Jag blev "lurad" av phonehouse, hjälp mig!

Permalänk
Medlem

Låter inte som att du blir lurad, utan du blev övertalad.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Hur naiv är du som tror att alla säljare är korrekt representativa för företaget de jobbar på? Vem påstår att just TPH sysslar med lurendrejeri? Det finns vardagliga händelser där de anställda har misskött sig utan att företagets ledning på något sätt har varit inblandad. Var du där när TS köpte produkten, eller har du någon insikt om huruvida han var förvirrad eller missförstod avtalet? Jag tror inte det och om du läser vad jag skrev så ser du att jag inte heller vet.

Sanningen om huruvida enkla mina "tips" är i tillämpning låter jag vara osagt. Innebörden av dem är dock fortfarande detsamma. Att ett avtal är ogiltigt under de förhållandena som jag skrev. Inget sakfel i det alltså. Det är inte heller upp till mig att välja något lämpligt alternativ utan jag påvisade som sagt i vilka fall hans avtal skulle ogiltigförklaras.

Så spara mig och de andra din rappakalja. Kan du inte ge TS svar på hans fråga så ska du banne mig inte komma och goja ner tråden med din tråkiga och nedstämmande attityd.

Å andra sidan så har jag bidragit mer till TS och den här tråden än vad du har, din klåpare!

Ska du kritisera mig och det jag skrev så ska du banne mig göra det av sakliga skäl. Återkom i så fall om det jag skrev och inte om det du tror att jag menade!

Till skillnad från din "kronsopa" som dessutom är ett personligt påhopp så är ändå klåpare ett korrekt uttryck just för den kompetens du uppvisar här.

Återigen läs nedan och förstår du inte så är det inte upp till mig att försöka få dig att förstå, när både skolan och dina föräldrar misslyckats totalt.

Ok, då sammanfattar vi det jag som klåpare skrivit:

Jag kommenterar det XHI skriver och påtalar att han far med osanning, dvs kommer med fakta som visar att det han skriver om TPH policy är käpprätt fel.

Jag anser att trådskaparen får skylla sig själv och likt andra ej blivit lurad utan han har helt enkelt gått på en säljares snack.

Utöver det framhäver jag att TPH med stor sannolikhet ej sysslar med bedrägeri utan de utövar konsten att få folk att köpa deras produkter. Med säljsnack och inget annat. Sen är det upp till kunden att svälja eller spotta. Jag hävdar även att TPH ej skulle finnas kvar på marknaden om de sysslade med lurendrejeri.

Sen trodde jag att vi talade om den telenormobil han köpt på TPH i denna tråd och inte avtal och säljare överlag? Rent generellt skulle han även kunna köpa en pistol och gå in och hota säljaren att ta tillbaka både telefon och avtal. Det känns dock som en mindre bra idé, iaf i mina öron.

Dina bidrag till tråden:

7 punkter som kan ogiltighetsförklara ett avtal. Visst, fakta med källa och allt. Du kan med andra ord använda google. Mycket duktigt.

Sen lägger du manken till och skriver ytterligare ett inlägg med inte mindre än 3 (tre) tips på hur han kan tillämpa dina tidigare framgooglade (ja, framgooglade är ett ord, slå upp det i SAO) punkter. Och dina tips blir då, "Du kanske kan hävda lurendrejeri, psykisk störning eller att du inte visste vad du skrev under, vad vet jag?".

Ja, vad vet du? Att gå in och hävda att han är psykiskt störd låter ju som en förträfflig idé. Eller inte. Vilken diagnos skall han köra på? Psykisk störning är ett relativt vitt begrepp . Du kanske kan googla fram lite tips på en psykisk störning som passar in i just det här fallet? Kanske hittar du tidigare fall och finner således en störning som kan anses som praxis i avtalshävarbranschen?

Lurendrejeri? Hur skall han kunna hävda lurendrejeri? Lurendrejeri och begreppet bedrägeri går hand i hand och att hävda att TPH sysslar med bedrägeri är att gå ut på djupt vatten. Tro mig, om en säljare i butik skulle göra sig skyldig till bedrägeri, ett brott med upp till två år i straffskalan, så skulle han inte göra det genom att kränga på någon en telenorlåst HTC vilket genererar c:a 30kr i provision. Lite för hög risk kontra vinst.

Inte visste vad han skrev under? Har du tecknat ett mobilabb någon gång? De specificerar exakt kostnad och villkor på 3 kopior som kunden skriver under. Signerar man 3 kopior utan att läsa avtalet kan man inte skylla på så mycket annat än att man är lat. Såvida inte trådskaparen är icke läskunnig blir det svårt att hävda att man inte förstått vad man skrivit på.

Till sist då, om jag försöker att inte vara tråkig och nedstämd, kommer lite tips. Då butiker sällan har öppet köp på mobiler och du med stor sannolikhet tecknat dig på ett abb som sträcker sig på minst 12 månader blir det svårt att häva köpet. Mobilen vill du ju behålla men har du ens försökt tala med butiken och få dem att häva avtalet och istället teckna med en annan operatör? Det som talar mot dig är den "subvention" (om man nu kan tala om subvention nu för tiden) du fått på mobilen samt att mobilen förmodligen är låst. Försök att få dem att häva avtal samt nyteckna med annan operatör och lås sen upp mobilen.

slut. frågor?

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XHI
Han blåste dig.

Det är nämligen så att the-Phonehouse INTE har låsta telefoner utan BARA olåsta, därför kan man inte köpa iPhones av dom pga att den är låst. osv.

Man kan köpa en telefon på två sätt där och två sätt endast nämligen:
1. Avbetalning av telefonen
2. Rent köp

Sen köper man till (om man vill) ett abonnemang vid sidan av telefonen.

Så ja, han blåste dig tyvärr

Fel fel fel.
Man kan givetvis köpa Iphone olåsta (Eftersom att jag gjort det) dock väldigt dyrt.

Det enda du kan göra när du bundit dig är att antingen använda din ånger vecka/13 dagar, eller oxå leva med det då du fått skriva under papper på det och det finns INGET du kan göra åt det..

Skiter du i att betala så blir det Inkasso istället bara.

Så det är bara att leva med det eftersom att du inte var tillräckligt påläst.

Visa signatur

- Alex Olsson-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahleaxol
Det enda du kan göra när du bundit dig är att antingen använda din ånger vecka/13 dagar, eller oxå leva med det då du fått skriva under papper på det och det finns INGET du kan göra åt det..

Du har ingen ångerrätt då du tecknar avtal i butik.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Du har ingen ångerrätt då du tecknar avtal i butik.

Nej med just ångerrätten så tänkte jag mer på mobilen, mitt fel.
Med andra ord finns det inget du kan göra åt det.

Visa signatur

- Alex Olsson-

Permalänk
Medlem

Divil om du tar upp olika sätt å tolka TS huvudsakliga fråga så bör du visste förklara vidare så TS`s fråga får ett slut.

Han köpte nåt i vind för våg, JA han får stå sitt kast, så j*vla svårt är de väl inte å låta bli att impuls-köpa eller?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahleaxol
Nej med just ångerrätten så tänkte jag mer på mobilen, mitt fel.
Med andra ord finns det inget du kan göra åt det.

Finns ingen ångerrätt på mobilen heller genom att den är handlad i butik.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Antielefant

Tyvärr är konsumenträtten väldigt klar i detta fall.

Mobiltelefonen är köpt i butik, så ångerrätt gäller EJ.
Avtalet med Telenor är också tecknat i butik, skriftligen, så ångerrätt gäller inte där heller.
Inte ens distansavtalslagen gäller eftersom du skrivit under papprena på plats.

Det är faktiskt så illa att vi har något som kallas självupplysningsplikt, det vill säga att Telenor inte kan hållas till svars för att du inte är nöjd med deras täckning (det är din egen skyldighet att kolla upp att de har teckning innan du köper deras tjänster)... och i butiken har du oftast möjlighet att kolla att telefonen fungerar som du vill att den ska göra, annars kan man kolla recensioner på internet och så vidare.

Kort sagt, tough luck, men du har tyvärr inte mycket rätt på din sida.
De kanske kan göra ett återköp ändå men det är i så fall för att Telenor/TPH känner sig givmilda, inte för att de är skyldiga att göra så.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

vad är de som är så dyrt me telenor då om ja får fråga, ja har telenor o ja tycker inte de är särskilt dyrt, ca 4 - 500 kr i månade o jag ringer relativt mkt, men om alla dina polare har tele2 kompis lr va de heter så ringer ni ju gratis o då blir de definitvt biligare me tele2.
samt me telenor så får du ju ringa för hela månadsbelopet som du betalar vilket oxå varierar beroende på va telefon o hur länge du teckna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av contra
samt me telenor så får du ju ringa för hela månadsbelopet som du betalar vilket oxå varierar beroende på va telefon o hur länge du teckna.

Det är ju inte riktigt sant. Har man tagit en förhöjd månadsavgift får man inte ringa för denna.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Du kan ju göra som sydlänningarna, kasta syra på hans ansikte...

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Du kan väl hävda att avtalet är ogiltigt då säljaren ingick i det med ond tro.
Läs på avtalslagen, speciellt 3 kap. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19150218.HTM
Kan finnas något där.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Ja fyfan för the phone house!! hatar dom också.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Du kan väl hävda att avtalet är ogiltigt då säljaren ingick i det med ond tro.

Absolut, men good luck att vinna ett case på den grunden, såvida TS inte har en ljudupptagning.

edt: Eller va? inte ens det hade antagligen hjälpt.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av dek
Ok, då sammanfattar vi det jag som klåpare skrivit:

Jag menar att du var värdelös på att ta till dig den information som var given.
(Dvs vad jag skrev och inget annat) Du läste vad jag skrivit men du förstod inte innehållet och du förstår fortfarande inte vad jag skrev eftersom du svävar ut om det ena och det andra. Ge mig svar på tal om EXAKT det jag skrivit och inget annat.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av dek
[B] Jag kommenterar det XHI skriver och påtalar att han far med osanning, dvs kommer med fakta som visar att det han skriver om TPH policy är käpprätt fel.[QUOTE]
[/B]

Det lät mer som att du anklagade mig av olika anledningar och gissade dig till vad jag tyckte och dessutom kalla mig för kronsopa. Prova istället att kommentera det jag har skrivit och gör det då av sakskäl och återkom därefter om du hittar fel i sak.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av dek
Jag anser att trådskaparen får skylla sig själv och likt andra ej blivit lurad utan han har helt enkelt gått på en säljares snack.[QUOTE]

Detta är din åsikt och detta hade jag inget att påpeka på eftersom jag inte kan bedöma TS situation i den här sakfrågan.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av dek
Utöver det framhäver jag att TPH med stor sannolikhet ej sysslar med bedrägeri utan de utövar konsten att få folk att köpa deras produkter. Med säljsnack och inget annat. Sen är det upp till kunden att svälja eller spotta. Jag hävdar även att TPH ej skulle finnas kvar på marknaden om de sysslade med lurendrejeri.

Jag har heller aldrig påstått att TPH sysslar med sådan verksamhet eftersom det låter ju helt befängt och osannolikt att de skulle hålla på med sådant. Visa mig vad jag antydde detta.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av dek
Sen trodde jag att vi talade om den telenormobil han köpt på TPH i denna tråd och inte avtal och säljare överlag? Rent generellt skulle han även kunna köpa en pistol och gå in och hota säljaren att ta tillbaka både telefon och avtal. Det känns dock som en mindre bra idé, iaf i mina öron.

Det är ju du som flyttar målsnöret! Jag har inte kommenterat något om detta . Jag visade dig kommentaren från TS som jag utgick ifrån.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av dek
Dina bidrag till tråden:

7 punkter som kan ogiltighetsförklara ett avtal. Visst, fakta med källa och allt. Du kan med andra ord använda google. Mycket duktigt.

Sen lägger du manken till och skriver ytterligare ett inlägg med inte mindre än 3 (tre) tips på hur han kan tillämpa dina tidigare framgooglade (ja, framgooglade är ett ord, slå upp det i SAO) punkter. Och dina tips blir då, "Du kanske kan hävda lurendrejeri, psykisk störning eller att du inte visste vad du skrev under, vad vet jag?".

Nu använde jag specifikt inte google till detta så återigen visar du att du är urusel på att argumenta sakligt. Återigen så har jag inte fel när det gäller i vilket avseende han kan få avtalet ogiltligt. Har jag det så kan du kommentera detta och du har valt att angripa mig av de mest absurda skäl. Dessutom vljer du att diskutera saker som jag inte ens har haft en åsikt om. Att förankra detta i ett tvistemål är inte min sak att göra varpå jag tydligt skriver "vad vet jag?".

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av dek
Ja, vad vet du? Att gå in och hävda att han är psykiskt störd låter ju som en förträfflig idé. Eller inte. Vilken diagnos skall han köra på? Psykisk störning är ett relativt vitt begrepp . Du kanske kan googla fram lite tips på en psykisk störning som passar in i just det här fallet? Kanske hittar du tidigare fall och finner således en störning som kan anses som praxis i avtalshävarbranschen?

Jag uttalar mig inte om huruvuda tipsen är bra eller dåliga. Varför ska jag googla fram sådana tips? Jag väljer själv vilken nivå jag vill ge mina tips på. Jag har inte lagt in någon bedömning på dem så varför gör du det? Jag är inte intresserad av att göra det heller. Tipsen är fortfarande sakliga så jag finner inga fel i dem. Gör du?

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av dek
Lurendrejeri? Hur skall han kunna hävda lurendrejeri? Lurendrejeri och begreppet bedrägeri går hand i hand och att hävda att TPH sysslar med bedrägeri är att gå ut på djupt vatten. Tro mig, om en säljare i butik skulle göra sig skyldig till bedrägeri, ett brott med upp till två år i straffskalan, så skulle han inte göra det genom att kränga på någon en telenorlåst HTC vilket genererar c:a 30kr i provision. Lite för hög risk kontra vinst.

Detta vet du lika lite som jag och du spekulerar ju bara! Jag sysslar inte med spekulation på den här nivån. Jag har inget svar på HUR han ska hävda detta och har inget ansvar över detta heller.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av dek
Inte visste vad han skrev under? Har du tecknat ett mobilabb någon gång? De specificerar exakt kostnad och villkor på 3 kopior som kunden skriver under. Signerar man 3 kopior utan att läsa avtalet kan man inte skylla på så mycket annat än att man är lat. Såvida inte trådskaparen är icke läskunnig blir det svårt att hävda att man inte förstått vad man skrivit på.

Detta vet du lika lite som jag, du spekulerar ju bara! Jag sysslar inte med spekulation på den här nivån. Dessutom så har du fel med hänvisning till de fall där ett avtal skall ogillas som jag dessutom nämnde tidigare. Det är fakta och inget annat, förstår du inte det?

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av dek
Till sist då, om jag försöker att inte vara tråkig och nedstämd, kommer lite tips. Då butiker sällan har öppet köp på mobiler och du med stor sannolikhet tecknat dig på ett abb som sträcker sig på minst 12 månader blir det svårt att häva köpet. Mobilen vill du ju behålla men har du ens försökt tala med butiken och få dem att häva avtalet och istället teckna med en annan operatör? Det som talar mot dig är den "subvention" (om man nu kan tala om subvention nu för tiden) du fått på mobilen samt att mobilen förmodligen är låst. Försök att få dem att häva avtal samt nyteckna med annan operatör och lås sen upp mobilen.

slut. frågor?

Bra att du kommer med något positivt som kan vara användbart för TS. Alltid lika kul när folk anstränger sig för att på något sätt hjälpa till.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Divil om du tar upp olika sätt å tolka TS huvudsakliga fråga så bör du visste förklara vidare så TS`s fråga får ett slut.

Jo det hade kanske varit önskvärt men det är en fråga som kräver ett ganska omfattande svar och jag valde endast att upplysa om de fall där ett avtal skulle kunna ogiltligförklaras. Jag är ingen jurist och vill inte svänga mig i spekulationer som kan resultera i sakfel, därför angav jag dessutom källan till faktan. Bara för att jag säger A så kommer det inte automatiskt komma ett B, dvs en förklaring och en mer utförligt beskrivning att ett praktikfall.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Han köpte nåt i vind för våg, JA han får stå sitt kast, så j*vla svårt är de väl inte å låta bli att impuls-köpa eller?

Personligen håller jag med fullständigt. Det är ett egenansvar att ha koll på vad det är man skriver under. Dock så valde jag att inte kommentera denna delen i mitt tidigare inlägg eftersom det inte på något sätt hade varit till hjlp för TS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
Nu är min fråga till er, vad ska jag göra - kan jag överhuvudtaget göra någonting för att rätta till detta och "oförklara" själva köpet. Jag vill fortfarande ha ett abbonemand och telefon, men jag vill INTE ha Telenor skitet! Alla tips och erfarenheter är välkomna.

Det är alltså ENDAST det här jag har valt att syfta mitt inlägg till.

Permalänk
Medlem

Debating on the Internetz is like the paralympics, even if you win, you're still a retard.

Tänk om TS hade gått tillbaka till butiken direkt istället för att sitta här och stöna. Vem vet, kanske hade företaget ställt upp för honom?

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Debating on the Internetz is like the paralympics, even if you win, you're still a retard.

Tänk om TS hade gått tillbaka till butiken direkt istället för att sitta här och stöna. Vem vet, kanske hade företaget ställt upp för honom?

Det är special olympics du menar. Paralympics är med handikappade.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Jäkla omoget språk av vissa i tråden...

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoobZone
Jäkla omoget språk av vissa i tråden...

+1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoobZone
Jäkla omoget språk av vissa i tråden...

Bryt på brittiska "oo dear, they talk so much shit here"

Saken är att TS inte kommit tillbaka å drar då svaret att kaninöronen var längre än han trott!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Det känns som att ämnet är färdigdiskuterat sedan ett par inlägg sedan tillbaka.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||