Permalänk
Medlem

Font till bloggrubriker

Hej!

Jag hittade en fiffig grej, hur man kan använda den font man vill på en bloggrubrik, så alla ser den och inte behöver ha fonten installerad.

http://www.kevinandamanda.com/whatsnew/tutorials/how-to-use-a...

MEN, problemet är att det fungerar till blogspot.com men inte hos blogg.se vad kan felet vara? Jag lägger koden på exakt samma ställe, ovanför </head> någon som har en aning?

Permalänk
Medlem

jag har ett script som byter ut valfri text mot en valfri font (du laddar upp fonten)
det genererar bilder istället...

http://undcon.com/font/

php+javascript

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

UndCon: Håhå, är det något du delar med dig av? (jag kan inte med php men tänkte isåfall försöka om jag får till det ändå)

azoapes: Tack för tips har kollat den där sidan men stör mig på att "original" fonten synligt laddas innan den valda fonten gör det, samt fonten blir otydlig om den inte är jättestor

Permalänk
Medlem

Semi-hijack: Vad är för- och nackdelarna med @font-face? Förutom att det är CSS3..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Semi-hijack: Vad är för- och nackdelarna med @font-face? Förutom att det är CSS3..

Enda nackdelen just nu är väl att du måste göra fonten tillgänglig för nerladdning, vilket av upphovsrättsinnehavarna kan tolkas som spridning av upphovsrättsskyddat material. Det finns ju dock gratis typsnitt och fina lösningar som Font Squirrel som inte har det problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Enda nackdelen just nu är väl att du måste göra fonten tillgänglig för nerladdning, vilket av upphovsrättsinnehavarna kan tolkas som spridning av upphovsrättsskyddat material. Det finns ju dock gratis typsnitt och fina lösningar som Font Squirrel som inte har det problemet.

Tack för svar och länk!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LadyShithead
azoapes: Tack för tips har kollat den där sidan men stör mig på att "original" fonten synligt laddas innan den valda fonten gör det, samt fonten blir otydlig om den inte är jättestor

En stor anledning till att vårt val föll på Cufón för Tele2 var att få ett likartat resultat i alla webbläsare, oavsett om funktioner som ClearType är påslagna eller ej (tycka vad man vill om detta, ett beslut i samråd med kunden). Bland de tekniker som då finns att välja på ger Cufón i mitt tycke ett väldigt skarpt resultat. Jag ska ge några tips.

Du kanske använder extremt små fontstorlekar? Mindre än 11 px? Eller ett mediokert typsnitt, alternativt lågkvalitativ typsnittsfil? Sedan måste man naturligtvis kalibrera JS-fontfilen rätt när man genererar den, kolla i "optimal scaling chart" för "units per em" och kryssa ur "Allow path optimization". Testa ett par olika units per em för att utröna vad som passar dina fontstorlekar bäst.

För den "delay" du upplever; du ska inte använda ett eget typsnitt för långa texter antar jag? Utan bara för rubriker och liknande. Och du kör Cufón vid rätt tillfälle vid sidladdning (DOM ready), inte window.onload eller annat? Har du lagt till Cufon.now() enligt instruktionerna för IE, om det är den webbläsaren du testar i? Hur ser din selector ut som anropar Cufón? Försök använda IDn så långt det går där för att öka prestanda. I våra tester tog det inte mer än ca 0.2 sek att "Cufónisera" en sida med ett hundratal rubriker i olika storlekar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LadyShithead
UndCon: Håhå, är det något du delar med dig av? (jag kan inte med php men tänkte isåfall försöka om jag får till det ändå)

azoapes: Tack för tips har kollat den där sidan men stör mig på att "original" fonten synligt laddas innan den valda fonten gör det, samt fonten blir otydlig om den inte är jättestor

Visst - jag fick mitt tips här:

http://www.alistapart.com/articles/dynatext/

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

azoapes
Tack för ditt långa svar, dock förstod jag inte hur jag ska göra på din beskrivning Vill ha fonten någonstans mellan 12-20 pixlar, ska som du skriver, enbart vara rubriker på bloggar.

Provar både i IE8 och FF3.5 och jag upplever samma fördröjning i båda webbläsarna!