Permalänk
Medlem

230v startknapp

Hej!

Det är såhär att jag håller på med mitt projektarbete och ska bygga en energisnål-dator baserad på Nvidia-ion. Jag har kommit på en idé för att undvika onödig strömförbrukning när datorn är avstängd. Jag har tänkt att istället för en vanlig power-knapp ha en 230v-brytare för att helt bryta strömmen till datorn.

Min fråga är om någon har en idé om hur man skulle kunna få till en automatiskt brytare som stänger av sig när belastningen försvinner.

För att förtydliga vill jag alltså att när jag har stängt av datorn som vanligt inifrån windows så ska min strömbrytare automatiskt slå ifrån och sedan när jag vill starta datorn trycker jag på strömbrytaren, strömmen slås på och datorn startas (väljer i bios att datorn ska starta automatiskt när den får ström).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Datorn drar i princip ingen ström alls när den är avstängd, så det är ingen ide att anstränga sig.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Datorn drar i princip ingen ström alls när den är avstängd, så det är ingen ide att anstränga sig.

Nja, det beror på vad inget alls är.
Min förra burk drog 36 W.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

EDIT_ Koppla reläet direkt till 5V istället för Stand By 5V;en .. Då släpper reläet när datorn stänger av sig sen får du trycka på knappen för att starta den igen.

Tänk dock på att det är 230V på knappen, så du väljer en som tål spänningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Nja, det beror på vad inget alls är.
Min förra burk drog 36 W.

Knappast, om du har mätt med en vanlig billig elmätare så stämmer det inte, de funkar riktigt dåligt på avstängda datorer, som nån på forumet visade nån gång med en riktig mätare.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd

Datorerna drar en del när dom är avstängda, hade en ampere mätare inkopplad och nu kommer jag inte ihåg hur mycket det drog men det var runt 20W, men det var HELA datorn... bildskärm mm.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Oj oj oj! 20-30W i standby, det är hela 5 spänn/månad extra på elräkningen!
(om man räknar på att datorn är avstängd mellan 00.00 - 08.00)

Fixa på en gång!

OT: Lycka till med projektarbetet, det blir nog både roligt och bra!

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Va fan. stänga av datorn de är ju bara jobbigt o starta den igen.

Men om du stänger av datorn. Trycker av skärmen högtalare osv Tvivlar jag på att de drar någon ström överhuvudtaget.

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Hedersmedlem

Om du bara mäter ampere eller mäter med en billig wattmätare så stämmer det inte som sagt, då får du ut VA istället för W. Speciellt i standby eller vid låg belastning kan det vara stor skillnad, trots APFC.

Tro inte på tidningarnas skräckhistorier, moderna apparater drar väldigt få watt i standby och VA behöver du bara bry dig om du kopplar allt till en UPS.

Hur som helst skulle jag inte rekommendera hemmagjorda kretsar när nätspänning är inblandat, kan sluta illa. Kör en sån här istället: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=145963671

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Man kan mäta med en vanlig amperetång och sen räkna om det, OM amperetången mäter med TRMS, då får man korrekt värde, och kan med hjälp av spänningen i anslutningsledningen räkna ut exakta effekten, men samma sak här, då måste voltmätaren också mäta med TRMS för att få exakt rätt värde.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Det där med reläet verkade intressant, men stängs inte 5volten om datorn sätts i vänteläge? isåfall bryts ju strömmen då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Om du bara mäter ampere eller mäter med en billig wattmätare så stämmer det inte som sagt, då får du ut VA istället för W. Speciellt i standby eller vid låg belastning kan det vara stor skillnad, trots APFC.

Tro inte på tidningarnas skräckhistorier, moderna apparater drar väldigt få watt i standby och VA behöver du bara bry dig om du kopplar allt till en UPS.

Hur som helst skulle jag inte rekommendera hemmagjorda kretsar när nätspänning är inblandat, kan sluta illa. Kör en sån här istället: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=145963671

Det är väl VA som är intressant? Jag vill ju veta hur mycket ström som dras ur eluttaget och hamnar på elräkningen. Eller har jag missuppfattad beteckningarna?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjAlbert
Man kan mäta med en vanlig amperetång och sen räkna om det, OM amperetången mäter med TRMS, då får man korrekt värde, och kan med hjälp av spänningen i anslutningsledningen räkna ut exakta effekten, men samma sak här, då måste voltmätaren också mäta med TRMS för att få exakt rätt värde.

Nja, TRMS hjälper om vågen är "ful", men om ström och spänning är ur fas kommer det att bli fel ändå. Enda sättet att mäta verklig effekt är att sampla ström och spänning samtidigt många gånger, räkna om det till watt och sen avrunda, avrundar man ström och spänning för sig kan det bli fel oavsett hur exakt avrundningen är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoman
Det är väl VA som är intressant? Jag vill ju veta hur mycket ström som dras ur eluttaget och hamnar på elräkningen. Eller har jag missuppfattad beteckningarna?

Man betalar för energin man gör av med, och energi är effekt gånger tid så det är alltså watten som hamnar på elräkningen i slutändan.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krakis
Va fan. stänga av datorn de är ju bara jobbigt o starta den igen.

Men om du stänger av datorn. Trycker av skärmen högtalare osv Tvivlar jag på att de drar någon ström överhuvudtaget.

Det är inte bra att ha igång datorn 24/7, tänker inte på elräkningen utan att det blir väldigt torr luft i ditt rum. Det har jag märkt och numera har jag bara igång datorn när jag använder den.

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Nja, TRMS hjälper om vågen är "ful", men om ström och spänning är ur fas kommer det att bli fel ändå. Enda sättet att mäta verklig effekt är att sampla ström och spänning samtidigt många gånger, räkna om det till watt och sen avrunda, avrundar man ström och spänning för sig kan det bli fel oavsett hur exakt avrundningen är.

Man betalar för energin man gör av med, och energi är effekt gånger tid så det är alltså watten som hamnar på elräkningen i slutändan.

Ja, men det måste väl ändå vara skeneffekten man betalar för? (volt * ampere = watt). Det är väl så mycket som dras ur uttaget?

Någon som kan rekommendera ett bra relä som skulle fungera till mitt projekt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoman

Någon som kan rekommendera ett bra relä som skulle fungera till mitt projekt?

Enklaste lösningen:

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=3...

Eftersom nätsladden vanligtvis går direkt in i PSU:n så måste du in och rota där på 230V-sidan för att bryta nätspänningen, vilket är en ganska dålig idé (garanti, elsäkerhet och en del annat), om du inte tänkt montera räläet utanför chassit men då finns det redan smidiga lösningar hos t.ex Classe mfl. som styrs av fjärrkontroll eller av att en förbrukare slås på eller av.

Visst är allt möjligt, men att laborera med 230 V i ett metallchassi är livsfarligt både för dig själv och andra och skulle vara svårt att få typgodkänt (därför hanteras alla farliga spänningar skyddat i PSU:n).

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.