Permalänk

Udda ominstallation

Vet inte om detta går under bärbart, windows eller nått annat men jag chansar.

Saken är den att jag har en bärbar dator, typ 4 år gammal, som behövs ominstalleras.
Problemet är att CD spelaren inte kan spotta ut den CD som finns där i, vilket omöjligör en ominstallation som vanligt.

Så, frågan är: Hur kan jag installera windows, utan att ha tillgång till CD?

Sen, om nån vet av hur man kan få ut en CD ur en defekt slot-in så vore det suveränt.

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

Re: Udda ominstallation

Jag gör alla mina Windows installationer från usb minnen nu för tiden, googla lite om usb windows install.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk

Åfan, var det så enkelt?
Tack för det.

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda Wintoflash. Hittas på google

Dags att skrota skivor!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Well, det var inte så enkelt som jag hade hoppats.

Datorn klarar inte att boota via usb (finns bara FDD-HDD-CD) så jag är tebax ruta ett igen.

Hur kan jag ominstallera en dator som inte har en fungerande CD spelare eller inte kan boota via ÙSB?

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk

Det borde finnas ett hål någonstans på CD-enheten där du manuellt kan mata ut skivan. D.v.s. om CD-enheten överhuvudtaget fungerar.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
Det borde finnas ett hål någonstans på CD-enheten där du manuellt kan mata ut skivan. D.v.s. om CD-enheten överhuvudtaget fungerar.

Det är en slot-in så det finns ingen sån räddning för mig.

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

på min macbook ska jag hålla inne en knapp när jag startar datorn för att tvinga ut skivor om den fastnat. kanske finns något liknande på din dator?

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedEyeJoe
Well, det var inte så enkelt som jag hade hoppats.

Datorn klarar inte att boota via usb (finns bara FDD-HDD-CD) så jag är tebax ruta ett igen.

Hur kan jag ominstallera en dator som inte har en fungerande CD spelare eller inte kan boota via ÙSB?

Du hade väl usb minnet isatt när du skulle ändra boot??

Annars finns det inte med!!

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Dessutom kanske du letar på fel stället när du försöker starta från USB.

Tex
I Gigabyte moderkort heter rätt ställe "Hard disk boot priority" (nära boot ordningen) eller trycka F12 för att få listan direkt. Har man flera hårddiskar och flera USB minnen så dyker alla upp med namn så att du kan välja.

Har man INTE satt in några så kan man INTE att välja.

Hur man gör beror på vem som tillverkat märkesdatorn eller moderkortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
på min macbook ska jag hålla inne en knapp när jag startar datorn för att tvinga ut skivor om den fastnat. kanske finns något liknande på din dator?

Inte vad jag hittar... Men det måste ju finnas något sätt...

Och nej, jag testad aldrig med usb minnet. Trodde att valet skulle finnas endå. Men, får ta och göra det. Hoppas bara att det funkar...

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

Svårt att se men även vissa slot-in har ett håll som man ska kunna tvinga ut CD/DVD skivan.

Blir inte lättare av att vi inte vet exakt vad du sitter på för dator. Om du vågar kan du alltid försöka ta isär CD/DVD enheten och kolla om du ser något fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Svårt att se men även vissa slot-in har ett håll som man ska kunna tvinga ut CD/DVD skivan.

Blir inte lättare av att vi inte vet exakt vad du sitter på för dator. Om du vågar kan du alltid försöka ta isär CD/DVD enheten och kolla om du ser något fel.

Är en Acer Aspire 5020

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

Tror inte jag har sett en enda CD-läsare som inte har det lilla hål för att tvinga ut skivor.
Om du inte har ett hål kanske du kan ta ut hela CD-läsaren ut ur datorn, är ju inte direkt ovanligt på bärbara. Då kanske du kan få ut skivan.

EDIT: Men din dator har verkligen inte det hål som brukar finnas!!!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Alternativt installationssätt: Gå till en annan dator, kopiera alla installationsfiler från DVD-skivan till USB-minnet. Anslut USB-minnet till datorn du vill installera om. Kopiera in alla filer till en mapp i roten, exempelvis c:\win7. Starta installationsprogrammet inifrån din nuvarande Windows-installation genom att köra c:\win7\setup.exe. Välj att göra en Anpassad installation på samma enhet som din gamla Windows-installation, c: antar jag. Din gamla installation flyttas då till en mapp vid namn windows.old. Du får inte möjlighet att formatera, men det blir en "ren/anpassad" installation och ingen uppgradering.

Permalänk

Det gäckande försvunna lilla hålet finns förmodligen om man tar ut hela CD/DVD-enheten ur datorn. Man brukar få ta ett stort gem och räta ut eller liknande för den ska tryckas in så långt in för att manuellt skjuta på kuggstången som annars matar ut

Permalänk

Sitter och funderar på om man kan installera via nätverk?
Fast då har jag ju samma problem som tidigare, måste ju kunna starta upp nätverksinstallationen på något sätt.

Sen, jag ska testa med att plugga in ett usb med bootsector bara för att kolla om det finns ett val.

Annars så blir det som Whippoorwill sa, ta ut hela cdn och kolla efter det berömda hålet.

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

Tror jag ser något på bilden.
Ett nästan osynligt grått litet hål på bilden?
På höger sida ca 1.5 cm in från kanten av slot in hålets kant,
ner mot botten nästan vid linjen?

Permalänk
Medlem

CD/DVD-Läsarna på en bärbar brukar oftast sitta med endera 1 skruv eller 2 som sitter på undersidan, tar oftast inte mer än 30 sekunder att ta ur en sådan, sedan kan du säkerligen plocka ut skivan och sätta i en annan, synd du bor så långt bort, har några DVD-läsare till bärbara liggandes, brukar vara standard modell (en passar flera märken), försök hitta någon med en defekt bärbar du kan få köpa billigt och plocka över läsare från den, din har ingen snedskuren front vilket borde göra det lättare att hitta en du kan byta med..

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2379
Här är fler bilder som Knashatt och jag fick via google.
Undersidan

Du får testa de närmaste skruvarna på under sidan och se om CD/DVD läsaren lossnar då.