Permalänk
Avstängd

Era favoriträtt?

hej det vore kul att veta vilka favoriträtter ni har. Vet inte ifall om det finns en sån här tråd , har letat men hittar ej men ni får skriva vilka favoriträtter ni har här.

1: Jensens böfhus Jensens populära

2: Burgerking (valfri meny).

3: Potatismos med köttbullar + brunsås och lite lingon.

4: Makaroner med ostsås + hushålls ost skiva i toppen.

5: Italensk spagetti med köttfärssås.

OSV.

Permalänk

Kålpudding med Potatis alla gånger, finns ingenting som slår det.
Eller vanlig husman, är sjukt trött på all snabbmat!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Grillad renfilé med hasselbackspotatis och nån god sås, gärna vinbaserad.

Finns få saker som slår grillat kött, desto finare kött desto bättre... Gärna vilt!

Annars tar jag gärna nån najs pizza eller en redig fläskpannkaka!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle22
1: Kebabtallrik

2: Burgerking ( crispy chicken meal + 2st king wings + 1st lökringar).

3: Potatismos med köttbullar + brunsås och lite lingon.

4: Macdonalds ( chicken nuggets meal + currysås)

5: Spagetti med köttfärssås med ketchup.

Det där måste ha varit den sämsta listan av bra mat jag någonsin sett.

Själv gillar man en persisk gryta som är gjord med krossade valnötter och kyckling filéer, lagad under en otrolig lång tid och med ris till, det bästa som finns!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Jag riktigt älskar mat, att välja någon favorit framför en annan är riktigt svårt.
Sedan bör man skilja på exklusiva maträtter, som nötfile är väldigt gott men dyrt. Så jag tycker man får skilja på festmat och vardagsmat.

Vardags mat:

Spagetti och köttfärssås(blandfärs), tusan va gött det är.

Janssons frestelse

Stuvade makaroner i mjölk, tillsammans med falukorv eller köttbullar för den delen.

Kött(ta vad som är billigt) med kantarellsås (sådan som man kan köpa färdig, och så lägger man i riktiga kantareller)

Grekiska köttbullar med fetaost i.

Fest mat:

Plankstek black and white. (nöt och fläskkött, självklart har jag en planka)

Porterstek. (koka nötkött i en slags mörk öl, det finns speciellt porteröl att köpa, vilket dessutom blir en god sås). Och jag hatar öl , jag kan inte dricka skiten, men jag älskar porterstek.

Inbakad fläskfile, blir dessutom lite billigare när man spär ut. Men dessutom tusan så mycket godare.

Älgfile av kalv, helt färsk direkt från skogen bara lägga på pannan och steka, mums. Från en gammal tjur eller ko så kan köttet vara segt, vilket jag inte tycker om.

Tilltugg:
Tjälknöl(torkat kött) av nöt, älg eller ren. Förbaskat gött, men inte så mycket till middag.

Angående pizza och hamburgare så tycker jag man gör bäst själv, jag gjorde nyss hamburgare. Köpte färsk nöttkött-burgare och bara steka och så ha rödlök, gurksalad och friscobröd. Tusan så mycket godare och nyttigare än snabbmatsresturangernas.

*edit*
Ingen här som älskar tartar (råbiff)? Jag har en långväga släkting som äter sånt, han är dessutom överläkare och stoppar i sig sådant. (kanske därför som han vågar chansa?)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

speciallkryddad entrecóte med potatis och benesås. vanilla coke till det

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem

Grillad kyckling filé, kokad potatis och en sås gjord av turkisk yoghurt, riven ingefära och honung + en kall öl!:)

Permalänk
Medlem

Beror helt på situation faktiskt. Något som alltid går ner är väl kebabtallrik, kebabrulle samt superrulle (kebabrulle med strips och ost).

Lagar man hemma så är nog fläskfilé, potatis och gorgonzola-sås bland det bästa som finns.

Damn, nu blev jag hungrig

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Det där måste ha varit den sämsta listan av bra mat jag någonsin sett.

Själv gillar man en persisk gryta som är gjord med krossade valnötter och kyckling filéer, lagad under en otrolig lång tid och med ris till, det bästa som finns!

haha ok kan hålla med dig lite men det var det bästa jag har ätit hittills, själv är man irani:e och äter inte persisk mat men det kan vara gott ibland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle22
haha ok kan hålla med dig lite men det var det bästa jag har ätit hittills, själv är man irani:e och äter inte persisk mat men det kan vara gott ibland.

Oh dear lord...

Where did we go wrong?

Edit: Det där var faktiskt intressant, hur kommer det sig att du inte äter persisk mat?

Men sätter man det åsido, är inte en grillad bit kött med klyftpotatis o härlig sås bättre än donken o company?

Permalänk
Medlem

(Kebab)pizza
Varmkorv
Oxfile/entrecóte med klyftpotatis/potatisgratäng och pepparsås

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Kebabpizza (Mamma Mia med extra kött från Pizzeria Hawaii)

Jag kan verkligen inte föreställa mig själv att tacka nej till det. Det knüllar lika mycket i munnen varje gång. Hade man börjat missbruka det skulle jag säkert revidera min uppfattning, men i nuläget...

Permalänk

Måste faktiskt säga att min favorit rätt just nu är ugnsgjord kyckling med pommesstrips och lite bbq sås till det. Favorit då det är väldigt lätt att göra och mycket gott.

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

* Vildsvinsspett grillade över öppen eld.
* Pekinganka.
* Kött i alla dess former
* Fisk(Gärna öring) som är tillagad i paket nergrävt i jorden över en bädd av varma stenar. Kryddas med nyplockade bär och lite potatis till.
* Sprit

Sen måste jag nämna Tacos i alla dess variationer. Eller snarare kombinationen av kött + grönsaker i någon sorts bröd. Lättlagat, går fort, fyller bra och är gott. En effektiv maträtt måste jag säga.

Permalänk
Medlem

något av det godaste jag ätit är när mamma gjorde älgköttbullar med svampsås(tror det var kantarell) och potatis. Annars är klassiker chicken á la king och Korv Stroganoff. Men en kebabpizza sitter ju inte fel ibland heller, eller en max deluxe

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

entrecoté med hasselbakspotatis med persiljesmör
ojojoj, mumma det!

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tagert
entrecoté med hasselbakspotatis med persiljesmör
ojojoj, mumma det!

Att jag aldrig har testat hasselbakspotatis, som du och en annan nämnde. Nå det blir att testa senare i veckan, troligtvis med ditt förslag då jag älskar persiljesmör och entrecoté.

Annars gör jag mycket bakad potatis i mikron(glöm ej sticka hål) då det är så lätt. Sedan råstekt potatis med bacon, stekt efter den är kokad vad det nu heter. Tusan vad mycket gött man kan göra med bara potatis. Dock innehåller den mycket kolhydrater, vilket inte är lämpligt för min deffning(kontrollerad fettnedgång).

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på vad som är favoriträtten, men jag gillar asiatisk mat något otroligt.

Wok-kreationer och ris/nudelrätter är oslagbart.

Sedan så är BBQ också en favoritkategori, älskar välgrillat kött med potatisgratäng, eller bara en enkel sallad och ett vitlöksbröd.

Sedan så går vällagad husmanskost alltid hem med.

Permalänk
Medlem

Ju starkare desto bättre är en bra tumregel för min del ... Svårt att säga en enda - eller fem - favoriter, men det blir en hel del chili här hemma. Snabbt, gott och troligen oätbart för de flesta svenskar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Klabbe (rågmjöls plättar med stekt fläsk och messmörsås)

En bra kebabtallrik/med bröd/rulle.

En bra yakiniku

En Carnevore på Texas Burger, deras coleslaw och pompa är också sjukt bra.

Filips pitaburgare i Fisksätra

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle22
haha ok kan hålla med dig lite men det var det bästa jag har ätit hittills, själv är man irani:e och äter inte persisk mat men det kan vara gott ibland.

Hmm. Personligen tycker jag att persisk mat är nog bland det godaste som finns.

Jag är själv en sucker för lamm. Så otroligt gott. Mat från mellanöstern är överlag det som faller mig mest i smaken. Favoriterna är det turkiska och persiska köket, men någon specifik rätt kan jag inte nämna - finns så sjukt mycket!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Hmm. Personligen tycker jag att persisk mat är nog bland det godaste som finns.

Jag är själv en sucker för lamm. Så otroligt gott. Mat från mellanöstern är överlag det som faller mig mest i smaken. Favoriterna är det turkiska och persiska köket, men någon specifik rätt kan jag inte nämna.

Ord, när jag blir rik så ska jag fan hitta mig en brutalt het persisk brud som får stå och slava i köket iförd alldeles för lite kläder.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Ord, när jag blir rik så ska jag fan hitta mig en brutalt het persisk brud som får stå och slava i köket iförd alldeles för lite kläder.

Galet gott.

Var på en fest en gång där värden var en persisk familj. Dem hade stått i dagar och gjort långkok på lamm, brutalt mycket gott saffransris, stora byttor med aubergineröra och en massa andra goda saker. Det var bland det absolut godaste jag ätit. Jag föråt mig x 3.

Och här kommer snubbar som langar fram någon schleten burgare som deras favoritmat. Pffft!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Nudlar med biff !

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Indonesisk, Nasi Goreng. Otroligt god rätt!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Galet gott.

Var på en fest en gång där värden var en persisk familj. Dem hade stått i dagar och gjort långkok på lamm, brutalt mycket gott saffransris, stora byttor med aubergineröra och en massa andra goda saker. Det var bland det absolut godaste jag ätit. Jag föråt mig x 3.

Och här kommer snubbar som langar fram någon schleten burgare som deras favoritmat. Pffft!

Mja, det är ingen klass på dagens kids.. fan t.om. persisk snabbmat äger ju upp det mesta i brygga rent smakmässigt.. synd att det ska vara så jävla svårt att hitta en vettig persisk resturang bara.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Ju starkare desto bättre är en bra tumregel för min del ... Svårt att säga en enda - eller fem - favoriter, men det blir en hel del chili här hemma. Snabbt, gott och troligen oätbart för de flesta svenskar.

http://www.youtube.com/watch?v=JrsvU84eYJw

var bara tvungen

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Tori no Teriyaki
Miso-soppa
Sushi (Shake Nigiri:P)
Det japanska köket i sin helhet (förutom skaldjur, det käkar jag inte)

Kinesisk/Thailändsk mat - friterat fläsk, jordnötssås, vårrullar mm *mums*

Grekisk/Turkisk mat är också jäkligt nice

Coca Cola-marinerad ryggbiff m. vitlökssås och pommes chateu *dräggel, matorgasm*

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Oh dear lord...

Where did we go wrong?

Edit: Det där var faktiskt intressant, hur kommer det sig att du inte äter persisk mat?

Men sätter man det åsido, är inte en grillad bit kött med klyftpotatis o härlig sås bättre än donken o company?

Jag vet faktiskt egentligen inte, jag gillar det inte bara

joo det lät gott men inte lika bra som macdonalds