Fiskallergi, växer det bort eller inte?

Permalänk
Hedersmedlem

Fiskallergi, växer det bort eller inte?

Har under ett par år nu funderat på hur det är egentligen. När jag var liten (riktigt liten) så hade jag inga problem med att äta fisk, men när jag var ett par år gammal så blev jag allergisk mot i stort sett allt som lever i vatten.

Många säger att det växer bort, helt eller till viss del. Min ena faster har samma problem och kan sedan 20-årsåldern äta en del sorters fisk. Om det är något ärftligt som ligger i släkten antar jag att det inte är helt otroligt att detsamma gäller för min del.

Det som hittills hänt när jag ätit fisk är att magen vänder sig utochin, kort sagt, jag spyr tills allt är uppe. Nu var det bra många år sedan som jag provade sist, minst 15 år. Jag skulle visserligen kunna prova igen, men att ligga och tillbedja porslinsguden en hel kväll är inget som jag är överdrivet sugen på om det skulle visa sig att jag fortfarande är allergisk.

Eftersom detta verkar vara en tämligen vanligt förekommande allergi så kanske det finns någon här med liknande erfarenheter. Finns det någon allergitest som man kan göra istället för att chansa och få ta eventuella konsekvenser av det? Finns det några fisksorter som man absolut ska undvika och några som man kan prova med i början? Fick tipset om att leverpastej med ansjovis i kan vara bra att prova med i början.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

vet inte 100, men tror oftast att skaldjur är värre än fisk allergimässigt. Testa en tugga på ex. fiskpinne. inte så mkt fisk i själva pinnen heller

Permalänk
Medlem

Jag har haft fiskallergi som gjorde att jag kräktes förut. Iofs aldrig haft problem med skaldjur.

Nu är jag 21 och kan äta typ all fisk. Har inte vågat äta torsk ännu som jag tror var den värsta för mig, men nån gång ska jag prova det.

Visa signatur

---