Prestanda-inställning i OS X 10.6

Permalänk
Medlem

Prestanda-inställning i OS X 10.6

tidigare OS X, 10.5 så kunde man välja energialternativ när man klickade på batteriet uppe vid klockan. Sedan några veckor tidigare så har jag installerat 10.6 och har sökt som en galning efter den inställningen jag nämnde. Finns det inte i Snow Leo?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När du äger det så har jag inte heller sett inställningen i 10.6. Det verkar bara gå att välja olika inställningar för batteridrift och drift med nätadapter. Inga förval alltså...

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem

I Mac OS 10.5.6 så försvann också denna möjlighet att välja. Den kom tillbaka i 10.5.7 men försvann igen i 10.6 och har inte kommit tillbaka än.

Så frågan är om Apple har utvecklat Mac OS på så sätt att man inte anser att funktonen inte längre behövs (t.ex. bättre avkänning hur mycket processorhastighet som ska användas osv.) eller om det klantat till det igen och tagit bort möjligheten att välja detta.

Personligen så har jag inte använt mig direkt utav denna möjligheten och kan inte säga att jag märkt någon nämnvärd skillnad i batteritid efter 10.6. Rent spontant så tror jag att Apple faktiskt gjort funktionen redundant och fixat en full fungerande automatisk funktion.. men det kanske bara är jag..

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag har sämre batteritid än vad jag hade med med 10.5. Om ett program vill använda mycket av processorn så vill jag även kontrollera det och säga Nej, bara så mycket. Men jag gjorde en uppdatering från 10.5 till 10.6. Kanske skall installera om allt så kanske batteriet blir bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du mätt tiden själv? Vad datorn visar att du har kvar är en momentan siffra sov visar hur länge det beräknas räcka vid exakt den användningen du gör idet ögonblicker....

Fram med uret och se vad du får ut i verkligheten. Tvivlar på att ominstall gör någon skillnad. Detär inte Windows vi snackar om här. Kolla i aktivitetshanteraren om du har någon process som ligger och drar en massa tjuvkraft...