AHCI och/eller RAID?

Permalänk
Medlem

AHCI och/eller RAID?

Jag installerade en Intel X25 SSD häromdagen. Jag fick tipset att ändra SATA inställningarna från IDE mode till AHCI vilket jag gjorde. Jag tänkte dock använda mina gamla diskar för RAID, vilket mitt morderkort stödjer (Asus P5Q Pro), men det verkar bara som att man kan välja antingen RAID eller AHCI.

Jag vill inte köpa nåt dyrt RAID-kort utan undrar därför om jag kan köra både AHCI för att få prestanda till min SSD och RAID för redundant lagring?

Permalänk
Permalänk

Oftast brukar RAID-funktionen "innehålla" AHCI.
För mitt moderkort så står det att om man vill utnyttja ACHI så ska man välja antingen RAID eller enbart AHCI.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Jaha, så jag borde alltså bara kunna ställa om AHCI till RAID och få samma funktionalitet? Utmärkt! Tack så mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x300
morderkort

Hjälp, låter farligt

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Hjälp, låter farligt

Killerdator

Permalänk
Medlem

intels och nvidias RAID är AHCI med raidstöd, ingen skillnad i prestanda

Permalänk
Medlem

Låter perfekt, då måste jag bara ta reda på hur jag ska få till själva RAID-biten.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x300
Låter perfekt, då måste jag bara ta reda på hur jag ska få till själva RAID-biten.

Någon som vet?

När jag satte upp min första femma på min första P5:a för många herrans år sedan läste jag manualen innan. Funkade faktiskt!

TipsTipsBlinkBlink...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
När jag satte upp min första femma på min första P5:a för många herrans år sedan läste jag manualen innan. Funkade faktiskt!

TipsTipsBlinkBlink...

Hur dumt det än låter så tänkte jag aldrig ens på att kolla i manualen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x300
Hur dumt det än låter så tänkte jag aldrig ens på att kolla i manualen

Det gör du helt rätt i, det är sällan manualen gör någon nytta då det bara är någon standard konfiguration eller uppräknade av funktioner som står där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -X-hellfire
Det gör du helt rätt i, det är sällan manualen gör någon nytta då det bara är någon standard konfiguration eller uppräknade av funktioner som står där

Jo, men jag är positivt överraskad! Visst är det en ett sånt där överjävligt "pedagogiskt" upplägg där alla inställningarna gås igenom även om skillnaden mot den förra är obetydande, men de tog för en gångs skull upp intressanta funktioner