under D70:ns storhetstid (D70:n hade ett väldigt svagt AA-filter)).

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Dessa två visar bättre
http://www.dreamshine.com/images/MaxMax/D200%20HR/D200%20Char...
Modd vs icke modd
Edit: efter ha kollat länken så har du väckt ett intresse, ska kolla upp detta senare idag, nu är de sängen, tråd sparad!

Ja det finns firmor som plockar bort AA filtret på D200. Det finns en del som anser att just D200 har ett omotiverat starkt AA-filter. Dock sitter det där av en anledning och det syns rätt tydligt på din sista bild. Du får mycket större problem med moiré om du tar bort filtret. Nikon verkar generellt filtrera rätt hårt vilket man ofta ser på testsidor som mäter kamerans upplösning. Nikon får lite sämre än till exempel Sony som har mycket snällare filter men å andra sidan uppvisar Nikon inga artefakter alls vilket faktiskt är ett problem på viss Sony.

Är det tokskärpa du är ute efter och redan har objektiv som har högre upplösningsförmåga än D200ans sensor så är det bara att skicka in den. Du skall dock vara medveten om att det inte bara är fördelar med det.

För övrigt är det inget man gör själv.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om några år kommer nog kamerorna sakna AA-filter iom att sensorerna då har så hög upplösning att objektiven får agera AA-filter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Ja det finns firmor som plockar bort AA filtret på D200. Det finns en del som anser att just D200 har ett omotiverat starkt AA-filter. Dock sitter det där av en anledning och det syns rätt tydligt på din sista bild. Du får mycket större problem med moiré om du tar bort filtret. Nikon verkar generellt filtrera rätt hårt vilket man ofta ser på testsidor som mäter kamerans upplösning. Nikon får lite sämre än till exempel Sony som har mycket snällare filter men å andra sidan uppvisar Nikon inga artefakter alls vilket faktiskt är ett problem på viss Sony.

Är det tokskärpa du är ute efter och redan har objektiv som har högre upplösningsförmåga än D200ans sensor så är det bara att skicka in den. Du skall dock vara medveten om att det inte bara är fördelar med det.

För övrigt är det inget man gör själv.

Det finns bra program för att ta bort moiré i efterhand..

Dessutom är det rätt enkelt att plocka bort filtret och ersätt med ett klarglas, har själv gjort det på den D70.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplod
Det finns bra program för att ta bort moiré i efterhand..

Dessutom är det rätt enkelt att plocka bort filtret och ersätt med ett klarglas, har själv gjort det på den D70.

Så du kör utan IR och UV-filter också för de är väl samma glasbit?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Så du kör utan IR och UV-filter också för de är väl samma glasbit?

Nej jag bytte till ett IR-filter för IR-fotografering

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplod
Nej jag bytte till ett IR-filter för IR-fotografering

Det låter lite mer genomtänkt

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har för mig jag läste nåt jämförande test emellan D90 och D300 för en tid sen, där just AA filtret fick kritik på D90 att det påverka mer negativt jämfört med D300 filter, som tydligen har ett mer påkostat sådant.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Har för mig jag läste nåt jämförande test emellan D90 och D300 för en tid sen, där just AA filtret fick kritik på D90 att det påverka mer negativt jämfört med D300 filter, som tydligen har ett mer påkostat sådant.

Ja det är en synlig skillnad i skärpa mellan D90 och D300 trots att själva sensorn är samma. Med synlig menar jag att man måste pixelpeepa för att märka något men ändå. Frågan är bara varför. Har hört lite olika teorier.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt en anledning att alla tillverkare monterar dit ett AA filter Det förbättrar generellt bildkvaliten!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Det finns faktiskt en anledning att alla tillverkare monterar dit ett AA filter Det förbättrar generellt bildkvaliten!

Varför kör då Hasselblad utan AA-filter på sina mellanformatssensorer?

Det förbättrar varken bildkvaliteten eller detaljupplösningen i bilden, tvärtom, det bara minskar mängden retusch som krävs.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarkov
Varför kör då Hasselblad utan AA-filter på sina mellanformatssensorer?

Det förbättrar varken bildkvaliteten eller detaljupplösningen i bilden, tvärtom, det bara minskar mängden retusch som krävs.

De kör AA filter i mjukvara.

utan AA filter får man förstörande artefakter som inte går att tabort. lite "mjukhet" i bilden kan man skärpa upp.

AA filter ger även mindre brus.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

http://www.luminous-landscape.com/forum/lofiversion/index.php...

Removing an AA filter is a bad thing to do.

1) Bayer pattern sensors need one to work properly. Demosaic algorithms are designed for properly optically low passed images. Remove the AA and the rest of your software is not working optimally

2) Moire and aliassing are not software removable without also removing real detail.

3) Moire and aliassing are made worse by downsampling

4) Moire and aliassing interfere negatively with compression algorithms (like making jpegs for the web) - this is even more so of a problem with motion images, which is currently my main concern

Visa signatur

Nätverksnörd