Sökes: 120mm fläkt med 230V kontakt?

Permalänk
Medlem

Sökes: 120mm fläkt med 230V kontakt?

Har ett skåp på jobbet som en dator står i med skärm och grejer. Är en verkstad så det är därför den står i ett skåp som skyddar mot slipdamm m.m. Blir jäkligt varmt i skåpet och har förbrukat två skärmar på lite över 1 år, antagligen p.g.a överhettning.

Sitter en 120 mm fläkt i skåpet som är kopplad direkt till 230V och drar in kallluft. Behöver en till sådan, så jag kan dra ut lite luft också.

Företaget vi köpte skåpet av har kursat, så det var inte mycket till hjälp där och tillverkare är okänd då det inte står något på skåpet.

Är det någon som har tips på vart det kan finnas?
har färdigt uttag för 120 mm så det är önskvärt.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du har dammfilter eller liknande, annrs motverkas ju skåpets syfte. Är det inte en möjlighet att driva fläkten från datorn på 12 V? Annars kan ELFA ha en för 230 V.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Detta är ingen ovanlig produkt, men det finns ju inte på vanlig datorsajter kanske.

Elfa har ju t ex:

EDIT: svårt att länka till produkterna, funkar inte ens att högerklicka på länken och kopiera länken, märkligt. Men sök på elfa (axailfläkt växelström) finns flera stycken.

Permalänk
Medlem

Jajamän vi har dammfilter.

Tack för svaren, ska kika runt lite på Elfa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Detta är ingen ovanlig produkt, men det finns ju inte på vanlig datorsajter kanske.

Elfa har ju t ex:

EDIT: svårt att länka till produkterna, funkar inte ens att högerklicka på länken och kopiera länken, märkligt. Men sök på elfa (axailfläkt växelström) finns flera stycken.

Tricket med att länka till ELFA är att läsa textraden längst ner på sidan:

och så göra en länk till t.ex. en fläkt

sen att ELFA ofta är rätt dyrt är ju en annan sak.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Bättre att skaffa en extra inloppsfläkt, alternativt öppna fler utblås, skåpet fungerar inte som tänkt om du inte har övertryck i det

Ett lite extra utblås (dammfilter för att hindra inflygande partiklar) och ett rent filter på befintlig fläkt gör nog fin nytta

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
Tricket med att länka till ELFA är att läsa textraden längst ner på sidan:

och så göra en länk till t.ex. en fläkt

sen att ELFA ofta är rätt dyrt är ju en annan sak.

misstänkte att det var nåt sånt, orkade inte leta efter en sån länk.

Permalänk
Medlem

Släng in en 120mm, 12V Delta, dom blåser väl rätt friskt..?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Släng in en 120mm, 12V Delta, dom blåser väl rätt friskt..?

En? Gör så här:

2x http://www.sidewindercomputers.com/de12tfexhisp.html

2x http://www.sidewindercomputers.com/si50warh.html

och fyll på med...
http://www.sidewindercomputers.com/12metfanguar1.html

Det räcker nog.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Bättre att skaffa en extra inloppsfläkt, alternativt öppna fler utblås, skåpet fungerar inte som tänkt om du inte har övertryck i det

Ett lite extra utblås (dammfilter för att hindra inflygande partiklar) och ett rent filter på befintlig fläkt gör nog fin nytta

Funderar på om jag ska kapa hål i taket och pressa i två fläktar som drar ut varmluften den vägen.
Men i så fall borde jag ju ha mer än två insug också, eller?

Permalänk
Rekordmedlem

Papst har fläktar http://www.ebmpapst.se/sv/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Sätt en fläkt i varje sida på skåpet, längst ner, sen se till så det är utblås på sidorna högst upp i skåpet.
Så ser det ut i apparatskåpen på tryckeriet jag praktiserar på och det fungerar väldigt bra och är svalt trots varma frekvensomvandlare och trafos

Och kör papst fläktar, de går en evighet
De fläktar som jag har hållit på med är solida metallfläktar, väldigt bra flås i dem men man får se upp med fingrarna, fläktarna snurrar ett bra tag efter att man stängt av dem pga metallbladen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
Tricket med att länka till ELFA är att läsa textraden längst ner på sidan:

och så göra en länk till t.ex. en fläkt

sen att ELFA ofta är rätt dyrt är ju en annan sak.

Såg nu att det var exakt såna fläktar jag har hållt på med

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″