Permalänk
Medlem

Ingen nätverksport?

Jag har en ganska, eller extremt, gammal bärbar dator (men som fungerar till det jag skall använda den till) som inte har någon nätverksport.

Jag vet inte riktigt hur gammal datorn är, men kan den vara så gammal att det inte ens fanns Internet då den kom ut? Den mest "moderna" kontakten jag ser på datorn är ett USB uttag.

Det jag då undrar är om jag kan, på något sätt, få en internet uppkoppling till den datorn utan en nätverksport? Det kanske sitter någon trådlös mottagare i datorn?

Permalänk
Medlem

Det kanske finns ett expresskortsuttag om du har tur. Kolla efter det, ett passande nätverkskort lär inte kosta så mycket.

Permalänk
Medlem

Erhm, internet har inte med nätverkskontakter att göra. Finns det inte inbyggt nätverkskort är det minimal chans att det finns trådlöst.
Då det interfacet kom efter det vanliga ethernet interfacet.
Köp till en usb sticka eller ett pcmcia kort med önskvärt interface för din laptop.
Tänk dock på att den laptop du har troligtvis bara klarar usb1.1 så pcmcia är nog att rekommendera om det finns på den.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla om du hitta en NIC -> USB dongle. Däremot kan systemkravet vara att du måste ha 2.0 USB port.. bara ett tips.

Permalänk
Medlem

En dator som har usb men inte nätverk? Verkar jävligt skummt

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Inte alls skumt, jag gissar på att det är en P2 alternativt en P3 av budgetmodell (förr i tiden då).
Det var inte alltid standard med nätverksuttag på laptopar på den tiden.
Har själv ägt en laptop som inte hade något nätverkskort orginal.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Vila i frid

Jag har haft 2 gamla PcCard 10Mbit kort liggandes - men verkar vara slängda. Letade precxis nyssen. Bästa tipset är tradera.se @ http://www.tradera.com/search/result.aspx?header=true&search=...