Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Kinesisk/Thailändsk mat - friterat fläsk, jordnötssås, vårrullar mm *mums*

Vårrullar är väldigt överskattade tycker jag, finner inget speciellt med vårrullar. Och den kineiska maten, som inte är ett dugg kinesisk i Sverige.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

kebabtallrik/pizza/rulle

älskar revbenspjäll.

Dock tycker jag om när det är bra variation, t ex:
mån: någon god pastarätt med god sås
tis: fisk med mos och remouladsås (t ex rödspetta eller espada(gott!))
ons: revbenspjäll med potatisgratäng (mums!)
tors: kinamat
fre: pizza

Där fick ni ett underbart femdagars mat schema, hoppas det smakar:D

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att någon tycker att McDonalds är bland det godaste man kan äta måste ju vara att man äter sopor i vanliga fall.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Vafan Donken och så? Även entrecote, måste väl ha smakat något godare?
I alla fall, Oxfilé, ryggbiff eller gordon bleu äter jag gärna! I Malmö går jag oftast ut och äter asiatiskt på möllan.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
http://www.youtube.com/watch?v=JrsvU84eYJw

var bara tvungen

Haha, väntade mig att den skulle dyka upp som svar på det inlägget. Men minns Lindströms avslutande ord; Det är tufft att gilla stark mat.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Kebabpizza (Mamma Mia med extra kött från Pizzeria Hawaii)

Jag kan verkligen inte föreställa mig själv att tacka nej till det. Det knüllar lika mycket i munnen varje gång. Hade man börjat missbruka det skulle jag säkert revidera min uppfattning, men i nuläget...

Du, pizzorna från Hawaii är faktiskt inget vidare .. har du t.ex. kollat in deras kökshygien?
Jag har blivit skojig i magen minst två gånger av deras pizzor, så där har jag slutat handla mat.
21:ans pizzor är bättre om du frågar mig. Själv äter jag hellre pizzor från Aneby.

OnT: Kålpudding är svårslaget. Rödspätta med Remoulad är fint med.
Har ätit så jäkla mycket "etnisk mat" några år nu (Thai, Indiskt, Indonesiskt osv) och
föredrar numera rejäl husman framför annan mat. Swedish meatballs ftw.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Era favoriträtt?

Ingenting atm

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Bruna bönor och fläsk. Stekt fläsk med löksås och potatis. Blodpudding och fläsk.

Jag gillar fläsk

Stekt strömming och potatismos är inte tokfel det heller. Eller en schysst pastasås på bacon, yoghurt, lök och färsk tomat. Eller att göra tacos och sen göra pastasås på resterna. Eller en lasagne med tomat och fetaost. Eller som jag gjorde häromdagen: Skivade potatis, rödbetor, lök, vitlök, sötpotatis, palsternacka, in i ugnen med salt, peppar och olivolja och sen bara steka lite falukorv eller vilket kött som helst till det.

Finns så mycket god mat.

Den godaste kebaben jag ätit var nere i turkiet, på lamm såklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Du, pizzorna från Hawaii är faktiskt inget vidare .. har du t.ex. kollat in deras kökshygien?
Jag har blivit skojig i magen minst två gånger av deras pizzor, så där har jag slutat handla mat.
21:ans pizzor är bättre om du frågar mig. Själv äter jag hellre pizzor från Aneby.

OnT: Kålpudding är svårslaget. Rödspätta med Remoulad är fint med.
Har ätit så jäkla mycket "etnisk mat" några år nu (Thai, Indiskt, Indonesiskt osv) och
föredrar numera rejäl husman framför annan mat. Swedish meatballs ftw.

Mvh

Haha, jag skulle kunna säga nästan det omvända, om man låter bli att försöka gradera kökshygienen Jag vet nämligen inte alls hur det ser ut inne på 21:an. För mig är det ett ställe som lever enbart på sin utkörning (du är den andra personen jag stött på som föredrar 21:ans pizzor).

Har aldrig blivit dålig av något från Hawaii, men det kanske säger mer om min mage än deras mat Och om man talar om kebabpizza så vill jag peka på Hawaiis goda kött (bäst eller näst bäst i stan efter Baronen isf.) och kebabsås. Såsen är i en klass för sig.

Permalänk
Medlem

Farsan är ju jägare så kött har vi gott om.

Men det finns inte mycket som slår hans ripsås och bandspagetti. Dock så hamnar väll älgköttbullar högt på listan med, för att inte nämna rökt rådjurshjärta. Mumma!

Permalänk

Stekt fläsk med löksås och kokt potatis
Leverstuvning med kokt potatis
Pölsa och kokt potatis
Stekpären med nån köttbit och god sås går också ner.
Pitepalt med rejält med fläsk är också jäkligt gott.

Som ni ser är jag en sucker för husmanskost. Men jag äter det mesta, älskar att prova nya rätter.

Permalänk
Medlem

Som vardagsmat är "pasta carbonara" helt klar favorit.

Permalänk
Medlem

chili con carne är absolut favoriten

Permalänk
Medlem

Om jag måste välja en får jag nog säga sjömansbiff som stått och puttrat riktigt länge för att köttet ska vara så mört så det ramlar sönder i munnen. Mycket svartpeppar också så den blir lite starkare än den normalt ska vara

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Avstängd

Lasange
Pizza (Hemmagjord)
Grillade revbensspjäll
Spagetti och köttfärssås (Extra champinjoner)
Lax med pasta och creamfraichesås *stavning*
Potatisgratäng

Finns en jefla massa jag tycker är gott men det som är godast av detta är.......

hemmagjorda köttbullar med hemmagjord potatismos med majsstuvning *Mums*

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Kärringen pastasås med pastasnäckor.

bacon
färska champinjoner
paprika, helst grön då den ger mer smak.
lätt crème fraiche - Paprika & chili

steker baconen, sen i med svamp och paprika, lite stund senare ner med fraichen och låt det puttra.

Wola, galet god.
OBS! Häll bort lite av fettet från baconen annars är risken att den blir vattnig.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Ingen som har testat amerikanska pizzor? de är underbar goda, tjock deg med sjukt god ost med pepparoni och massa annat på

Permalänk
Medlem

Helt klart Fläskkarré med någon form av potatisrätt och en sjysst svampsås.

Jag tycker att fläskkarré är betydligt godare än t.ex. fläsk- och oxfilé, ryggbiff, entrecote osv, just för att det är lite mer fett i köttet så blir det inte lika torrt och tråkigt. Annars hänger mycket på kryddning och tillagning, men utifrån mina restaurangerfarenheter så är fläskkött godare :).
De andra köttbitarna kanske anses som finare, men knappast godare.

Revbenspjäll och pommes - äta-med-fingrarna-mat är aldrig fel :).
Små kycklinglår - enligt ovan.
Hemlagade hamburgare (ej halvfabrikat), gärna med en skiva rökt skinka eller liknande. Enkelt, snabbt och gott!

Annars så kan vissa kebabtallrikar med rätt krydda och sås till vara underbara. Likaså med pizza, men det uppskattas kanske mest dagen efter

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Avstängd

hasselbackspotatis (kan nästan äta mig mätt på bara hasselbackspotatis:P) med en köttbit och en god sås till.:)
Spagetti och köttfärssås är gott som f*n!:D
Stuvade makaroner i mjölk, tillsammans med falukorv eller köttbullar.<3
Spagetti med köttfärssås.:D<3
Stekt anka!
Krabba med tillhörande tillbehör!
Stekt rödspätta med skagenröra o. koktpotatis!(F)
Kycklingfilégryta med ris!

(Ris á la malta är ingen maträtt men ändock: RÄTT gjord så är den syndigt good:D).

Ni Hassan fan:): Ta inte illa upp, men det verkar som att ni inte har "bott granne" med god mat (och då när detta ämne kommer upp så talar man ju om vad man tycker är gott och känner till utifrån sina referensramar) utan mest levt på kebab och pizza. MEN den dagen ni kommer i kontakt med riktig och mer mustig och fyllig mat så kommer ni överge er Matlista á la Hassen.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Testade och äta rå fisk Sushi, men vilken besvikelse.:( Det var ju försvenskat till tusen...:/:( Mest räkor, lax och ris. Nej det får bli att åka till Japan om man ska äta äkta rå fisk.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Hemmalagade pannbiffar och kokt potatis är min absoluta favorit... En liten sallad och god sås till detta är helt episkt

Vilket btw är det jag just nu håller på att tillaga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Ingen som har testat amerikanska pizzor? de är underbar goda, tjock deg med sjukt god ost med pepparoni och massa annat på

Bra mat äter man hemma alternativt betalar vad det är värt på restaurang. Visst kan det vara gott med salt,socker och fett men du kommer märka att det finns andra smaker som är helt underbara bara du provar dig på lite riktig mat!

Jag kan inte hålla mig till ett fåtal favoriträtter då det finns så himla många rätter som kan vara både helt underbara och på andra ställen helt smaklösa. Tex grillad lax kan var fruktansvärt gott, men med fel kryddning och övergrillad kan den bli rätt tråkig.

Just nu är det mycket kyckling i matlagningen här hemma, Röd curry,helstekt,vitlökskryddad,friterad mm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sydfra.. aaaahahah! Nej den ska vi inte dra igen.
Morsans starka kycklingcurrygryta eller kanske baconguck, just nu såhär efter julmaten.
Baconguck är lätt att göra: Bacon, lök, creme fraiche och så blandar man det och så blir det bra till typ spalghetti.

Men bäst är ändå när man är riktigt riktigt sathungrig efter lång resa inte ätit på två dygn eller kanske en månads fasta och så får man äta ägg, spelar ingen roll om den är utan kaviar, salt, bröd eller mayo det är fortfarande godast av allt som finns att välja på. Fast kan bero på att man inte får i sig så mycket så man väljer sin mat med omsorg, undermedvetet, kanske. Vad vet jag, jag är ingen matolog?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Är själv asiat så jag gillar vårrullar, pho (ris nudlar i buljong) revbensspjäll och grillad mat.
En blodig entrecote med potatisgratäng är fina grejer eller med fläsk karre, filer människor gråt.
Fina kebabpizzor från örebro är gryma grejer!

Torkad biff är också nice

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Baconguck är lätt att göra: Bacon, lök, creme fraiche och så blandar man det och så blir det bra till typ spaghetti.

Hmm, mitt brukar innehålla: Bacon, lök, creme fraiche (den med svampsmak), matlagningsgrädde, paprika och championer Underbart gött som fan Så det är min favoriträtt

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Bläckfisk i allmänhet, smaklös seg sak haha men gott.

Permalänk
Medlem

mammas mat, oavsett vad - typ.

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Hmm. Personligen tycker jag att persisk mat är nog bland det godaste som finns.

Jag är själv en sucker för lamm. Så otroligt gott. Mat från mellanöstern är överlag det som faller mig mest i smaken. Favoriterna är det turkiska och persiska köket, men någon specifik rätt kan jag inte nämna - finns så sjukt mycket!

Håller helt klart med angående lamm!
Persisk pizza var gott , vet dock inte om jag har smakat nå mer persisk mat

Skrivet av nidas:

Ord, när jag blir rik så ska jag fan hitta mig en brutalt het persisk brud som får stå och slava i köket iförd alldeles för lite kläder.

Me gusta !

_

Själv är man riktigt svag för pasta !
Kan käka det hur många gånger som helst i veckan , några favoriter
* Pasta Carbonara
* Pasta Bologonese
* Pasta med korv
* Farsans pastamaträtter

Tillbehör jag alltid använder
* Chili
* Lök
* Pastagrädde (inte till själv pastan, rör mer det i stekpannan med det jag har till - sjukt gott )
* Dill
* Ost (of course)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rich:

Hmm. Personligen tycker jag att persisk mat är nog bland det godaste som finns.

Jag är själv en sucker för lamm. Så otroligt gott. Mat från mellanöstern är överlag det som faller mig mest i smaken. Favoriterna är det turkiska och persiska köket, men någon specifik rätt kan jag inte nämna - finns så sjukt mycket!

turkish & persian food are the shit , ne men de är min mest dagliga maträtter som jag äter just nu.

Permalänk

Farmor/farfars maträtter i allmänhet är helt gudomliga! Hemlagad pannbiff med potäter och hemmagjord lingonsylt samt brunsås är helt otroligt gott!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!