Permalänk

Simkort i sxps 16 var inte bara, förutsätter att man beställde med broadband module. Dell har haft problem med modulen, så jag blev rekommenderad att fortsätta med usbmodemet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Tror inte han menar att värmen är problemet. Problemet är att den blir väldigt varm när den belastas mycket och om den belastas till max när du kör spel så drar din dator för mkt för den adaptern! Antagligen gäller det bara i-riggarna för att det inte nånsin funnits något problem med throttling för C2D-processorerna eftersom dessa inte stödjer throttling.

Damn right.......är själva Adaptern GLÖDHET: ja, då drar datorn för mycket ström...........så jävla enkelt är det. (verkar som vissa inte hajjar mycket, menar inte såklart inte dig Zalasta, men du kanske har en aning vem jag menar)

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evert grön
Damn right.......är själva Adaptern GLÖDHET: ja, då drar datorn för mycket ström...........så jävla enkelt är det. (verkar som vissa inte hajjar mycket, menar inte såklart inte dig Zalasta, men du kanske har en aning vem jag menar)

Haha, men chilla om han inte fatta så förklara istället för o klaga på att han inte hajjar. God stämning i forumet ftw

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Haha, men chilla om han inte fatta så förklara istället för o klaga på att han inte hajjar. God stämning i forumet ftw

Ja, låt inte tråden spåra ur nu, den är bitvis informationsrik för oss sxps16 ägare.

Och en liten update om OSX: Jag har Snow Leo installerat nu, wifikortet fungerar ej, men jag har fått en USB Wifi sticka att fungera, ATi4670 fungerar ännu inte tillfredställande, Jag lyckas ladda de kext's som finns för 4670 men får grafikfel i UI. På utrikiska forum sägs det att mobility korten ej fungerar trots att iMac tydligen har just ett mobilitykort.

Ingen annan som exprimenterar med osx?

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk

// Ripoff från annat forum, tänkte att ni kanske har lite mer feedback att ge!

En Dell XPS Studio 16, från USA och Amazon.com

http://www.amazon.com/Dell-Studio-15-6-Inch-Obsidian-Laptop/d...

Specs:
2.13GHz Intel Core 2 Duo P7450 Processor
4GB Memory
320GB Hard Drive, DVD±R/RW Optical Drive
15.6" Display, ATI Mobility Radeon M96XT Graphics aka. 4670
Genuine Windows 7 Home Premium (64-bit)

Den kostar ca 6 400 kr därifrån. Hade man köpt den från Dell i "Sverige" så hade den kostat närmare 12 000 kr, så priset är det ju inget fel på!

Jag har kollat på många "reviews", och den enda nackdelen jag har hittat hittills är att processorn kanske är lite svag.
Men den främsta nackdelen är ju att det blir Amerikanskt tangentbord... Kan man köpa ett tangentbord med svenska tecken?

Vad säger ni? Är det dumt att köpa från amazon? Är processorn ett stort problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av electric_man
// Ripoff från annat forum, tänkte att ni kanske har lite mer feedback att ge!

En Dell XPS Studio 16, från USA och Amazon.com

http://www.amazon.com/Dell-Studio-15-6-Inch-Obsidian-Laptop/d...

Specs:
2.13GHz Intel Core 2 Duo P7450 Processor
4GB Memory
320GB Hard Drive, DVD±R/RW Optical Drive
15.6" Display, ATI Mobility Radeon M96XT Graphics aka. 4670
Genuine Windows 7 Home Premium (64-bit)

Den kostar ca 6 400 kr därifrån. Hade man köpt den från Dell i "Sverige" så hade den kostat närmare 12 000 kr, så priset är det ju inget fel på!

Jag har kollat på många "reviews", och den enda nackdelen jag har hittat hittills är att processorn kanske är lite svag.
Men den främsta nackdelen är ju att det blir Amerikanskt tangentbord... Kan man köpa ett tangentbord med svenska tecken?

Vad säger ni? Är det dumt att köpa från amazon? Är processorn ett stort problem?

Ta hellre en P8600 eller 8700 processor, men annars tycker jag det ser väldigt bra ut! Om du skriver mycket så kommer du inte behöva bry dig om att tangentbordet är amerikanskt för dina fingrar kommer "hitta" till rätt tangenter, även om det står någon annan bokstav på de. Om du däremot skriver lite mer sällan eller behöver kolla på dina fingrar när du skriver så är det nog bättre att köpa ett svenskt tangentbord.

Hoppas du blir nöjd i vilket fall! : )

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Om jag väljer en med kraftigare processor så kommer den kosta lika mycket som här i Sverige, därför funderar jag på denna modell.

Men tangentbordet var ett stort problem tydligen...
Finns det någon stans man kan få tag på svenskt tangentbord?

Har en till fråga:
Är det någon som vet hur det funkar med strömadaptern? Funkar den i Sverige om man köper från USA?

Permalänk

är det nånn av er SXPS ägare som ringt DELL o fått eran PA-13 130W laddare ännu ???? (eller var det bara ett rykte)

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk

Än sålänge gäller det bara Usa och Canada, flera har redan fått sina där. Dom har lovat att inom någon vecka gå ut med det till hela världen .... Personligen så väntar jag bara på bios uppdateringen då jag redan har en 150w laddare som ligger och väntar på en tillhörande bios.

Men som sagt så skiljer det säg beroende på om man har 1640,1645 eller 1647 , på forumet jag länkade till för några poster sedan så finns det en tråd för varje modell där specifik info går att få.

Är mest insatt i 1645 då de e den jag har .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusSWE87
Än sålänge gäller det bara Usa och Canada, flera har redan fått sina där. Dom har lovat att inom någon vecka gå ut med det till hela världen .... Personligen så väntar jag bara på bios uppdateringen då jag redan har en 150w laddare som ligger och väntar på en tillhörande bios.

Men som sagt så skiljer det säg beroende på om man har 1640,1645 eller 1647 , på forumet jag länkade till för några poster sedan så finns det en tråd för varje modell där specifik info går att få.

Är mest insatt i 1645 då de e den jag har .

Vad är skillnaden mellan 1645 och 1647 egentligen?

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Vad är skillnaden mellan 1645 och 1647 egentligen?

1645 använder quad core processor I7 720QM eller 820QM, medans 1647 använder I5 eller I7 620 dual core, tror TDPn ligger på 35W isf 45W också, och det är nog större chans att 1647 klarar sig med original 90W nätadapter.

Permalänk

Ja vad jag förstått så är det som yohan12 säger... att troligtvis så kommer det bara att behövas en ny bios till 1647 eftersom den drar mindre W.. Men vi får se med tiden

Permalänk
Medlem

Förresten, vad det någon som såg att priserna störtdök nu i dagarna (nåja)? Jag hade beställt en 1645a med I720QM, 8 GB RAM, 256 SSD, RGBLED och den kostade väl närmare 28' för några veckor sen, nu kostar den 23'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusSWE87
Ja vad jag förstått så är det som yohan12 säger... att troligtvis så kommer det bara att behövas en ny bios till 1647 eftersom den drar mindre W.. Men vi får se med tiden

att flasha om sitt BIOS ger knappast ingenting i ström-förbrukning.

har du en i7 CPU + Ati 4670 + 7200rpm HD....o.s.v. så drar din laptop så gott som samma effekt den gör både med A08 eller A10 eller A12 BIOS..........hårdvara är hårdvara, (ett nytt BIOS ger inte många % mindre ström-förbrukning)

edit...däremot om man har ett "gammalt/o-synkat" BIOS, då kan man tjäna på att flasha om det, (men det har knappt ingenting med nånn ström-förbrukning att göra)

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yohan12
Förresten, vad det någon som såg att priserna störtdök nu i dagarna (nåja)? Jag hade beställt en 1645a med I720QM, 8 GB RAM, 256 SSD, RGBLED och den kostade väl närmare 28' för några veckor sen, nu kostar den 23'

Komponenter
PROCESSOR Intel® Core™ i7 Processor 720QM (1.60Ghz, 6MB cache) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Professional 64 Bit - svenska redigera
MICROSOFT-PROGRAMVARA Microsoft® Works 9.0 - svenska redigera
SERVICE OCH SUPPORT 1 year of coverage included with your PC redigera
SÄKERHETSPROGRAM McAfee® Security Centre - 15 Month Protection - Swedish redigera
LCD-SKÄRM Black Leather back cover : 16" (inch) Truelife 1080p Full HD RGBLED Edge to Edge Display (Enhanced c redigera
MINNE 4 096 MB 1 067 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048] redigera
HÅRDDISK 128GB Solid State SATA Drive redigera
GRAFIKKORT 1GB ATI® Radeon™ HD 4670 graphics card redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD) with Roxio Easy CD and DVD Burn software redigera
PRIMÄRT BATTERI 9-cell 85Whr Lithium Ion battery redigera
TV-MOTTAGARE OCH FJÄRRKONTROLL Ingen inbyggd TV-mottagare redigera
STÖLDSKYDDSLÖSNING Computrace LoJack for Laptops, 1yr license - included with your PC redigera
Tillbehör
BÄRVÄSKOR No Carry Case redigera
BLUETOOTH Dell Wireless 370 Bluetooth-modul - Europa redigera
TRÅDLÖS ANSLUTNING Dell Wireless 1397-minikort (802.11 b/g) redigera
Tjänst och Programvara
DATASÄKERHET DataSafe säkerhetskopiering online, 2 GB i 1 år redigera
Ingår också i systemet
OLYCKSFALLSFÖRSÄKRING No Accidental Damage Support
Gedis Bundle Reference N02X6502
Order Information Studio XPS 1645 Order - Sweden
Shipping Documents Swedish - Documentation Studio XPS 16
DataSafe Datasafe Local 2.0 Basic
Dell System Media Kit Studio XPS 1645 Resource DVD (Diagnostic & Drivers)
Power Supply 90W AC Adaptor
Cables 1 Meter Power Cord (3 Wire) - European
Keyboard Internal Swedish/Finnish Qwertz Keyboard
Camera Integrerad kamera med 2.0 megapixlar och programvara för ansiktsigenkänning
Standard Warranty 1 year of coverage included with your PC

STUDIO XPS 16 (N00X6502)
Pris 18760,00 kr
Total Besparing* 1840,00 kr
Summa 16920,00 kr

Kampanj till 24 februari.

http://www1.euro.dell.com/se/sv/hemanvandare/B%C3%A4rbara/lap...

Kanske värt att titta på istället.
Jag la till Windows 7 Professional och en 128GB SSD.
Inte lika bra pris som i december men snudd på med tanke på att det nu är med RGB-LED.

P.S. Glöm inte att titta efter rabatt kod innan ni beställer... Det gjorde nämligen jag i december.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk

för 1645 gäller samma som fortfarande, vi kommer om vi själva ringer och ber om det, en ny 130w adapter som ska kombineras med ett nytt bios släpp.

för 1647 saxar jag från det Am forumet.

Originally Posted by Dell-Bill_B
OK. I knew something was too good to be true. Just got an email from the engineer. He says that 1647 will not require a 130 Watt adapter. You will be getting a new BIOS shortly after Chinese New Year, and testing so far shows it eliminates throttling. If you find out differently at that time, or if we need to revisit the 130 Watt question on 1647, just let us know after you install A04.

Permalänk
Medlem
Citat:

STUDIO XPS 16 (N00X6502)
Pris 18760,00 kr
Total Besparing* 1840,00 kr
Summa 16920,00 kr

Kampanj till 24 februari.

http://www1.euro.dell.com/se/sv/hemanvandare/B%C3%A4rbara/lap...

Ja, det kostar lite extra om man ska ha mer internminne och större SSD-disk dock.

Det som också är väldigt intressant att kolla upp innan beställning är om SSD-diskarna numera stödjer TRIM, alltså garbage collection. Dom första versionerna av de SSD-diskar Dell använder (Samsung PM800) gjorde ju inte det, med följd att vartefter man fyllde upp disken, så blev det till slut ingen prestandaförbättring gentemot konventionella mekaniska diskar. Jag har ställt den frågan till Dell, ska bli intressant att se vad dom svarar. Men som jag förstår det ska dom numera stödja TRIM.

Permalänk
Medlem

Någon som provat det nya BIOS A7 till 1645 ??

som enligt beskrivning är

"Enhance CPU Power Management"

Permalänk

det är det biossläppet som är tänkt att kombineras med 130w laddaren....

Permalänk

Jaha, nu rök skärmen, det var snabbt. Fler som haft problem. Blir ju garantirep. Har ett kraftigt lila bakgrundssken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
Jaha, nu rök skärmen, det var snabbt. Fler som haft problem. Blir ju garantirep. Har ett kraftigt lila bakgrundssken.

Ajdå, hade du en RGB eller en W-LED?

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Ajdå, hade du en RGB eller en W-LED?

En RGB. Extra dyr var den också. Gillar inte när grejerna pajar så fort. Iofs första gången med Dell, för mig, sen 1996.
Blev när jag körde batteri, halvglömde den. Vet inte om skärmen kan bli defekt om battnivån blir krisig.
Jäkligt lustigt sken iaf. Frugan skulle hämta en blå kopp, som just blev grön. Färgseendet blev fel när hon råkade titta på skärmen.

Undrar om det finns någon form av förlängd garanti. Den är väl 1 år, eller har jag fel?

Vad är era åsikter om skärmen? Jag gillar inte att den är låg och bred.

Permalänk
Medlem

Segt! Standardgarantin är på ett år men man kan betala mer och få upp till tre år, men det gör du innan du köpt din XPS. Tror inte det går att göra i efterhand. Det här går ju helt klart på garantin.

Jag tycker den är väldigt behaglig. Har inga som helst problem med att den är låg och bred. Tycker snarare att det är en fördel fast det kanske beror på att jag är en filmfantast och låg o bred är inga som helst problem för mig.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Jag hade samma problem med min, men det gick att lösa genom att stänga av datorn, dra ur nätsladden, ta bort batteriet och därefter hålla in powerknappen cirka en halv minut och sedan sätta tillbaka batteriet och nätsladden, samt sätta på den igen.

Skärmen tycker jag annars är helt förträfflig för att sitta på en bärbar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle

Vad är era åsikter om skärmen? Jag gillar inte att den är låg och bred.

I like it! Först tyckte jag också den var låg, men efter kollat på film, svt.se, programmerat lite, surfat lite så är jag väldigt nöjd. Grymma färger på denna skärmen, kommer att bli svårt att byta ner sig om man blir tvungen till det någon gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Segt! Standardgarantin är på ett år men man kan betala mer och få upp till tre år, men det gör du innan du köpt din XPS. Tror inte det går att göra i efterhand. Det här går ju helt klart på garantin.

Jag frågade en säljare på Dustin och han sa att det inte var några problem att förlänga service- och supportavtalen efter man köpt den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TordaTorda1971
Jag hade samma problem med min, men det gick att lösa genom att stänga av datorn, dra ur nätsladden, ta bort batteriet och därefter hålla in powerknappen cirka en halv minut och sedan sätta tillbaka batteriet och nätsladden, samt sätta på den igen.

Skärmen tycker jag annars är helt förträfflig för att sitta på en bärbar.

Fan också, det stod inte i supportens manus. Vet du varför det hände? Hoppas rep kollar det innan man skruvar sönder datorn. Jäkligt svagt av supporten, om det är lite standardfelsvarning.

Permalänk

Skärmen/

Jag har aldrig sett film i datorn. Köpte den mest för navigering på sjön, då behövs en riktigt stark skärm. Jag kanske inte är målgruppen för datorn.
När jag använder Firefox, blir texten tokliten. Med IE blir den större.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
Skärmen/

Jag har aldrig sett film i datorn. Köpte den mest för navigering på sjön, då behövs en riktigt stark skärm. Jag kanske inte är målgruppen för datorn.
När jag använder Firefox, blir texten tokliten. Med IE blir den större.

Jag tror mycket är en vanesak, fast sjökort kanske inte är så vanligt i 16:9 format...

Angånde liten text, har du provat pinch-out (multi-touch) på pekplattan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yohan12
Jag tror mycket är en vanesak, fast sjökort kanske inte är så vanligt i 16:9 format...

Angånde liten text, har du provat pinch-out (multi-touch) på pekplattan?

Sanningen att säga, så har jag inte haft tid att sätta mig in i datorn. Dvs, möjlighterna.
Har mest använt den i samband med uppkoppling mot bilmotorer, huvudsyftet.

En äldre kusin gillar skärmformatet, så det är nog en vanesak. En lägre skärm passar också bättre när datorn står i en passagerarstol. Iofs på båtens kartbord också.