Flimmer när 2 skärmar används

Permalänk
Medlem

Flimmer när 2 skärmar används

Hej!

Har lite problem med att använda två skärmar då detta gör att den ena skärmen flimrar till ibland (typ när jag maximerar ett fönster). Skärmarna är en 1920 x 1080 och en 1280x1024, det är alltid den med lägre upplösning som flimrar. Jag har testat att byta kontakter och att byta skärm som är primär skärm men det flimrar ändå på den mindre.

Grafikkortet som används är ett HD5850 och operativsystemet är Windows 7.

Någon som vet vad detta kan bero på eller vet vad jag kan göra för att åtgärda?

Mvh bater!

Permalänk

kan det vara att det inte är samma storlek på skärmarna?

Permalänk
Medlem

har samma problem. Har geforce 285 gtx och w7

Permalänk
Medlem

Har också jag ett liknande problem.
Ett 5850, en 1680 x 1050 skärm och en 1280x1024, och det är den mindre som flimrar.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 | Gigabyte GA-P55-UD3 | Core i5 750 | XFX Radeon HD 5850 BE | Corsair TX 650W 80+| 500GB X 2 HDD & 1TB Extern| Corsair 4GB 1333MHz XMS3-10600 | Blandad skruv

Philips 22" 16:10 2ms | Microsoft Sidewinder X6 | Ace Edge 3200 | Plantronics Gamecom 367

Permalänk
Medlem

Okej, skönt att inte vara den enda. Kanske ska testa nåt annat OS då.
Märkte att om jag bytte till temat Windows 7 Basic så känndes det som om det flimrade mindre, och när jag spelade så flimrade det inte. Förutom när spelet laddade, då flimrade det till och det brukar det inte göra.

Skulle vara väldigt tacksam om någon har en lösnig på problemet.

Permalänk
Medlem

Ingen som har en lösning ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas12287
kan det vara att det inte är samma storlek på skärmarna?

Det ska funka utan flimmer även om storleken inte är den samma på båda

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swink
Det ska funka utan flimmer även om storleken inte är den samma på båda

Klart det ska, men finns ju en risk att det inte fungerar på Windows 7. Finns det nåt test man kan göra för att få reda på om det är hårdvaran som krånglar?

Permalänk
Medlem

Är det bara vid fullskärmsapplikationer kan det ju vara V-sync.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bater
Okej, skönt att inte vara den enda. Kanske ska testa nåt annat OS då.
Märkte att om jag bytte till temat Windows 7 Basic så känndes det som om det flimrade mindre, och när jag spelade så flimrade det inte. Förutom när spelet laddade, då flimrade det till och det brukar det inte göra.

Skulle vara väldigt tacksam om någon har en lösnig på problemet.

när grafikkortet ligger i idle så ger det inte tillräckligt med ström och under load så ger den tillräckligt.

Permalänk
Medlem

source: http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid...'

I had a similar problem, only my comp would just restart while in 2D mode while randomly watching a youtube clip or playing random flash games, but i did fix it

First you should uninstall your driver then use driver sweeper in safe mode.. then reinstall driver using the custom setting without the HDMI audio driver selected.

Then you forced 3D clocks at all times by doing the following steps:

1. Make a new profile under options in CCC, under composition check your monitor(s) if you have 2. once you've done that click SAVE and close, but DO NOT ACTIVATE YET

2. You need hidden folders enabled, go to start, type "folder options" on the search bar, click view tab, look for hidden files and folders, click show hidden hit ok. once you've done that, go to C:/Users/Account Name/app data/local/ATI/ACE/Profiles/. Open the new profile XMS you just made with Notepad.

3. I cant give you the exact value because diff brands use diff clock speeds but look for <Feature name="CoreClockTarget_0">" the 2 value parts needs to match the 3rd line

4. look for <Feature name="MemoryClockTarget_0"> once again they need to match the 3rd line

5. <Feature name="CoreVoltageTarget_0"> matching 3rd line again

Your .XMS should look something like this but DO NOT use these exact values, they could damage your card. they just need to match your 3rd line, thats all.

<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="85000" />
<Property name="Want_1" value="85000" />
<Property name="Want_2" value="85000" />
</Feature>
<Feature name="MemoryClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="120000" />
<Property name="Want_1" value="120000" />
<Property name="Want_2" value="120000" />
</Feature>
<Feature name="CoreVoltageTarget_0">
<Property name="Want_0" value="1200" />
<Property name="Want_1" value="1200" />
<Property name="Want_2" value="1200" />
</Feature>
<Feature name="MemoryVoltageTarget_0">
<Property name="Want_0" value="0" />
<Property name="Want_1" value="0" />
<Property name="Want_2" value="0" />

After you've done all this, you can activate the profile.. go to CCC, options, profile, activate.. only downside is each time you restart you have to reactivate it ati needs to make a perma fix *sigh*

Permalänk
Musikälskare

Har provat det, fungerar icke här

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Har provat det, fungerar icke här

Synd att det inte fungerade för dig. Ska formatera om datorn i veckan så jag testar det då, får väl hoppas det fungerar för mig.

Permalänk
Medlem

Ingen som har lyckats lösa detta problem än, försöker hjälpa en vän till mig att lösa det!

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO