Akut toalettstolsproblematik (någon händig?)

Permalänk
Medlem

Akut toalettstolsproblematik (någon händig?)

Okej, det här kommer att låta skitkonstigt, och någon kommer säkert göra sig rolig över situationen, men jag behöver akut hjälp!

I helgen så vart jag lite full och "hängde" inne på toaletten, på något sätt (tänker inte berätta hur) så råkade jag luta mig lite för mycket bakåt när jag satt på toan och det lät "klonk", vattencisternen lossnade. Full, ung och kåt så sket jag i det och återgick till mitt. När jag dagen efter skulle uträtta mina behov så upptäckte jag en mindre sjö inne på toaletten. Allt vatten i cisternen hade läckt ut och dessutom droppade det fortfarande rejält med vatten.

Efter att ha stängt vattenlåset till toan och några timmars sanneringsarbete med handdukar så vart det äntligen torrt.. Det droppade dock fortfarande från toan så jag ställde en gryta under. Nu har allt vatten från cisternen kommit ut så nu droppar det väl inte så mycket mer, men däremot så kan jag ju inte använda toan.

jag undersökte toan och för att förklara så har jag en bild:

Den blåa ringen visar cisternen som "lossnade", inte helt men i området vid den svarta ringen så sitter det typ plastic padding eller tjitt (stavning?) runt cisternen som håller fast den, och det känns som att det var detta som lossnade.

De gula cirklarna symboliserar två skruvar som gick upp igenom stolen och in i cisternen, dessa satt inte fast alls utan gick bara att dra rakt ut..

Den röda ringen symboliserar vattenlåset.

Hur ska jag gå tillväga? Måste lösa detta snabbt som attan för det är inte hållbart att gå på toa på jobbet endast :/

Kan jag inte låta skiten torka upp ordentligt och sedan sätta ditt ny plastic padding eller tjitt runt? Bara så att det håller tätt liksom.

Alla tips är välkomna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror jag skulle köpt mig en nya toa faktiskt. Visst du kanske får tätt på det, men vad skulle hända om det skulle börja läcka igen? Du hade bara ren tur att du kunde upptäcka läckaget o tid och få stopp på det, du kunde lika gärna få hela huset vattenskadat och det är inte kul.

Ser ju dessutom trevligare ut med en ny och fräsh toa, dessutom har ju modernare toaletter snålare och effektivare spolning, vilket kan ju spara lite vattenkostnader.

--> http://www.pricerunner.se/sp/toalettstol.html

Permalänk
Medlem

Kan du lyfta väck behållaren eller hur långt upp kan du lyfta?

Torka väck allt vatten runt området och skrapa väck det gamla gojset och helst torka av området med aceton/förtunning och applicera nytt sikaflex eller ja plasting padding

Borde väl nog fungera. Annars är det bara att köpa en ny stol

Dock verkar det som att tvåkomponentslim är det du behöver för limning av porslin.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lim

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Jag skulle också köpt en ny, känns inte lönt att försöka laga. =P
Ville också påpeka att vattenlås är något helt annat, de är de "liggande S" formen som vatten och de du polar ner går igenom efter spolning, de finns där för att inte avlopps lukt ska tränga sig in i badrummet.
Kulventil är ordet du söker om jag inte minns fel.

Visa signatur

Chassi:Thermaltake Level 10 GT CPU:AMD FX-8150 8x4,4Ghz CPU Kylare:Corsair H80 MB:Gigabyte GA-990FXA-UD3
RAM:Corsair Vengeance 4x4GB 1600Mhz GPU:Radeon hd6950 2GB PSU:Corsair HX650w
System disk: Samsung 830 128GB Lagring:WD 1TB, WD 320GB
Skärm: Samsung B2330, LG 47lv355n Ljud: Jamo PP3000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte.90
Kulventil är ordet du söker om jag inte minns fel.

Mjo, eller Ballofix-kran om den är modernare.

Skulle också köpt en ny, faktiskt.

Hade sönder en toastol genom att dra åt en av de där skruvarna som TS beskriver
att han kunde dra rakt ut en gång när jag monterade en stol i Göteborg.
Försökte limma & täta med allt möjligt, men det blev aldrig bra.
Det är ångestframkallande att ha en presumtiv läcka hemma medan man jobbar också,
mycket lugnare för själen att ha hela grejor som inte läcker.

You horny bastard .. Köp en ny.

Mvh

Permalänk
Medlem

Får nog bli till att köpa en ny, ska dock göra ett försök att laga det själv temporärt ikväll, men går det åt helvete så köper jag en ny. Vill gärna kunna hålla ut till helgen, har så mycket andra viktiga saker att göra i veckan nu.

Men tack för tipsen!
En annan snabb fråga, de där skruvarna som jag lyckades "dra loss", vad fyller de för funktion? För de verkade ju inte hålla ihop något och ena sidan var gängad och andra sidan var i princip bara plan.

getskägg: shhh, ibland har nöden ingen lag haha. O-flyt kallar vi det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan ju använda toan ändå kära vän.. fyll den största kastrullen eller baljan du har hemma med vatten, gör ditt på toan, sen häller du i vattnet när du är klar.

Så slipper du gå och hålla dig tills du kommer till jobbet.

Permalänk
Medlem

getskägg: aha ok viste jag inte=)

triphys: precis som Yorgo_ säger så kan du ju fortfarande använda toan=P
lättare om du har ett badkar och en spann.
fyll en bit av badkaret med vatten, sen bara skopa upp vatten i spannen å häll ner i toaletten=P

Visa signatur

Chassi:Thermaltake Level 10 GT CPU:AMD FX-8150 8x4,4Ghz CPU Kylare:Corsair H80 MB:Gigabyte GA-990FXA-UD3
RAM:Corsair Vengeance 4x4GB 1600Mhz GPU:Radeon hd6950 2GB PSU:Corsair HX650w
System disk: Samsung 830 128GB Lagring:WD 1TB, WD 320GB
Skärm: Samsung B2330, LG 47lv355n Ljud: Jamo PP3000

Permalänk
Medlem

köp en ny!

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Precis som Yorgo säger.. bara att fylla en hink med vatten och ha stående bredvid toan.. och hälla i manuellt.. fungerar bra det med använt nån gång när dom stängt av vattnet vid arbete.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Måste du ha toan så kör utan vattentanken och använd en hink för att spola istället. Är du på jobbet och skulle få ett läckage så kan det sluta med att du får renovera hela kåken. Vattenskador är inte att leka med, fruktansvärt dyrt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Måste du ha toan så kör utan vattentanken och använd en hink för att spola istället. Är du på jobbet och skulle få ett läckage så kan det sluta med att du får renovera hela kåken. Vattenskador är inte att leka med, fruktansvärt dyrt.

Frågan är om det inte redan kan vara försent? Han skrev ju att han dagen efter märkte vattnet. Vill det sig illa kan det ju redan gått igenom mer än vad fuktspärren klarar av.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Byt stol.. du får en ful stol för runt 1200 och en lite snyggare för 1500kr och uppåt.. jäkligt dumt om det skulle börja läcka.

och som tidigare författare har nämt du kan använda den bara ta en hink med vatten och 'nöd'spola med.

Jisses?
vet flera gånger då de har stängt av vattnet i området för det varit läcka och man har då förvanats och hunnit bunkra upp med några spannar vatten i badkaret.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kolla på blocket o leta upp dig en begagnad stol ifall en ny är för dyr.

Eller rättare sagt, köp dig två, du lär knulla sönder toan fler ggr missstänker jag:D

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som funderat över att toaletter brukar vara placerade inne i badrum. Dvs våtrumsmiljö, det skall således vara fuktspärrat i hela badrummet och det ska klara av att stå vatten där ett bra tag. Är det inte det så är en trasig toalettstol det minsta problemet.

Visa signatur

Life begins at 9000rpm. S2000 for life!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trizz
Är det bara jag som funderat över att toaletter brukar vara placerade inne i badrum. Dvs våtrumsmiljö, det skall således vara fuktspärrat i hela badrummet och det ska klara av att stå vatten där ett bra tag. Är det inte det så är en trasig toalettstol det minsta problemet.

Nu är jag ingen byggare men är det fortfarande krav på fuktspärr även då det t.ex bara är en toastol utan dusch/bad? dvs en liten extratoa.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Nu är jag ingen byggare men är det fortfarande krav på fuktspärr även då det t.ex bara är en toastol utan dusch/bad? dvs en liten extratoa.

I höstas när jag var med och byggde en kåk som elektriker-lärling så byggdes båda badrummen utan tät-skikt (fuktspärr), då duscharna var av kabin-typ. Alltså är det inte krav på fuktspärr så länge det inte finns dusch som rinner rakt ner på golvet, så att säga. Antar att badkarsdusch är likadant, men där är jag inte säker. Ring försäkringsbolaget så får dom komma och fuktmäta om du är osäker. Sånt där är inte att leka med! Och låt bli att försöka laga toaletten om du inte vet precis hur du skall göra för att få cisternen helt tät, igen inte att leka med! Kolla runt på blocket, lär finnas något intressant där, eller ny som sagt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Nu är jag ingen byggare men är det fortfarande krav på fuktspärr även då det t.ex bara är en toastol utan dusch/bad? dvs en liten extratoa.

Jag är själv långt i från någon mästare, men är det som du säger att det endast är en toalett så är det vad jag vet inget krav på fuktspärr. Man brukar sätta men det finns inget tvång.
Jag drog förhastade slutsatser. Tyvärr är då toalettstolen det lilla problemet för trådskaparen. Men det är konstigt att det kan stå kvar de mängderna vatten om det inte finns någon fuktspärr.

Visa signatur

Life begins at 9000rpm. S2000 for life!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trizz
Är det bara jag som funderat över att toaletter brukar vara placerade inne i badrum. Dvs våtrumsmiljö, det skall således vara fuktspärrat i hela badrummet och det ska klara av att stå vatten där ett bra tag. Är det inte det så är en trasig toalettstol det minsta problemet.

Brukar finnas trösklar och sånt annat roligt så det kan rinna ut i övriga rum. sen så är en vattenräkning inte så kul häller om det springer läck över en helg.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trizz
Jag är själv långt i från någon mästare, men är det som du säger att det endast är en toalett så är det vad jag vet inget krav på fuktspärr. Man brukar sätta men det finns inget tvång.
Jag drog förhastade slutsatser. Tyvärr är då toalettstolen det lilla problemet för trådskaparen. Men det är konstigt att det kan stå kvar de mängderna vatten om det inte finns någon fuktspärr.

Haha jag har själv ingen aning så men försöker

Jag vet inte med samtidigt så har ju toastolen försökt fylla på vatten hela natten så det bör ju ha runnit vatten hela tiden.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Brukar finnas trösklar och sånt annat roligt så det kan rinna ut i övriga rum. sen så är en vattenräkning inte så kul häller om det springer läck över en helg.

Visst finns det trösklar men är det i ett våtutrymme så brukar varjefall vad jag sett både beträffande plastmatta och klinker själva fuktspärren vandra en bit upp på tröskeln. Dessutom brukar det alltid finnas någon form av golvbrunn. Kan det vara så enkelt att det är ett krav på brunn när krav på fuktspärr finnes? Sådana fall borde trådskaparen lätt se om där kan tänkas finnas någon fuktspärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Haha jag har själv ingen aning så men försöker

Jag vet inte med samtidigt så har ju toastolen försökt fylla på vatten hela natten så det bör ju ha runnit vatten hela tiden.

Sjukt bra poäng! Nu är bara frågan i vilket tempo den försökt fylla på. Har det varit som vanligt när man "spolar" eller har det bara droppat. Känns lite som att svara på frågan: Hur långt är ett snöre?

Visa signatur

Life begins at 9000rpm. S2000 for life!

Permalänk
Medlem

Vattnet som har läckt under natten var väl ca 1-2 dl i timmen, alltså inga större mängder. Och Var jag ser så har inte vattnet gått igenom kaklet utan allting ser torrt och fint ut (och grannarna har inte klagat ännu).
Nu är ju låset stängt så nu droppar det ingenting.

Nu kör jag med "hinkspolning" veckan ut då jag inte kommer hem förens 7 på kvällarna och inte hinner/orkar med någonting annat. Till helgen ska jag köpa mig en ny fin, stabil, toalett som klarar av lite preassure

CSM101: Har inte råd med fler toalettstolar så det får bli till att slå upp en låsbar dörr till mitt sovrum istället. Så slipper jag det här nästa gång

Tack till alla för erat engagemang i frågan!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Är det inte så att tanken sitter fast med två skruvar/bultar som sitter fast inne i tanken? Dessa rostade/ärgade av på en toastol hemma hos mor och far med läckage som resultat.

Plockar man loss dem så kan man utan vidare lyfta av tanken. Kolla om det är de som har gått av, i bästa fall är det bara att byta dem och eventuellt tätningen i nerkant på cisternen. Beror på vad det är för toastol, kolla med närmaste rörmokare. De ska kunna hjälpa dig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hade du sex med den där äckliga kattlådan bredvid!?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Hade du sex med den där äckliga kattlådan bredvid!?

haha

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
De gula cirklarna symboliserar två skruvar som gick upp igenom stolen och in i cisternen, dessa satt inte fast alls utan gick bara att dra rakt ut..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Är det inte så att tanken sitter fast med två skruvar/bultar som sitter fast inne i tanken? Dessa rostade/ärgade av på en toastol hemma hos mor och far med läckage som resultat.

Plockar man loss dem så kan man utan vidare lyfta av tanken. Kolla om det är de som har gått av, i bästa fall är det bara att byta dem och eventuellt tätningen i nerkant på cisternen. Beror på vad det är för toastol, kolla med närmaste rörmokare. De ska kunna hjälpa dig.

Tycker det låter som det jag med, just "dessa satt inte fast alls utan gick bara att dra rakt ut" låter ju inte bra och med dom åtdragna borde man inte kunna luta sönder en toastol.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag har ett annat problem så jag lånar tråden lite...en parfymflaska ramlade ner på handfatet så det sprack.
vad kostar ett nytt handfat?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
Jag har ett annat problem så jag lånar tråden lite...en parfymflaska ramlade ner på handfatet så det sprack.
vad kostar ett nytt handfat?

http://www.blocket.se/stockholm/Handfat_frasht_25853342.htm?c...

ALLT finns på blocket

Här har du kvalitetsstolar:

http://www.blocket.se/stockholm/Toa_Gustavsberg_Artic_och_Nor...

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Hade du sex med den där äckliga kattlådan bredvid!?

Bilden är tagen från ett tidigare tillfälle. Kattlådan står inte kvar på toan längre, han har fått ett helt eget rum där han kan "take care of business", dessutom är den bättre städad nu.
Och för att förtydliga så vart jag skitpackad.

Ja, skruvarna lossnade relativt enkelt, kändes inte som att de satt fast alls. Kanske är det som så att stolen är gammal och skulle pajja i vilket fall somhelst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
Bilden är tagen från ett tidigare tillfälle. Kattlådan står inte kvar på toan längre, han har fått ett helt eget rum där han kan "take care of business", dessutom är den bättre städad nu.
Och för att förtydliga så vart jag skitpackad.

Ja, skruvarna lossnade relativt enkelt, kändes inte som att de satt fast alls. Kanske är det som så att stolen är gammal och skulle pajja i vilket fall somhelst.

Synd att inte du hade en vettig plats att "take care of business"