Googlehackare spårade till kinesiska skolor

Permalänk
Melding Plague

Googlehackare spårade till kinesiska skolor

Hackarna som attackerade Google i början av januari har spårats till två kinesiska skolor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Det talas också om att det kan handla om industrispionage i stor skola", antar att skala menades.

I vilket fall är det ett ganska bra exempel på vart internet är på väg. I don't have a good feeling about this.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Va, ett känt universitet sponsrat av det militära, hackar andra länder? Det kunde man aldrig gissat! Kina visste ju ingenting!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Universitet är inte en skola..

Permalänk
Medlem

Haha, vafa! Jag läser ju på Jiao Tong, undra om jag flaggas som terrorist i USA:s register nu

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aiwi
Haha, vafa! Jag läser ju på Jiao Tong, undra om jag flaggas som terrorist i USA:s register nu

Risken är faktiskt stor gl hf @ life

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aiwi
Haha, vafa! Jag läser ju på Jiao Tong, undra om jag flaggas som terrorist i USA:s register nu

Då blire finger i röven varje gång du ska flyga nånstans

Ontopic : Är nog som sagt sponsrad verksamhet

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Avstängd

Fint universitet, snart får man väl ha två Internet, ett LAN och en "surfdator", surt, sitter redan på 4 brandväggar, Anti-spyware och anti-virus, trots det känner jag mig inte säker

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Inaktiv

Asiater kan ju knappt engelska. Hur lyckas man skapa ett förtroendeingivande e-mail som ska liknas vid en kollegas?

Bara idioter öppnar lustiga e-mails.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Asiater kan ju knappt engelska. Hur lyckas man skapa ett förtroendeingivande e-mail som ska liknas vid en kollegas?

Bara idioter öppnar lustiga e-mails.

Läste du ens nyheten? För både ditt uttalande och din slutsats är i samma kategori som dem som du precis fördömde.

"...andra anser att det kan vara helt andra länder som är inblandade. "

" Mottagaren luras på så vis till att öppna filen eftersom avsändaren ser ut att vara en kollega."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Asiater kan ju knappt engelska. Hur lyckas man skapa ett förtroendeingivande e-mail som ska liknas vid en kollegas?

Bara idioter öppnar lustiga e-mails.

Double facepalm.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Asiater kan ju knappt engelska. Hur lyckas man skapa ett förtroendeingivande e-mail som ska liknas vid en kollegas?

Bara idioter öppnar lustiga e-mails.

...........

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Först var det väl Nixon(?) som kom på kriget mot droger("War on drogs") där man tog bort friheten och jagade massa oskyldiga för innehav av cannabis och diverse ofarliga preparat. Fängelse för cannabis innehav var högre än för rån eller misshandel, tom dråp var lägre på skalan. Sen Kommer väl Bush eran med kriget mot terrorn("War on terror") där massor med friheter togs bort för Amerikanare. Vi har FRA som kom i samband med det.
Näst steg är kriget mot internet? Stänga ner det så slipper vi attacker?

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Asiater kan ju knappt engelska. Hur lyckas man skapa ett förtroendeingivande e-mail som ska liknas vid en kollegas?

Bara idioter öppnar lustiga e-mails.

Det är också bra att dra alla över en kam. Om de går på ett Universitet som är relativt högt klassat så bör de kunna bra engelska. De kanske inte kan tala på samma sätt som vi i väst, men de bör kunna skriva ett korrekt mejl.

Permalänk
Medlem
Citat:

Asiater kan ju knappt engelska. Hur lyckas man skapa ett förtroendeingivande e-mail som ska liknas vid en kollegas?

Bara idioter öppnar lustiga e-mails

.

Did you know 2.0

Kina kommer antagligen att vara ett utav världens största Engelska talande land inom en ganska snar framtid..
Dessutom så har jag knappast träffat en kines på campus som varit dålig på Engelska.

Men där emot så ger jag inte mycket för kinesiska staten och deras sinnessjuka kontrollbehov.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Asiater kan ju knappt engelska. Hur lyckas man skapa ett förtroendeingivande e-mail som ska liknas vid en kollegas?

Bara idioter öppnar lustiga e-mails.

En kompis var i kina häromåret. Deras guide var kines och talade perfekt svenska. Han hade aldrig varit i sverige, utan hade pluggat svenska på universitet.

Det säger ju en del.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Avstängd

Ja det e bara att fatta, det "röda" hotet från öst är större än man tror. Spklart har kinesiska staten ett finger i spelet, det är mycket dirty games där du........

Permalänk
Medlem

Tänk att kommunistjävlarna aldrig ger sig...

Permalänk

Simpel lösning: Blocka Kina från omvärlden...
Rasism eller ej, tycker Kina har visat att de inte har vad som krävs för att få använda internet överhuvudtaget.
De skulle byggd klart Kinesiska muren så inget kommer in eller ut ur landet...
Med tanke på att internet censureras där så kvittar det ju om de har det eller inte för det kommer ändå ändras om innan civila får se det.

Censuren i Kina:
Omvärlden - Bla bla [något land] van OS.
Kina - Ching Chong, Kina van alla OS grenar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticser
Tänk att kommunistjävlarna aldrig ger sig...

Håller med.
Jag har fått nog av det skämt landet.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

ching chang chääänng, so what are the plans to take over america again? i forgot hehe......

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

Här har vi en riktigt cool Kines/Asiat (Inte jag då).

http://www.youtube.com/watch?v=a35K3o-njDA&feature=SeriesPlay...

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Simpel lösning: Blocka Kina från omvärlden...
Rasism eller ej, tycker Kina har visat att de inte har vad som krävs för att få använda internet överhuvudtaget.
De skulle byggd klart Kinesiska muren så inget kommer in eller ut ur landet...
Med tanke på att internet censureras där så kvittar det ju om de har det eller inte för det kommer ändå ändras om innan civila får se det.

Censuren i Kina:
Omvärlden - Bla bla [något land] van OS.
Kina - Ching Chong, Kina van alla OS grenar.

Håller med.
Jag har fått nog av det skämt landet.

Äh kineser får knappt använda Internet över huvud taget som det är idag. Låter som att du är ganska glad över att Kinas regering har så pass stort kontrollbehov över sin gigantiska befolkning.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5
Här har vi en riktigt cool Kines/Asiat (Inte jag då).

http://www.youtube.com/watch?v=a35K3o-njDA&feature=SeriesPlay...

Hahahah, awesome xD

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Äh kineser får knappt använda Internet över huvud taget som det är idag. Låter som att du är ganska glad över att Kinas regering har så pass stort kontrollbehov över sin gigantiska befolkning.

Väldigt, väldigt få bryr sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Simpel lösning: Blocka Kina från omvärlden...
Rasism eller ej, tycker Kina har visat att de inte har vad som krävs för att få använda internet överhuvudtaget.

Majoriteten av kineserna skulle inte bry sig.

På grund av pråkbarriären och användarvänligheten (speciellt när det kommer till mjukvara) så föredrar kinserna ändå sina egna produkter/hemsidor [som då ligger på kinesiska servrar].

Det går inte att applicera "average Svensson"-tänkande på en "average Chang" och sedan tro att en blockad på något sätt skulle vara ett hårt "straff". De som skulle drabbas absolut mest är snarare alla utländska bolag i landet; d.v.s. de som idag ändå inte påverkas av "The Great Firewall" då de kör med VPN-lösningar till sina huvudkontor i utlandet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Med tanke på att internet censureras där så kvittar det ju om de har det eller inte för det kommer ändå ändras om innan civila får se det.

Alla som är intresserade av att läsa blockerat material vet om att man med lätthet kan använda sig av en utländsk proxy och på så sätt kringå spärrarna.

Man måste dessutom ställa sig frågan: Är vi så mycket bättre? Ipred var det första steget, men vad är nästa? Att stora företag ska kunna gå in och hota ISP-erna till den grad att ISP-erna själva väljer att blockera användarnas tillgång till vissa sidor (har redan hänt i vissa länder)? TGF vs "att med ekonomiska medel stämma de som äger servrar med icke önskvärt material och på det sättet få bort dem från internet"?

Ironiskt nog så tillåter Kina (inofficiellt) mycket av det vi i Sverige inte tillåter, hehe.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Censuren i Kina:
Omvärlden - Bla bla [något land] van OS.
Kina - Ching Chong, Kina van alla OS grenar.

Kina är inte Oceanien i Orwell's 1984.

Och tja... Det som skiljer sig mellan Kina och väst-länderna är att censur och manipulation av ens befolkning sker öppet i det förstnämnda landet. Hur ofta vinklar inte media här så att det egna landet (eller något allierat land) visas i bättre ljus när det blir en allvarligare konflikt med ett annat land?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd

exakt västvärlden är värre det finns ju ipred, och allt annat, echelon osv, vad är inte det om övervakning?

Permalänk
Medlem

Bor i Kina och kan bekräfta vad Weeblie skriver
Kineserna surfar och e-mailar som tokar, men på Kinesiska sidor och med Kineser
Facebook är blockat och lite annat, men med en VPN så kommer man ju runt det

Tro nog att min ISP försöker snoka lite i trafiken för det mesta går fortare när jag har min IPREDATO tunnel uppe.

Skall bara få tunneln att gå på min Nexus när jag kör mobilt

Peter

Visa signatur

Inte lätt när man vill men inte kan