Permalänk
Avstängd

Misslyckad bios flash?

Ladda just ner nytt bios.
Använde EZ flash , stängde av datorn cleara rtc ram = cmos? tog bort batteri vänta ett par minuter höll in startknappen en stund.
Sedan satt jag igång datorn men det står fortfarande v02.61 längt ner i bios menyn.
Men det står att bios är från 2009/02.
Har jag glömt nåt eller?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Nu funkar inget längre alla program blir korrupta.
Vad fan ska man göra?
Jag har ingen backup på det gammla bios heller.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

flasha om de igen

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Avstängd

Jag har försökt tro mej , antingen är det jag som är totalt usel eller så är det något fel.
Men jag lägger upp en bild lite senare som visar hur det ser ut när jag ska flasha.
EDIT: Så här ser det ut när jag ska flasha bios med "usbsticka"
http://img12.imageshack.us/img12/7817/p100207001.jpg
Jag försår inte vad det är? , HJÄLP uppskattas otroligt mycket just nu

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Ett HET tips. Läs manualen där står PRECIS hur du ska göra.

1. Lada hem bioset.

2. Extrackta *.bin filen som är det nya bioset.

3. formatera en USB sticka till fat eller fat32

4. lägg *.bin filen på USB stickan och inget mer.

5. boota upp datorn med USB stickan i.

6. gå in i bios och kör EZ flash

7. Välj enheten i EZ flash som motsvarar din USB sticka

8. När rätt enhet är val kommer du se *.bin filen i rutan jämte.

8. Välj den nya *.bin filen

9. *.bin filen kommer laddas och Verifieras. Det kommer inte lägre stå UNKNOWN på Update ROM utan nya bios versionen och datum och det kan du då verifiera mot informationen ASUS angav när du laddade hem den.

10. Du blir tillfrågad om du nu vill flasha med nya bioset. Svara ja.

11. Efter bios flashen är klar bör du få ett meddelande som talar om hur rebooten ska göras korrekt.

Iget CMOS reset är nödvändigt. Bios Default brukar laddas default annars räcker det att göra det själv om nya bioset verkar ha skumma inställnigar. Sedan bara att confa nya bisoet.

Men som sagt allt står i manualen om du läser den. Screenshootet vissar ju klart å tydligt att du inte ens hittat enheten med nya bioset på eller den korrekta bin filen på USB stickan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Ett HET tips. Läs manualen där står PRECIS hur du ska göra.

1. Lada hem bioset.

2. Extrackta *.bin filen som är det nya bioset.

3. formatera en USB sticka till fat eller fat32

4. lägg *.bin filen på USB stickan och inget mer.

5. boota upp datorn med USB stickan i.

6. gå in i bios och kör EZ flash

7. Välj enheten i EZ flash som motsvarar din USB sticka

8. När rätt enhet är val kommer du se *.bin filen i rutan jämte.

8. Välj den nya *.bin filen

9. *.bin filen kommer laddas och Verifieras. Det kommer inte lägre stå UNKNOWN på Update ROM utan nya bios versionen och datum och det kan du då verifiera mot informationen ASUS angav när du laddade hem den.

10. Du blir tillfrågad om du nu vill flasha med nya bioset. Svara ja.

11. Efter bios flashen är klar bör du få ett meddelande som talar om hur rebooten ska göras korrekt.

Iget CMOS reset är nödvändigt. Bios Default brukar laddas default annars räcker det att göra det själv om nya bioset verkar ha skumma inställnigar. Sedan bara att confa nya bisoet.

Men som sagt allt står i manualen om du läser den. Screenshootet vissar ju klart å tydligt att du inte ens hittat enheten med nya bioset på eller den korrekta bin filen på USB stickan.

Jag har läst manualen grundligt.
Stegen som du nämner , är exakt så jag gör , men får upp det som står på bilden jag tog

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Testpilot

På bilden har du inte alls valt ditt USB-minne som enhet utan är inne på din hårddisk (C:) och rotar, till vänster har du alla enheter du kan välja mellan och när du valt rätt kommer bios-filen synas i den högra rutan, du kan då välja att ladda den och kommer få upp information om filen längst upp till höger där det nu står unknown.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
Jag har försökt tro mej , antingen är det jag som är totalt usel eller så är det något fel.
Men jag lägger upp en bild lite senare som visar hur det ser ut när jag ska flasha.
EDIT: Så här ser det ut när jag ska flasha bios med "usbsticka"
http://img12.imageshack.us/img12/7817/p100207001.jpg
Jag försår inte vad det är? , HJÄLP uppskattas otroligt mycket just nu

Ser ut som att du inte kommer åt filerna pga du har fel filsystem. Säkert att du har formaterat till fat32? Annars prova en annan sticka.

Permalänk
Avstängd

Jag gav upp, lämna in datorn på alina.
Dom tyckte det lätt jättekonstigt när jag berättade hur läget var.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig riktigt förstått mig på det här med att flasha bios. På vilket sätt gör det datorn bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krippe91
Jag har aldrig riktigt förstått mig på det här med att flasha bios. På vilket sätt gör det datorn bättre?

Egentligen inget. Vissa tycker(tror) att det blir bättre. Kan vara att man har problem med en funktion och då är det klart om tillverkaren släpper en fix till problemet att man uppdaterar bios. Men vissa gör det för att det ser väl "häftigare" ut med de senaste. Som allt annat här i livet...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Egentligen inget. Vissa tycker(tror) att det blir bättre. Kan vara att man har problem med en funktion och då är det klart om tillverkaren släpper en fix till problemet att man uppdaterar bios. Men vissa gör det för att det ser väl "häftigare" ut med de senaste. Som allt annat här i livet...

Ah, det var väl det jag tänkte.. Så om man tycker systemet flyter på bra och inte har några problem så ger en biosflashning ingenting?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krippe91
Jag har aldrig riktigt förstått mig på det här med att flasha bios. På vilket sätt gör det datorn bättre?

support för nya processorer och bugfixar

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krippe91
Ah, det var väl det jag tänkte.. Så om man tycker systemet flyter på bra och inte har några problem så ger en biosflashning ingenting?

Precis. Varför krångla till det när saker fungerar?

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Avstängd

En ny BIOS kan ge dig väldigt mycket.

* Stöd för nya CPUer
* Stöd för samma CPU fast med ny stepping
* Bättre minnes Kopetabilitet (STAVA?)
* Bättre CF/SLI Stöd (alltså att portarna syncas bättre eller något sånt)
* Fler Inställningar i själva BIOS

Och en massa mer fräna saker, Själv brukar jag bara flasha BIOS om det har kommit mycket nya grejer iden eller om det med den nu varande verkligen inte funkar bra!

MVH

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
Jag gav upp, lämna in datorn på alina.
Dom tyckte det lätt jättekonstigt när jag berättade hur läget var.

ja som sagt, du verkar inte ha valt usb minnet som källa, alltså kommer du få betala felsöknings avgift hos alina, då jag tror att det bara är SBS!!

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

OnTopic - Du har väl inte glömt att trycka på "Tab" och valde rätt enhet?

OffTopic - Har man inte problem med datorn så är det inte rekommenderat att flasha/uppdatera BIOS. Att flasha BIOS innebär en viss risk för att moderkortet blir korrupt (beror lite på MB). Fungerar allt som det ska så är det onödigt att ta den risken. Är det något som inte fungerar som det ska så kan det mycket väl vara värt att ta risken.

EDIT: SBS = Skit Bakom Spakarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krippe91
Jag har aldrig riktigt förstått mig på det här med att flasha bios. På vilket sätt gör det datorn bättre?

Man kan bli av med vissa buggar genom att flasha om bios. Jag tex blev av med "uppblåst muspekare" som jag fick genom mitt moderkort GA-P55-UD4 i samband med HD5870.

Det hände hela tiden. Gick inte undgå, men efter flash av bios har jag inte fått det en enda gång. Men många rekommenderar ju att man inte flashar så länge man inte har något problem. Jag hade ju dock det.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Jag flashade bios häromdagen för att min dator inte kunde starta om sig. Den hängde sig innan post screen. Fick dra ut strömsladden stänga agget och vänta en minut och sen starta upp den. Men efter biosupdate (gamla var från 2007) så funkar det Perfa!

Men som sagt! Uppdatera INTE om du inte upplever några problem eller inte behöver de nyaste funktionerna.

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Avstängd

Anledningen till att jag flasha var att forsöka komma upp i högre klockfrekvenser på cpun.
Edit: fick hem datorn idag felet var inte bios utan att min raptor hade gått sönder, så blir att köpa en ssd disk.
Kan någon hjälpa mej välja en bra av dom här för runt 2000kr
http://www.alina.se/Produkt.aspx?T1I=656
Mvh Robert

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Egentligen inget. Vissa tycker(tror) att det blir bättre. Kan vara att man har problem med en funktion och då är det klart om tillverkaren släpper en fix till problemet att man uppdaterar bios. Men vissa gör det för att det ser väl "häftigare" ut med de senaste. Som allt annat här i livet...

Jag flashade för att få bugg GTA IV att funka.

Hade Sapphire's 4870 och flasha bios var tydligen ända sättet, fett jävla irreterande.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Intel X25-M G2 > http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=SSDSA2MH080G2C1

Tackar

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]