Permalänk
Medlem

Router <-> router utan nätverkssladd?

Säkert en dum fråga, men vill bara ha ett snabbt, enkelt svar!

routern i vårat hus som är kopplat till teleuttaget står längst bort i ena änden på huset och min dator står en våning upp i andra änden av huset.

Jag varken vill eller orkar dra en nätverkskabel de ca 20-40 m som finns mellan min dator och routern. Min fundering är om det går att placera en router på övervåningen, koppla den trådlöst till routern på nedervåningen och sedan med nätverkssladd från den routern till min dator.

Långt text för ett enkelt problem, men behöver bara ett ja eller nej-svar, och eventuellt, vad routern, förutom att kunna skicka trådlöst internet, skall ha för specs!

Tack på förhand!

Permalänk

Det beror på om du kan köra relay/bridging på routern. Dvs, det är olika beroende på routermodell och ofta så funkar det bäst om båda är samma märke

Permalänk

Du kommer nog inte kunna spele online utan lagg 8)

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Ja, men det går lika bra med en accesspunkt, AP, som brygga. Kravet är primärt att de stöder samma protokoll. Rekommnedatin är att använda samma fabrikat för AP och router.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Ja, men det går lika bra med en accesspunkt, AP, som brygga. Kravet är primärt att de stöder samma protokoll. Rekommnedatin är att använda samma fabrikat för AP och router.

Nu var det väldigt mycket oförståliga termer för mig, care to "disalaborate"

ErsdaHL06:

Gäller detta alla routrar, och vad bygger du det på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SM-LoD

Gäller detta alla routrar, och vad bygger du det på?

Det gäller alla routrar för det handlar om det genrella faktum att hastigheten sjunker med signalstyrkan som i sin tur avtar med avståndet men har du fri sikt hela vägen så är det förstås inte lika illa. Dessutom är det halv duplex vilket gör fördröjningen vid varje relay-hopp större

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SM-LoD
Nu var det väldigt mycket oförståliga termer för mig, care to "disalaborate"

ErsdaHL06:

Gäller detta alla routrar, och vad bygger du det på?

Jag kan utveckla (elaborate) med denna länk: http://www.omwlan.se/artiklar/haardvara/basstationer-accesspu...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Vila i frid

Det du söker efter är WDS, Wireless Distribution System. http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Distribution_System

Jag själv kör så mot min far som bor 80 meter bort i en annan lägenhet.

Permalänk
Medlem

WDS för ett hopp är lite overkill. Köp en AP som du kan sätta som client eller station. Sen ställer du in den att gå mot det nät din AP som sitter i telejacket sänder (SSID).
Går du till en butik som kan iaf grundläggande trådlöst och ber om hjälp med din situation så kommer du säkerligen få den hjälp du behöver.

Permalänk
Vila i frid

De flesta konsumentrouters har WDS och en ren AP är oftast dyrare än en snikig trådlös router.

T.ex. min 300-kronors BELKIN router F5D7230-4 FW-v7xxx v1000y har en gömd WDS-feature som går att slå på mha http://routeradress/wireless_wds.stm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stildion
WDS för ett hopp är lite overkill. Köp en AP som du kan sätta som client eller station. Sen ställer du in den att gå mot det nät din AP som sitter i telejacket sänder (SSID).
Går du till en butik som kan iaf grundläggande trådlöst och ber om hjälp med din situation så kommer du säkerligen få den hjälp du behöver.

AP som brygga är WDS. Same shit different name.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte börja gnälla om detaljer men visst WDS i bryggat läge är väl typ det man kan skaffa sig här men då försvinner möjligheten för andra trådlösa användare att använda nätet.

WDS används i mer seriösa former som multihoplänk och det äter då upp hälften av bandbredden och är även helt onödigt i miljön som beskrivs.