Mer ljud från vänster högtalare

Permalänk

Mer ljud från vänster högtalare

Hej.

Har nyligen införskaffat mig ett EMU 0404 USB 2.0 samt ett par KRK RP8 G2 monitorer.
Problemet är att det kommer mer ljud från vänster högtalare och jag kan inte riktigt klura ut varför det blir såhär.
Hade tidigare ett logitech Z-5500 system med ett X-fi extreme music ljudkort och jag har för mig att det var samma sak där men att jag då justerat balansen inne vid volymkontrollen.

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Mvh

Permalänk
Medlem

Om du med två olika ljud system får samma fel så tror jag att du har nedsatt hörsel på ett öra eller att balansen är ställd fel i windows volym kontroll eller nått sånt.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Testa att vända lite på huvudet för att se om du har nedsatt hörsel

Permalänk

Jag har varit med om att dåliga eller olika långa högtalarkablar gjort så att volymen blir olika i höger och vänster högtalare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Om du med två olika ljud system får samma fel så tror jag att du har nedsatt hörsel på ett öra eller att balansen är ställd fel i windows volym kontroll eller nått sånt.

Tanken har slagit mig att jag kan ha nedsatt hörsel på höger öra men jag bad en vän lyssna och även han tyckte att det kom svagare från höger.
Har kollat i windows volym kontroll och det ligger som det ska.
Mycket märkligt detta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hårdstil
Tanken har slagit mig att jag kan ha nedsatt hörsel på höger öra men jag bad en vän lyssna och även han tyckte att det kom svagare från höger.
Har kollat i windows volym kontroll och det ligger som det ska.
Mycket märkligt detta

Vänd dig 180 grader för att avgöra det hela.
Har du testat ett annat ljudkort?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Har du kollat så du inte kommit åt nån av rattarna på baksidan av högtalaren?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Rekordmedlem

Du har provat att byta plats på högtalarna så att du kan utesluta akustiken ? Står de olika (asymetriskt) så blir det ju en akustiskt tonal obalans, är du noga så får du eqa dem så det blir tonal balans, annars så kan det ju röra sig om toleranser i tillverkningen, men normalt ska väl monitorer vara matchade inom max 1dB.
Du har ingen bild på uppställningen där man ser förhållandena mot fasta ytor i rumet?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tänkte meddela att det nu har löst sig, tror det var USB porten jag använde som orsakade det.

Får ta och tacka alla som tagit sig tid att svara här

Mvh