Dator > TV (HDMI) > Förstärkare (RCA) - Behöver jag köpa en AD/DA-Omvandlare?

Permalänk

Dator > TV (HDMI) > Förstärkare (RCA) - Behöver jag köpa en AD/DA-Omvandlare?

Hej Swec!

Har en LG3000 TV, HK 3480 stereo-förstärkare, vad jag undrar är om det på något sätt går att koppla ljudet ifrån TVn till Stereon utan att behöva köpa en AD/DA-omvandlare, om inte så uppskattas förslag på omvandlare som inte ruinerar mig men ändå ger mig den ljudupplevelse som jag önskar.

Så som jag vill koppla det:
Dator -> TV via HDMI
TV -> Stereo via S/PDIF konverterat till RCA

Permalänk

Om din TV har linjeljud ut så är det ju bara att koppla till TV:n. Hur bra D/A-omvandlaren i TV:n är är ju en annan sak...

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk

Den enda ljud-utgången som ger ljud när jag kör via HDMI är hörlurskontakten och det är inget att hurra över, när jag slår över till TV via antenn så får jag ljud till stereon ut via SCART i övrigt är det tyst.

Permalänk
Medlem

Re: Dator > TV (HDMI) > Förstärkare (RCA) - Behöver jag köpa en AD/DA-Omvandlare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hyponotic
Hej Swec!

Har en LG3000 TV, HK 3480 stereo-förstärkare, vad jag undrar är om det på något sätt går att koppla ljudet ifrån TVn till Stereon utan att behöva köpa en AD/DA-omvandlare, om inte så uppskattas förslag på omvandlare som inte ruinerar mig men ändå ger mig den ljudupplevelse som jag önskar.

Klart du kan koppla TV till förstärkare, men förmodligen låter det dåligt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Låter dåligt ja.. speciellt via hörlursutgången var därför jag starta en tråd

Tips & Råd uppskattas mer än en kommentar som "förmodligen låter det dåligt" för just det vet jag redan.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Vart hade du tänkt att ta ut S/PDIF-signalen? TV:n har väl ingen sån utgång?

Enklast är väl att koppla vanlig analog stereokabel mellan datorn och förstärkaren och strunta i TV:n.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Jo en toslink-ut finns bort i bak på TVn.

Nja, det är inte enklast då jag behöver dra ytterligare kabel igenom lägenheten. Fult nog med en kabel tycker jag.

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/?item=37412&path=470000000,470500000,472...

Är väl det enklaste jag kan komma på. De du listade verkade vara för att omvandla till stereo, vilket jag tror att du inte direkt vill.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Jo, det är omvandla till stereo jag vill då jag troligtvis inte kommer att göra mig av med min stereo-förstärkare som desvärre inte har digitala ingångar.

Permalänk
Medlem

Hmm.. kanske är long-shot, men kan man inte ta ut ljudet ifrån scart kontakterna där bak tro?
Dvs som man skulle om man spelade in på en video?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Hmm.. kanske är long-shot, men kan man inte ta ut ljudet ifrån scart kontakterna där bak tro?
Dvs som man skulle om man spelade in på en video?

Jo, det går (när jag tittar på analog-tv) fast inte när jag spelar upp material ifrån HDMI-ingångarna. =/

Dum idé att köpa en DAC?

Permalänk
Medlem

Ljudmeny, digital ljudutgång, välj antingen PCM eller Auto. En vän till mig har samma modell och han kör ut allt ljud genom den optiska på tv:n. Det finns ingen DTS dekoder i tv:n så det går bara att få ut dolby digital.

Permalänk

Jo, men problemet återstår ju då jag inte har optiska ingångar på min stereoförstärkare.