Streamat HD-material hackar! Behöver lite hjälp med felsökning...

Permalänk
Medlem

Streamat HD-material hackar! Behöver lite hjälp med felsökning...

Jag har ett stort problem med mitt nätverk hemma (jag antar att det är det som är boven i dramat). I dagsläget har jag en htpc ( A ) och en vanlig stationär dator ( B ) som båda kör Windows 7 x64. Båda är köpta efter årsskiftet och har quad core, 4 gb i ram och nya hårddiskar som klarar uppspelning av hd-material om man inte kör över nätverket. Problemet uppstår när jag försöker streama från den stationära till min htpc. Detta gör jag via trådbundet nätverk via en WRT54GL-router med Tomato firmware. På htpc:n kör jag XBMC.

När jag tittar på hd-material över nätverket så hänger filmen upp sig efter en viss tid (det är lite olika, men det dröjer inte länge) och stannar upp då och då i långa stunder. Vanligt SD-material fungerar felfritt, även RAR:at.
Jag har testat att lägga till dom utdelade mapparna från den stationära datorn på två olika sätt. Först lade jag till ( B ):s mappar som nätverksenheter i Windows för att sedan lägga till dom i XBMC. När jag märkte att detta krånglade så testade jag att gå ur hemgruppen och lägga till mapparna som smb://"Den ena datorns IP"/"Utdelad mapp". Samma resultat.

Jag har inaktiverat lösenordsskyddad delning och aktiverat fildelning för enheter som använder 40- eller 56-bitars kryptering som alla råd säger.

Jag har kört TPTEST (om det kan vara till någon nytta) och fått ungefär samma resultat på båda datorerna:
-Ta emot: ca 51 Mbit/s
-Skicka: ca 15 Mbit/s

Det är ju inte jättesnabbt eftersom jag har BBB 100 Mbit via fiber...

Någon som har någon aning om vad felet kan vara? Jag är sugen på att köpa en ny router (och slå sönder den nuvarande med en slägga) men är inte hundra på att det är det som är problemet, har för mig att jag har läst kommentarer för många som kör den routern utan större problem.

I htpc:n kör jag nätverkskortet som sitter i moderkortet (Asus M4A785TD-M EVO DDR3), samma sak med den andra datorn som har ett Asus P7P55D-E PRO.

Permalänk
Medlem

TPTEST har inget att göra med ditt problem på ditt interna nät.

du för bara runt 50mbit eftersom WRT54GL inte pallar med 100mbit. Vill du använda hela din uppkoppling så får du byta router. (detta har dock inget med ditt problem mellan lokala datorer att göra).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
TPTEST har inget att göra med ditt problem på ditt interna nät.

du för bara runt 50mbit eftersom WRT54GL inte pallar med 100mbit. Vill du använda hela din uppkoppling så får du byta router. (detta har dock inget med ditt problem mellan lokala datorer att göra).

Misstänkte att det inte hade med problemet i sig att göra! Att få ut hela uppkopplingen spelar inte i lika stor roll som att få det jäkla streamandet att fungera...

Permalänk
Medlem

Jag fundera på samma lösning där hemma och som jag förstår Kamuis problem i detta fallet så orkar inte det interna nätverket med att leverera tillräcklig bandbredd för att HD-materialet ska flyta.

Vad är sagt för att streama HD-material via nätverket? Vilken intern bandbredd krävs för att det ska flyta?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Jag fundera på samma lösning där hemma och som jag förstår Kamuis problem i detta fallet så orkar inte det interna nätverket med att leverera tillräcklig bandbredd för att HD-materialet ska flyta.

Vad är sagt för att streama HD-material via nätverket? Vilken intern bandbredd krävs för att det ska flyta?

Det är det enda jag kan tänka mig skulle kunna vara problemet iaf, men rent spontant känns det ändå som att routern bör orka att leverera eftersom bitraten på en 1080p-mkv inte är enormt hög? Jag är dock ganska okunnig på området. Är det så att det är routern så köper jag gladeligen en ny, det vore skönt att få rätsida på detta.

Permalänk
Medlem

Vet du vad filerna har för bitrate?

Se efter så att varken datorn eller HTPCn råkar vara ställd på 10 mbit eller nått.

Ligger den totala bitraten (video+audio) över 10 mb/sekund så kan det vara så att routern ställer till problem, testa med att byta routern mot en gigabit switch/koppla ihop dem direkt med en korskopplad kabel.
Är det så att routern är för seg, så kan du antingen köpa en ny router (med inbygg gigabit switch) och byta ut den gamla, eller en liten gigabit switch och använda den istället för switchen som är inbyggd i routern.

Kan kanske vara värt att skaffa en ny router så att du kan dra full nytta av din internet uppkoppling, då det verkar som om den du har inte klarar av 100 mbit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Vet du vad filerna har för bitrate?

Se efter så att varken datorn eller HTPCn råkar vara ställd på 10 mbit eller nått.

Ligger den totala bitraten (video+audio) över 10 mb/sekund så kan det vara så att routern ställer till problem, testa med att byta routern mot en gigabit switch/koppla ihop dem direkt med en korskopplad kabel.
Är det så att routern är för seg, så kan du antingen köpa en ny router (med inbygg gigabit switch) och byta ut den gamla, eller en liten gigabit switch och använda den istället för switchen som är inbyggd i routern.

Kan kanske vara värt att skaffa en ny router så att du kan dra full nytta av din internet uppkoppling, då det verkar som om den du har inte klarar av 100 mbit...

Med risk för att framstå som en fullkomlig jubelidiot, hur kollar jag bitraten på någon film? Jag har XBMC, och MPC-HC...

Och hur kollar jag huruvida datorn är inställd på 10 Mbit eller inte?

Edit: Stryk den första frågan, den totala bitraten blir 8845+640= 9495 Kbps. Det verkar ju vara gränsfall. Men frågan återstår ju, hur kollar jag ifall jag har 10 eller 100mb/s i inställningarna på datorerna?

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova en annan router...typ D-Link 655 eller Netgear 3700.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Startmenyn -> Högerklicka på Mina Nätverksplatser och Egenskaper - > Högerklicka på din lokala anslutning och Egenskaper -> Konfigurera och leta efter en flik som heter...ja va heter det? ska kunna ändra mellan automatisk, 10/10 100/100 duplex.

Sitter på jobbet och kan inte se exakt för tillfället.

Visa signatur

Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |

Permalänk
Medlem

Lättaste sättet att se om du har tillräckligt med bandbredd till htpc är att kopiera filmen till htpcn, går det fortare att kopiera filmen till htpc:n än den är lång (speltid) så har du tillräckligt med bandbredd.

Jag skulle tro att XBMC buffrar fördåligt.

Jag använder inte XBMC själv men när jag använt VLC så hade jag problem med hackande video över nätverk. Om man då gick in i VLC inställningar så fanns den en buffert under input / codecs > access modules > file (file gäller för filutdelningar via cifs) och ökade den från 500ms till 4000ms så slutade det hacka.

Jag tycker ni xbmc:are borde ha en liknande inställning?:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpppa
Jag skulle prova en annan router...typ D-Link 655 eller Netgear 3700.

Jag ska trixa lite med detta ikväll, får jag det inte att fungera då så beställer jag en Netgear 3700. Det var lite det jag var inne på först, men jag hoppades slippa!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bebopp
Startmenyn -> Högerklicka på Mina Nätverksplatser och Egenskaper - > Högerklicka på din lokala anslutning och Egenskaper -> Konfigurera och leta efter en flik som heter...ja va heter det? ska kunna ändra mellan automatisk, 10/10 100/100 duplex.

Sitter på jobbet och kan inte se exakt för tillfället.

Jag ska ta en titt på det, lika bra att ställa in det på 100 då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
Lättaste sättet att se om du har tillräckligt med bandbredd till htpc är att kopiera filmen till htpcn, går det fortare att kopiera filmen till htpc:n än den är lång (speltid) så har du tillräckligt med bandbredd.

Jag skulle tro att XBMC buffrar fördåligt.

Jag använder inte XBMC själv men när jag använt VLC så hade jag problem med hackande video över nätverk. Om man då gick in i VLC inställningar så fanns den en buffert under input / codecs > access modules > file (file gäller för filutdelningar via cifs) och ökade den från 500ms till 4000ms så slutade det hacka.

Jag tycker ni xbmc:are borde ha en liknande inställning?

Ja det låter ju rimligt att det ska vara en buffert-grej nu när du säger det. Om jag förflyttar en fil mellan datorerna så tror jag att jag kom upp i 10-11 MB/s (megabyte alltså). Har för mig det i alla fall.
Men om inte nätverkets hastighet räcker till borde jag ju behöva buffra nästan hela filmen varje gång eftersom jag kommer "äta" av bufferten så fort jag startar?

Permalänk
Medlem

Nu har jag stångat mig blodig mot detta ett bra tag och kommit fram till att det knappast kan vara routern som är boven i dramat.

Jag försökte streama en 1080p-film, The Watcher via både XBMC och Media Player Classic. Och tänkte att jag skulle kolla hur mycket av nätverket jag använde. Med XBMC stannade filmen ganska snabbt, men med MPC funkade den klockrent!

Den övre bilden visar hur nätverket beter sig under XBMC, och den undre när jag kör MPC. Visst måste det vara något seriöst fel med XBMC eller är jag helt korkad? Det är visserligen inte samma skala, men det framgår ju tydligt att gränsen går kring 12 mb/s i XBMC.

Permalänk
Medlem

Pröva öka bufferstorleken i XBMC, det kan avhjälpa problemet.

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk
Medlem

Det finns inget sådant alternativ, det verkar var borttaget...

Permalänk
Medlem

Vilken ver. på xbmc kör du?

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem

Jag har testat den senaste officiella (9.11) samt en "nightly build", nämligen Build r28586. Ingen av dom funkade.

Permalänk
Medlem

Prova MediaPortal liknar xbmc, http://www.team-mediaportal.com/

Permalänk
Medlem

Det verkar vara betydligt krångligare att använda, stämmer det?

Fördelen med XBMC är att jag kan köra det även om jag skulle få för mig att köra Linux på htpc:n så om det är möjligt skulle jag ju vilja ha kvar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamui
Det verkar vara betydligt krångligare att använda, stämmer det?

Nope.

Permalänk
Medlem

Ja det verkar ju inte bättre än att jag får testa något annat än XBMC, allt annat jag testar funkar ju! Bara XBMC som krånglar. Typiskt!

Permalänk
Medlem

Du kan ju fortsätta att köra XBMC bara att du kopplar att det ska spelas upp i MPC. Dvs använda en extern uppspelare. Har du provat detta?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Du kan ju fortsätta att köra XBMC bara att du kopplar att det ska spelas upp i MPC. Dvs använda en extern uppspelare. Har du provat detta?

Det är ju en tanke, jag ska ta en titt på det alternativet. Jag hittar ingen lösning på problemet faktiskt.

Permalänk
Medlem

Mitt tips till dig är att du tar och köper dig en 1 Gbit switch. Använder mig själv av denna --- D-Link DGS-1008D 100/1000 8p - Inet.se. Funkar otroligt bra när man t.ex ska föra över filer mellan datorer. Från att kopplat mina datorer till min vanliga router med 10/100 mbit till att koppla båda datorerna till denna 1 gbit switch så ökade hastigheten när man förde över filer från ca 5-8 mbit/s till ca 50-70 Mbit/s. Har även testat att streama hd-filmer via min Gigabit switch och de funkar alldeles utmärkt. Så ta och köp dig en sådan så löser det dit problem!

Förutsatt du har Gigabit anslutning på dina moderkort. Men de har alla nyare moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunatex:

Mitt tips till dig är att du tar och köper dig en 1 Gbit switch. Använder mig själv av denna --- D-Link DGS-1008D 100/1000 8p - Inet.se. Funkar otroligt bra när man t.ex ska föra över filer mellan datorer. Från att kopplat mina datorer till min vanliga router med 10/100 mbit till att koppla båda datorerna till denna 1 gbit switch så ökade hastigheten när man förde över filer från ca 5-8 mbit/s till ca 50-70 Mbit/s. Har även testat att streama hd-filmer via min Gigabit switch och de funkar alldeles utmärkt. Så ta och köp dig en sådan så löser det dit problem!

Förutsatt du har Gigabit anslutning på dina moderkort. Men de har alla nyare moderkort.

Alltså nu ska jag skämma ut mig fullständigt här... Men vad är skillnaden på en router och en switch?

Ska jag koppla både dator 1 och dator 2 till switchen för att sedan koppla switchen till min router? Jag förstår inte riktigt vad vitsen med detta är, men det spelar ju mindre roll. Du tror alltså att det kan lösa mina problem? I så fall är jag "all ears"!

Om jag flyttar en stor fil mellan datorerna, exempelvis en mkv, så ligger jag som jag sa på 10-11 megabyte per sekund vilket innebär att en film på 4.5 gigabyte tar strax under 7 minuter att föra över. Det tyder väl på att problemet inte sitter i routern eftersom den för över filmen snabbare än vad det tar att spela upp den? Eller är det så att när man streamar skickas trafik åt båda håll, vilket i så fall innebär att hastigheten sänks rejält?

XBMC kommer i alla fall ut med en ny version i slutet av månaden, jag hoppas att det är andra bullar då! Jag får det ju att funka med MPC HC...

Permalänk
Medlem

Men funkar det med MPC HC så är det ju inget fel på själva nätverket. Snarare någon inställning i XBMC... Kolla med den kommande versionen eller leta efter nåt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunatex:

Mitt tips till dig är att du tar och köper dig en 1 Gbit switch. Använder mig själv av denna --- D-Link DGS-1008D 100/1000 8p - Inet.se. Funkar otroligt bra när man t.ex ska föra över filer mellan datorer. Från att kopplat mina datorer till min vanliga router med 10/100 mbit till att koppla båda datorerna till denna 1 gbit switch så ökade hastigheten när man förde över filer från ca 5-8 mbit/s till ca 50-70 Mbit/s. Har även testat att streama hd-filmer via min Gigabit switch och de funkar alldeles utmärkt. Så ta och köp dig en sådan så löser det dit problem!

Förutsatt du har Gigabit anslutning på dina moderkort. Men de har alla nyare moderkort.

Jag har själv också en D-link 1008D och får ut cirka 680 Mbit/s och då är det mina diskar som begränsar. Tror du har fel inställningar ifall du bara får ut 50-70 Mbit/s, Kolla så att den är inställd på gigabit.

mvh,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem
Skrivet av GnomeN:

Jag har själv också en D-link 1008D och får ut cirka 680 Mbit/s och då är det mina diskar som begränsar. Tror du har fel inställningar ifall du bara får ut 50-70 Mbit/s, Kolla så att den är inställd på gigabit.

mvh,
GnomeN.

Jag är ansluten till mitt nätverk på 1 Gbit/s. Det är när jag för över en T.ex film som de inte går snabbare än 70 Mbit/s och det är då mina hårddiskar som sätter stopp för att få en högre hastighet.

Tror inte du får ut mycket snabbare heller när du för över filer sålänge du inte använder dig av SSD diskar. SSD diskar är kapabla till att skriva i ca 200 Mbit/s.

mvh
lunatex

Permalänk
Medlem

Nu kan jag vara ute och cykla, men har för mig att jag hört om något liknande problem med XBMC när jag var ute och jagade en bra HTPC för någon månad sedan. Som jag minns det var det nåt codec problem med XBMC, men som tydligen var ganska lätt att fixa. Vet inte om problemet fanns i Linux versionen också. Mitt tips är att kolla på XBMC-forumen och kolla. Säkert andra som haft liknande problem.