Permalänk
Medlem

Inte tillgång till dator i nätverket

Hej

Jag har nyligen formaterat om min dator i samband med att jag skaffat Win 7, jag hade tidigare Win 7 RC på den. Mitt problem är att jag kommer inte åt mina andra datorer i nätverket. Win 7 hittar igen dom men när jag försöker komma åt dom så får jag bara ett felmeddelande som säger nånting i stil med att "kan inte komma åt dator kolla att den är påslagen eller ansluten till nätverket.".

De datorer jag försöker komma åt har XP installerat och båda är trådlösa.

När jag hade Win 7 RC installerat så fungerade det utan problem.

Den enda skillnaden från tidigare är att då var W7 RC maskinen trådlös och en av XP maskinerna var trådbunden. Jag har alltså flyttat över nätverkskortet från W7 till XP maskinen.

Den router jag har är en Netgear WGU624.
Värt att nämnas kan vara att jag tidigare haft lite problem med att få datorerna att hitta varandra. Tex. en dator hittar alla andra medans en annan bara hittar en eller ingen.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

ta reda på datorernas ip-addresser.
stäng av brandväggarna i båda burkarna.

Pröva accessa windows shares genom att skriva \\ip.address.här.istället\ i start -> cmd.

funkar?,
pröva då med datornamn \\datornamnet\\
funkar det är det dina datorers brandväggar som är snedkonfade.

funkar inte med namn?
sannolikt fel på namnuppslag (netbios wins)

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk
Medlem

Ok, jag skrev in ip-adressen i iexplorer istället och det fungerade. När jag skrev namnet blev det tvärstopp igen. Så det verkar som det är fel på namnuppslaget då.
Hur fixar jag det? Vet inte vad netbios wins är för något.

Hur som helst, tack för den hjälp jag fått.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

Lägg in IP-nummer och datornamn i hosts-filen. Jag använder inte Windows 7 så jag är inte säker på att sökvägen till hosts-filen. I XP är den C:\Windows\System32\Drivers\etc\hosts.

Visa signatur

Fagerja