Permalänk
Medlem

Media- samt skoldator

Hej! Jag är på jakt efter en ny laptop då min förra, Fijutsu Siemens ESPRIMO Mobile U9200, smälte inombords för ~ ett halvår sedan. Eller var det ännu längre tid sen?

Det datorn skall användas till är:

¤Bildbehandling
¤Filmer (ej filmbehandling)
¤Programmering
¤Mapping
¤Ordbehandlingsprogram
¤Spel

Det viktigaste är nog film- samt bilddelen då jag tittar mycket på film och använder mig mycket av bildredigeringsprogram så som Photoshop.
Till filmdelen är HDMI-utgång samt DVD-brännare nästintill ett måste, och till bilddelen antar jag att det behövs en del RAM-minne samt CPU. Det som krävs för bildbehandling borde väl täcka upp en del som krävs för mapping också?

Programmeringen samt ordbehandlingsprogrammen behöver inte särskilt mycket datorkraft förmodar jag, men ni som har koll får guidea mig lite.

Det sista, spel, är det som egentligen är minst viktigt. Jag spelar i princip aldrig, men ibland kan jag känna att det vore kul att lira något.

Skärmen bör inte vara alltför stor då jag tar med mig datorn till skolan då och då, hur frekvent beror på den aktuella kursen. Max 15" kanske man kan sätta som gräns.

Priset kan vara flexibelt, givetvis är billigt bra men jag kan tänka mig att gå upp till 10k iallafall.

Jag har pratat lite med mina kurskamrater som har koll på datorer, och en kille sa att jag skulle vänta på nya MacBook Pro. Jag har kollat på den nuvarande versionen och den är ju ganska dyr. Är den värd sitt pris? Den nya versionen skulle tydligen ha i7-processorer, som han sa är ett MÅSTE på datorn jag ska köpa. Jag har ingen koll på dator osv, tycker ni i7 är ett måste?

Jag tänkte eventuellt använda delar från min gamla laptop, möjligen ta RAM-minnena (2x1 GB). OS får jag även gratis från skolan, men det är väl svårt att köpa laptop utan OS?

De datorer jag kollat lite på är HP PAVILION DV6-2170 och HP PAVILION DV6-2157. Skillnaden är att 2170 har i7-processor, 6GB DDR3 RAM och lite större hårddisk. 2157'an har en i5-processor 4GB DDR3 RAM och lite mindre HDD. Prisskilnaden är dock 2700:-

Ja, nu har jag väl fått allt mitt sagt, tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Hur stor är skillnaden på i7 och i5? jag läste någonstans att skillnaden mellan i5 och i3 var markant och om man tänkte köpa i5 kan man lika gärna köpa i3 för det är i princip en i5 fast billigare.. stämmer detta? hur stor är skillnaden mellan i7 och i5 isf?

läste också att folk tycker HP är ett dåligt märke av låg kvalité, har en kompis som haft en HP-laptop nu i 2.5 år utan några problem alls.

Desto mer jag läser desto mindre säker blir jag på vad jag ska köpa för dator :\

vore tacksam för en ledande hand i denna djungel! en liten knuff i rätt riktning går även bra... (:

MVH

Permalänk

Skillnaden mellan i3 330m och i5 430m är som sagt minimal. En annan femma om man jämför i3 330m med i5 520/540. i7 720qm är quadcore och riktigt vass. Men du behöver absolut inte det till annat än riktigt tung videoredigering och liknande riktigt tunga applikationer.

Vill du ha mac så kanske det är ett alternativ, men då får du räkna med att det kostar 10k mer än en likvärdig pc.

Stämmer att hp har sämst kvalité om man tittar på flest havererade datorer inom en 3års period. Asus och sony har bäst kvalité, och båda har 2års garanti som standard.

Denna asus kanske, i7 720qm och grafikkort som absolut duger till spel, 1TB hdd 4gb ram osv. Dock 16".

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=531271

Eller denna sony, vassare grafikkort än asusen och i5 processor.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=555608

Skulle dock rekommendera denna hellre än den ovan ist, exakt samma fast med i3(marginell skillnad)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555614

Och slutligen en asus till, denna har ännu lite bättre grafikkort än sonyn och fö i5 osv.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=548297

Permalänk

Skulle valt den sista som thereal_twisted listade
Asusen med i5 och 5730 kort under 10 k kr, riktigt fin dator:)
Dock väldigt dåligt upplösning men om det inte ä så viktigt så borde det va ok!

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

asusen känns nästan lite för stor och tung.. ska nog köra på den näst sista, Sony Vaio VPC-EB1M1E .. den verkar bra och inte alltför dyr (:

jag tänkte angående det lägsta priset på prisjakt, är alla återförsäljare som är listade bra? tex ta den billigaste eller är det bättre att ta dustinhome med studentrabatt? blir ~ samma pris

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjagrisen
Skulle valt den sista som thereal_twisted listade
Asusen med i5 och 5730 kort under 10 k kr, riktigt fin dator:)
Dock väldigt dåligt upplösning men om det inte ä så viktigt så borde det va ok!

Det finns en asu nu(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539484) med samma spec. fast i3. Under 9k! Och som vi vet så är ju skillnaden marginell på i3/5, och typ ingen alls i spel.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Det finns en asu nu(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539484) med samma spec. fast i3. Under 9k! Och som vi vet så är ju skillnaden marginell på i3/5, och typ ingen alls i spel.

Fast 9K för den? Det känns ändå som att man kan lägga 9.5K för en Sony Vaio CW2S1E isf. Lättare och mindre, men samma prestanda bortsett från grafiken som efter lite undersökningar verkar vara bättre.

Permalänk

Sonyns grafikkort är betydligt mycket långsammare än ett 5730, vi pratar ca 25% högre prestanda ur 5730 kortet. Och det har stöd för dx11 vilket gt330m saknar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Sonyns grafikkort är betydligt mycket långsammare än ett 5730, vi pratar ca 25% högre prestanda ur 5730 kortet. Och det har stöd för dx11 vilket gt330m saknar.

Upptäckte att jag kollade på fel grafikkort, my bad. Måste skrivit skevt när jag sökte.

Permalänk
Medlem

ok, hade tänkt köpa dator idag..

summa sumarum: köp http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539484 är det som gäller?

men hur är det med butikerna? jag har hört dåligt om komplett och inwarehouse, och det verkar som att de två är de enda som säljer den datorn.. ska jag köra på komplett iaf, eller kanske åka till mediamarkt och kolla där? men vet inte om de är sämre eller bättre..

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

har mailat runt lite olika butiker om när (eller överhuvudtaget) de ska få in Asus X64JA-JX011V, bland annat inet. Detta svar fick jag:

"Hej,

Den verkar inte finnas i Sverige, så svaret är med 99% nej. Finns förmodligen endast i Norge och är förklaringen till att komplett för (komplett är norskt)."

så antar att om man nu ska köpa den måste man köpa den via komplett, är detta ett minus för produkten (för komplett är dåliga?) eller spelar butiken ingen större roll?

Permalänk
Medlem

Komplett är en väldigt bra och trygg hemsida. Snabba leveranser och bra support. Bara att beställa!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

dåså, då blir man strax ~10k kr fattigare

tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Hej igen! När jag sa att jag hade köpt den ovannämnda datorn frågade en kompis varför jag inte köpte denna: Sony Vaio VPC-EB1M1E

När jag jämför dessa verkar inte skillnaden alltför stor.. Sonyn har mindre skärm, mindre HDD, ingen blåtand eller modem. Men den största skillnaden är väl grafiken:

Mobility Radeon HD 5730 (Asus) vs Mobility Radeon HD 5650 (Sony)

Hur stor skillnad är det på dessa?

Sonyn (som är känd för bra kvalité) är trots allt 2230:-

Sweclockers, upplysmig!!

Jämförelselista

Tack

Permalänk
Medlem

Saken är att jag redan beställt asusen och jag kan redan hämta ut den, vore därför tacksam om någon kunde hjälpa mig idag. För om ni tycker att jag ska behålla asusen kan jag ju liksom hämta ut den idag och börja använda den på direkten.

En annan fråga jag har är om det är värt att blåsa datorn direkt och installera ett "rent" OS. Alltså utan tillverkarens egna grejer på. Jag har gratis OS från skolan.

MVH

Permalänk
Medlem

Du kan ju läsa nedanstående recension på Asus x64.. Så får du bestämma själv om det är något för dig. (översätt med google)

http://www.notebookjournal.de/tests/laptop-review-asus-x64ja-...

Permalänk
Medlem

Jag kör nog på denna dator, iaf tills vidare.. men jag tror inte jag kommer vara missnöjd med något..

har dock en fråga angående OS'et man får med.. det är ju massa tjafs på den, ASUS grejer.. tex:

ASUS AI Recovery
ASUS AP Bank
ASUS CopyProtect
ASUS FancyStart
ASUS LifeFram3
ASUS Live Update
ASUS MultiFrame
ASUS... ja listan kan göras lång..

ska jag installera ett rent OS eller bara ta bort det som jag tror inte behövs? och är det isf något som verkligen behövs? fast känns lite som att man kan blåsa allt..

tacksam för svar

Permalänk

Hmm, asus har visst höjt priset på x64'an. Vill minnas att den låg under 9k förut. Då är det ju bättre att ta en N61 som har samma spec fast i5 cpu(300kr dyrare) N61 har även 1st USB 3.0 port. Så lägligt att den inte finns i lager för tillfället bara..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=548297

Asus är alltid bra köp typ, väldigt bra kvalité och 5730 kortet har ju visat sig prestera riktigt bra.

Köpte du din innan prishöjningen?

Ja ska du göra clean install så är det ju bäst att göra det direkt. Jag gjorde inte det på min HP, men har plockat allt skit jag inte behövde och min bootar supersmidigt. Nu pallar ja inte köra clean install för har använt datorn några månader och har ju en jäkla massa prylar i den som jag vill ha kvar.

Om ngn ger mig w7 skivor så kanske Ingick ju sån uppgradering till w7 när jag köpte datorn, men för nån vecka sedan när ja va inne å skulle beställa det så står det att det är stopp för det och att dom inte tar emot några nya beställningar från och med 1'a mars. Surt! Det stod det minsann inget om när jag köpte den, möjligvis i det väldigt finstilta ngn stanns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Hmm, asus har visst höjt priset på x64'an. Vill minnas att den låg under 9k förut. Då är det ju bättre att ta en N61 som har samma spec fast i5 cpu(300kr dyrare) N61 har även 1st USB 3.0 port. Så lägligt att den inte finns i lager för tillfället bara..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=548297

Asus är alltid bra köp typ, väldigt bra kvalité och 5730 kortet har ju visat sig prestera riktigt bra.

Köpte du din innan prishöjningen?

Ja ska du göra clean install så är det ju bäst att göra det direkt. Jag gjorde inte det på min HP, men har plockat allt skit jag inte behövde och min bootar supersmidigt. Nu pallar ja inte köra clean install för har använt datorn några månader och har ju en jäkla massa prylar i den som jag vill ha kvar.

Om ngn ger mig w7 skivor så kanske Ingick ju sån uppgradering till w7 när jag köpte datorn, men för nån vecka sedan när ja va inne å skulle beställa det så står det att det är stopp för det och att dom inte tar emot några nya beställningar från och med 1'a mars. Surt! Det stod det minsann inget om när jag köpte den, möjligvis i det väldigt finstilta ngn stanns.

jag sitter med x64'an nu och den gick på 9500:- men man har ju ångerrätt.. ska jag använda den och köpa en annan tycker du? denna har även en 3.0 USB

vet inte riktigt hur det är med ångerrätten, men det stod att det var 14 dagar från leverans, vilket var igår men jag har ju börjat använda den.. de tar säkert en avgift för att återställa alla grejer..

är det värt att betala eventuell återställningsavgift + frakt tillbaka om det behövs för att köpa den där N61'an?

tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Komplett
8. Ångerrätt

8.1 Som kund hos oss har du rätt att ångra ditt köp om du meddelar detta till oss inom 14 dagar från den dagen du mottog produkten. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar om förseglingen/plomberingen brutits. Ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick. Snabbaste vägen för ångerköp är att följa våra instruktioner på den här länken. Du kan inte ångra köpet på delar av en vara.

a) Frakten för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund.
b) Handlar du som företagare gäller ångerrätten i 10 dagar från mottagandet och endast för oanvända och oöppnade produkter.

detta måste ju betyda att jag kan returnera varan iaf. dock lite osäker på brutna förseglingar/plomberingar, jag var ju tvungen att öpna lite grejer för att få upp datorn, batteri osv.. men vet inte om det räknas som försegling/plombering

Permalänk
Medlem

Varför ska du bemöda dig med allt besvär med att lämna igen datorn, för att sedan ta i pricip exakt samma dator? (N61) *inte någon stor skillnad mellan dom processorerna*

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ender
Varför ska du bemöda dig med allt besvär med att lämna igen datorn, för att sedan ta i pricip exakt samma dator? (N61) *inte någon stor skillnad mellan dom processorerna*

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

jo det är sant, mkt besvär :\ men ska nog installera ett rent OS på denna nu då.. det är x64 varianten av OS man ska ha eller hur? den som klarar av 4gig ram, har för mig att den andra bara klarar av 3 gig? eller har jag fel?

kan ju passa på att fråga vad lämpliga partitioner är.. hur mkt plats bör jag ha för OS'et? 20GB? eller mer?

Permalänk
Medlem

Du har rätt

60gb skulle jag nog minst (personligen) ha på partionen för OS.

Permalänk

Prestanda skillnaden på i5'an är som sagt försumbar. Och n61 verkar inte finnas i lager i sverige för närvarande. Så tycker du ska va nöjd med ett mycket bra köp!