Kraftfull Dator, Budget på 8-9 KR ink Skärm.

Permalänk
Medlem

Kraftfull Dator, Budget på 8-9 KR ink Skärm.

Tjenare.
Hade tänkt att köpa en dator, om låt oss säga 2-3 veckor.
Jag har tänkt mig att lägga ut max 8000 kr (kan gå över lite) på burken, sen så ska jag ju ha mus, tagentbord, skärm , bord och stol.
Har tänkt mig att punga ut 1k för bord och stol sammanlagt.

Men då har jag ca 8k kvar te burken och 1 k till skärmen.
Jag ska använda datorn mest för att kolla på film, surfa, spela spel som cs, day of defeat och något annat kanske, programmera.

Vill helst ha allting från en och samma butik, INET <3
Krav:
Helst intel, inget ati graff kort
Så, låt oss se vad ni har att sätta ihop för mig här på Swec

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Medlem

Intel och Nvidia för 8 000 kr? Du får nog tänka om, för ingen här kommer rekommendera det. Kör du Linux vore det väl förståeligt, men eftersom du inte nämner det så tror jag inte att du gör det.

Nu är det här förvisso overkill för CS och DoD, men du kanske planerar att spela mer avancerade spel.

Permalänk
Medlem

Kraftfull dator lär det inte bli

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | Corsair HX 850W 80+ |Intel i7 950 @ stock | ATI XFX 5970 @ stock | Corsair DOMINATOR GT DDR3 2000MHz 6GB | SSD 80GB Intel X25-M G22 | Asus P6T DELUXE V2 | 1TB Western Digital Caviar Black SATA II |

Permalänk

+ Om det inte ska vara en dedikerad speldator skulle i alla fall jag starkt rekommendera en SSD, t.ex. X25-V för 1069:- (http://www.inet.se/artikel/4301296/40gb-2-5-ssd-intel-x25-vs-...).

+ Idag är det spelandet som ställer krav på hårdvaran - att surfa, titta på film, och programmera kan man göra på ett integrerat grafikkort och vilken dual-core-processor som helst.

+ HD5850 låter som overkill här, och om man kapar där får man lätt plats för X25-V.

Permalänk
Medlem

Asså Jag kommer köra Vista eller Xp.

Vill inte ha AMD som processor och inte ati som graffikkort iaf.

Behöver nt vara den bästa datorn x1000 eller så, vill ha en bra efter mina önskemål så att jag även kan uppgradera den i framtiden..

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Medlem

Men varför envisas du om att du inte vill ha amd eller ati? Det är det bästa som är vettigt att köpa i denna prisklassen.. Man köper ju det som ger mest valuta för pengarna. Men om du envisas fortfarande så kan nog nån göra dig en björntjänst o plocka ihop en intel/nvidia-dator för 8k...
Lycka till i livet!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Men varför envisas du om att du inte vill ha amd eller ati? Det är det bästa som är vettigt att köpa i denna prisklassen.. Man köper ju det som ger mest valuta för pengarna. Men om du envisas fortfarande så kan nog nån göra dig en björntjänst o plocka ihop en intel/nvidia-dator för 8k...
Lycka till i livet!

Ta det lungt..herregud..
Jag envisas inte?
Det är jag som ska ha datorn och jag vill ju inte ha amd eller ati av egen erfarenhet?
Svårare än så är det inte, frågade bara om hjälp och vad medlemmarna här kunde..

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Medlem

Varför inte ati? och varför bara intel?

Permalänk
Medlem

Jag skulle titta i köptipstråden med budget mellen 5-10k!

Visa signatur

HTPC

Permalänk

jag vill bara säga att jag är tvärtemot dig jag älskar nämligen ati / amd. har bara haft en massa problem med min core2duo på 1.8ghz >.< och det där jävla nvidia kortet som gav en jävla massa grafikbuggar i spel ville man bara bränna.. 5850 och phenom 945 @ 3444mhz, funkar så fint just nu för TILLFÄLLET hoppas det förblir så i alla fall ett år eller två

som sagt så kan de nog bli lite svårt om du ska pressa in nvidia och intel i burken för 8k då båda är somsagt väldigt dyrt, testa och kör på amd och ati?

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk

Kraftfull för 8000, ja ja allt är relativt...

Minimum på kraftfull är typ 15.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Kraftfull för 8000, ja ja allt är relativt...

Minimum på kraftfull är typ 15.

Enligt vilken definition?

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Taget från inte.se

Asus P5KPL-AM SE, mATX st 460 kr
Intel Celeron 430 1.8GHz, 800Mhz st 389 kr
Antec Sonata III 500 Silent st 1 139 kr
Leadtek GeForce GTX 295 (single-PCB) st 4 954 kr
Corsair 1024MB 533MHz st 239 kr
250GB Hitachi 7K1000.C st 374 kr
Samsung 22X DL SH-S223C, Svart st 210 kr

Hade lite problem med att få in ett Gtx 295 i budgeten, men det gick bra. Fyller dina krav. Och vilken prestanda!!

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara "KRAFTFULL" med stora bokstäver, utan skall kunna klara vissa spel , ska kunna programmera på den, använder även Phosthop rätt mkt så bra bild är plus även för att kolla film.
Sen så känner jag bara inte för ati eller amd, min senaste amd processor gick i rök..
ati laggar..

Endast seriösa svar, hoppas någon villig och snäll själ kan bidra med häjlp.

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Medlem

Intel Core i5 750, 2.66GHz
st
1 839 kr 1 839 kr Ta bort
Asus P7H55
st
970 kr 970 kr Ta bort
Sparkle GeForce GTX 260 (216 pipes) 896MB PCIe
st
1 690 kr 1 690 kr Ta bort
Fractal Design Define R2, Svart
st
790 kr 790 kr Ta bort
Fractal Design Tesla 450W 80+
st
595 kr 595 kr Ta bort
A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800
st
1 081 kr 1 081 kr Ta bort
500GB Western Digital Caviar Blue SATA II
st
461 kr 461 kr Ta bort

Totalt = 7426kr

Släpper inte Nvidia nån nytt budget kort när de släpper deras nya fermi?

Skulle satsat på 5770 men du verkar vilja ha Nvidia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klans
Taget från inte.se

Asus P5KPL-AM SE, mATX st 460 kr
Intel Celeron 430 1.8GHz, 800Mhz st 389 kr
Antec Sonata III 500 Silent st 1 139 kr
Leadtek GeForce GTX 295 (single-PCB) st 4 954 kr
Corsair 1024MB 533MHz st 239 kr
250GB Hitachi 7K1000.C st 374 kr
Samsung 22X DL SH-S223C, Svart st 210 kr

Hade lite problem med att få in ett Gtx 295 i budgeten, men det gick bra. Fyller dina krav. Och vilken prestanda!!

hahahhah <3

TS: Tard.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | Corsair HX 850W 80+ |Intel i7 950 @ stock | ATI XFX 5970 @ stock | Corsair DOMINATOR GT DDR3 2000MHz 6GB | SSD 80GB Intel X25-M G22 | Asus P6T DELUXE V2 | 1TB Western Digital Caviar Black SATA II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klans
Taget från inte.se

Asus P5KPL-AM SE, mATX st 460 kr
Intel Celeron 430 1.8GHz, 800Mhz st 389 kr
Antec Sonata III 500 Silent st 1 139 kr
Leadtek GeForce GTX 295 (single-PCB) st 4 954 kr
Corsair 1024MB 533MHz st 239 kr
250GB Hitachi 7K1000.C st 374 kr
Samsung 22X DL SH-S223C, Svart st 210 kr

Hade lite problem med att få in ett Gtx 295 i budgeten, men det gick bra. Fyller dina krav. Och vilken prestanda!!

Hahaha, Dagens

Till TS: Kör på klans paket. ^^

Permalänk

Alltså, man kan ju undra hur ni folk tänker ibland? Han har en budget på max 8K + en skärm, mus,tangentbord, osv, och han ska spela ganska gamla och spel som inte kräver en värsting, han behöver inte det bästa från Intel och Nvidia, inte heller det senaste.

Men visst, man kan få bättre för billigare peng med AMD och ATi, dock, så har denna kille tydligen dålig erfarenhet av de.

Här är mitt bidrag, uppgraderings vänligt pga 1156 samt i5,

dock så VARNAR jag dig, du kan få mycket bättre om du går AMD/ATi.

Edit: Ops, har tydligen tagit med 2 agg, ta bort FSP agg.

Nu när man har fått lite extra pengar genom att ta bort FSP agget så kan du lägga till 2GB till av samma ram

Edit2: Fixade till bild, glöm min första edit

Edit3: Jag rekommenderar att du lägger till ca 500kr till din budget och skaffar GTX260 (216) modellen, eller ett ATi 5770.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem

Morganorone har ett fint förslag som är vikt med budgeten åt processorn. Det som han påpekar är dock viktigt, grafikkortet är inte speciellt snabbt. 260(216) eller 275 hade jag nog rekommenderat om du har råd. Oavsett vad du gör kommer det dock vara en kraftfull dator enligt mitt subjektiva omdöme. Kommer klara det mesta du slänger mot den.

Vet inte om du önskade få tips på skärm och tillbehör? Jag skulle rådge dig att gå in i en butik och känna lite på datamössen innan du väljer en. Det är ytterst en smakfråga även om även tekniken varierar.

Skärmen kan du få ner några hundra. Finns några billiga benq modeller i full hd som ska vara bra runt 1200:-.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xkurdi
Behöver inte vara "KRAFTFULL" med stora bokstäver, utan skall kunna klara vissa spel , ska kunna programmera på den, använder även Phosthop rätt mkt så bra bild är plus även för att kolla film.
Sen så känner jag bara inte för ati eller amd, min senaste amd processor gick i rök..
ati laggar..

Endast seriösa svar, hoppas någon villig och snäll själ kan bidra med häjlp.

Hoppas din celeron processor brinner upp och att ditt GeForce 3 kort laggar utav bara helvete.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad händer med nivån på SweC...
TS ber om hjälp om att plocka ihop en dator, vad jag kan läsa ut av hans inlägg så vet han ungefär själv vad han vill ha men ber om lite tips...
varför är det så svårt att då hjälpa honom med det??

Alla har väl själv haft perioder då man föredrar intel framför AMD och vice versa, nu vill TS ha Intel och nVidia så varför lämna förslag med AMD och ATi?

Sitter på andra sidan atlanten nu på ett slött nät så har inte tid att plocka ihop ett paket idag, men skall du köra på GF260 så tänk på att det drar ganska mycket, rek. 600W.

Ang. skärm så ta en BenQ funkar fint för dem kronorna den kostar.

Köp en S1156 (behöver ju inte vara i5 750 från början), 4GB minne, 500GB disk, GF260 om inte priserna hinner gå ner lite nu när fermi släpps... är ju 2-3 veckor till köpet!

Lycka till!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | GIGABYTE X570 AORUS MASTER | 32GB Corsair Vengeance RGB PRO | Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB AORUS MASTER

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezer
Varför inte ati? och varför bara intel?

För att intel har ju sina I7 extreme för 10 000kr och nvidia har ju sin Fermi för 7000 kr och dessa krossar ju allt!!! DÄrför är nvidia och intel betydligt bättre!!

Så till Ts: Ta en intel celeron och ett nvidia gtx 220 typ! Även om du kan få en phenom x6 och ett ati 5970 för samma pris, intel är ju så mycket bättr!!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xkurdi
Ta det lungt..herregud..
Jag envisas inte?
Det är jag som ska ha datorn och jag vill ju inte ha amd eller ati av egen erfarenhet?
Svårare än så är det inte, frågade bara om hjälp och vad medlemmarna här kunde..

Om vi ger dig paket med amd/ati så är det väll för att det är de som är bäst för det priset? Och när vi menar bäst ingår ju så klart att det ska vara stabilt osv. Att satsa på en i5 framför en AMD skulle jag ha gjort, men jag skulle inte ha valt bort ett ati-grafikkort då man helt enkelt inte kan få bättre i den prisklassen. Vet inte varför det har krånglat för just dig, men det är väldigt många som är nöjda med dessa kort idag. Har själv ett HD4870 och har aldrig haft problem med det, och jag är inte ensam. Skulle man dock få problem finns det något som kallas garanti.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ska du ha datorn för spel. Börja med att lägg till:
- HD5870, alternativt ett 5850 om du vill vara snål.
- 2x2gb 1600mhz ddr3 minnen
- Ett hyfsat nätagg. på 550watt kanske.
- Chassi
- Hårdisk (Rekommenderar western digital black serien)
- Skärm om du nu skulle ha det

Sen kollar du hur mycket pengar du har över. Amd phenom II x4 + hyfsat moderkort kostar typ 2500kr. Intel i5 + hyfsat moderkort blir runt 3500kr (Med hyfsat moderkort räknar jag med ett moderkort som har 2st pcie 8x/8x eller bättre). Sen tar du det du har råd med. För spel är skillnaden noll, så om du vill spara 1000kr utan att märka någon som helst skillnad kan du göra det här.

Så kort och gott kan man säga att du får
- Amd phenom II x4 + moderkort + en intel ssd

för samma pris som

- Intel I5 + moderkort

Och där kommer amd systemet vara grymt mycket snabbare och allertare på grund av ssdn..

Men om du har råd så är intel ett solklart val. Men att snåla ned på grafikkortet och strunta i ssd för att få in Intel i budgeten är att göra en riktigt dålig affär då du får betala mer för ett motsvarande intel-kit än för ett lika presterande Amd.

Edit: Välj intel om du nu måste (dålig affär enligt mig i din budget). Men att välja Nvidia i dagsläget är att göra en fruktansvärd miss.. Nvidias kort är betydligt dyrare än Amds nu. Ett 8800 för 1200kr? haha ett skämt.. Ett liknande Amd-kort får du för 700 kr typ

Samma gäller deras högre presterande kort. Ett gtx 285 är dyrare än 5850. Och ändå är 5850 bättre samt stödjer dx11 och tesselation samt är svalare..

Gör dig själv en tjänst och ignorera nvidia om du ska köpa dator för tillfället

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Hoppas din celeron processor brinner upp och att ditt GeForce 3 kort laggar utav bara helvete.

? Vad sysslar du med?

Skärpning i nivån i tråden tack. Nolltolerans gäller. Nästa komiker/gaphals får en varning.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Råder dig om att vänta med dator köp, eller i alla fall på grafik korts köp, tills Fermi har lanserats vilket sker snart, 26 mars(?)

Visa signatur

Argument bör ha en trovärdig källa

Permalänk
Medlem

Så, varsågod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnukk
Råder dig om att vänta med dator köp, eller i alla fall på grafik korts köp, tills Fermi har lanserats vilket sker snart, 26 mars(?)

Mycket sant! Dock förväntas tillgången på nvidias kort vara dålig några veckor i början. Men amd kanske sänker sina priser endå?

Ska du ha nvidia tycker jag du ska vänta längre.. Först på att de ska komma i lager. Och sedan på att de ska svara på amds förmodade prissänkning.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Tjenare.
Hinner inte riktigt svara på alla inlägg samtidigt, men här kommer det jag vill säga:
Jag vill ha en bra dator, som inte får problem i framtiden typ, alltså inte laggar o sånt, lägger ut max 9k inkl skärm då.

Jag vill kunna spela enkla spel, som CS Source- Day Of defeat Source och andra spel, kanske lite avancerade (bara bra om datorn klarar avancerade spel)

Jag vill kunna köra på så bra grafik upplösning så möjligt.
Efter att jag läst alla inlägg nu rekommenderas ATI samt Amd.
Jag kör med det om det är det bästa paketet för min budget, om det inte finns något bättre.
Vill ju få bra saker för mina pengar naturligtvis.
Så har ni alla förslag så tackar jag gärna er om ni postar dom här med bilder osv, kommer köpa allting i butik.
Om skärmen är en aning dyrare på inet, kan jag t.ex köpa den på en annan butik.

Vill iaf kunna uppgradera det i framtiden.

Tacksam för alla svar, ha det fett bra. Peace

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX