Telia Fiberlan, Begränsning av ftp trafiken.

Permalänk
Medlem

Telia Fiberlan, Begränsning av ftp trafiken.

Hej, Jag har sen någon månad tillbaka Telia Fiberlan 100/100 i Jönköping. Det funkar bra och vid multi anslutnings trafik så som torrent eller liknande så får jag runt 9mb/s båda vägarna vilket jag ser som ok eftersom de lovar 50-100mbit/s.

Men mitt problem är att de begränsar hastigheten på singel anslutnings nedladdning. Tydligast blir det vid ftp nedladdning. Jag har testat med olika datorer direkt i nätverksutaget och detta är resultatet jag får mot lite olika ftp servrar på olika leverantörer. Märk att om jag startar två ftp anslutningar mot samma server så får jag 2* angiven begränsning, startar jag 3 så får jag 3* och fortsätter så tills vi når maxhastigheten.

Jag undrar om det är några andra med telia fiberlan som också upplever detta. Jag har varit i kontakt med Telia och dom ska skicka ut en tekniker för att mäta vårat utag osv. Men nyfiken på ifall fler upplevt samma sak.

Telia --> Junet
Nedladdning 1.5-1.6MB/s

Telia --> Sunet
Nedladdning 2MB/s

Telia --> Banhof
Nedladdning 1000KB/s

Telia --> Blixtvik
Nedladdning 1.2 - 1.4MB/s

Telia --> Riksnet
Nedladdning 1.2 - 1.4MB/s

PS Kan tillägga att uppload till samma servrar så får jag runt 4-5MB/s så det är nedladdningen som är största problemet.

ps Alla tester är gjorda med vänner som lagt upp en ftp server åt mig med lagligt matrial som jag kunnat testa emot.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Inaktiv

Jag har Telia 100/100 i Stockholm och har inte samma problem. Jag kan både uppa och ladda ner i 8-9 MB/s av en och samma server.

Min lina maxar ca 11.1/11.1

Permalänk
Medlem

Har inte heller det problemet i göteborg.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Har Telia i Stockholm, får 11MB/s från en ftp på Ownits nät.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att inte FTP-servern har begränsat hastigheten?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

ps Alla tester är gjorda med vänner som lagt upp en ftp server åt mig med lagligt matrial som jag kunnat testa emot.

HAHAHA JOVISST

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Har märkt av detta en del.. men jag tror mer att det är mellan vissa nät som det funkar dåligt.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Har du provat att ändra dina TCP inställningar för att optimera för single session nedladdningar? typ att köra TCP optimizer eller liknande.

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Ja men man kan väl inte bara få sunkiga farter mot vissa nät en dag och det ändras inte ? har också märkt det mot tele2 och bahnof bl a får ju bedrövliga farter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Ja men man kan väl inte bara få sunkiga farter mot vissa nät en dag och det ändras inte ? har också märkt det mot tele2 och bahnof bl a får ju bedrövliga farter.

Det är ju Tele2/bahnhofs nät i de lägena skulle jag gissa på.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Jag har 100/100 fiber via ePhone och maxar också min lina upp och ner med flertrådat, men får riktigt dålig fart på singeltrådigt.

En granne till mig som bor i lägenheten bredvid och sitter därmed i samma stadsnät har också 100/100 av en annan ISP. Lägger jag upp en ftp server på vilken port som helst så tankar han av mig i några få hundra KB/s. Fattar inte det? Vi bor i samma hus och sitter då troligen kopplad på samma switch t.o.m. men ändå går ftp och även http (om jag slänger upp en web server) jättelångsamt, ca 300KB/s.

Känns som de har satt någon begränsning någonstans. Blir också samma sak mot en kusin 20 mil härifrån med bredbandsbolaget 100MBit.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ingen operatör garanterar full bandbredd på en uppkoppling i en TCP-session.
Vad får du för resultat om du prövar att starta samma nedladdning från samma (eller olika) FTP-siter fem gånger parallellt.

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk
Medlem

Har du testat med tele2's testserver? ftp://speedtest.tele2.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Har du testat med tele2's testserver? ftp://speedtest.tele2.net

Testade först med en anslutning, 2.3MB/s sen med tre anslutningar sammtidigt, alla tre visar mellan 2.0 och 2.3MB/s.

Saknade tele2 i min test lista då jag inte kände nån som hade server på deras lina så tack för lenken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
Har du provat att ändra dina TCP inställningar för att optimera för single session nedladdningar? typ att köra TCP optimizer eller liknande.

Japp det har jag gjort, testade att följa den gammla tcpopimerings tråden här i forumet. Ingen skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json_81
Är du säker på att inte FTP-servern har begränsat hastigheten?

Ja det är jag, och inte så troligt att alla gör det, specielt som en är sunets publica ftp och nu även tele2s speedtest server.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlos25
Testade först med en anslutning, 2.3MB/s sen med tre anslutningar sammtidigt, alla tre visar mellan 2.0 och 2.3MB/s.

Saknade tele2 i min test lista då jag inte kände nån som hade server på deras lina så tack för lenken.

Japp det har jag gjort, testade att följa den gammla tcpopimerings tråden här i forumet. Ingen skillnad.

Jag fick ~11MB/s på en anslutning på min Ubuntu server.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

File transfer successful, transferred 104_857_600 bytes in 9 seconds

sjukt för fan.. men mot hemanvändare får jag 300kb/s max eller nåt..

Permalänk
Medlem

Oki, Måste erkänna att jag varit riktigt klantig. Jag har utan att reflektera över det bara använt min betrodda ftp klient "Flashfxp" som tidigare aldrig gett mig några hastighetsproblem. Använde den senast på en annan lina för 2 månader sen innan flytten och fick då 10MB/s nedladdning utan problem.

Men så nu i morse så tänkte jag att jag skulle testa mot tele2s server direkt i IE och vipps fick jag 9MB/s. Instalera core ftp lite snabbt och visst, 9MB/s där också, och riktiga hastigheter mot alla andra uppräknade servrar.

Så medelade Telia att dom kunde avsluta ärendet.

Bara att erkänna att jag borde kollat med flera ftp program, och nu i stället försöka hitta vad som är fel med flashfxp (och nej ingen dl limit är påslagen

Tack för visat intresse i tråden. Hittar jag felet i flashfxp så skriver jag det här.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

Roligt det var att testa tele2s test-ftp. Fick 5.9 MB/s via wifi, helt okej antar jag

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ökade TCP/ip Buffert size i Flashfxp till 256KB och nu får jag vettiga hastigheter i den också.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring