Missnöjd med HD5750, byta ut?

Permalänk
Avstängd

Missnöjd med HD5750, byta ut?

Köpte ett HD5750 512mb från komplett men måste säga att jag är ganska missnöjd, speciellt med tanke på alla problem som folk har med 5xxx-serien, jag har so far haft problem med muspekaren.

Tänkt att byta ut det, vilket hade ni skaffat i ungefär samma prisklass, kanske 200kr dyrare lr så? Och det ska väl gå att skicka tillbaka till komplett även om man använt det va?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

För det första kan du byta ut kortet inom 2 veckor, även om du packat upp och använt produkten, så det borde inte vara några problem.

Sen är väl frågan vad för grafikkort du vill ha, är det ATI så antar jag att 5770 är väl det lite dyrare alternativet, men som ska vara märkbart bättre.

Annars, Nvidia, så är det väl Geforce 260GTX som ligger runt 1500KR, vet inte helt hundra på hur bra det är i jämförelse, men 5770 har iallafall DX11, men om du googlar lite tester, hittar du säkert vad som är bäst.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
För det första kan du byta ut kortet inom 2 veckor, även om du packat upp och använt produkten, så det borde inte vara några problem.

Sen är väl frågan vad för grafikkort du vill ha, är det ATI så antar jag att 5770 är väl det lite dyrare alternativet, men som ska vara märkbart bättre.

Annars, Nvidia, så är det väl Geforce 260GTX som ligger runt 1500KR, vet inte helt hundra på hur bra det är i jämförelse, men 5770 har iallafall DX11, men om du googlar lite tester, hittar du säkert vad som är bäst.

Hur skickar jag tillbaka paketet då? Går jag till posten och måste jag själv betala frakten?

Vad sägs om detta då? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=464422

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Skriv ett mail eller ring och fråga! Om dom betalar frakten så brukar företaget skicka en "returblankett" som du sätter på paketet.

Permalänk
Medlem

Ja ett 4870 skulle troligtvis vara bättre än 5750, som sagt, kollar tester.

Du får kontakta Komplett först, på deras sida, sen får dom godkänna returen, och resten står där.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Ja ett 4870 skulle troligtvis vara bättre än 5750, som sagt, kollar tester.

Du får kontakta Komplett först, på deras sida, sen får dom godkänna returen, och resten står där.

Är det värt bytet då? 5750 drar mindre ström och är tystare. Kollat lite tester och 4870 e ju bättre prestandamässigt men skiljer inte allt för mkt

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Hedersmedlem

Det kommer fix till detta/dessa problem i framtiden iaf enligt AMD/ATI. Så har du is i magen, så vänta säger (skriver) jag

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med mittt radeon hd 4550 kort.Muspekaren blåstes upp och datorn hängde sig i youtube klipp. Det visade sig att det var drivisarna det var fel på. Tankade hem nya både på moderkortet ocg gpu:n allt funkade som det skulle sen.

Permalänk

Det kommer en officiell fix om ett par veckor, om du inte örsker vänta så kan du flasha grafikkorts bios.

Permalänk
Medlem

Ett använt grafikkort får du sällan returnera, det är väl bara elgiganten som har testa 30-dagar returpolicy, komplett har det inte.

14 dagars returrätt gäller vid oanvänd vara.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk

Re: Missnöjd med HD5750, byta ut?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ext13
Köpte ett HD5750 512mb från komplett men måste säga att jag är ganska missnöjd, speciellt med tanke på alla problem som folk har med 5xxx-serien, jag har so far haft problem med muspekaren.

Tänkt att byta ut det, vilket hade ni skaffat i ungefär samma prisklass, kanske 200kr dyrare lr så? Och det ska väl gå att skicka tillbaka till komplett även om man använt det va?

uppdatera drivisarna så försvinner det problemet.

men om du är besviken på prestandan så byt helt klart.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Re: Missnöjd med HD5750, byta ut?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ext13
jag är ganska missnöjd, speciellt med tanke på alla problem som folk har

Du är missnöjd för att andra har problem?:rolleyes:

Ang. muspekaren så hade jag samma problem tills jag flashade mitt moderkorts BIOS. Kan ju vara värt ett försök om inte de andra lösningarna funkar?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jayzon
Ett använt grafikkort får du sällan returnera, det är väl bara elgiganten som har testa 30-dagar returpolicy, komplett har det inte.

14 dagars returrätt gäller vid oanvänd vara.

Det har de visst, jag har returnerat ett ati 4850 (som jag köpte på komplett) efter att jag använt det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jayzon
Ett använt grafikkort får du sällan returnera, det är väl bara elgiganten som har testa 30-dagar returpolicy, komplett har det inte.

14 dagars returrätt gäller vid oanvänd vara.

Ta och läs på lite innan du yttrar dig.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jayzon
Ett använt grafikkort får du sällan returnera, det är väl bara elgiganten som har testa 30-dagar returpolicy, komplett har det inte.

14 dagars returrätt gäller vid oanvänd vara.

Fel. Ta en titt på distans- och hemförsäljningslagen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treffin
Fel. Ta en titt på distans- och hemförsäljningslagen.

Frågan är om felet anses vara stort nog för att få byta ut en redan öppnad/använd produkt då felet kan fixas igenom drivrutins uppdatering och/eller flashning av bios (antar dock att dom inte tar för givet att man ska kunna göra flashning).

så till TS: Uppdatera drivarna, om inte det fungerar, flasha bios på grafikkortet och om inte det fungerar vänta tills nästa catalyst kommer vilket är om några veckor/nån månad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Frågan är om felet anses vara stort nog för att få byta ut en redan öppnad/använd produkt då felet kan fixas igenom drivrutins uppdatering och/eller flashning av bios (antar dock att dom inte tar för givet att man ska kunna göra flashning).

så till TS: Uppdatera drivarna, om inte det fungerar, flasha bios på grafikkortet och om inte det fungerar vänta tills nästa catalyst kommer vilket är om några veckor/nån månad.

Det behöver inte vara nåt fel på varan utan han har rätt att ångra köpet inom 14 dagar.

Permalänk
Medlem

Då ber jag om ursäkt, men jag trodde inte man fick ta hem och testa elektroniken i 14 dagar och sen ångra sig.

Man får alltså plocka hem en eltandborste köra 2 veckor sen ångra sig?
Det måste ju gälla alla produkter.

Självklart så får man byta om det är fel på varan, men det går ju under garanti.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem

7 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Oförändrat skick kan tolkas som oöppnad förpackning.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jayzon
Då ber jag om ursäkt, men jag trodde inte man fick ta hem och testa elektroniken i 14 dagar och sen ångra sig.

Man får alltså plocka hem en eltandborste köra 2 veckor sen ångra sig?
Det måste ju gälla alla produkter.

Självklart så får man byta om det är fel på varan, men det går ju under garanti.

Just eltandborste räknas nog som hygienartikel, och det har man aldrig ångerrätt på med brutenförpackning/använd vara vilket det nu är. men de flesta andra prylar är det så, inkl grafikkort.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Det beror ju på ifall du köper tandborsten över internet eller går tillbutiken.

Jag köpte själv ett 260 GTX från inet som jag öppnade och använde, var missnöjd med prestandan så jag skrev ett mail till dem, och helt utan problem (jag fick betala fraken dock) så fick jag skicka tillbaka mitt grafikkort och fick pengarna insatta på mitt konto någon dag senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jayzon
7 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Oförändrat skick kan tolkas som oöppnad förpackning.

Ja, det kan det, men det står också "väsentligen oförändrat". Vilket kan tolkas, i detta fallet, om ett kylarbyte eller liknande.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det är att det inte finns någon 'öppet köp' i Sverige, det är helt frivilligt från butik till butik.

Däremot distansavtalslagen gäller vid internet köp (eller dorrförsäljare köp). 2 veckor ångrar rätten. Däreför de flesta abbonemang träder bara ikraft efter 2 veckor...

Enligt denna lag ska varan lämnas tillbaks "i väsentligen oförändrat skick". Eftersom datorkompenentor inte förvandlas på något sätt efter du har använt dem, kan du lämna tillbaks dem. Bara paketera på rätt sätt med alla anti-statisk utrustning osv.

Frakten behöver dem inte betala för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jayzon
7 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Oförändrat skick kan tolkas som oöppnad förpackning.

"Oförändrat skick" skulle kunna tolkas som oöppnad förpackning, men sen kommer ju nästa mening som friskriver mot detta!
Dvs måste man som kund "förändra" varan (öppna kartonger och antagligen mer än så) för att ens undersöka den, så kan man fortfarande returnera den, så som jag tolkar stycket. .. vilket ju verkar stämma med folks praktiska erfarenhet!
Men returfrakten får man nog räkna med att stå för som nämnts.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.