Permalänk

Problem med E6600 i Win7

Har råkat ut för ett grymt irriterande problem. När jag spelar verkar ena kärnan försvinna eller inaktiveras. Problemet kan åtgärdas genom att mixtra med core affinity i taskman, men det är bara en temporär lösning - drabbas av slowdowns ganska snart igen och måste upprepa proceduren. Gång på gång på gång...

Har testat CS: Source, STALKER: CoP, Bioshock 2, Mass Effect 2 och nu senast AvP 3. Problemet uppstår i samtliga fall.

Någon som lider av något liknande? Finns det något man kan göra, eller är CPU:n helt enkelt kaputt?

Visa signatur

CPU: C2D E6600 Graffe: 8800GTX Ljud: SB X-Fi XG Minne: OCZ Platinum DDR2 PC6400 2048MB Känsla: Fisljummen

Permalänk
Hedersmedlem

Fullt uppdaterat system? Vilket Windows?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Allt är up-to-date. Kör med ett 64-bitars Windows 7.

EDIT:: Kan ju tillägga att jag letat som en galning på Google, men inte hittat någon som har liknande problem.

Visa signatur

CPU: C2D E6600 Graffe: 8800GTX Ljud: SB X-Fi XG Minne: OCZ Platinum DDR2 PC6400 2048MB Känsla: Fisljummen

Permalänk

Kanske det handlar om överhettning? Laddade ner Intel Burn Test och Core Temp: nådde 80° C innan första testet var klart.

Processorn blir inte riktigt så varm när jag spelar, utan toppar för det mesta vid 65° C - räcker det för att en E6600 ska börja tugga knäck?

EDIT:: Tittat lite på resursgrafer för AvP 3. Båda kärnor används och båda kärnor börjar dala (och spelet blir grötigt) efter en stunds spelande.

Någon som vet vad det här dalandet kan bero på?

Visa signatur

CPU: C2D E6600 Graffe: 8800GTX Ljud: SB X-Fi XG Minne: OCZ Platinum DDR2 PC6400 2048MB Känsla: Fisljummen

Permalänk
Hedersmedlem

Tempen låter det som, då du har 80 grader så klockar din prolle ner sig vilket innebär det du upplever, så ta och blås datorn på damm och öka luftgenomströmningen med extrafläktar i chassiet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)