Poäng med SSD uppgradering på starkt system

Permalänk
Medlem

Poäng med SSD uppgradering på starkt system

Tjenix

Jag undrar om ni tycker det är någon poäng att uppgradera till SSD disk om man har följande system

- 4st RAID-0 1GB HDD som jag använder som datalagring. ca 240MB/sec read/write
- 1 huvud 1GB Hdd 7200 spin där jag har Windows. Här skulle jag använda SSD istället

i9 quad cpu
Nvidia 295 GTX 2GB
Windows 7 64bit

På raid ligger:
- Spel
- Foton, använder Lightroom som är GRYMT krävande.
- En del program

Jag har en teoretisk speed på 240MB/sec med mina hårddiskar. Vad för program ska jag bencha med?

Jag kan tänka mig att SSD skulle hjälpa med
- program start
- små program, tex Skype
- databasen till Lightroom
- något annat?

Jag tycker om hastighet men har inte märkt så mycket problem med att program startar långsamt. Har jag missat något, eller skulle jag verkligen märka skillnad?

/Andreas

Permalänk
Musikälskare

Märkte iaf stor skillnad mellan min Raptor 74GB och min Intel G2 80GB SSD, Windows miljön blev faktiskt riktigt trevlig att jobba i

Skaffar du en SSD som OS disk kommer du ALDRIG att gå tillbaka till mekanisk...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Permalänk
Medlem

i9 quad cpu <<- ??

klart du ska ha en ssd som systemdisk om du har råd till det.
Finns inga nackdelar utan bara fördelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB76
i9 quad cpu <<- ??

klart du ska ha en ssd som systemdisk om du har råd till det.
Finns inga nackdelar utan bara fördelar.

Nackdelar, inte, kolla tråden här bredvid om SSD, över 2500 inägg ...
Därtill 1-2 trådar/dag från folk med nyinköpta SSD.

Är du medveten om vad du betalar / GB?

Skall själv migrera ett par TB HD -> SSD men först då priserna är i HD-klass.

VG dröj...

Permalänk
Medlem

har man råd så finns inga nackdelar, priset / GB är rätt högt men lätt värt det imo.
Nu vart det inte snack om att migrera ett par TB till ssd, isf hade jag hållt med dig

Permalänk
Medlem

i7 cpu menar jag såklart

Nej, jag hade ju inte tänkt byta ut Raid biten, utan det var väl främst operativsystemet och några program som jag kan tänka mig att det är poäng med.
Troligen lär jag nog vänta tills man kan få en större och snabbare SSD, för lite mindre pengar. Då blir det nog mer poäng.

/Andreas

Permalänk
Medlem

Re: Poäng med SSD uppgradering på starkt system

Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Tjenix

- 4st RAID-0 1GB HDD som jag använder som datalagring. ca 240MB/sec read/write
- 1 huvud 1GB Hdd 7200 spin där jag har Windows. Här skulle jag använda SSD istället

/Andreas

Trevlig stripe, borde vara duglig till redigering!

Men glöm inte o backa det du vill spara från den, nån disk kan faktiskt strula. Jag har sett det flera gånger på system som vart i drift nåt år eller två bara, inte helt omöjligt att nåt skiter sig.

F.ö. tror jag inte du direkt behöver en SSD till din dator, den bör presetera väl bra som den är.

Benching gör de med de filer/projekt du typiskt brukar jobba med och en sekundvisare.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Tjenix

Ja, jag har hyffsad backup uppsat, men ska börja köra med ännu bättre. Nu drar jag bara manuelt men ska börja använda ett automatiskt backup program

kollade i Hd Tune (som funkar nu) och fick 160MB/sec på raid och ca 90 med den ena disken. Hade nog trott att raiden skulle ge lite mer hastighet än 160MB.

Fast för editering av video så är det mest cpu och decoder som är problem, inte hårddisken. Snart kommer Premere CS5 med Cuda stöd som då blir rysligt rysligt snabb på de sega h.264 filerna.

Blir nog ingen SSD just nu, för de kostar så mycket men framöver så blir de nog märkbart snabbare.
/Andreas

Permalänk
Medlem

Re: Poäng med SSD uppgradering på starkt system

Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Jag tycker om hastighet men har inte märkt så mycket problem med att program startar långsamt. Har jag missat något, eller skulle jag verkligen märka skillnad?

/Andreas

Det finns ingen enskild hårdvaruuppgradering som ger mer boost än SSD idag.
För mig (med datorn i sign) gav bytet HDD->SSD mer boost (subjektivt),
än bytet C2D->i7, DDR2->DDR3, S775->S1366 osv.

Jag har även en laptop med SSD (Intel G2 160Gb) som är kvickare än min frus
AMD940/4GbDDR3/VelociraptorICE, det säger iaf mig en del om hur SSD funkar.

Har du inte suttit vid en dator med SSD råder jag dig att göra det om du har möjlighet,
för din RAID är en snigel vad gäller systemrespons i windowsmiljö i jämförelse med SSD.
Alla program på SSD:n har startat precis när musklicket har tystnat för mig.
Givetvis är Gb/krona för SSD åt skogen, men värt pengarna om du har dem i alla fall.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kika detta

http://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs

24 st 256GB SSD i RAID
2GB/sek

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charkel
Kika detta

http://www.youtube.com/watch?v=96dWOEa4Djs

24 st 256GB SSD i RAID
2GB/sek

Och poängen är ??? Att man ska punga ut 50 000+ kr för diskarna lr ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Och poängen är ??? Att man ska punga ut 50 000+ kr för diskarna lr ?

Nej men det var bara ett extremt exempel på hur snabba SSD är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Och poängen är ??? Att man ska punga ut 50 000+ kr för diskarna lr ?

Att lägga ett spydigt inlägg räcker inte till mer än att få ett lika spydigt tillbaka kanske?

Att man måste tänka lite själv för att förstå kanske?

Att SSD är snabbt kanske?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Att SSD har lägre accesstid än HDD vet vi alla - men det betyder inte att alla kommer överens om det är prisvärt. Avseende läshastighet uppnår du samma eller högre med HDD i RAID0/5.

Permalänk
Medlem

TS: Jag måste bara kommentera 1GB också, du menar 1TB va?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Köp.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Alltså, som de andra påpekar här. Du behöver nog inte uppgradera på ett tag.
Fin rigg.
Men du har väl backup? RAID-0 är definitivt inte kul när det går sönder.
(kör det själv.)

Du borde hellre lägga pengarna kanske i sådana fall på en trevlig backup som möjligen har någon form av RAID med redundans så du kan läsa in allt lite snabbt om det skiter sig med din primära lagring.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Att SSD har lägre accesstid än HDD vet vi alla - men det betyder inte att alla kommer överens om det är prisvärt. Avseende läshastighet uppnår du samma eller högre med HDD i RAID0/5.

Han (TS) säger ju 160MB/s själv om sin RAID0. En G2:a gör 220MB/s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Han (TS) säger ju 160MB/s själv om sin RAID0. En G2:a gör 220MB/s.

Men 160 MB/s är väl verklig siffra medan 220MB/s för G2 är väl teoretiskt maximum?

160 MB/s är väl i vilket fall väldigt bra.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Men 160 MB/s är väl verklig siffra medan 220MB/s för G2 är väl teoretiskt maximum?

160 MB/s är väl i vilket fall väldigt bra.

Jag får 220MB/s när jag mäter med HD tune. 160MB/s är mycket bra , ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Jag får 220MB/s när jag mäter med HD tune. 160MB/s är mycket bra , ja.

Ah. OK. Inte illa.
Det låter rätt trevligt.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Men 160 MB/s är väl verklig siffra medan 220MB/s för G2 är väl teoretiskt maximum?

160 MB/s är väl i vilket fall väldigt bra.

Jag har mätt upp upp till 266 MB/s med min. Körde precis en runda HD-tune, och ca 90% av tiden låg den över 250 MB/s. 99% av testet låg den över 230 MB/s, det var bara en liten spik ner till 202 MB/s. Maxade på 265,7 MB/s, avg låg på 256 MB/s. Disken är använd sen mitten av november och jag har inte flashat så den har inte trim.

Visst, en intel SSD är inte så jättesnabb på att skriva sekventiellt, men den är i princip lika snabb som en mekanisk disk.

Sen ska man absolut inte glömma prestandan i 4kB random read och write. När min var ny klarade den 25/68 MB/s read/write, nu är det 24/50, men om jag hade haft trim hade den nog fortfarande klarat över 65 i write. En vanlig hårddisk ligger på ca 0,5/2,0 i read/write.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S