Permalänk
Medlem

Haveri på ingång

Operativsystem: Win 7 64-bit
Processor: AMD Phenom 9550 Quad
Processorkylare: Zalman CNPS9900A
Moderkort: GIGABYTE GA-mA770-DS3
Minne: 4x Corsair CM2x1024-6400 1GB
Grafikkort: Powercolor Radeon HD4850 512
Hårddisk: 3x Seagate Barracuda 250 GB
Nätaggregat: Corsair Powersupply 450W
Temperaturer: IDLE: 38C CPU, 70 GPU LOAD: 45C CPU, 85C GPU

Dåså, till mitt problem, allt började när jag spelad Ba dCompany 2, så tvärdog datorn, bootade om utan något meddlande, inget BSOD. Kikade loggarna och var gnäll på Kernel-Power. Tänkte inte så mycket mer på det tills jag försökte starta upp BC2 igen, det var minst sagt bekymmersfullt, började med färger/linjer över båda skärmarna, vilket sedan ebbade ut och jag kunde starta upp spelet. Dock, inne i spelet hade jag VÄLDIGT låg fps, samt att ljudet i mina hörlurar var ett statisk surrande/brusande, helt ospelbart. Dock har jag inga problem utöver under heavy-load utav GPU/CPU. Vad kan vara det som orsakar? Överväger mobo, psu, cpu och gpu. Men istället för att skicka in varje del och betala en summa för att ha skickat in fel del, vill jag gärna vara säker på vad det är som knasar.

Det jag har gjort/prövat

Flashat till senaste bios
Lallat med div. olika drivrutiner till GPU
Köra fläkthastigheter på GPU på max för att hålla nere temp
Memtest

Säkert mer som jag inte kan komma på just nu, uppskattar alla tips/förslag på åtgärder.

Tack på förhand.

EDIT; Testade ett gammalt grafikkort, samma problem med ljudet. Så mobo? PSU? Någon?
EDIT2; Under OCCT-CPU test, så får jag skärmproblem, samt att något temperatur går upp till 81C, medans allt annat ligger runt 31C, antar att det är nord eller sydbryggan? Kan det vara så att CPUn har fått sig en törn? Jävla skräp.
EDIT3; Bifogar en bild på värden/temp

Permalänk
Medlem

Ingen som har några ideér? Nu får jag svartskärm/svart-vitrandig, även vid vanligt surfande.

Permalänk
Medlem

Överklockar du något? Jag fick liknande problem i MW2 när jag klockat för högt.

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wibart
Överklockar du något? Jag fick liknande problem i MW2 när jag klockat för högt.

Nej, allt körs på orginal.

Permalänk
Medlem

Jag vet att Intel-proppar kan generera Kernel-Power porblem när speedstep är aktiverat, jag kan AMD väldigt dåligt, har dom något liknande?

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

!!

Tippar på att graffet e pajj, testa ett annat graffe o se om det blir samma, med tanke på linjerna så!

Permalänk

Mitt gammla moderkort låg runt 80-90 grader på bryggan dock var aldrig problem med det.
Statisk surrande ljud kan komma från du kör för hög hz i windows (kan även ta bort ljud helt på vissa spel)

44k funkar bra på alla spel.

Att du får skärm problem när cpun belastas är ju där emot intressant.
Om du kan skulle jag testa cpun i annat moderkort se om det blir samma där.
Annars gissar jag på moderkort eller Nätagget inte pallar ge tillräckligt med ström längre,

Är det inbyggt ljudkort ? Och om inte Ljud surrandes fixas med 44khz så lutar det mer åt moderkortet

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Re: !!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av keuz
Tippar på att graffet e pajj, testa ett annat graffe o se om det blir samma, med tanke på linjerna så!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tristram
EDIT; Testade ett gammalt grafikkort, samma problem med ljudet. Så mobo? PSU? Någon? [/B]

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wibart
Jag vet att Intel-proppar kan generera Kernel-Power porblem när speedstep är aktiverat, jag kan AMD väldigt dåligt, har dom något liknande?

Jo de har en liknande funktion (PowerNow), vilket jag ej har påslaget.

Har ju även testat som jag la till i min edit att byta grafikkort, och samma problem uppstår med linjerna samt ljudet..

Uppskattar all hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CitroFrukten
Mitt gammla moderkort låg runt 80-90 grader på bryggan dock var aldrig problem med det.
Statisk surrande ljud kan komma från du kör för hög hz i windows (kan även ta bort ljud helt på vissa spel)
http://www.geting.se/image.php/225468-312.JPG 44k funkar bra på alla spel.

Att du får skärm problem när cpun belastas är ju där emot intressant.
Om du kan skulle jag testa cpun i annat moderkort se om det blir samma där.
Annars gissar jag på moderkort eller Nätagget inte pallar ge tillräckligt med ström längre,

Är det inbyggt ljudkort ? Och om inte Ljud surrandes fixas med 44khz så lutar det mer åt moderkortet

Har testat ett annat ljudkort, ett externt också, samma problem med det. Har inte möjlighet att testa cpun i annat mobo tyvärr. Har inga nyare nätaggregat, men skall försöka hitta något som fungerar och se om det pallar driva.. Utsluter PSUn isf, återkommer.

Permalänk
Medlem

Moderkortet gissar jag på.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

Du kan testa en liten rolig sak jag läste.
Sätt all power saving till high Performance och även gå in i advance och sätt hdd på turn off in 9999999 istället för never.

Det löste en killes problem med Kernel power Bsod i win7

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Testat annan PSU, och samma problem. Så, moderkortet alternativt CPUn kvar då. Någon som har någon fräck idé för att klura ut vilket av de två som kan vara boven?

Förövrigt, AMD 770 chipsetet, blir galet varm. Bränns riktigt rejält.

Permalänk

Skulle du bort nära mig skulle du fått testa cpun på min dator eller min gammla
32 mil mellan oss =D.

Du kan ju köra Ultimate boot Cd och testa om datorn funkar med tester i boot läge
så det inte är windows som är boven.

Ang 770 chipset Testa Tryck till på Kylaren som sitter på den så den inte glappar lite,

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CitroFrukten
Skulle du bort nära mig skulle du fått testa cpun på min dator eller min gammla
32 mil mellan oss =D.

Du kan ju köra Ultimate boot Cd och testa om datorn funkar med tester i boot läge
så det inte är windows som är boven.

Ang 770 chipset Testa Tryck till på Kylaren som sitter på den så den inte glappar lite,

Har kört UBC, dock har jag inte lyckats återskapa skärmfelet, kan ju dock bero på att det inte är så grafiskt tungt heller. Något tips på vilket test som kanske kan återskapa problemet? Kan ta och köra om OSet, tvivlar på mjukvarufel men är desperat.

Permalänk

Grafiskt tungt kan du ju testa köra 3dmark Vantage
Fast du hade testat olika grafikkort om jag förstog dig rätt så ska ju inte vara grafik kortet.
Och i UBC testade du CPU:n och fick inte skärm felet.

Går köra Prime 95 i windows om du vill se om du får skräm problem då, eller liknande program (dock tungt program och om nu cpun är på väg att gå sönder kan detta program orsaka att cpun slutar helt)

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Ska göra en sista push imorgon, plocka ut varenda skit, applicera allt nytt, göra en nyinstallation på OS osv, får se om det har någon inverkan.. Sen ger jag upp. Har haft liknande problem tidigare, då krashade datorn till och från, men sedan upphörde det. Antar att det var ett varningstecken..

Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

Sådär då, fungerar just nu, hoppas det inte är temp. Det jag gjorde var

Disable onboard-audio
Disable onboard-nic

Plockade ut allt, rengjorde, applicera ny pasta etc

Så vet ej vad som är/var fel, antagligen mobot då.. Men fungerar tills vidare.