Permalänk
Medlem

4870, WoW Problem

Nu är det så här att jag har spelat wow ett bra jävla tag och jag börjar bli rätt trött på min fps i raids m.m, Så fort något absolut händer i raids så åker min fps rakt ner i backen och är inte trevlig att spela med alls...

Vet att många har haft problem med 4870 512mb, som många har gnällt över både här och på blizzards forum och jag undrar vad det kan vara för fel och om det går att fixa alls...

http://forums.wow-europe.com/thread.html?topicId=6848166202&s...

(Finns mer men det var den som jag hade under bokmärken )

Intel I5 2,67
DDR 3 4gig 1333 mhz
Ati 4870 512
Windows 7 64-bit

Nyaste drivrutierna för grafikkortet, gjort som vissa guider har att man ska stänga av och slänga in i configen (inget fungerar) och har testat utan addons och det är likadant där..

Det spelar egentligen ingen roll vilken grafik jag har på bara det inte är högsta på Shadows

1920x1200 Windowed med Sämsta grafik på.

Trash innan 1sta boss i ICC: 28 - 40 fps (AoE)
Marrowgar 25 - 35 fps under fighten, 80 när vi kollar på honom, 50 när jag dog, 80 när han dog
Singel target 40 - 50 fps, 80 - 90 när den dör
Lady Deathwhisper 40 - 50, 80 - 90 när hon dör
AoE PvP packet, 28 - 34 fps
Andra packet, 24 - 30
Frostwyrm, 32 - 52
Båten, Skjuter på magen 51 - 70, Kolla på båten 40+
Saurfang, 28 - 45

(Detta skrev jag ner under raiden förra veckan, och vi döda mer bossar men jag blev trött på att se hur dålig fps det var så jag absolut sket i det)

Folk som har sämre dator än mig sitter på absolut högre fps (Tex min far, eller klasskompisar)

Och på raids har jag även suttit med CCC öppet för att se activity som inte går över 50 (sitter fast vid 27% oftast), varken på minnen eller processor går den inte över någon märkbar siffra, Vet inte om det är Ati's drivrutiner eller om det är blizzard som har cpat till det...

Och jag undrar mest vad det är för fel, Är det grafikkortet och isåfall, vad ska jag göra åt det? köpa nytt vill jag inte göra med tanke på att det är ATI (känns som den största boven här) för att det är inte bara jag som har problem, eller om jag ska sitta och vänta på Fermi som kommer i april? (förhoppningsvis)

Andra spel har jag oftast inga fps problem i, Varken Fallout 3 (högsta förutom AA) eller BFBC2 (spelar inte på högsta där heller iof men det är mer av att jag inte vill se allt kludder när folk spränger saker) eller Crysis som jag har rätt bra fps på med...

Anyway, Hoppas att någon vet och tack på förhand! (Förlåt om den ligger på fel kategori eller om den är uppenbar men jag inte har fattat det själv..)

Permalänk
Medlem

Wow suger mkt processor. Jag tror du kommer vinna mkt på att försöka överklocka din i5a. Det gjorde jag iallaf.

utöver det är det iallaf enligt vad du kan läsa på blizz forum så att wow tyvärr inte utnyttjar atis kort speciellt bra. Folk med nvidia verkar ha mkt mindre prestandaproblem i just wow.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Tycker inte det var nämnvärt dålig fps, wow är mycket spelbart på låg också. Men testa klocka.

Permalänk
Medlem

1920x1200 windowed?
Varför inte sänka upplösningen till typ 1024x768 och köra fönster?
Borde ju ge en viss boost i framerate.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Sälj HD4870 till nån som inte spelar wow och köp ett HD4850/HD4770/HD5750?

Permalänk
Medlem

eller ett nvidia kort om han bara spelar wow.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk

Är det ett måste att köra windowed mode ?

Kör själv ett 4870 men utan windowed mode och hamnar sällan under 60+ fps ens under raider.
Dalaran är ett annat kapitel..

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Sgart: Har dock bara orginal fläkten men det ska nog gå och klocka lite med den med.. och mjo det verkar som att folk har mer fps i wow med nvidia, därför jag undrar om jag skulle vänta på ett fermi

Zeuxlarsson: Sämsta grafiken och ändå så låg fps tycker jag är rätt dåligt :S med tanke på att det gör egentligen inte någon skillnad alls i fps på grafiken (om jag tar max multisample och shadows)

SAiKoU: Gör inte någon skillnad om jag maximerar rutan

m1n1h0p: Spelar ju inte bara wow men det är iof "main" saken jag gör på datorn atm, men skulle inte köpa något ati för det..

topfuel: Mjo

Gorgeous-George: Känner mig handikappad utan, och det ger en liten boost, dock går den inte över 60 fps för mig.. ökar med 5-10 fps pga av det..

Permalänk
Entusiast

Jag laggar också i wow. men det står att jag har runt 60 FPS i raids. men ändå så små laggar det.. det är irriterande. det är väll därför man ska välja Nvidia till wow antar jag..

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Du borde få lite högre fps av att köra fullscreen, men sänk upplösningen och höj settings lite?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

På många datorer kan din FPS halveras på grund av att du kör window mode, kör fullscreen.

FPS-problem i WoW beror "oftast" på att du har för många eller några buggade addons installerade som suger CPU-kraft som tusan, speciellt i raids å när det händer mycket som addons försöker reagera på i combatlog.

Testa köra helt utan addon(Döp om mappen med en extra bokstav eller nåt) å kolla din FPS där sen kan du ju lägga in å uppdatera de addons du verkligen behöver å se hur din FPS påverkas.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem

REALIN: Mja, det ger ju 5-10 mer fps som jag sa, dock känns det stabilare att köra med (droppar inte lika lågt som det gjorde innan) så jag kommer köra det i 25 man raids iaf

Zalamander: Har tat bort alla addons vilket inte gjorde mycket alls :S, har inte recount eller QH eller något som tar riktigt mycket...

Permalänk

Fullscreen är ju nästan ett måste för wow och att överklocka din processor kommer garanterat göra skillnad.

Sen kan du fixa lite med grafikinställningar Shadows ska absolut va avstängt, all kantutjämning ska va avstängd, vertical sync på, tripple buffering av, view distance räcker med halva och lite andra saker kan man dra ner på. I UI'et som ja länka till längre ner så är det inställt redan ingame.

Dom som inte vill använda det UI'et gör bara följande:

Byt ut alla addons du hittar till lightweight addons som drar mindre kraft och disable vissa addons under raid t.ex. CT-mail, auctioneer, atlasloot och allt annat du inte behöver under raiden. Sen vissa program som är igång i windows kan dra ner på prestandan också, tex explorer/firefox bör va avstängt och finns säkert annat att stänga ner som inte är viktigt.

Här finns ett väldigt bra UI: http://www.ensidia.com/muqq/blog/4108/

Inte bara för shadowpräst utan funkar till alla klasser, läs allt som står på sidan för att installera.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem

Alltså wow är kekbur, jag ligger på typ 100ish medel, men kan åka ner till 50-60, och då har jag en rätt bra dator imo.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | Corsair HX 850W 80+ |Intel i7 950 @ stock | ATI XFX 5970 @ stock | Corsair DOMINATOR GT DDR3 2000MHz 6GB | SSD 80GB Intel X25-M G22 | Asus P6T DELUXE V2 | 1TB Western Digital Caviar Black SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lsajt
Alltså wow är kekbur, jag ligger på typ 100ish medel, men kan åka ner till 50-60, och då har jag en rätt bra dator imo.

lmao

Permalänk

Köpte mig ett asus 5770 & corsair tx650 watt i lördags, efter jag mekat ihop de i datorn så har jag fått random gröna/svarta crasher, samt gula stripes D:
Endast i WoW dårå
ati failar till WoW:(

Permalänk

Att köra WoW i fönster sänker din fps rejält, testa att köra fullscreen så ska du se att du får normal fps.