Permalänk
Medlem

stationär prestanda i bärbar

Hej!

Nu har jag en stationär dator men funderar att uppdatera till bärbar

I min nuvarande dator har jag
Processor : INTEL E8500 CORE2D 3.16GHZ
Gpu : HD 4830 gddr3 512mb 256bit
HDD:500GB
Ram:4GB

Och nu skulle jag vilja ha en bärbar som matchar det här lite.
Tyvärr är jag inte så insatt i den bärbara världen och skulle vara tacksam om ni experter här på sweClockers skulle kunna hjälpa mig att hitta en bra bärbar dator

Lirar spel som: Mw2, GTA IV och Css

Det behöver inte vara det värsta utan något som matchar ganska bra och helst skulle den inte få kosta över 12K

Har tittat runt lite här på forumet och prisjakt och hittat några datorer jag tycker verkar ganska intressanta men vet inte hur bra de är i jämförelse med den jag har

Här är de datorer jag tycker verkat intressanta:

Sony Vaio E VPCEB1S1E

Prisjakt

Info:
Nya 2010 Intel® Intel® Core™ i5 430M (2,26 GHz)
Äkta Windows® 7 Home Premium (64bit) (engelsk version)
Nordiskt-tangentbord
500 GB hårddiskenhet (Serial ATA 5400 rpm)
4 GB DDR3 SDRAM (1066 MHz), maximalt 8 GB
39,4 cm (15,4-tums) VAIO Display (1366 x 768) (16:9)
ATI Mobility Radeon™ HD 5650 Graphics med totalt tillgängligt grafikminne på 2740 MB och grafikminne på 1 GB
HDMI-utgång*
DVD±RW/±R DL/RAM-enhet
Inbyggd Motion Eye®-digitalkamera (0,3 megapixel) (max. upplösning (bildpunkter) 640 x 480)
Trådlöst LAN IEEE 802.11b/g/n; Bluetooth®
3 höghastighets USB 2.0-portar
1 e-SATA/USB port
Memory Stick™ Duo-platstyp (Memory Stick Duo, MagicGate, Memory Stick PRO HG-kompatibilitet) och SD-kortpla

Msi Gx740

Prisjakt

Info:

i5-430M 2.26G
Mobility Radeon HD 5870
17"

Tyvärr har jag inte hittat så mycket info om den men jag blev lite osäker på den när någon sa att det skulle vara ett sämre grafikkort i den en lovat

Asus X77JQ

Prisjakt

Info:
Radeon HD5730
Core i7-720QM
4GB RAM
1000GB HDD
DVD±RW
webcam
Bluetooth
W7 Home

Tyvärr inte hittat allt för mycket info om den heller.
där har jag också hört att det inte skulle vara 1000GB Hdd någon som det är så?
Vet att den kostar lite mera än jag tänkt men är den värt de extra pengarna betalar jag gärna

Dator skulle också få ha VGA port för jag har ett gammalt tv med bara scart uttag och har hittat en VGA-Scart kabel så jag kan se filmer i mitt tv
Och inte allt för dålig batteri tid, helst 3 timmar om det är möjligt

Tacksam för alla svar och kom gärna med egna förslag!!

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns några bärbara med grafikkort som kan mäta sig med ett stationärt 4830, förutom möjligen 5870 då. Så ska du satsa på nån av de där är det definitivt MSI.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Du kan aldrig riktigt få en stationärs prestanda i en bärbar, däremot så kan du gå lite närmare. Alternativet är att skaffa en mindre bärbar med Core i5 eller i7 som har ExpressCard 2.0 (Chipset: HM57, PM55, HM55) vilket ger dig möjligheten att faktiskt använda ett stationärs grafikkort som Radeon 5870.

Det finns en kommersiell podukt som heter ViDock 2, men du begränsas efter hur mycekt ström den kan ge samt storleken - så där är du fast. Om du vill ha ett bättre grafikkort så kan du faktiskt göra en egen variant, där är en i communityt notebookreview.com som skapar en egen variant samt tar fram lösningar till problem som kan uppkomma.

Så, PE4H+EC2C från hwtools och investera en PicoPSU med en universal 80-120W 12V adapter så kan du köra på - men du är också då tvingad till att använda en extra skärm för att spela med grafikkortet.

För hårdvara: http://hwtools.net/Adapter/PE4H.html

För frågor och lösningar: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=5324240

Bärbara datorer med Core i5/i7 har oftast ExpressCard 2.0 vilket ökar prestandan från 1x till 2x som är ~60% i skillnad, men från 2x till 4x (osv osv) i busshastighet är minimal.

Främsta fördelen med denna lösningen är att du kan ha en välpresterad i CPU, Minne och HDD medans du har ett bra grafikkort för spel utanför - detta minskar storlek och värme på laptopen.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Du bör välja en dator med 5850 eller 5870 kort isåfall, dom allra prisvärdaste är MSI gx640 eller gx740.

740'n har enl. msi's hemsida 5870 med gddr5 så det är det vassaste mobila grafikkort du kan få tag på(borsett från sli/cf). Det har förekommit uppgifter om att dom skulle ha gddr3 men det är gddr5 enligt msi och dom borde ju ha koll på det.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren!
Ska vänta och se tills msi 740 kommer i lager
För det 037180 sa verkade lite invecklat om man måste ha extern skärm och så och det är jag inte intresserad av