Normal tid att skapa array med 5 raid

Permalänk

Normal tid att skapa array med 5 raid

Håller på att skapa en helt ny array 27TB (16 st 2TB diskar) maskinen verkar stå still på 4% efter ca 1.5 h hur lång tid brukar det ta?

Permalänk
Medlem

Re: Normal tid att skapa array med 5 raid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
Håller på att skapa en helt ny array 27TB (16 st 2TB diskar) maskinen verkar stå still på 4% efter ca 1.5 h hur lång tid brukar det ta?

Nu framgår det inte vad för kontroller, diskar osv du har, men att definiera arrayen borde inte ta lång tid alls, att formattera den kommer dock ta många timmar.

Permalänk

adaptec 51645
Hitachi 7200 spinns 2TB diskar

Jag startatde om datorn, och nu står den och "building/verifying" Den snurrade på rejält efter omstart och är uppe i 18%

Jag vet inte vad det innebär? om den formaterar eller vad den gör men nu går det ju frammåt i alla fall!

Permalänk

kollar efter badblocks bla...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

OK!
Det är ju lite nojjigt innan man vet om allt funkar!
Tänkte lägga upp liten bygg blogg när jag är färdig!
so far so god

Permalänk
Medlem

All block på alla diskar skall HW-checkas och förberedas för arrayen.
När det är klart skall du skapa partitioner + formatera dessa - tar oxå tid.

Så, spill upp en pilz så går tiden fortare...

När min 4*320GB-femma byggs om, tar det nära 5 timmar.

Antar du kör 2*8diskars RAID6:or, annars gör om och gör rätt!

Permalänk
Medlem

Min 8x1tb Raid 5'a på ett 3ware 9650 kort tog ca 3-4 timmar att skapa.

27gb array, verkar som han gör 1x Raid 6'a (1,93tbx14=~27,3tb).

Sak inte vara någon fara igentligen men jag skulle nog rekommendera att ha minst 1x hot-spare

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

27,246 raid 5!
Tror det ska funka fint

f-n skulle nog kört raid 6 men vägrar att göra om! Jag tänker mentalt tvinga servern att bara låta max en disk gå sönder i taget!
Backar upp all data på annat sätt men kunde nog kört raid 6 men 5 an gick av bara farten!

Hitta gärna på flera bra ursäkter som säger att raid 5 är att föredra då det skulle kännas mycket bättre i kväll

Permalänk
Medlem

Aj, skulle inte köra en 16 diskar raid 5'a :/

OM nu inte det är så att all data du lägger där är helt oviktig.

En normal disk har en fel procent på ca ~1-5%, ta det gånger 16x och du har en ganska stor chans att åka på någon trasig disk.

Och med Raid 5 som bara har 1 disk feltolerans så.. skulle göra en raid 6'a + hot-spare.

Tycker min raid 5'a på 8 diskar är gränsfall om man inte skulle gå över på en raid 6'a.

Edit:

Om du inte vill göra om arrayen så kan du ju migrera över den till en Raid 6'a + hot-spare.

Kolla om kortet klarar utav en "online RAID Level Migration" så kan du ju börja använda allt samtidigt som den gör om den till en 6'a m.m.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

16 st HDD i EN 5:a kommer med STÖRSTA sannolikhet att ge PROBLEM.

Men visst, antingen gör du om NU och offrar några timmar eller så kör tills det ryker och förlora allt.

Varesig ditt data eller din tid tycks vara viktig.

Dokumentera vilka portar/kablar som går till vilken disk.
Fyll på med testdata.
Ryck ur en disk och lär dig hur arrayen uppträder och sätt tillbaka disken igen och kolla. Asså, det är MYCKET VIKTIGT att man VET hur prylarna funkar när dom INTE funkar och hur man FIXAR. Man får bara EN chans att göra EXAKT RÄTT!!

Permalänk

Fy Fy Fy! Lägger ner idag! Byggt hela burken osv! Gör om imorgon och kör en raid 6 a!

Om jag förstår rätt så får jag ytterligare en säkerhets disk utan att förlora utrymme/prestanda mot en raid 5 a!

Jag tänker nog fortsätta att köra den i en stor array!
det är bara 4 st kablar totalt ett till varje backplane i servern + att det lyser led lampor på samtliga diskar så jag vet vilken som inte skulle funka!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Samt det jag också brukar göra innan jag börjar använda diskar skarpt är att låta dom skriva en massa data i ca 2 veckor+ så att alla diskar får minst en 300-500 drifttimmar på sig så man kan se om alla diskar är OK, specielt om man köpt alla (16x) diskar samtidigt från samma leverantör, har en ett fabriksfel så är oddsen att dom andra också har det stora.

Många diskar som har fabriksfel märks först efter dom fåt jobba lite.

Så stressa inte med att få igång allt, man tjänar på det i längden

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Ja det gäller att ta till sig goda råd när man får dom.

När jag har skapat arrayen kommer jag att kopiera all data jag har i befintlig server och spara den den någon månad.

Men jag måste fråga om det är ok att köra i en stor array i raid 6 då jag verkligen skulle vilja ha det så!
Jag har fler diskar både interna och externa som kommer att användas och vill helst ha så få "diskar" som möjligt då vissa av mina grejer inte hanterar mer än 4 st diskar som Tvix 6500 osv

Permalänk
Medlem

Många diskar har barndomsfel, felfrekvensen är störst på helt nya och gamla diskar, rådet är att stressköra åtminstone ett 10-tal timmar. Jag har själv upptäckt hårda sektorfel på helt nya Seagatare och Samsungare, dessa sektorer byts internt ut, det tar viss tid, sker detta samtidigt på 2 diskar, vettefan om inte arrayen får status "Failed" eller "Degraded"(RAID5) = INTE kul.

Man kan använda helt nya diskar till backup under inkörningstiden, för att få dom att göra nån slags nytta under barndomen.

Ett annat tips är att köpa diskarna från flera leverantörer i hopp om att de har olika tillverkningsdatum eller olika batchar. Kvalitetskontrollen på sk. svenssondiskar = nära 0, tillverkarna håller priserna nere pss, diskar gjorda för RAID kostar mer men är bättre kontrollerade = högre kvalitet.

Den allmänna rekommendationen är:

< 6 diskar->Raid5
>= 6 diskar->RAID6

i ditt fall blir det alltså 2 st sexor a' 8 diskar/st

Vad är det för diskar, förresten, inte WD GP? Eller?

Permalänk

16 ST Hitachi deskstar 7k2000 2TB

Har fått dom rekomenderade som perfekt för min norco server. Äldre konstruktion men med bra prestanda. Visserligen billiga men som sagt jag har fått flera tips fran AVS forum som bygger med dessa då de är robusta och förvånansvärt bra för ändamålet. Kan nog räkna med hög elräkning dock!

Du skriver at 2 x 8 i 6 raid vore optimalt, men jag om jag fattar det hela rätt så får jag i princip samma säkerhet om jag kör 1 x 16 i arrayen i stället för 2st arrayer. Som sagt vill jag helst köra i en array.

Jag kommer att rakt av kopiera all data från gamla servern och behålla den tills jag känner att jag litar på de nya diskarna!

Jag backar dessutom upp all data med en kompis och vise versa så säkrare kan det knappast bli. Vi byter helt enkelt extern hårddisk med varandra då och då.

Permalänk
Medlem

Med 2*8 i RAID 6 har du 4 diskar för redundans.
Skall du har samma redundans med 1*16 blir det 4 diskar, hur fixar du det?
RAID8 finns det?

Bra med polare som håller med backup!

Permalänk
Medlem

Fast du splittar dom i 2st arrayer så kan du ju än då ha dom som 1 enhet i windows om det är det du bekymrar dig om?

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Ett tips till, om volymerna blir större än 2 TB, vilket dom blir, är det GPT som gäller vid initiering.

Kör en HDD Tune full error check på alla diskarna.

Åsso, glöm inte vad jookeer sa om att öva på vad som händer genom att koppla bort en disk!!!

Permalänk
Medlem

Såg just att dit kort klarar ju utav Raid 60, kör det så har du en feltolerans på 4 diskar.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Det är som Merlinen säger att jag menade att jag ville ha dom som 1 enhet i windows! Så nu blir det troligtvis raid 6 a med födelat på 2 x 8 diskar!

Raid 60 blir överkurs om det händer något! Det funkar säkert kanon men varför krångla till det mer än jag redan gjorde igår. Nu gör jag rätt idag,pigg och vaken!

Ska åka och plocka upp ett par extra diskar som får ligga i reserv vid servern också!

Polare med backup är kanon! Faktum är att jag redan tidigare drabbats av HD haveri och efter det bestämde vi oss för att hela tidan backa varann. Men som tiderna är så kan det ju bli en hel del data mellan backuperna.

Hur mycket diskyta kommer jag förlora mot mina 27.246 i raid 5 mot att köra en korrekt raid 6 a enligt ovan?

Permalänk
Medlem

1st Raid 5 blir 16x2TB - 1x2TB = 30TB
1st Raid 6 blir 16x2TB - 2x2TB = 28TB
2st Raid 6 blir då 8x2TB - 2x2TB = 12TB *2 = 24TB

Edit.
Fast nu får man ju bara ut ca 1,94TB från 2TB så du får ut ca 23,2 TB

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Ångest! Det blir riktigt dyra TB att köra 2 st raid 6 or med 8 diskar i varje!

Undrar vad raid kortet säger om jag matar in en raid 6 a med samtliga 16 diskar?

Det blir väl nästan samma effekt som att köra 2 st raid 5 or med 8 diskar i varje?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
Ångest! Det blir riktigt dyra TB att köra 2 st raid 6 or med 8 diskar i varje!

Undrar vad raid kortet säger om jag matar in en raid 6 a med samtliga 16 diskar?

Det blir väl nästan samma effekt som att köra 2 st raid 5 or med 8 diskar i varje?

Asså, tror du tänker från fel håll, utgå ifrån att du vill ha säkerhet och bra redundans, för att slippa förlora data, för att slippa flera dagars arbete att byta diskar och bygga om pga för dålig redundans. Sitter man med en kraschad array och svetten lackar, demonerna griper tag i en, då byter man gärna den ångesten mot att från början satsat rätt med bästa möjliga redundans. Diskarna är nya och skulle förvåna mig om inte någon av 16 strular.

Med tiden blir diskar billigare och större. 3 TB är på G. Kolla möjligheterna om du kan byta ut 2 TB mot 3 TB utan att förlora arrayen.

En annan aspekt, och då talar jag för mig själv, det är att man med tiden upptäcker att man lagrat en massa skit man vuxit ifrån, dvs rensning behövs då och då för att ge plats åt nytt.

Diskar kraschar förr eller senare, då infinner sig frågan om det går att få tag i en likadan, mao är man riktigt seriös köper man reserver innan de tas bort från marknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Asså, tror du tänker från fel håll, utgå ifrån att du vill ha säkerhet och bra redundans, för att slippa förlora data, för att slippa flera dagars arbete att byta diskar och bygga om pga för dålig redundans. Sitter man med en kraschad array och svetten lackar, demonerna griper tag i en, då byter man gärna den ångesten mot att från början satsat rätt med bästa möjliga redundans. Diskarna är nya och skulle förvåna mig om inte någon av 16 strular.

Med tiden blir diskar billigare och större. 3 TB är på G. Kolla möjligheterna om du kan byta ut 2 TB mot 3 TB utan att förlora arrayen.

En annan aspekt, och då talar jag för mig själv, det är att man med tiden upptäcker att man lagrat en massa skit man vuxit ifrån, dvs rensning behövs då och då för att ge plats åt nytt.

Diskar kraschar förr eller senare, då infinner sig frågan om det går att få tag i en likadan, mao är man riktigt seriös köper man reserver innan de tas bort från marknaden.

Är det inte bättre att köpa en ny när den går sönder (om du kan köpa en ny av en lokal butik)? De nya kommer vara snabbare (men kommer anpassa sig efter den segaste), säkert strömsnålare och bättre för övrigt.

Permalänk
Medlem

Jag har 12 1TB diskar i RAID 6 med ett Areca 1230 och 1Gb RAM
Jag tycker redan det är lite väl vågat med tankte på att det tog typ 1.5 dygn att göra en rebuild, dock var arrayen rejält fragmenterad + smockfull + 256.
Defragmenterad+1Gb RAM ska nog få ner den på under 1 dag.

MVH
Linus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben1975
Ångest! Det blir riktigt dyra TB att köra 2 st raid 6 or med 8 diskar i varje!

Det beror väl på hur man värdesätter sin lagrade data och tid?

Jag har provat att ha en raid5 konfiguration där två diskar föll bort samtidigt, det var väldigt trist. Höll mig för skratt i flera dagar.

Nu kör jag raid-z2 över sex diskar och är väl rätt nöjd med det, även om det kostar lite mer. Skulle jag satt upp systemet idag hade jag nog haft åtta diskar i poolen för att få ner den relativa kostnaden för paritetsdiskar.

Permalänk

Tänkte lägga upp några bilder på den bygget, men jag vet inte riktigt hur man gör! Jag kanske kan maila dom till någon här som kan lägga upp dom?

Permalänk
Medlem

Såg tråden liten sent men bra att du tog till dig tipsen!

En jätte-R5 på 16 diskar = onödigt stor strulpotential, och du är ju inte tvingad till det med ett modernt kort (tja du "förlorar" lite mer disk med t.ex. 2xR6 men det tror jag du kan smälta).

Fråga. Kör du detta för privata bruk eller jobb?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|