RAID med SATA och IDE

Permalänk
Medlem

RAID med SATA och IDE

(Gjorde ett försök i Intel-forumet pga mitt morderkort, men ställer en lite mer generell fråga här efter att inte fått nåt svar.)

Jag har ett Asus P5Q Pro moderkort med 8 SATA och 1 IDE samt RAID-stöd. Jag tänkte samla ihop mina tre gamla 160 GB SATA och en 160 GB IDE disk och raida dem med raid 5 för att få en "installationsdisk" som kan hålla någorlunda hastighet i förhållande till min SSD (och även ha redundant lagring av bilder och annat viktigt).

Jag undrar därför om det går att köra RAID med både SATA och IDE och om det är en bra idé?

Permalänk
Medlem

Varför raid5 med en ssd disk och gamla mekaniska diskar?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Var kanske lite oklar, menade tre gamla mekaniska sata och en gammal ide.

Permalänk
Medlem

Minns jag rätt så stöds inte IDE enheter av AHCI vilket innebär att du inte kan använda ICHR-RAID, utan måste köra dina SATA i native-mode.
Då tappar du i prestanda eftersom NCQ bl.a kräver AHCI.

Men jag ska erkänna att jag spekulerar. Har aldrig blandat ATA och IDE.

Edit: Typo

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det låter inte omöjligt. Jag har fått upp lite liknande diffusa svar när jag googlat runt, men tänkte fråga ändå. Det är viktigare för mig att få upp prestandan på min SSD än att blanda in IDE-disken så jag tror jag struntar i den.

Permalänk
Medlem

Det är omöjligt i ditt BIOS men det är fullt möjligt i mjukvara.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Missade att du ska köra med SSD och då är AHCI ett måste om du vill kunna använda trevliga funktioner som TRIM... om du ens kan välja IDE-enheter i ICHxR.

Ett extra RAID-kort kanske kan vara något?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net