Permalänk
Medlem

Tandvården i sverige

Idag hade jag och en klasskompis en diskussion, den handlade om vidare landstingen tjänar pengar på tandvården.

Detta tror jag är helt omöjligt för landstingen är ju inte ens vinstdrivande han trodde att de fick in mycket pengar.

hans argument var att de som jobbade betalade skatt, mitt motargument var ju självklart att de inte betalar så mycket skatt så de kan betala sina egna löner (självklart). Men då kommer det ju in i bilden att man får betala (om man är 18+) för tandvården, tex laga hål, undersökning osv.

Han trodde även att staten får in pengar när tandvården köper in olika mediciner och "verktyg" (till operationer osv). Det lär de ju göra, men inte såpass mycket att själva verksamheten går + ?

Permalänk
Medlem

En stor del av kostnaderna för tandvård täcks väl ändå av försäkringskassan (själv har jag sedan i höstas gjort "renoveringar" av truten till ett värde av dryga 18000:-, själv har jag betalat ungefär hälften av det resten står FK för. Ja, jag har fruktansvärt dålig tandborstningsdisciplin. )
Så att staten själva tjänar en massa pengar på det tror jag inte, de betalar ju redan en hel del av kostnaderna.

En tandläkare tjänar väl mellan 30-35k/månad. Sen har de en "assistent" också, vet inte vilken titel eller utbildning en sådan har, men jag gissar på att en sådan tjänar 25k/månad. Sen tillkommer arbetsgivaravgifter på det. Lönekostnaderna blir alltså totalt 75-80k/månad för ett tandläkarteam. Om det är 160 arbetstimmar per månad blir det 500:-/timme bara i arbetskostnader, och då har jag inte räknat med personalen i expeditionen som ju faktiskt inte drar in några pengar men ändå kostar i form av löner som borde slås ut över de "vinstbringande" tandläkarteamen.
Sen tillkommer ju materialförbrukning. Det kanske inte kostar så mycket, jag vet inte, men lite blir det väl med bedövning, sterila kanyler, fyllnadsmaterial, etc. Och lägg till avskrivningar och nyinskaffande utrustning som behövs för att röntga, borra, etc. (glöm inte den där hemska tången som de sliter ut dina visdomständer med!) Och lokalerna som de huserar i lär ju inte vara gratis heller, eller andra löpande driftskostnader som el och sånt.

Nej, jag tror inte landstingen tjänar så där jättemycket, om något alls, på tandvården.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Statlig verksamhet ackumulerar väl inte kapital, dvs eventuell vinst åker tillbaka till staten?

Permalänk
Medlem

Tja, privata kliniker finns ju i överflöd, och de tar ofta inte mycket mer betalt än folktandvården, så det lär nog finnas pengar att tjäna i systemet. Om man ser en folktandvårdsklinik som en fristående enhet kan jag mycket väl tänka mig att de 'tjänar' pengar. Enligt min sambo i FTV är det absolut så, trots allt betalar man ju sin egen kostnad i tandvården till skillnad från sjukvården (med undantag för 150 kr/år samt högkostnadsskydd, men detta får äver privata kliniker så förutsättningarna är samma).

Skillnaden är att FTV inte kan/får diskriminera kunder till skillnad från privata aktörer. Vuxna patienter får som sagt betala sin egen kostnad, men barn har en statlig peng (likt skolpengen) som en klinik fåk inkassera oavsett behandling. Kliniken min sambo jobbar på ligger i ett "utsatt" område i götet vilket tyvärr innebär i allmänhet sämre oral hygien och därför flera och mera omfattande ingrepp på de som har fri tandvård (barn) vilket är en förlustaffär och ett gott skäl till att de allra flesta privatkliniker inte behandlar barn, det kostar mer än det smakar.

Sedan kan man tycka att det handlar om hittepå att FTV kan tjäna pengar, men en analog jämförelse med det privata är rimlig även om eventuell förtjänst i det offentliga assimileras av kollektivet.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/