MKV-stöd till PS3 är påväg

Permalänk

PMS

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luugen
Hur gör du?

När jag försöker spela upp mkv med PMS får jag bara ett fel medelande!
The data is corrupted??? Får samma fel med iso-filer (img fil som jag bytt namn på) Vad kan de bero på? Trådlöst nätverk eller måste man lägga till något program till PMS?

Det får jag också om jag inte har gjortstartordningen på ps3an o PMS i rätt ordning. Se till att PMS verkligen är avstängt i aktivitetshanteraren Javaw.exe *32 den kan råka ligga kvar aktiv trots att man avslutat programmet o då kan den strula. Boota om PS3an o sen sätt igång PMS o allt går som på räls med standard inställningar.

Några tips är att:
- alltid köra med kabel.
- Sätta bandwidthlimit till kring 95-100 (förutsatt att du har 100mbit kabel )
-Se till att du har rätt antal processkärnor ifyllt
- Kolla att PMS buffrar som den ska.
-se till att du har minst 400 mb i bufferplats

Om PMS via PS3an rapporterar om extremhöga bitrates över din bandbredd så är det för att datorn inte hinner med.

Jag peakar bitrate (taget från PMS o inte Ps3an) 55000-80000 kb/s, dock har jag inte då testat den berömda "bird scenen" från planet earth serien (alla har problem typ med den scenen)
Sen har jag Definately disable subtitles.
o keyint=1:vqscale=1:vqmin=1 för flawless quality

hoppas detta ger en vink om ngt som kanske löser det för ddig om inte så har PMS ett trevligt support forum också PMa om du vill ha länk till den vettja.

/fridaybrew

Visa signatur

Cooler master 1000 | Silent Pro M700 | Intel Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte GA-EP45-UD3P | 16 GB Aeneon DDR2-800 CL2.5 RAM | systemdisk Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS - 300GB 10000rpm 16MB | 4 st Samsung SpinPoint F1 HD103UJ - 1TB 7200rpm 32MB | PowerColor Radeon HD 4850 PCS 2048MB PCIe 2xDVI/TV | | 2 st Samsung SyncMaster 2493HM | PS3:a med Samsung Spinpoint M6S HM500LI - 500GB 5400rpm 8MB 2.5zoll - SATA300

Permalänk
Medlem

Jag behöver lite hjälp med mitt PS3 Media Server. Innan körde jag med trådlöst, då gick det inte ens att streama xvid-filmer. Så jag drog en kabel istället. Nu funkar xvid, men 720p börjar hacka efter ungefär 10 minuter. Datorn är det absolut inget fel på, E8400, 9800GTX, 4gb minne ect. Så det måste ju ha med nätverket att göra. Men det ska väl ändå inte behövas gigabit-router för att streama 720p?

Här är en bild på mina inställningar. Säg till om nåt inte stämmer

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk

Bilden ser ok ut, har ögnat lite snabbt på PMS forumet o det råder lite delade meningar om hur kraftig dator som behövs för diverse kvalieter på filmerna. Jag är på inget sätt en guru.... men här är några lekmannatips som kan experimenteras med.
Själv har jag definately disabled subtitles (hatar felöversättnignar o att man tittar på texten istället för filmen *lol*)
sen har jag fyllt i Remux when auditrack is AC3 (vet egentligen inte varför jag har det ärligt)
förut när jag hade stutterproblem på min dator se nedan så fipplade jag runt med Bitraten för ljudet samt det viktigaste i sammanhanget Qulitysettingsarna: sätt ner den, såg några förslag på forumet o de är följande, klipper in inlägget:
"The setting also applies to 100Mbit. The maximum bandwidth setting under the video quality settings does not seem to be working. The solution is to try setting mpeg2 quality settings to

keyint=25:vqscale=1:vqmin=2

I experienced the same issue. I actually set my settings to

keyint=8:vqscale=1:vqmin=2

And it has kept my bandwidth less than 50Mbit most of the time."

Har du sett att datorn fyller bufferten på PMS? sätt igång en film o kika på datorn. Om den har svårt att fylla uppp pausa filmen tills bufferten är full. Spela sen filmen o se om den återhämtar sig efter stora buffertnedgångar eller ej.

Lycka till!

Visa signatur

Cooler master 1000 | Silent Pro M700 | Intel Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte GA-EP45-UD3P | 16 GB Aeneon DDR2-800 CL2.5 RAM | systemdisk Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS - 300GB 10000rpm 16MB | 4 st Samsung SpinPoint F1 HD103UJ - 1TB 7200rpm 32MB | PowerColor Radeon HD 4850 PCS 2048MB PCIe 2xDVI/TV | | 2 st Samsung SyncMaster 2493HM | PS3:a med Samsung Spinpoint M6S HM500LI - 500GB 5400rpm 8MB 2.5zoll - SATA300

Permalänk

För att återgå till trådrubriken. Var det bara tomt prat eller? Testade senaste uppdateringen och det funkar fortfarande inte iaf. Det + SMB-klient skulle ju döda behovet av HTPC.

SMB kanske man kan leva utan iofs, men jag får aldrig det att funka särskilt bra med DLNA (servern dyker ibland inte upp, refreshar inte när man lägger in nya filmer osv, ska dock erkännas att jag aldrig orkat pilla med det där utan ger upp och använder USB-sticka ).

Visa signatur

Jag har ingen signatur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengt-Emil
För att återgå till trådrubriken. Var det bara tomt prat eller? Testade senaste uppdateringen och det funkar fortfarande inte iaf. Det + SMB-klient skulle ju döda behovet av HTPC.

SMB kanske man kan leva utan iofs, men jag får aldrig det att funka särskilt bra med DLNA (servern dyker ibland inte upp, refreshar inte när man lägger in nya filmer osv, ska dock erkännas att jag aldrig orkat pilla med det där utan ger upp och använder USB-sticka ).

Det kanske kommer lagom tills PS4 släpps Sony verkar ju inte direkt känna någon stress.

Permalänk
Medlem

Min teori står fortfarande fast. MKV är wärsch-formatet #1 för högupplöst film/tv.

Dom som säger att dom behöver MKV till nått annat snackar bara goja, har du själv kontrollen över mediat (t ex dina egna semesterfilmer) så behöver du ju inte lägga skiten i MKV från början...

Så för Sony är väl just piratkopiereingen problemet, känns väl inte 100% rumsrent att stöda ett format som därigenom låter ps3an bli en wärschspelare.

Dom släppte ju igenom divx/xvid, men antar att dom tvivlar mer på MKV just pga kvalitén skulle jag anta... Det blir ju en direkt "konkurrent" till t ex bluray försäljning..

Permalänk

Nice men spelar ingen roll såvida man inte streamar eftersom man kan ej ha filstorlek över 4gb pga av den jäkla fat32 som usb stickan måste vara på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Min teori står fortfarande fast. MKV är wärsch-formatet #1 för högupplöst film/tv.

Dom som säger att dom behöver MKV till nått annat snackar bara goja, har du själv kontrollen över mediat (t ex dina egna semesterfilmer) så behöver du ju inte lägga skiten i MKV från början...

Så för Sony är väl just piratkopiereingen problemet, känns väl inte 100% rumsrent att stöda ett format som därigenom låter ps3an bli en wärschspelare.

Dom släppte ju igenom divx/xvid, men antar att dom tvivlar mer på MKV just pga kvalitén skulle jag anta... Det blir ju en direkt "konkurrent" till t ex bluray försäljning..

Alltså, ska vi reda ut begreppen lite. MKV är en container som har stöd för hur mycket funktioner som helst. Embedded subtitles, fonts etc. medans divx/xvid är ett codec.

Jag tror att sony inte implementerar något stöd pga. matroska formatets mångsidighet eftersom det är så mycket som måste stödjas.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Alltså, ska vi reda ut begreppen lite. MKV är en container som har stöd för hur mycket funktioner som helst. Embedded subtitles, fonts etc. medans divx/xvid är ett codec.

Jag tror att sony inte implementerar något stöd pga. matroska formatets mångsidighet eftersom det är så mycket som måste stödjas.

Jag har full koll på att mkv är en container.
Dom har ju valet att inte stöda alla funktioner. det wärschfolket på sin höjd kan vilja ha är subtitles och olika audio-spår.
Att jag tog upp divx/xvid var enbart för att föra diskussionen om hurvida sony är beredda på att ha stöd för format som avänds till wärsh-spridande.

Och att dom "flesta" mkv-rellar kör x264 (vilket även det är en felaktig benämning som "scenen" lyckades med, x264 är en encoder för H.264/MPEG-4 AVC, så det hade varit mer vettigt att benämna rellarna h264...
Ungefär som om man hade kallat en mp3-relle för "lame" bara för man använt lame spm encoder).

Hur som helst så har ju ps3an redan stöd för h264... Så stöd för själva formatet finns ju redan, det handlar bara om en minor fix för att kunna läsa MKV-containern.. Och som sagt, dom behöver ju inte göra en fullständig implementation.
Verkar finnas rätt bra docs:
http://www.matroska.org/

Vidare har spelare såsom tvix och popcorn hour stöd för mkv, så lyckas såpass "små" företag med att fixa stöd för mkv så borde definitivt sony ha resurserna.

Sist men inte minst har vi det allt började med. Sony har nån sorts "stöd" för DIVX, och dom har ju själva nu support för MKV...
Så att det skulle röra sig om en teknisk fråga anser jag vara minimalt troligt. Antagligen har det med nån sorts policy om vad dom vill stöda för format.
För dom har ju allt att vinna på det, stöder dom MKV kommer antagligen försäljningen av ps3 få ett sjukt uppsving, med tanke på att folk idag är beredda på att betala allt från 2-5(vet inte vad det dyrast tvix kostar) tusen för bara en mediaspelare...
Idag är en ps3a nere på 3500:-, så skulle den fungera som fullfjädrad mediaspelare skulle den bli ett löjligt klipp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Och att dom "flesta" mkv-rellar kör x264 (vilket även det är en felaktig benämning som "scenen" lyckades med, x264 är en encoder för H.264/MPEG-4 AVC, så det hade varit mer vettigt att benämna rellarna h264...
Ungefär som om man hade kallat en mp3-relle för "lame" bara för man använt lame spm encoder).

Nej, det är inte felaktigt. De är taggade så för att de är encodade med x264... precis samma för XviD etc.
MP3 releaser är INTE taggade med vare sig MP3 eller lame.

Kan tillägga att alla MP3 releaser inte behöver vara encodade med Lame... om källan är från webben så får de inte omkodas och kan således vara encodade med någon annan encoder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Min teori står fortfarande fast. MKV är wärsch-formatet #1 för högupplöst film/tv.

Dom som säger att dom behöver MKV till nått annat snackar bara goja, har du själv kontrollen över mediat (t ex dina egna semesterfilmer) så behöver du ju inte lägga skiten i MKV från början...

Så för Sony är väl just piratkopiereingen problemet, känns väl inte 100% rumsrent att stöda ett format som därigenom låter ps3an bli en wärschspelare.

Dom släppte ju igenom divx/xvid, men antar att dom tvivlar mer på MKV just pga kvalitén skulle jag anta... Det blir ju en direkt "konkurrent" till t ex bluray försäljning..

Tror du de tänker samma när det gäller implementation av Flash Player 10? De är ju inte snabba när det gäller att fixa en vettig webbläsare. När det gäller uppdateringar till PS3 är det ingen idé att hålla andan. Tur att PS3 Media Server Transcode fungerar hyfsat dock så hjälper det inte så mkt när man ska surfa på internet eller spela upp 1080p med mer än 4 ref frames.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Nej, det är inte felaktigt. De är taggade så för att de är encodade med x264... precis samma för XviD etc.
MP3 releaser är INTE taggade med vare sig MP3 eller lame.

Kan tillägga att alla MP3 releaser inte behöver vara encodade med Lame... om källan är från webben så får de inte omkodas och kan således vara encodade med någon annan encoder.

Det är då inte samma som xvid.
Xvid är en codec.
Divx är en codec.
Dessa två är dom faktiska formaten som har använts.

x264 är en encoder/library för formatet H264/AVC.
http://www.videolan.org/developers/x264.html
http://en.wikipedia.org/wiki/X264
Det finns alltså inget format som heter x264...
Precis på samma sätt verkar du ju ha koll på att lame är en encoder, och att alla mp3or inte behöver vara endodade med den.
Samma sak är det här, x264 är en en encoder, och h264 behöver inte encodas med x264...

Nu är jag ingen expert på encoding, men t ex VIRTUALDUB går att använda för att encoda formatet xvid.
Så, det hade varit lika felaktigt att kalla en "xvid" för en "virtualdub", som det är att kalla en h264/avc rulle för x264...

Helt enkelt, x264 är INTE ett codec/format, det är ett gratis open source bibliotek som används tillsammas med ett annat program för att encodea H264/AVC.

Självklart behöver inte mp3or vara encodade med Lame, jag tog det bara som exempel.. Det är fullständigt ointressant vad en mp3a är encodad med, sålänge den stöder standarden mp3 så vet man att slutresultatet kommer fungera.

Samma sak anser jag med h264. Det är fullständigt ointressant att x264 har använts som library för att encoda. Det intressanda borde vara att slutresultatet är en h264/avc fil...
Nu är detta dock mer eller mindre samma sak, eftersom det relativt lätt går att leta reda på att x264 encodern följer h264 standarden, men det är likväl sämre i mitt tyckte att namnge encodern istället för formatet...

Permalänk
Inaktiv

Sony kan göra så att .mkv´s funkar men vill inte, så sluta drömma!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Sony kan göra så att .mkv´s funkar men vill inte, så sluta drömma!

Så mycket har vi nog också förstått.
Vore intressant om du kan bidra med en källa till ditt påstående...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Det är då inte samma som xvid.
Xvid är en codec.
Divx är en codec.
Dessa två är dom faktiska formaten som har använts.

Xvid och Divx är codecs för formatet MPEG4 ASP precis som x264 är en codec för formatet MPEG4 AVC (eller H264 som den också kallas). Så att tagga en film med "xvid" är precis lika rätt/fel som att tagga den med "x264".

Nog snackat om vad sjörövarna använder för termer, det är faktiskt ganska irrelevant i den här tråden.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Det är då inte samma som xvid.
Xvid är en codec.
Divx är en codec.
Dessa två är dom faktiska formaten som har använts.

Min poäng var att ALLA scenereleaser som är taggade med x264 måste vara encodade med x264 och det är ingen tag som används för h264 i allmänhet. Samma sak som att alla filmer som är encodade med XviD måste vara taggade med XviD. DivX används inte längre som encoder i scenen för nya releaser.

Edit: Ville påpeka detta eftersom du skrev att det var en "felaktig benämning som "scenen" lyckades med".

Permalänk
Medlem

*Bump*
Blir det nåt mkv-stöd eller?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Knappast.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Så om man är ute efter en schyst media spelare som stödjer mkv vad ska man sikta på då?

PS3 med mkv stöd hade varit helt underbart

Permalänk

ps3+nätverkskabel iaf med din datorprestanda så funkar det toppen.

Visa signatur

Cooler master 1000 | Silent Pro M700 | Intel Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte GA-EP45-UD3P | 16 GB Aeneon DDR2-800 CL2.5 RAM | systemdisk Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS - 300GB 10000rpm 16MB | 4 st Samsung SpinPoint F1 HD103UJ - 1TB 7200rpm 32MB | PowerColor Radeon HD 4850 PCS 2048MB PCIe 2xDVI/TV | | 2 st Samsung SyncMaster 2493HM | PS3:a med Samsung Spinpoint M6S HM500LI - 500GB 5400rpm 8MB 2.5zoll - SATA300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fridaybrew
ps3+nätverkskabel iaf med din datorprestanda så funkar det toppen.

Är det de bästa man kan få för runt 3000? För det är väl vad ps3:orna ligger på i dagsläget?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga WD TV Live, kostar 1090 på inet.
http://www.westerndigital.com/en/products/products.asp?DriveI...

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Bra pris på den. Hur är den jämfört med tex TViX HD M-6500A ?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=271469

Permalänk

Om nu en ren mediaspelare kostar kring 1000 kr så ser jag det som att man får 1000 kr rabatt på ps3n. Sen att ps3n kan folda och ha som spelkonsol är inte fel för de extra 2000 kr som det kostar. kanske bara jag som tänker så. Fast har man inte 3000 så har man ju inte =/

Jag köpte min ps3 på blockbuster i usa när dollarn stod i 6 kr Så finns en usa resa inplanerad så skulle jag köpa en där

Visa signatur

Cooler master 1000 | Silent Pro M700 | Intel Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte GA-EP45-UD3P | 16 GB Aeneon DDR2-800 CL2.5 RAM | systemdisk Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS - 300GB 10000rpm 16MB | 4 st Samsung SpinPoint F1 HD103UJ - 1TB 7200rpm 32MB | PowerColor Radeon HD 4850 PCS 2048MB PCIe 2xDVI/TV | | 2 st Samsung SyncMaster 2493HM | PS3:a med Samsung Spinpoint M6S HM500LI - 500GB 5400rpm 8MB 2.5zoll - SATA300

Permalänk
Medlem

Funkar en ps3:a lika smidigt och bra som tex en WD TV Live?
Är väl massa extra program man behöver ha på datorn för att de ska funka. Eller kanske inte är så krångligt som de verkar?

Pengarna är inte det största problemet. Är mer att jag vill ha en smidig pryl som är kopplad till tv:n som kan spela upp mkv filer i helst 1080p utan problem!

Permalänk

Kan tyvärr inte uttala mig om andra. Jag kan bara tala för mig själv och jag använder Playstation Media Server (PMS) som är gratis opensource. Har bara installerat och det var typ click n play (eller iaf väldigt enkelt). Jag har samma proc som du och inte klockat, 1080 flyter fint, ibland kan det förekomma ljudosynk (1ggn på 10-15 typ). Ibland vill inte en ny film spelas även om man försöker transcoda. Dock med den nyaste versionen så har jag bara en film som inte funkar av säkert 200. Snabbspolningen är lite osäker men använder man sig av "gå till" istället så är det lugnt.
Nu skriver jag de negativa mest för att man ska vara medveten om att det är open source och gratis program som ligger bakom det hela.
Men jag använder numera min PS3 till 95% om inte mer till att ha som mediaserver. Jag är tokigt nöjd!

Visa signatur

Cooler master 1000 | Silent Pro M700 | Intel Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte GA-EP45-UD3P | 16 GB Aeneon DDR2-800 CL2.5 RAM | systemdisk Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS - 300GB 10000rpm 16MB | 4 st Samsung SpinPoint F1 HD103UJ - 1TB 7200rpm 32MB | PowerColor Radeon HD 4850 PCS 2048MB PCIe 2xDVI/TV | | 2 st Samsung SyncMaster 2493HM | PS3:a med Samsung Spinpoint M6S HM500LI - 500GB 5400rpm 8MB 2.5zoll - SATA300

Permalänk
Medlem

Har nu läst lite mer om kombinationen PS3+PS3 media server och detta verkar ändå vara ett relativt smidigt sätt att lösa det hela på.

Söker fortfarande svar från någon som jämfört PS3 med någon annan variant av media extender.

Permalänk
Medlem

Med senaste divx 7 tycker jag att xbox 360 har blivit väldigt bra igen, native mkv stöd genom att använda den som en media center extender.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Nå är det någon som vet om man kan spela upp mkv filer?
Har så många men ingen kan bli uppspelad med PS3. Tråkigt. Känns som man har apple produkt hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av klauzer:

Nå är det någon som vet om man kan spela upp mkv filer?
Har så många men ingen kan bli uppspelad med PS3. Tråkigt. Känns som man har apple produkt hemma

Streamar du över nätverk? Har du testat PMS?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.